turva kaaret bj:seen
Valvoja: Käyttäjä
turva kaaret bj:seen
olis tarkotus viritellä berttaan kaaret että vois ajella kesä helteinä ilman kattoo ja kun niitä on tehty niin minkä laisesta aineesta pitää tehdä saako olla saumallista putkea kuinka ne täytyy tukea taakse päin ja eikös ne tuubi käristä saa mutkat väännellä ja jos jollain on kuvia niin pistäkää ihmeessä näkee miten on paras siotella
- werzu
- Viestit: 389
- Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:54 am
- Paikkakunta: Sumiainen ja 01.01.2007 uusi Äänekoski
- Viesti:
Turvakaari
Ittellä on tehty 60.3mm mustasta kierteytettävästä saumallisesta putkesta taivuttamalla.Tuskin kelpuuttavat käyrillä tehtyä.Konttorilta kun aikoinaan kyselin vastasi et pitää olla alkuperäistyylinen tai kilpasäännön mukainen.
Jarkko Pasanen #14
BJ-40 -80 2+4 Tötterman (turbo tulossa kun kaikki osat on kasassa ja laipat saatu tehtyä)
HJ-60 -82 2+4 Leima loppu
HJ-61 varaosina
Koneenhoitaja Suomen nopeimmassa matkustaja-aluksessa.www.suviexpress.fi
BJ-40 -80 2+4 Tötterman (turbo tulossa kun kaikki osat on kasassa ja laipat saatu tehtyä)
HJ-60 -82 2+4 Leima loppu
HJ-61 varaosina
Koneenhoitaja Suomen nopeimmassa matkustaja-aluksessa.www.suviexpress.fi
Kilpasäännöt ainakin köyhään rata-autoon (umpikori) vaatii 42*2,5 "suorasauma" putken. Kestää ihan sikana kun se on koriin hitsattu useasta kohdasta...mut avoautossa tarttee varmaan olla selvästi tukevampaa kun ei muodosta korin kanssa yhtenäistä kehikkoa. Jos jostain 60*3,5 "suorasauma" putkesta tekee hitsatuin käyrin turvakehikon niin ihan taatusti kestää kun vaan osaa hitsata. Maasturissahan suurin vaara on kaatumisessa (pieni liike-energia) eikä rajuissa ulosajoissa tai törmäyksissä suurilla nopeuksilla.
"Vrrruuum.... pum! Vruuum vtruuuum vruum....PUM PUM PAM!! Vrrrrruuuuuumm...ryskis! PPAPATIPAM PUM Vrrooom...PAMM!!! PUT PUT PUT PUM VRum vrum vruuu...RÄISKIS!!!!"
- werzu
- Viestit: 389
- Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:54 am
- Paikkakunta: Sumiainen ja 01.01.2007 uusi Äänekoski
- Viesti:
Turvakaari
Ainakin silloin sanoivat konttorilla että ei käyriä...
Jarkko Pasanen #14
BJ-40 -80 2+4 Tötterman (turbo tulossa kun kaikki osat on kasassa ja laipat saatu tehtyä)
HJ-60 -82 2+4 Leima loppu
HJ-61 varaosina
Koneenhoitaja Suomen nopeimmassa matkustaja-aluksessa.www.suviexpress.fi
BJ-40 -80 2+4 Tötterman (turbo tulossa kun kaikki osat on kasassa ja laipat saatu tehtyä)
HJ-60 -82 2+4 Leima loppu
HJ-61 varaosina
Koneenhoitaja Suomen nopeimmassa matkustaja-aluksessa.www.suviexpress.fi
Jos ei kerro niistä käyristä
en nimittäin ees ehdota testaamaan niitä kaaria ennen katsastusta
mut eikös meillä ollu täällä katsastusinssikin nimittäin Matti
jos osais kertoa tarkemmin...



