Kuva Kuva

HDJ 80 pauketta akselilta

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Vilhi
Viestit: 16
Liittynyt: Ke Marras 15, 2006 10:37 am
Paikkakunta: Koillismaa

HDJ 80 pauketta akselilta

Viesti Kirjoittaja Vilhi »

Nyt vihdoin sain pelaamaan molemmat akselilukot, vaikkakin valot edelleen näyttävät että ne ei kytkeydy. Ohjelmassa olisi seuraavaksi vetonivelten, laakerien, ja olkatapinlaakerien vaihto. Navan puoleinen poorilaippakin lähtee vaihtoon. Ajattelinpa tässä kysyä kokemuksia akselilukon aiheuttamista äänistä, ennen kuin avaan akselin. Minulla nimittäin etulukko päällä renkaita käännettäessä kuuluu kovahko pauke. Onko normaalia, vai meneekö etuperältä kalustoa vaihtoon. Etuperä tuntuu kyllä vielä muutoin tukevalta. HDJ 80 vm-93.
mpa567
Viestit: 68
Liittynyt: To Marras 25, 2004 11:19 am
Paikkakunta: Narva

Re: HDJ 80 pauketta akselilta

Viesti Kirjoittaja mpa567 »

Ei kuulu pauketta mun -93:n akselilta.

Pai tö vei, onkos sulla isot jarrut -93:ssa ts. mahtuuko vain 16" vanteet. Itse tässä hain vanteita ja Toyotalta rek. nron mukaan selvis, että on jo isoilla jarruilla. Käytännössä kokeiltuna lopputulos oli, että eteen menis 15", mutta taakse vain 16". Ihmettelinkin onko jarrut isonnettu vain takaa vai onko mun autoon vaihdettu jossain vaiheessa vanhempi etuakseli?
Vilhi
Viestit: 16
Liittynyt: Ke Marras 15, 2006 10:37 am
Paikkakunta: Koillismaa

Viesti Kirjoittaja Vilhi »

Hyvä että sulta ei kuulu ääniä, mutta se ei liene kovin hyvä juttu mulle :roll:

Mulla on kesärenkaina 30"x10,5"x15 ja talvirenkaina 265X75X16. molemmmat vanteet on normaalilla Offsetillä ja ei oo ollu ongelmia. Ensirekisteröinti 27.06.93

Jos jollakulla olisi aavistuksia ja kokemuksia etuperän toiminnasta ja mahdollisesta korjaustarpeesta, niin laittakaahan koodia.
HoDeJi
Viestit: 15
Liittynyt: To Marras 09, 2006 7:22 pm
Paikkakunta: PORI

Viesti Kirjoittaja HoDeJi »

On vähän turhankin tuttu toi HDJ:n etuakseli :(
Ei kestä mun mettäajelua millään...
Pauke voi tulla monestakin paikasta, mutta kuvauksesi perusteella veikkaisin, että vetonivel pyörähtää vetoakselin päällä, eli muutenkin mitä kerroit vaihtavasi niin AINA myös vetarit vaihtoon tuon laajuisessa remontissa. Yleensä myös pinjoninlaakerit ja poskilaakerit pitää vaihtaa tossa vaiheessa. Tasauspyörästön rihlat todennäköisesti loppu ja ei saa Toyotalta kun koko tasauspyörästön kerrallaan. Itse vaihtaisin välityksetkin, niin saat ihan hiljaisen perän.
HoDeJi
Viestit: 15
Liittynyt: To Marras 09, 2006 7:22 pm
Paikkakunta: PORI

Viesti Kirjoittaja HoDeJi »

mpa: onko etu- ja takamurikat samankokoiset?
Jos edessä pienempi saattaa akseli olla vaihdettu. Toisaalta varmaa tietoa mulla ei ole onko iso perä edessä vasta -94 malleissa.
Avatar
Jul
Viestit: 602
Liittynyt: Su Heinä 17, 2005 6:58 pm
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja Jul »

Vaiha ne murrosnivelet, niin pauke loppuu. Sen lukon kanssa käännettäessä ne murrokset on joka tapauksessa kovilla.
BJ75 1987
# 274
mpa567
Viestit: 68
Liittynyt: To Marras 25, 2004 11:19 am
Paikkakunta: Narva

