Sivu 1/2

Letkulämmitin

Lähetetty: Pe Helmi 09, 2007 7:33 pm
Kirjoittaja mp71
Eli letkulämmitin (1500w)olis tarkoitus laittaa HJ61:een.Osaisko joku neuvoa sille hyvän paikan jotta se pelais mahdollisimman tehokkaasti?Helpoin ois laittaa vaan lämppärin letkun väliin mut jostain luin että tulo vesi pitäs ottaa mahdollisimman alhaalta,liekkö vaikutusta kiertoon?

Lähetetty: Pe Helmi 09, 2007 7:48 pm
Kirjoittaja riku
Jep! Mulla on toi vastus alavesiletkussa ja pelittää ihan ok.

Lähetetty: Pe Helmi 09, 2007 9:05 pm
Kirjoittaja Jussi

Lähetetty: Pe Helmi 09, 2007 9:30 pm
Kirjoittaja mp71
61:ssä tuohon kohti lohkoa tulee turbolta vesiputki banjoliittimellä.Ehkä
siihen vois viritellä jonkun t-kappaleen,on vaan niin ahtaan näköinen paikka että tarvis vissiin turbo irrotella.

Lähetetty: Pe Helmi 09, 2007 10:06 pm
Kirjoittaja riku
Tossa kuvan asennuksessa idistä,täytyypi laittaa mietintämyssy päähän mutta miks muuten toi kiertovesipumppu, ku eiks se ota kylmiä alhaalta muutenkin :idea: :?:

Lähetetty: Pe Helmi 09, 2007 10:13 pm
Kirjoittaja Jussi
Kiertovesipumppu on ihan siksi että tyhjäkäynnillä vedenkierto paranee. Syylärin edessä on alkuperäinen kaihdin. Talvella kaihdin kiinni ja tarkenee. Pumppu nimen omann pumppaa sen veden sinne lämppärille....

Hmm tuo lohkon alareunassa oleva möykky on lohkolämmitin ja sähköinen kiertovesipumppu on tuossa kannen ja lämmityslaitteen välissä rintapellissä.

Alhaalta kylmää vettä. Se lämpenee ja nousee kanteen. Kannesta se menee takas lohkon alareunaan josta vastukselle. Tuohan on vapaakierto. :lol:

-Jussi-

Lähetetty: Pe Helmi 09, 2007 10:15 pm
Kirjoittaja metsäsika
itelläni on haaroitettu lämmpärin kennolle menevästä tai tulevasta (en ole sen kummemmin tutkinut oli jo kun auto tuli mulle ) ja lämmitimeltä menevä lämmin vesi menee lohkoon ilmeisesti (en ole sitäkään sen kummemmin katellut) ja lämmitin ite on runkopalkin päällä oikealla puolella. tarkotus laitttaa viikon lopun aikaan webasto tuon lämmittimen tilalle täytyy tutkia sit ne letkujen tulot ja menot. niin kulkine on hj61

Lähetetty: Pe Helmi 09, 2007 10:44 pm
Kirjoittaja mp71
Jos viitsit laittaa tänne sit tietoa niin tulis valaisua vähän asiaan,välttäs harjoitus kytkennät.Pähkäilin mielessäni että jos sen haaroittaa ennen lämppärin kennoa niin se vois ehkä vaikuttaa veden kiertoon auton käydessä,vesi oikaseisi takaisin lohkoon ennen lämppärin kennoa.Oliko miten tehokas tuo letkulämmitin sun autossa tuolla kytkennällä?antoiko lämmityslaite hetikohta lämmintä startin jälkeen?

Lähetetty: Pe Helmi 09, 2007 11:13 pm
Kirjoittaja metsäsika
mp71 kirjoitti:Jos viitsit laittaa tänne sit tietoa niin tulis valaisua vähän asiaan,välttäs harjoitus kytkennät.Pähkäilin mielessäni että jos sen haaroittaa ennen lämppärin kennoa niin se vois ehkä vaikuttaa veden kiertoon auton käydessä,vesi oikaseisi takaisin lohkoon ennen lämppärin kennoa.Oliko miten tehokas tuo letkulämmitin sun autossa tuolla kytkennällä?antoiko lämmityslaite hetikohta lämmintä startin jälkeen?
1000w se on mut mun mielestä se ei oikein riittänyt näillä pakkasilla(-39 toissa yönä) ja kahden tunnin kello rivitalon lämmitys tolpissa mut laihemmilla keleillä lämmitti ihan riittävästi ja melkein heti alkoi lämmintä tulemaan sisällekkin.tuo mikä mulla on niin se on kalix ja siinä on kuulema termostaatti sisällä joka pitää veden 50 asteisena vaan.

