Sivu 1/1

HJ60 vaihteistot ja rempat

Lähetetty: Ma Helmi 26, 2007 10:04 pm
Kirjoittaja osilpi
HJ60 -82

Vika: pikkupuoli ei pysy päällä, jakolaatikko huutaa, ulosoton proppu halki

Ratkaisu: tilalle tulossa toinen jakolaatikko ja ulosotto

Molemmat päälootat nelivaihteisia.

Eli mulla on täydellinen varalaatikkopaketti (pääloota, jakolootta, ulosotto), joka on "jostain HJ:sta" peräisin. Muuten on aivan saman näköinen pikaisella vilkaisulla kuin nyt kiinni oleva, mutta kytkimen työsylinteri onkin eri puolella. Nykyisessä se on apukuskin puolella, ja tossa varalootassa näyttäisi saman oloinen sylinteri olevan kuskin puolella. Onkohan tuo loota edes HJ:sta peräisin?? Päälootaa ei nyt vaihdeta, mutta kysyn ihan mielenkiinnosta.
Jakoloota ja ulosotto näyttää aivan samalta.

Varalootasta irroitin ja purin jakolootan ja ulosoton putsausta varten. Tarkoitus on laittaa molemmat täysin iskuun ja heittää rempattuna autoon kiinni, kun pääsee nosturille.

Mitähän kaikkea tuosta jakolootasta nyt kannattaisi vaihtaa?

Mielestäni muut laakerit tuntuu suht hyvältä
http://static.petrisimolin.com/gallery/ ... ta%202.jpg
, paitsi ne kaksi kartiolaakeria, jotka ovat siinä akselilla, joka menee etu- ja takakardaanin laippoihin.
http://static.petrisimolin.com/gallery/ ... akseli.jpg
Rahisevat aavistuksen. Saakohan noita ihan tarvikkeena?

Oiskohan ihan turhaa vaihtaa laakeri siltä akselilta, joka tuo voiman päälootalta jakolootaan, vaikka tuntuukin suht timmiltä? Näyttää ainakin ihan yleislaakerilta.
http://static.petrisimolin.com/gallery/ ... ta%203.jpg

Kaikki hammastukset näyttää ihan hyvältä (kuulemma purettu "vähän ajetusta" kolariautosta).

Kaikki stefat ja tiivisteet ajattelin vaihtaa myös.

Etuvedon kytkentäholkin luona on sellainen pieni jousi.
http://static.petrisimolin.com/gallery/ ... ujousi.jpg
Oliskohan se syytä uusia kanssa? Hieman jäi epäselväksi, miten se siellä oli, kun tipahti öljyastiaan irroitettaessa. Sen tarkoitus ilmeisesti on tehdä pykälät "nopea takaveto, vapaa, hidas takaveto"?

Pitäisikös tuolle ulosotolle tehdä jotain (kaksisuuntainen)? Mielestäni rattaat rahisevat käsin pyöritettäessä kuuluvasti. En ole sitä vielä purkanut.

Ihanko tamgearsilta olette noita osia tilanneet vai tojotalta vai mistä?

Sai muuten 10 asteen pakkasella kaapia öljyt ihan ruuvimeisselillä pois, kun eivät valunneet juuri ollenkaan.

Lähetetty: Ti Helmi 27, 2007 8:54 am
Kirjoittaja komk
Ittellä ja kohtalotoverilla kans menossa pää- ja jakolootan päivitys.

Alussa tuskailtiin, että mitä vaihdetaan. Sitten päätettiin vaihtaa kaikki.

Itteasiassa tätä lukiessa hoksasin, että ulosoton laakerit uupuu vielä.

Tamgearsilta otettiin kaikki mitä saa ja tojotalta loput.

Hinta taitaa painua 500€:n kipeämmälle puolelle per auto. Mutta tässä siis molemmat lootat.

Äkikseltään näyttää ao. kuvassa, että tuplarattaan akseli olis kulahtanut.

http://static.petrisimolin.com/gallery/ ... ta%202.jpg

Se akseli kannattaa ostaa tojotalta. Samalla myös neulalaakerit ja päittäisvälyslimut uusiksi.

Tietysti riippuu millasessa käytössä sulla se hoijakka on mutta jos meinaat sillä pidempään ajella ja vähääkään offaat niin vaihtoon kaikki kerralla.

Se jousi painaa käsittääkseni siirtäjän kuulaa eli onkos kuula tallessa?

Laatikot

Lähetetty: Ti Helmi 27, 2007 9:48 am
Kirjoittaja werzu
Kannattaa vaihtaa vaikka kaikki laakerit ettei käy niinn kuin mul oli käynyt oli syönyt sen välipyörän laakeripinnan pilalle kun ei ollut hennottu naulalaakereita vaihtaa.Laakerit on aivan ilmaisia siihen kun joutuu vaihteleen rattaita.Mulle makso jakolaatikkoon osat pelkästään yli 800e.Jouduinm ostamaan kaksi ratasta.Tosin nyt on hiljanen voimansiirto.