Viesti Kirjoittaja mpa567 »

HoDeJi kirjoitti:mpa: onko etu- ja takamurikat samankokoiset?
Jos edessä pienempi saattaa akseli olla vaihdettu. Toisaalta varmaa tietoa mulla ei ole onko iso perä edessä vasta -94 malleissa.
Täytyypä tiirailla murikoiden kokoja...
Vilhi
Viestit: 16
Liittynyt: Ke Marras 15, 2006 10:37 am
Paikkakunta: Koillismaa

Viesti Kirjoittaja Vilhi »

HoDeJi kirjoitti:On vähän turhankin tuttu toi HDJ:n etuakseli :(
Ei kestä mun mettäajelua millään...
Pauke voi tulla monestakin paikasta, mutta kuvauksesi perusteella veikkaisin, että vetonivel pyörähtää vetoakselin päällä, eli muutenkin mitä kerroit vaihtavasi niin AINA myös vetarit vaihtoon tuon laajuisessa remontissa. Yleensä myös pinjoninlaakerit ja poskilaakerit pitää vaihtaa tossa vaiheessa. Tasauspyörästön rihlat todennäköisesti loppu ja ei saa Toyotalta kun koko tasauspyörästön kerrallaan. Itse vaihtaisin välityksetkin, niin saat ihan hiljaisen perän.
Kiitos vastauksestasi. Eli osat, jotka mulla tällä hetkellä auton perässä asennusta odottavat ovat: etuperän ja vetonivelten väliset putkistefat, ulommat ja sisäpuoleiset laakert, lukkolevyt, vetarien päätypoorilaipat+tiivisteet, vetonivelet, messinkiholkit ja olkatapin laakerit. Olisikohan tähän listaan mielestänne vielä tarpeita :shock:
Ihan mielekinnosta kysyisin, että kuinka noi tarvikevetarit on kestäny maantie ja "semi onroad"-käytön. TML merkkiset menevät nyt alle. Oli hintaeroa alkuperäisiin 480 eskoo kappaleelta :roll: Varmaan on olkuperäiset paremmat, mutta onko ton verran?
HoDeJi
Viestit: 15
Liittynyt: To Marras 09, 2006 7:22 pm
Paikkakunta: PORI

Viesti Kirjoittaja HoDeJi »

Minulla on TML murroksista haljennut sisäkooli 2 kertaa -> myös vetoakseli paskaks molemmilla kerroilla, en tiedä sitten olisiko alkuperäinenkään kestänyt. Jos ja kun noin mittavan remontin teet niin ehdottomasti pitäisi vetoakselit myös vaihtaa. Niistä on aivan varmasti boorit loppu.
Vilhi
Viestit: 16
Liittynyt: Ke Marras 15, 2006 10:37 am
Paikkakunta: Koillismaa

Viesti Kirjoittaja Vilhi »

Nyt ois sitten noita osia vaihdeltu. Puoltaminen loppu olkatapin laakereiden vaihdon myötä. Pauke väheni, mutta sammalla ilmeni, että osa äänistä tulee etuperältä..jipii...lisää rahaa....! Vaihdon jälkeen meni eka 700 km ihan jees mutta siten alkoi oikealta ajoittainen jurina, joka tulee ilmeisest vetonivelen akselia vaten olevasta messinkiholkista, jonka sovitus oli hyvinkin tiukka. Yritetään painaa nipasta ja akselin päästä lisää rasvaa akselille, niin josko se siitä asettuis?
Avatar
Jul
Viestit: 602
Liittynyt: Su Heinä 17, 2005 6:58 pm
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja Jul »

Vilhi kirjoitti:Vaihdon jälkeen meni eka 700 km ihan jees mutta siten alkoi oikealta ajoittainen jurina, joka tulee ilmeisest vetonivelen akselia vaten olevasta messinkiholkista, jonka sovitus oli hyvinkin tiukka. Yritetään painaa nipasta ja akselin päästä lisää rasvaa akselille, niin josko se siitä asettuis?
Joskus on tuo holkki lähtenyt pyörimään akselin mukana jos se sovitus on ollut liian tiukka.
BJ75 1987
# 274
Vastaa Viestiin