Sivu 1/1

Kardaanin ristikkonivel

Lähetetty: Ti Touko 15, 2007 1:55 pm
Kirjoittaja hodari
Miten vaihdetaan kardaanin ristikkonivel? Sekä etu että taka-kardaanissa nivelet on jäykkiä toisinpäin mutta toisinpäin liikkuu hyvin. Syynä näkyi olevan rasvanpuute. Paljonko uudet ristikot maksaa ja miten vanhat irroitetaan, kun ei näkynyt mitään lukkorenkaita yms.

Ristikot

Lähetetty: Ti Touko 15, 2007 2:45 pm
Kirjoittaja werzu
Ritikoissa on lukkorenkaat haarukan sisäpuolella ja uudet nivelet maksaa noin 20e kpl.Vaihtaminen ei nyt ole mikään amerikan temppu.

Lähetetty: Ti Touko 15, 2007 3:39 pm
Kirjoittaja maaristeilijä
viilapenkilläkin pystyy puristamaan vanhat pois ja uudet tilalle,siinä oli ainoa työkalu sormien lisäksi kun eteen vaihdoin tuplaniveleen neulat ja ristikot.ja hyvät hermot niiden lisäksi,ei ollut joten homma kesti viikon.takakardinaali on helppo,n.1-2h ristikko ja tietysti vähemmän jos on kunnon vehkeet ja treenattu aiemmin.

Lähetetty: Ti Touko 15, 2007 3:44 pm
Kirjoittaja Jürgen
Jos ne nivelet ei ole väljiä nii kokeile ruutata rasvaa niihin nippoihin...jos auttais. Kannattaa ne muutkin voitelukohteet tietysti rasvata samalla :wink:

Mitäs smörjeä porukat ovt muuten käyttäneet? Ite oon voidellut yleensä sillä kuuluisalla "mölyrasvalla" :roll:

Lähetetty: Ti Kesä 12, 2007 8:25 pm
Kirjoittaja tjl
jos kartaani on irti niin vanhan irrotus ja uuden paikalleenlaitto kestää noin 10min. pelkkä viilapenkki, vasara, ja lukkorengaspihdit riittää.

eli lekkorenkaat irti. viilapenkkiin ristikon "holkin" mentävä reikä.
sitten asetat ristikon "reijän" viilapenkin akon kohdalle ja lyöt moskalla
kovaa kartaaniin. nyt irtos toinen puoli ja voit ottaa "kupit" pois.
sitten vaan kartaani toisteppäin ja taas luyöntiä.sitten voikin pujottaa vanhan nivelen pois.
sitten vaan uus paikallee. helppo homma. ei todellakaan kestä kun kusen luikautuksen.

ja muista kun laitat kartaanin takas autoon niin nivelet ristiin.muuten tärisee.

Lähetetty: Ke Kesä 13, 2007 7:57 am
Kirjoittaja hodari
Jaa pitääkö nivelet olla ristissä? Nyt ne on samassa linjassa eikä se juuri tärise.

Lähetetty: Ke Kesä 13, 2007 3:33 pm
Kirjoittaja tjl
pitää ehdottomasti.
kannattaa korjata. ei hjuva.

Lähetetty: Ke Kesä 13, 2007 4:16 pm
Kirjoittaja Jürgen
...ja mitähän tarkoittaa tuo "ristissä"...sen kun voi käsittää kahdella tavalla tässä yhteydessä :?

Lähetetty: Ke Kesä 13, 2007 5:17 pm
Kirjoittaja tjl
hmm...kuikohan sen nyt selittäis.

eli kääntää toista niveltä liu'n booreilla 90 astetta. ettei oo samansuuntaset.
ymmärsiköhän kukaan.muuten kyllä tärisee.

itse en nyt äkkiseltään osaa kuvitella sen olevan kun yhdellä tavalla ristissä.

Lähetetty: Ke Kesä 13, 2007 6:54 pm
Kirjoittaja Jürgen
totanoin...kun mielestäni just päinvastoin eli kepin päissä olevat sorkat ovat samoittapäin eikä 90asteen vaihe-erossa :? tais jo autokoulussa niin opettaa :?

edit: autokoulu = ammattikoulun autopuoli :wink:

Lähetetty: Ke Kesä 13, 2007 7:02 pm
Kirjoittaja tjl
hmmm...kun itelle on ainaskin koulussa opetettu et just ei sais laittaa samoinpäin.
hiluxikin tärisi kunnes käänsin, oli just vaihettu taakke ristinivel. loppu heti sen jälkeen.

edit: jossakin ratkaisuissa se näköjään kuuluu laittaa ristiin ja joissain ei.
riippuu näköjään automerkistä.
esim. lantikoissa kuuluu 45 asteen kulmaan laittaa etukardaani.

eli enään en mene mitään sanomaan.

Lähetetty: Ke Kesä 13, 2007 9:26 pm
Kirjoittaja Jürgen
Mulla on tossa hoojii61:ssä ainaki molemmat kardaanit "ei ristissä" eikä tärryytä alle 140 mittarinopeuksilla kun sen mitä väljä vetopyörän laakeri aiheuttaa...

Lähetetty: Ke Kesä 13, 2007 10:15 pm
Kirjoittaja IironSika
Kun en jaksa alkaa selittämään, niin täältä selviää, jos yhtään amerikka taipuu. Ja jos ei taivu, voi vaan katsella kuvia.
http://www.pirate4x4.com/tech/billavist ... ndex2.html