Lähetetty: La Helmi 10, 2007 12:17 am
Kirjoittaja metsäsika
piti käydä kahtomassa ja ottamassa muutama kuva tuosta viritelmästä näin se on minulla ollessa ollut ja toiminut ihan ok
Kuva
eli tuossa näkyy mistä on otettu vesi lämmittimeen
Kuva
ja tässä on paikka minne se menee lämmittimestä,ei ole tietoa mikä on tuossa ollut alun perin vai onko se laitettu sit johonkin vesikanavaan suoraan
ja lämmitin ite on oikealla puolen runkopalkin päällä
Kuva
että näin minun hoijakassa

Lähetetty: La Helmi 10, 2007 9:16 am
Kirjoittaja mp71
Paljon kiitoksia vaivannäkemisestä! :D :D Totta se on vanha sanonta,kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.

Lähetetty: To Joulu 06, 2007 8:21 pm
Kirjoittaja Wihtori
Tietääkö kukaan onko tuo Metsäsian ylemmän kuvan T-haara meno vai paluuletkussa?

itse olen tapellut tuon letkulämppärin kanssa(Defa 721)pari iltaa enkä saa vettä kiertämään,letkut lämpee kyllä mutta ei kierrä

veden otto on samassa paikassa kuin alemmassa kuvassa mutta T-haara on koneen etuosassa ja juuri siinä toisessa letkussa.
Asennusohjeen mukaan se pitäisi olla paluuletkussa
tässä ohje http://pdfdownload.tsone.info/pdf2html. ... images=yes

Jos joku on asentanut samanlaisen niin neuvot olis kivoja

auto on hj61 ja 12h-t

Lähetetty: To Joulu 06, 2007 8:51 pm
Kirjoittaja metsäsika
Wihtori kirjoitti:Tietääkö kukaan onko tuo Metsäsian ylemmän kuvan T-haara meno vai paluuletkussa?

itse olen tapellut tuon letkulämppärin kanssa(Defa 721)pari iltaa enkä saa vettä kiertämään,letkut lämpee kyllä mutta ei kierrä

veden otto on samassa paikassa kuin alemmassa kuvassa mutta T-haara on koneen etuosassa ja juuri siinä toisessa letkussa.
Asennusohjeen mukaan se pitäisi olla paluuletkussa
tässä ohje http://pdfdownload.tsone.info/pdf2html. ... images=yes

Jos joku on asentanut samanlaisen niin neuvot olis kivoja

auto on hj61 ja 12h-t
sehän on ihan selvästi siinä toisessa missä on se lämmityslaitteen ves hana, kumpi sit lie
mutta lämmmitin on toiminut tuossa ihan hyvin. tämmösillä ilmoilla kun nyt on ( +1 astetta )niin 2 tuntia kun lämmittää niin tulee jo lämmintä kabiniin kun laittaa yön jälkeen käyntiin

Lähetetty: La Joulu 08, 2007 9:23 am
Kirjoittaja Wihtori
Sitä minäkin mietin että kumpi tuo hanallinen letku on,itse olettaisin sen olevan meno.

Lähetetty: Ke Joulu 14, 2011 10:03 am
Kirjoittaja mikkohen
Tuli itellekkin tämäaihe ajankohtaiseksi, kun lohkolämmitin sanoi sopimuksensa irti.

Kysymys lähinnä tuohon lohkolämmittimen liittämiseen nestekiertoon. Jostain luin, että termarinkoteloon letkuhaaroitin anturinpaikalle ja toinen letkuliitäntä sitten tuonne lohkon kylkeen, jäähdytin nesteen poisto reikään. Kuka tietää mitkä kierteen ja millaiset haaroittimet noihin paikkoihin passaa. Valitettavasti en ite nyt pääse pirssiä tutkimaan.

Tuo edellä laitettu linkkikään ei oikein aukee?

Kulkine on siis HJ60 vm85