"Vrrruuum.... pum! Vruuum vtruuuum vruum....PUM PUM PAM!! Vrrrrruuuuuumm...ryskis! PPAPATIPAM PUM Vrrooom...PAMM!!! PUT PUT PUT PUM VRum vrum vruuu...RÄISKIS!!!!"
kyllähän beejiillä saa ajella ilman kaariakin avona jos haluaa ja uskaltaa!! ei mulla ainakaan otteessa ollut mitään merkintää mistään kaarista, ja oli otteessa merkintä että varustettu irroitettavalla katon yläosalla.
kerran ainakin käytin leimalla avona eikä siinäkään ollut mitään puhetta mistään kaarista, eikun leima paperiin ja katsurin onnentoivotus hyvistä ajokeleistä kun ei kattoa ollut paikallaan. niin ja lähteehän siinä samalla turvavvötkin kun katon poistaa, oikeata turvallisuuden maksimointia

vai onko nyt aikeissa harrastaa jonkin sortin kilvanajoa jossa kaaret on pakolliset kun on avona??
kerran ainakin käytin leimalla avona eikä siinäkään ollut mitään puhetta mistään kaarista, eikun leima paperiin ja katsurin onnentoivotus hyvistä ajokeleistä kun ei kattoa ollut paikallaan. niin ja lähteehän siinä samalla turvavvötkin kun katon poistaa, oikeata turvallisuuden maksimointia


vai onko nyt aikeissa harrastaa jonkin sortin kilvanajoa jossa kaaret on pakolliset kun on avona??
- werzu
- Viestit: 389
- Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:54 am
- Paikkakunta: Sumiainen ja 01.01.2007 uusi Äänekoski
- Viesti:
kaari
Vaan kyllähän toi itsesuojeluvaisto käskee kaaren tekemään.Ei taida tosta lasinpokasta olla paljon iloa jos kaataa.Toki jos käyttää hitsattuja kaaria sen kyllä vähänkin fiksumpi katsastaja hoksaa ei ole kotikonstein mahdollista niin jyrkästi taivutella.Tai voin olla pykälää huonompi putkimies.
Jarkko Pasanen #14
BJ-40 -80 2+4 Tötterman (turbo tulossa kun kaikki osat on kasassa ja laipat saatu tehtyä)
HJ-60 -82 2+4 Leima loppu
HJ-61 varaosina
Koneenhoitaja Suomen nopeimmassa matkustaja-aluksessa.www.suviexpress.fi
BJ-40 -80 2+4 Tötterman (turbo tulossa kun kaikki osat on kasassa ja laipat saatu tehtyä)
HJ-60 -82 2+4 Leima loppu
HJ-61 varaosina
Koneenhoitaja Suomen nopeimmassa matkustaja-aluksessa.www.suviexpress.fi
- hakoteilla
- Viestit: 250
- Liittynyt: To Marras 25, 2004 7:27 am
Jos kaaret tekee vain omaa itsesuojeluvaistoa rauhoittaakseen, ei siis kisoihin, tms., niin ne voi hyvin olla pätkistä hitsatut.
Katsastuskonttorilla ei kaaria tarkasteta, katsotaan korkeintaan että ne eivät peitä liikaa näkökenttää eivätkä muutoin ole vaarallisia.
Kysyin tätä konttorilta joskus kun olin vastaavassa tilanteessa. Nyt hieman myöhemmin voisin todeta, että tee suoraa lajisääntöjen mukaiset kaaret, niin ei tarvitse sitäkään hommaa tehdä kahteen kertaan.
Ja BJ:llä voi hyvin ajaa avona ilman kaaria, otteessahan lukee todellakin irroitettava katto ja karin yläosa. Näin siis lain puolesta, onhan toki järkevää ne kaaret laittaa, eipä taida tuo BJ:n kattokaan paljoa kaatotilanteessa suojata.
Täysin eri asia on, jos kaaret tehdään kisoihin, silloin kaaret tehdään niiden määräysten mukaan, mitä lajisäännöissä kaarista määrätään.
Katsastuskonttorilla ei kaaria tarkasteta, katsotaan korkeintaan että ne eivät peitä liikaa näkökenttää eivätkä muutoin ole vaarallisia.
Kysyin tätä konttorilta joskus kun olin vastaavassa tilanteessa. Nyt hieman myöhemmin voisin todeta, että tee suoraa lajisääntöjen mukaiset kaaret, niin ei tarvitse sitäkään hommaa tehdä kahteen kertaan.
Ja BJ:llä voi hyvin ajaa avona ilman kaaria, otteessahan lukee todellakin irroitettava katto ja karin yläosa. Näin siis lain puolesta, onhan toki järkevää ne kaaret laittaa, eipä taida tuo BJ:n kattokaan paljoa kaatotilanteessa suojata.
Täysin eri asia on, jos kaaret tehdään kisoihin, silloin kaaret tehdään niiden määräysten mukaan, mitä lajisäännöissä kaarista määrätään.
Viimeksi muokannut hakoteilla, Ti Touko 29, 2007 11:35 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Noista AKK:n säännöksistä ei ota selvää itte Erkkikään...jos niitä lajisääntöjä tarkoitat.hakoteilla kirjoitti: Täysin eri asia on, jos kaaret tehdään kisoihin, silloin kaaret tehdään niiden määräysten mukaan, mitä lajisäännöissä kaarista määrätään.
"Vrrruuum.... pum! Vruuum vtruuuum vruum....PUM PUM PAM!! Vrrrrruuuuuumm...ryskis! PPAPATIPAM PUM Vrrooom...PAMM!!! PUT PUT PUT PUM VRum vrum vruuu...RÄISKIS!!!!"
- hakoteilla
- Viestit: 250
- Liittynyt: To Marras 25, 2004 7:27 am
Kyllähän ne AKK:n vaikeaselkoiset säännötkin tajuaa, kun jaksaa muutamaan kertaan lukea.
Kysy vaikka täällä, jos joku kohta jää epäselväksi. Varmasti löytyy muitakin, jotka ovat saman asian kanssa painineet.
ps. olis yksi BJ:n mitoilla taivutettu pääkaari ylimääräisenä, saumatonta 48x3 putkea, eli täyttää AKK:n vaatimukset.
Kysy vaikka täällä, jos joku kohta jää epäselväksi. Varmasti löytyy muitakin, jotka ovat saman asian kanssa painineet.
ps. olis yksi BJ:n mitoilla taivutettu pääkaari ylimääräisenä, saumatonta 48x3 putkea, eli täyttää AKK:n vaatimukset.
Hyvänä esimerkkinä voi todeta kun AKK:n autojen teknisissä määräyksissä vaaditaan: Minimiaine: Kylmävedetty saumaton hiiliteräs...ja offin säännöissä: jos käytetään saumallista materiaalia tulee pääkaaren seinämävahvuuden olla vähintään 3,2 mm. Siis kumpaakohan se pitää ollahakoteilla kirjoitti:Kyllähän ne AKK:n vaikeaselkoiset säännötkin tajuaa, kun jaksaa muutamaan kertaan lukea.
Kysy vaikka täällä, jos joku kohta jää epäselväksi. Varmasti löytyy muitakin, jotka ovat saman asian kanssa painineet.
ps. olis yksi BJ:n mitoilla taivutettu pääkaari ylimääräisenä, saumatonta 48x3 putkea, eli täyttää AKK:n vaatimukset.

"Vrrruuum.... pum! Vruuum vtruuuum vruum....PUM PUM PAM!! Vrrrrruuuuuumm...ryskis! PPAPATIPAM PUM Vrrooom...PAMM!!! PUT PUT PUT PUM VRum vrum vruuu...RÄISKIS!!!!"
- hakoteilla
- Viestit: 250
- Liittynyt: To Marras 25, 2004 7:27 am
Parempi on käyttää saumatonta, AKK:n sääntöjen mukaan. Niissä säännöissä on myös minimiseinämäpaksuudet eri halkaisijoille, en muista ulkoa mitkä ne on.
Jos nyt kuitenkin haluaa tehdä saumallisesta putkesta kaaret, jotka eivät siis ole AKK:n sääntöjen mukaiset, on seinämäpaksuuden oltava vähintään mainittu 3,2 mm.
Jos nyt kuitenkin haluaa tehdä saumallisesta putkesta kaaret, jotka eivät siis ole AKK:n sääntöjen mukaiset, on seinämäpaksuuden oltava vähintään mainittu 3,2 mm.
Multa saa tilata kaari, AKK:n sääntöjen mukaan.
http://galerii.bj40.ee/heeringas/P1010006
BJ kaaret maksa 350 euro.
Jos kiinosta ota yhteo kännukan. 372 5057572 Heiki.
http://galerii.bj40.ee/heeringas/P1010006
BJ kaaret maksa 350 euro.
Jos kiinosta ota yhteo kännukan. 372 5057572 Heiki.