T-61 savuttaa
Valvoja: Käyttäjä
T-61 savuttaa
on suuttimet suodattimet oljyt vaihdettu ja edelleen sauhuaa kylmänä. ongelma poistuu kun kone on saavuttanut oikean käyntilämpötilansa. suutinremppa vähensi "käryämistä" todella paljon mutta ongelma ei poistunut kokonaan.
kylmäkäynnistyksen jälkeen ajoonlähdössä huomaa koneen hieman "röpeltävän" ennenkuin ahdin kerkiää nousemaan asteikolle.öljyä ei kulu juuri nimeksikään 10tkm matkalla ja autolla ja koneella on ajettu 370tkm kohtuullisella huollolla.
omat paranoijat kohdistuu ahtimeen jonka tiedän ottaneen ilmansa ennen putsaria jo epämääräisen ajan koska niiden välinen putki ollut poikki jo pidempään jäljistä päätellen=hienoa ja karkeempaa pölyä ahtimen imupuolella ja painepuolenputkessa öljyä.
syöttöpumppu??
kylmäkäynnistyksen jälkeen ajoonlähdössä huomaa koneen hieman "röpeltävän" ennenkuin ahdin kerkiää nousemaan asteikolle.öljyä ei kulu juuri nimeksikään 10tkm matkalla ja autolla ja koneella on ajettu 370tkm kohtuullisella huollolla.
omat paranoijat kohdistuu ahtimeen jonka tiedän ottaneen ilmansa ennen putsaria jo epämääräisen ajan koska niiden välinen putki ollut poikki jo pidempään jäljistä päätellen=hienoa ja karkeempaa pölyä ahtimen imupuolella ja painepuolenputkessa öljyä.
syöttöpumppu??
Olisikohan vikana männät tai männänrenkaat, kaverin VW 1.6 TD on juuri samanlainen, savuttaa niin perskeleesti kunnes saavuttaa käyntilämpötilan, jonka jälkeen on (melkein) normaali.
12H-T:ssä ei taida enää olla nahkakalvoa syöttöpumpussa.
On muuten harmillista että 61:n turbokoneen pumpun syötönsäädö stä vastaava pääty olisi varmaan aika helposti sovitettavissa 3B:n pumpun lohkoon, mutta kun siinä on ne alipaine- ja vipuhässäkät joiden takia se ei yklsinkertaisesti mahdu koloonsa. Ellei sitten kääntämällä jakopään käyttöratasta ja asentamalla pumppu vinoon... nojoo.
Eipä tuo nyt liittynyt aiheeseen mitenkään, eikä ole edes oleellista, koska kehitettiin koulun pneumatiikkagurun kanssa yksinkertainen ja todennäköisesti erittäin hyvin toimiva passiivinen syötönsäätö turbotettuun 3B-koneeseen. Toimintaperiaate on sellainen, että rinnan kytketyllä paineilma-ajastimella ja paineenrajoittimella viivytetään porrastetusti syötön kasvua maksimiin (juuri sen nahkakalvon liikkeen avulla). Ajastimen viimeinen hienosäätö tulee sen mukaan kuinka nopeasti turbo herää. Eli vaikka järjestelmä ei ole yhteydessä ahtopaineeseen (niin kuin tehtaan turbokoneissa), pitäisi sen toimia paljon paremmin kuin pelkkä kaasuläppä. Toimii ainakin paperilla! Jos tarpeeksi matalalla paineella ja suurella virtauksella toimivaa paineenrajoitinta ei löydy, teen sellaisen itse.
12H-T:ssä ei taida enää olla nahkakalvoa syöttöpumpussa.
On muuten harmillista että 61:n turbokoneen pumpun syötönsäädö stä vastaava pääty olisi varmaan aika helposti sovitettavissa 3B:n pumpun lohkoon, mutta kun siinä on ne alipaine- ja vipuhässäkät joiden takia se ei yklsinkertaisesti mahdu koloonsa. Ellei sitten kääntämällä jakopään käyttöratasta ja asentamalla pumppu vinoon... nojoo.
