Sivu 1/1

HJ-61 -89 takaperän ja jakovaihteiston laippa löysä

Lähetetty: La Helmi 10, 2007 7:07 pm
Kirjoittaja JES
Kardaanille perästä tuleva laippa heiluu 1mm kardaania kun riuhtoo. Pitääkö kiristää laipan mutterista ´löysät pois´jos niitä siinä on vai tartteeko vaihtaa sefa krymppiholkki ja ulompi laakeri. Uskaltaako tuolla ajaa ollenkaan ennen korjaamista?? Etuperä ei liiku kuin alle 0,5 mm kun riuhtoo kardaanista. Ristikoissa ei mielestäni ole väljää. Kiitos asiantuntijoille tiedoista.

Lähetetty: La Helmi 10, 2007 9:47 pm
Kirjoittaja mixu
Mulla kans on ollu laippa löysällä. HJ 61 vm-89. Alko pitää ääntä ja puskee öljyt ulos.Mittarissa silloin joku 520tkm. Mä vaan kiristin löysät pois ja hyvin se toimi. Auto jäi eläkkeele 600tkm jälkeen... Tuli vissiin havaittua ajoissa...

Lähetetty: To Helmi 15, 2007 10:16 pm
Kirjoittaja JES
Pinjonin mutteria kiristettiin 1/8 kierrosta. Perän laipan heiluminen loppui eikä perä alkanut äänteleen ajossa :wink: ainakaan vielä. Jakovaihteistosta taakseppäin lähtevä laippa heiluu kardaania kun riuhtoo noin 1mm. Stefa ei vuoda jakolaatikosta öljyä. Onkohan tuo miten tärkeä laittaa nopeastikin kuntoon? Taitaisi takalaipan akselin takalaakerin simmiprikan vaihto auttaa tohon? Onko teillä kokemuksia?

Lähetetty: Pe Helmi 16, 2007 8:30 am
Kirjoittaja Jul
Siellä jakovaihteistossa on kartiorullalaakeri, jonka kireys on säädetty simmilevyllä. Eli teoriassa voisit ottaa löysät pois irrottamalla sen laipan alla olevan (muistaakseni kuudella pultilla kiinni) osan, jossa laakerikooli on kiinni ja vaihtamalla koolin alle paksumman simmin. Käytännössä kannattaa kuitenkin vaihtaa uusi laakeri/laakerit jos pitkäikäistä ratkaisua haet. Laakerin vaihto edellyttää jakolaatikon aukaisua.

Lähetetty: Pe Helmi 16, 2007 12:34 pm
Kirjoittaja Heikki L
Minkä kokonen mutteri siellä perässä on?
omakoppikin rupes ääntämään ja ajattelin ottaa löysät pois..
Pitäs vaan tietää suunnilleen avaimen koko, kun täältä syrjäkyliltä ei pääse avainta hakemaan jos ainoan kilvellisen auton avaa :cry: :cry:

Lähetetty: La Helmi 17, 2007 9:22 pm
Kirjoittaja komk
hojo61 kirjoitti:Minkä kokonen mutteri siellä perässä on?
omakoppikin rupes ääntämään ja ajattelin ottaa löysät pois..
Pitäs vaan tietää suunnilleen avaimen koko, kun täältä syrjäkyliltä ei pääse avainta hakemaan jos ainoan kilvellisen auton avaa :cry: :cry:
Kun en lonkalta muista joka nippelin kokoa niin pitää heittää haarukkaa eli 80% 27mm, 10% 32mm ja 10% 24mm. Nuo kun on käsillä niin saat kirrattua sen pinjonin.

Lähetetty: Su Helmi 18, 2007 9:48 pm
Kirjoittaja traktor
88-HJ61:ssä mutterin koko on 30mm....tänään laakerin vaidossa... :wink:

Lähetetty: Su Helmi 18, 2007 10:25 pm
Kirjoittaja Heikki L
No ei sitten kerinny tekeen tänäkään viikonloppuna :cry: :cry:
Perä jo huutaa välillä, pakko se on ens viikolla keritä.
Onnistuuko toi kiristys kartaania irroittamatta??