Lähetetty: Ti Helmi 27, 2007 11:55 pm
Kirjoittaja osilpi
Juu täytyy tarkistaa tuo tuplarattaan akseli.

Nyt laitan vain tuon jakolootan kuntoon ja vaihdan sen. Kait sitä sitten on vaihdettava kaikki laakerit sinne myös. Hintaa on niillä vissiin yhteensä kuudella laakerilla n 180 euroa... + tiivisteet ja stefat n 50e jakolootaan.

Vaihtaisko sitä nyt samalla sen päälootasta jakolootaan voimaa tuovan akselin tiivisteen (joka ilmeisesti on se, jonka hajoamisen monet ovat "korjanneet" sillä tarkistusproppujen väliin tulevalla letkulla?)? Kait sen saa vaihdettua päälootaa purkamatta.

Päälootaa ei ole aikaa irroitella nyt.

Ulosottoon en ole mistään löytänyt myöskään kunnon räjäytyskuvaa??? Oliskohan jollain laittaa sellainen vaikka sähköpostilla osilpi ät gmail . com? Mitähän laakereita sinne tarttisi, olisiko vaikka laakerinumeroita jollain? Samallahan se tietysti menisi.

Sanoisin, että tuo kuula hävisi tuonne öljynkeräysastiaan tästä varalaatikosta... Toyotalta toivottavasti saa uuden.

Jakolaatikko

Lähetetty: Ke Helmi 28, 2007 1:29 am
Kirjoittaja werzu
Stefat kannattaa laittaa koko jakolaatikkoon uudet.Ja kannattaa ottaa myös paperitiivisteet jakariin nimittäin laakerivälykset voi käydä tiukaksi jos jättää pois uusilla laakereilla ja kukas nyt viitsisi suotta shimmailla.Ja se jakolatikon ja päävaihteiston stefa ehdottomasti.

Lähetetty: Ke Helmi 28, 2007 5:32 am
Kirjoittaja hj60
Se päävaihteiston stefa on siina jakolaatikon etukuoressa, ja muistaakseni saatto olla vielä sisäpuolella ettei tartte välttämättä ees sitä etukuorta irrottaa sen takia, mutta kun etuvedon laakerit uusii niin saa samalla senki stefan vaihtaa pöydällä. Päälaatikosta kannattaa laskea öljyt kans etukäteen. Ja se kuula ja jousi kannattaa ottaa magneetilla yläkautta ennen laatikon halkasua.

Lähetetty: Ke Helmi 28, 2007 11:57 pm
Kirjoittaja osilpi
Juu nyt on laatikko purettuna ja kaikki laakerit prässätty irti. Stefat myös irrallaan. Jakolaatikko kävi palasina olleessaan pesukoneessa ja kyllä tuli siisti.

Muuten purku kävi kivuttomasti, mutta etuvedon stefan "pidikkeestä" (eli kohta, johon stefa tulee), lohkesi 1x1cm palanen pois prässättäessä kartiorullalaakerin kartiota irti. Eikös tuo kotelo ole valettua köykämiiniä (=alumiinia), ja hitsaaminen ehkä onnistuisi? Tosin saattaisi kyllä pitää öljyä, vaikka vetäisi vain reilusti tiivistemassaa väliin.

Kuinkahan tuon kartiorullalaakeri 115:n (eli takavedon etummaisen) laakeripesä (kuvassa 625) kuuluu painaa oikealle syvyydelle? Yritin sitä prässätä irti, jotta olisi saanut siirtohaarukan pois, mutta koska ei suosiolla lähtenyt ja siirtohaarukka vaikuttikin hyvältä, päätin, etten laakeripesää irroitakaan, vaan prässäsin sitä takaisin päin. Nyt jäi hieman vinoon, n 0,5mm... ei ois pitänyt koskea...

Onko tuossa kuvassa rattaiden 312 ja 313 sisäholkit (joissa öljyurat) mahdollista / tarpeellista uusia? Osilla ei tuossa kuvassa ole omia numeroita, mutta ne ovat selvästi vaihdettavia osia. Hieman tuntuu välystä olevan noilla kahdella rattaalla akseliin nähden.
http://static.petrisimolin.com/gallery/ ... yskuva.jpg

Tamgearsille laitan tilaukseen kaikki tiivisteet, ja myös stefat ja kaikki laakerit (jos niitä ei yleismallisena halvemmalla löydy).

