MAFin shackle reversal ja U-bolt flip sarjat, kokemuksia
Lähetetty: Ke Touko 23, 2007 5:16 pm
Joskus taannoin oli juttua moisista, jotka olin saanut hankittua Ameriikasta (http://www.man-a-fre.com/parts_accessor ... fj5560.htm)
Priva-viesteistä päätellen aihe kiinnostaa muitakin, joten laitetaan nyt tänne palstalle kokemuksia, kun sarja on ollut peräti yhden päivän alla.
Ensinnäkin, eivät tainneet sarjat mennä ihan heittämällä mun HJ61:een. Onnekseni en ite edes yrittänyt - vaikka olin aikonut - ja palkkasin Koopeen puljun (Offivaruste) tekemään homman. (Joo, joo, oikea Cruiseri-harrastaja tekisi ite, mutta sellaiseen mulla ei näemmä riitä taito, aika eikä hermo :( )
Vakioon HJ:hin sarjat olisivat menneet varmaan helpommin, joskin siinäkään ainakaan kaikki reiät (runkopalkki vs riipukkeet) eivät olisi osuneet kohdalleen. HJ61 ei kait ole ihan FJ62. Mutta mullapa oli Panun vanha hieno runkoon kiinnittyvä puskurivinssihässäkkä. Tämä kait oli kuitenkin suht pieni sovitusongelma.
Isompi ongelma olivat Punkan (Vallilan takomon) jouset, mallia 'jäykät' muuten. Nämä ovat orginaaleja paksummat ja kantavammat Venäjän reissuja varten. MAF:in sarjan U-pultit riittivät aivan nippa nappa akselin ja jousipakan ympäri. Tilaa mukana seuranneille shimmeille ei enää kuitenkaan jäänyt. Eikä akselin asennon korjaaminen muutenkaan oikein olisi onnannut, koska etukardaani on jo nyt pulassa.
Nimellisesti MAF:in sarja korottaa vain 1.5...2", jonka ei pitäisi yleensä olla mikään ongelma. Mutta mun jousissa on ilmeisesti jo jonkin verran korotusta, ja MAF:in shackle reversal siihen päälle alkaa olla jo liikaa muulle alustalle. Nyt iskarit (jotka jo vähän orkkista pidemmät) rajoittavat ulosjoustoa, mikä on tietty offiominaisuuksien kannalta huonompi juttu. Ulosjouston rajoitus on kuitenkin tarpeen, koska etukardaani ja -jarruletkut eivät muuten riitä. Mun mielestä on aika huolestuttavaa, että ulosjouston rajoitus on nyt iskareiden varassa. Ne kun menevät helposti poikki. Ulosjoustonrajoitusliinat voisivat olla paikallaan.
Huolestuttavin ongelma on kutenkin se, että ohjaus ravistaa pahasti kuudessa kympissä. Joku resonanssi varmaan, johtuneekohan vääristä kulmista? Kahdeksassa kympissä meno tuntuu kuitenkin vakaalta (vaikka Caster liian pieni?) ja aiempaa pompotusta pehmeämmältä. Tienvieren hiekkakuopassa kokeilin minimaalisesti ns offia, enkä osannut huomata mitään kummempaa, ja shackle reversalin etujen näkymiseen tarttis kyllä epätasaisemman maaston.
Koopeen pulju teki sen mitä tilattiin, ymmärtääkseni hyvin, ja pysyi kustannusarviossa, ylläreihin kun oli varauduttu. Ja, Koopee kyllä varoitti heti alkuun, että Amerikan 'bolt-on' sarjojen kanssa voi tulla vaikka mitä ongelmia. Ite otin riskin ja vastuun. Kotipajassa multa olis todnäk jäänyt tekemättä.
Mutta kyllä siitä vielä tulee hieno! "Enää" tarttee uuden etukardaanin ja -jarruletkut, iskarit ja U-pultit sekä jotain pienempää sälää. Ja saas nähdä mitä Keräsen Matti sanoo huomenna muutoskatsastuksessa. Aargh. Ite en oo uskaltanu korkeutta mitata, mutta se, tai edes leima, ei nyt ole huolista suurin.
Tähän astinen opetus on kait se, että MAFin shackle reversal ei välttämättä ole ihan niin helppo juttu kuin surffaamalla voisi kuvitella. MAFin mukaan shackle reversal on kustannustehokas (-tehokkain?) tapa parantaa auton alustaa. Sarja vaikuttaa hyvin tehdyltä ja järkevältä, mutta mitään halpaa lystiä tämä ei ole, kun tulee ylläreitä, eikä (mun tapauksessa) omat taidot ja vanhat osat enää riitä.
