Sivu 1/2

HJ61 jakolaatikon takakardaanin stefan vaihto

Lähetetty: To Touko 03, 2007 8:17 am
Kirjoittaja Boatman
Otsikon mukainen stefa vuotaa öljyä aikalailla ja otin jo kardaanin pois paikoilta. Lisäksi irroitin jakolaatikosta sellaisen ison laipan jossa kardaanin laakeri ja nopeusmittarin vaijeri on kiinni, mutta se laippa ei tullutkaan kuin sentin verran ulospäin. Aloinkin miettimään tarviiko laippaa irroittaa ollenkaan vaan löytyykö stefa sen laipan takaa jossa kardaani on kiinni. Kardaanin laippa näyttäisi olevan noin 30mm mutterilla kiinnni. Onko tuohon jokin momentti jolla se täytyy laittaa takaisin ja kiristettiinkös tuolla jokin laakeri?

Lähetetty: To Touko 03, 2007 1:33 pm
Kirjoittaja pemaripoju
se kardaanin laippa pitää irrottaa, ja se stefa on siinä takana! itte kiristin sen 30mm mutterin sillain sopivasti,mutta kai joku viisaampi tietää oikean momentin!

Lähetetty: To Touko 03, 2007 8:40 pm
Kirjoittaja jpesala
ljiin jakolaatikkoon pariviikkoa sitten saman stefan vaihtaneena
se momentti on 12kg . sen mitä pieni pulttipyssy jakso hakata ja sitte puolenmetrin varrella vähän lisää. eli kun kaksi etuhammasta näkyy on liikaa momenttia. rengasrauta tai joku muu sopiva rauta pinnapulttien välistä runkoon tukien aukes ja edellinen oli vääntänyt sen mutterin apinanraivolla kiinni, että varmasti pysyy !
t.jp

Lähetetty: Pe Touko 04, 2007 11:51 am
Kirjoittaja Boatman
Stefa vaihdettu ja vuoto loppui. Kiitän neuvoista...

Lähetetty: Ke Joulu 12, 2007 12:12 am
Kirjoittaja matti_83
Itsellä sama ongelma, löytyisikö keneltäkään kyseisen stefan mittoja valmiiksi. Ilmeisestikin sama stefa myöskin hj60:ssä

Lähetetty: Ke Joulu 12, 2007 10:59 pm
Kirjoittaja Arwi
matti_83 kirjoitti:Itsellä sama ongelma, löytyisikö keneltäkään kyseisen stefan mittoja valmiiksi. Ilmeisestikin sama stefa myöskin hj60:ssä
90311-48003 48*62*8 Mielestäni tommonen.

Lähetetty: La Maalis 05, 2011 7:05 pm
Kirjoittaja puukkomäki
Moro

Tuli tuossa syksyllä laitettua hj60 vuosimallia 1990 - taitaa olla viimeisiä mallisarjassa.

Kaikenlaista pientä laitettavaa on ollut, niistä on kohtuudella selvitty, mutta eilen huomasin että jakolaatikon takakardaanin stefa on vuotanut ja ruostesuojannut auton alustaa. :)

Tilasin stefan ja kartiorullalaakerin, kun tuntui tuota välystä olevan aika reilusti kardaaniakselilla. Vaihdosta kyselisin millainen homma tuo vaihto on? Selviääkö normi autotalli työkaluilla vai tarvitseeko jotain erikoishärpäkettä?

Onko kellään tietoa mihin momenttiin tuo laakeri kiristetään vai tohdinko kiristää sormituntumalla?

Lähetetty: La Maalis 05, 2011 7:30 pm
Kirjoittaja Tourinki
Oikea momentti tuolle kardaaninlaipalle toyotan korjaamokirjan mukaan on 1,300kg-cm / 94ft-lb / 127nm riippuen mikä asteikko momenttiavaimesta löytyy.

Lähetetty: La Maalis 05, 2011 7:53 pm
Kirjoittaja puukkomäki
Tänks...

Ei enää tarvi sormituntumalla kiristellä.

Lähetetty: Ma Maalis 14, 2011 9:10 pm
Kirjoittaja puukkomäki
Sain tuossa stefan ja laakerin vaihdettua. Ei loppupelissä kummoinen homma, mutta talosta kun ei löytynyt sopivaa ulosvetäjää, niin joutu kehittelemään pidemmät ja kapeammat kynnet että laakerin sain akselilta irti. Sen jälkeen menikin ongelmitta.

Laakeri oli jo vaihtokunnossa - oli selvät jäljet ulkokoolilta. Toivottavasti muut laakeri jakolaatikossa ovat kunnossa. Ei sieltä kyllä mitään ylimääräistä kuulu...

Lähetetty: La Kesä 04, 2011 9:16 pm
Kirjoittaja jkk
mistä kannattaa kyseinen stefa ja laakeri hommata? yritin kiristää laakeria ja mutteri ei pyörinyt yhtään joten kiristettävissä tuo ilmeisesti ei enää ole..niin ja nyyttöneistä..metrisellä varrella kokeilin ja painoa n,80kg varren päässä.

Lähetetty: Su Kesä 05, 2011 10:12 am
Kirjoittaja puukkomäki
Itse tilasin laakerin ja stefan Tamgearsilta - tuli parissa päivässä postissa.

Lähetetty: Su Kesä 05, 2011 7:21 pm
Kirjoittaja jkk
tuossa kun katselin tamgearsin osaluetteloa niin taaksehan löytyy kaksi kartiolaakeria vetoakselille niin onkohan kukaan joutunut sitä sisempää vaihtamaan?eilisessä laakerin kiristys yrityksessä olin huomaavinani että akseli liikkui aavistuksen ulospäin mutteria käännettäessä kiinnipäin..olisiko sisempikin väljänä vai liikkuiko pelkkä akseli..

Lähetetty: Su Kesä 05, 2011 9:40 pm
Kirjoittaja bj45lava
Sen takimmaisen laakerin ulkokehän välissä shimmi, jolla toi akselin laakerivälys säädetään.

Lähetetty: Ma Kesä 06, 2011 7:22 am
Kirjoittaja jkk
bj45lava kirjoitti:Sen takimmaisen laakerin ulkokehän välissä shimmi, jolla toi akselin laakerivälys säädetään.
Ilmeisesti on joskus vedetty jo löysät pois mutterista kun ei pyöriny..mistä noita shimmilevyjä voi kysellä..vai tamgearsilta?