Eipä tuo nyt liittynyt aiheeseen mitenkään, eikä ole edes oleellista, koska kehitettiin koulun pneumatiikkagurun kanssa yksinkertainen ja todennäköisesti erittäin hyvin toimiva passiivinen syötönsäätö turbotettuun 3B-koneeseen. Toimintaperiaate on sellainen, että rinnan kytketyllä paineilma-ajastimella ja paineenrajoittimella viivytetään porrastetusti syötön kasvua maksimiin (juuri sen nahkakalvon liikkeen avulla). Ajastimen viimeinen hienosäätö tulee sen mukaan kuinka nopeasti turbo herää. Eli vaikka järjestelmä ei ole yhteydessä ahtopaineeseen (niin kuin tehtaan turbokoneissa), pitäisi sen toimia paljon paremmin kuin pelkkä kaasuläppä. Toimii ainakin paperilla! Jos tarpeeksi matalalla paineella ja suurella virtauksella toimivaa paineenrajoitinta ei löydy, teen sellaisen itse.
Ei kannata vielä tuossa vaiheessa yöunia menettää. Kun öljyä ei mene, kone kukkuu vielä pitkään. Imu, eli tietenkin paineputkessa on aina näkyvissä öljyä, minulla oli täysremontin ja tehdasuuden turbon jälkeenkin putkisto aina märkä. Veikkaisin, että se öljy tulee enimmäkseen huohottimen kautta turbon imupuolelle.
Turbo voi tietysti olla vähän kulunut, mutta ahtopaineen kompensoinnin takia sen ei pitäisi vaikuttaa savutukseen. Ja vaikka turbo päästäisikin öljyä läpi, se palaa koneessa, eikä mitään erityistä öljykatkua synny. Tehtaan ilmoittama ahtopaine on 0,63 bar, vanhemmiten yleensä puolen kilon paikkeilla hukkaportin jousen kuoleentumisen takia, vaikka turbo olisikin vielä kunnossa.
12H-T on kuitenkin 80-luvun puolivälin keksintö, ei ne mitään kukkaistuoksuvehkeitä ole olleet uutenakaan. Oma kone vei öljyä litran sadalla kilometrillä ja yksi pytty putosi pelistä tyhjäkäynnillä (silloin on jo syytä huolestua) ennen remonttia. Remontin jälkeenkin kymäkäynistyksessä tuli vähän aikaa aavistuksen harmaata, kovilla pakkasilla koko tontti harmaana.
Osaltaan tähän vaikuttaa se, että koneessa ei ole sylinterikohtaisia hehkutulppia, vaan imuilmaa lämmittävä vastus imusarjassa, joka on toiminnassa alle minuutin kovillakin pakkasilla.
Vertailun vuoksi uudemmassa HDJ:n suorasuihkukoneessa on jo sylinterikohtaiset hehkut ja vähemmän kylmäsavua, päästövaatimukset tuo jotain käyttäjällekin näkyvää hyötyä.
timop
Turbo voi tietysti olla vähän kulunut, mutta ahtopaineen kompensoinnin takia sen ei pitäisi vaikuttaa savutukseen. Ja vaikka turbo päästäisikin öljyä läpi, se palaa koneessa, eikä mitään erityistä öljykatkua synny. Tehtaan ilmoittama ahtopaine on 0,63 bar, vanhemmiten yleensä puolen kilon paikkeilla hukkaportin jousen kuoleentumisen takia, vaikka turbo olisikin vielä kunnossa.
12H-T on kuitenkin 80-luvun puolivälin keksintö, ei ne mitään kukkaistuoksuvehkeitä ole olleet uutenakaan. Oma kone vei öljyä litran sadalla kilometrillä ja yksi pytty putosi pelistä tyhjäkäynnillä (silloin on jo syytä huolestua) ennen remonttia. Remontin jälkeenkin kymäkäynistyksessä tuli vähän aikaa aavistuksen harmaata, kovilla pakkasilla koko tontti harmaana.
Osaltaan tähän vaikuttaa se, että koneessa ei ole sylinterikohtaisia hehkutulppia, vaan imuilmaa lämmittävä vastus imusarjassa, joka on toiminnassa alle minuutin kovillakin pakkasilla.
Vertailun vuoksi uudemmassa HDJ:n suorasuihkukoneessa on jo sylinterikohtaiset hehkut ja vähemmän kylmäsavua, päästövaatimukset tuo jotain käyttäjällekin näkyvää hyötyä.
timop