Priva-viesteistä päätellen aihe kiinnostaa muitakin, joten laitetaan nyt tänne palstalle kokemuksia, kun sarja on ollut peräti yhden päivän alla.
Ensinnäkin, eivät tainneet sarjat mennä ihan heittämällä mun HJ61:een. Onnekseni en ite edes yrittänyt - vaikka olin aikonut - ja palkkasin Koopeen puljun (Offivaruste) tekemään homman. (Joo, joo, oikea Cruiseri-harrastaja tekisi ite, mutta sellaiseen mulla ei näemmä riitä taito, aika eikä hermo :( )
Vakioon HJ:hin sarjat olisivat menneet varmaan helpommin, joskin siinäkään ainakaan kaikki reiät (runkopalkki vs riipukkeet) eivät olisi osuneet kohdalleen. HJ61 ei kait ole ihan FJ62. Mutta mullapa oli Panun vanha hieno runkoon kiinnittyvä puskurivinssihässäkkä. Tämä kait oli kuitenkin suht pieni sovitusongelma.
Isompi ongelma olivat Punkan (Vallilan takomon) jouset, mallia 'jäykät' muuten. Nämä ovat orginaaleja paksummat ja kantavammat Venäjän reissuja varten. MAF:in sarjan U-pultit riittivät aivan nippa nappa akselin ja jousipakan ympäri. Tilaa mukana seuranneille shimmeille ei enää kuitenkaan jäänyt. Eikä akselin asennon korjaaminen muutenkaan oikein olisi onnannut, koska etukardaani on jo nyt pulassa.
Nimellisesti MAF:in sarja korottaa vain 1.5...2", jonka ei pitäisi yleensä olla mikään ongelma. Mutta mun jousissa on ilmeisesti jo jonkin verran korotusta, ja MAF:in shackle reversal siihen päälle alkaa olla jo liikaa muulle alustalle. Nyt iskarit (jotka jo vähän orkkista pidemmät) rajoittavat ulosjoustoa, mikä on tietty offiominaisuuksien kannalta huonompi juttu. Ulosjouston rajoitus on kuitenkin tarpeen, koska etukardaani ja -jarruletkut eivät muuten riitä. Mun mielestä on aika huolestuttavaa, että ulosjouston rajoitus on nyt iskareiden varassa. Ne kun menevät helposti poikki. Ulosjoustonrajoitusliinat voisivat olla paikallaan.
Huolestuttavin ongelma on kutenkin se, että ohjaus ravistaa pahasti kuudessa kympissä. Joku resonanssi varmaan, johtuneekohan vääristä kulmista? Kahdeksassa kympissä meno tuntuu kuitenkin vakaalta (vaikka Caster liian pieni?) ja aiempaa pompotusta pehmeämmältä. Tienvieren hiekkakuopassa kokeilin minimaalisesti ns offia, enkä osannut huomata mitään kummempaa, ja shackle reversalin etujen näkymiseen tarttis kyllä epätasaisemman maaston.
Koopeen pulju teki sen mitä tilattiin, ymmärtääkseni hyvin, ja pysyi kustannusarviossa, ylläreihin kun oli varauduttu. Ja, Koopee kyllä varoitti heti alkuun, että Amerikan 'bolt-on' sarjojen kanssa voi tulla vaikka mitä ongelmia. Ite otin riskin ja vastuun. Kotipajassa multa olis todnäk jäänyt tekemättä.
Mutta kyllä siitä vielä tulee hieno! "Enää" tarttee uuden etukardaanin ja -jarruletkut, iskarit ja U-pultit sekä jotain pienempää sälää. Ja saas nähdä mitä Keräsen Matti sanoo huomenna muutoskatsastuksessa. Aargh. Ite en oo uskaltanu korkeutta mitata, mutta se, tai edes leima, ei nyt ole huolista suurin.
Tähän astinen opetus on kait se, että MAFin shackle reversal ei välttämättä ole ihan niin helppo juttu kuin surffaamalla voisi kuvitella. MAFin mukaan shackle reversal on kustannustehokas (-tehokkain?) tapa parantaa auton alustaa. Sarja vaikuttaa hyvin tehdyltä ja järkevältä, mutta mitään halpaa lystiä tämä ei ole, kun tulee ylläreitä, eikä (mun tapauksessa) omat taidot ja vanhat osat enää riitä.