Re: Jakolaatikko

Lähetetty: To Maalis 01, 2007 12:00 am
Kirjoittaja osilpi
werzu kirjoitti:Stefat kannattaa laittaa koko jakolaatikkoon uudet.Ja kannattaa ottaa myös paperitiivisteet jakariin nimittäin laakerivälykset voi käydä tiukaksi jos jättää pois uusilla laakereilla ja kukas nyt viitsisi suotta shimmailla.Ja se jakolatikon ja päävaihteiston stefa ehdottomasti.
Sain säätöohjeet Tamgearsilta:

"""""""""""""""
Kartiolaakerien säätö tehdään aivan kokoonpanon loppuvaiheissa, kun viimeistä alumiinikantta (heti takavetolaipan jälkeen) laitetaan kiinni. Parhaimmat säätöosat ovat tiiviste TO6 209 ja esim. yksi tarvikesäätölevy 0,1mm TO6 639. Tavoitteena on tilanne, että kun alumiinikansi on ruuvattu kiinni, niin välystä ei tunnu vetolaipassa mutta sitä pyöritettäessä kartiolaakerit eivät saa merkittävästi ahdistaa. Eli juuri kun vetolaipan välys poistuu on säätö hyvä. Homma on tehtävä kokeellisesti ja jos välys tuntuu aluksi jäävän isoksi kyseisen paperitiivisteen voi korvata silikonilla, tämä toimenpide usein jo riittää. Jos välystä jää vielä, voi hienosäädön tehdä tuolla 0,1mm lisäyssäätölevyllä ulommaisen kartiolaakerin ulkokehän taakse.
""""""""""""""

Olivat myös sitä mieltä, ettei öljytilojen välistefaa tarvitse vaihtaa, jos tekee sen letkun tarkistusproppujen väliin, kuten täällä moni on tehnytkin. Taidan itse tehdä myös näin, ja jättää välistefan vaihtamatta.

Lähetetty: Ti Maalis 06, 2007 8:48 pm
Kirjoittaja osilpi
Mikäs kuvassa olevan akselin nimi nyt on? Tuossa on ison ja pienen puolen rattaat, joten onkos tuo nyt sitten pääakseli vai sivuakseli?

Oletteko koskaan vaihtaneet kuvassa rattaiden sisällä olevia liukulaakereita (joissa on myös öljyurat)?
http://static.petrisimolin.com/gallery/ ... akerit.jpg

Ovat selvästi kuluneet, joten kuinkas nuo vaihdetaan ja saa ilmeisesti vain Tojotalta?? Kuumennetaanko noita rattaita ja sitten tuurnalla hakataan pois?

Ilmeisesti kuvan:
http://static.petrisimolin.com/gallery/ ... yskuva.jpg
laakerit
"116 kuulalaakeri etuvetoakselin " ja "117 kuulalaakeri pääakselin takimmaisin" ovat sittenkin eri kokoisia? Mun laatikkoon nuo on joku uusinut ja laittanut samaa kokoa (6207 peruslaakerit), mutta tuo 117 on selvästi liian väljä. Onkohan se nyt sitten väärää kokoa?

"""""""""
EDIT: Molempien kuuluukin olla samaa kokoa ja 6207 peruslaakeri käy muuten hyvin, paitsi sen laakerivälys on kuulemma turhan tiukka (sellaiset sinne nyt kuitenkin tulee). Mulla olikin kulunut laatikon kuoresta se paikka, johon laakeri tulee (tai ollut jo alunperin väljä).
"""""""""

Vinssiin käy jatkuvasti pyörivälle akselille 2kpl 6204 laakereita. Vaihdoin nekin, olivat vaihtokunnossa. Oli myös vinssin siirtohaarukka osittain jumissa.

Lähetetty: Pe Maalis 09, 2007 10:32 pm
Kirjoittaja osilpi
Uudet laakerit ja tiivisteet tuli tänään Tamgearsilta. Muuten kaikki oli sopivia, mutta pienempi kartiorullalaakereista oli hieman erilainen (loppuosa vanhassa r2 vs uuden r4). Uudessa laakerissa oli kaksi rullaa enemmän, mutta kartiokulma oli sama, joten se sopinee ongelmitta (vastakoolin numero oli kuitenkin aivan identtinen). Jostain syystä tuon pienemmän uuden laakerin sisäosa on aivan aavistuksen suurempi kuin vanhassa, ja se holahtaa paikalleen ihan tiputtamalla! Välystä ei kädellä tunnu yhtään, mutta jos paketin kääntää ylösalaisin, kartiorullalaakeri tippuu.
Isompi kartiorullalaakeri meni paikalle myös ihan tiputtamalla, kunhan sen ensin kuumensi 80 asteiseksi.

Jaloselta hain vaihteensiirtäjän uniball-nivelen (21e) ja kaikki holkit (3kpl, yht 13e). Ostin myös lukituskuulia (1,3e/kpl) ja lukituskuulan jousia (3e/kpl).