Missähän mahdollisesti saattaisi olla vika kun kierroslukumittari
toimii ajoittain(lämpimänä) ja kylmänä käynnistäessä ei koskaan.
Joskus auttaa kun kopauttaa sitä niin saattaa ruveta toimimaan, missä vika?
Mittari sökö?
Vai kontakti vika?
nm. Uusi tuttavuus HJ:n ratin takana
HJ60 Kierroslukumittari
Valvoja: Käyttäjä
rundari
Näillä sivuilla oli juttua rundarin toiminnasta, pitää itsekin ne tarkistaa. Vasta eilen löysin. http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/t ... C_ID=14107[/url][/code]
HDJ 80 -91
HJ60 -83
HJ60 -83
kierroslukumittari
Olen itse törmännyt useissa hj: kierroslukumittareissa seuraavaan ongelmaan ja koputtelun vaikutus viittaa samaan. Hj:n kierroslukumittarissa on muovinen runko johon osoittimen akseli on laakeroitu päittäislaakeroinnilla. Kun muovirunko aikaamyöten kutistuu tai muuttaa muotoaan lämpötilamuutoksissa, laakerointi menee liian tiukalle ja jumiutuu, ensin kylmänä ja lopulta kokonaan. Akselin osoittimenpuoleisessa päässä oleva laakeri on säädettävä ja sitä on löysättävä, se on kierteellä siinä muovirungossa kiinni. Akselissa pitää olla reilusti tuntuva päittäisvälys, kunhan liikkuvat osat eivät ota mihinkään kiinni. Toinen vaihtoehto on pulssianturi, joka lukee startin hammaskehän hampaita. Siihen tulee joskus katkos, joka ilmenee ajoittain, mutta sen vikaan ei mittarin koputtelu vaikuta. Sitten tietysti johdotuksen mahdolliset katkokset voi olla syynä. Itse mittarin elektroniikka on niin simppeli, että pidän kokemusten perusteella sitä viimeisenä vaihtoehtona.