Lähetetty: Ma Helmi 19, 2007 1:28 am
Kirjoittaja Luigi81
Onnistuuko toi kiristys kartaania irroittamatta??

Ööh, Ei onnistu.

Pitäs vaan tietää suunnilleen avaimen koko, kun täältä syrjäkyliltä ei pääse avainta hakemaan jos ainoan kilvellisen auton avaa Crying or Very sad Crying or Very sad
Niin, otat sen takakardaanin pois, ja jos ei olekkaan sopivaa avainta niin lähdet etuvetoisena hakemaan sitä sieltä citystä.

Lähetetty: Ma Helmi 19, 2007 7:27 am
Kirjoittaja maraani
Niin, otat sen takakardaanin pois, ja jos ei olekkaan sopivaa avainta niin lähdet etuvetoisena hakemaan sitä sieltä citystä.
Niin, näinhän se homma onnistuu. Mulla oli viime keväänä "pari viikkoa" takakardaani pois BJ.stä kun tein ajoneuvoon käsijarruremonttia... oli siinä (toisilla) naurussa pitelemistä kun jäin sillä etuvetoisena KIINNI suoralla kotipihalla. Vielä jäässä olevan maan pinta oli sulanut eikä noi mun maantierenkaat pitäneet siinä yhtään :oops:

Lähetetty: Ma Helmi 19, 2007 10:51 am
Kirjoittaja Heikki L
Näin siis tehään :D
Onneks on lukot jos jää vajaa vetosella jumiin :idea: :idea:

Lähetetty: Ti Helmi 20, 2007 10:23 am
Kirjoittaja Heikki L
nyt on jortaani irti, oli sitten 30mm lähimmäks pääsin jollakin tuuma-avaimella.
Just toi 30 puuttuu pakista kaikki muut olikin :oops: :oops:
Kiristin 1/8 jä heiluminen loppu, kuinka paljon sitä mutteria voi/saa kiristää????

kun joskus kuullu että jatkovarren kanssa pitäs vetästä kiinni....................

Lähetetty: Ti Helmi 20, 2007 12:14 pm
Kirjoittaja hinuri
On siihen kyllä olemassa oikea kiristysmomenttikin.Se jos on väljä,eikun uusi laakeri sinne ja momentilla kiinni.

Lähetetty: Ti Helmi 20, 2007 4:24 pm
Kirjoittaja timop
Mutterin kiristäminen vaikuttaa laakerien esikuormitukseen ja sitä pitää kiristää senverran, että pinionin laakerien esikuormitus on oikea. Esikuormituksen arvoa en lonkalta muista. Esikuormitus tarkoittaa sitä, että pelkän pinionin liikkeellelähtömomentti on tietty, ja se täytyy saada oikeaksi mutterin kiristysmomentilla 25-40 kgm.

Jos tällä momenttivälillä saadaan oikea esikuormitus, kaikki on laakerien, rymppiholkin ja hammaskosketuksen kannalta "speksissä", olettaen että laakeri(t) on muuten kunnossa. Kosketuskuvioon tuolla ei edes pysty vaikuttamaan.

Olihan selkee juttu? Kasatussa perässä esikuormituksen mittasus on hankalaa kun mittausliike on vain hammasvälyksen verran, eli käytännössä vedetään käsikopelolla laakerointi vähän nahkeaksi ja toivotaan sille pitkää ikää.

Lähetetty: To Helmi 22, 2007 11:25 pm
Kirjoittaja Heikki L
NO vedin sen näppituntumalla kireeks, äänet ainakin loppu ja hyvältä tuntuu! noin 1/8 kierrosta meni.
Täytyy varautua tulevaisuudessa vaihtamaan romut tonne, kuhan vaan pakkaset pohjolantallissa hellittää.....

Kiitoksia vinkeistä :) :wink: