Sivu 1/2
Akut hyyty...
Lähetetty: Ma Tammi 29, 2007 5:25 pm
Kirjoittaja bjtoni
Kävi siis silleen, että tuli ne pahuksen pakkaset tänne eteläänkin (viime yönäkin - 22 astetta pakkasta). BJ oli käyttämättä vajaan viikon, kylläkin koko ajan tolpan nokassa (moottorin lämmitys päälle muutaman tunnin välein). Tänään päivällä sitten piti ottaa BJ taas käyttöön, mittarissa -2 astetta pakkasta, mutta eipä inahtanutkaan... Sitten konepeltiä ylös ja akkulaturia asentamaan ja kas: pikku ylläri! Molemmat akut umpijäässä!
Eli kysymys kuuluu: Onko akut (100ah) entiset (on hankittu noin vuosi sitten) vai saisko ne jotenkin elvytettyä? Akut on tähän saakka toiminu aina hyvin (eli ei mitään käyntiinlähtöongelmia) ja työmatkakin on nykyään niin pitkä että pitäis latautua kunnolla. Laturina on Cetekin "älykäs" laturi.
Otin akut irti ja kannoin lämpimään pannuhuoneeseen sulamaan, akkuveden täyttötulpat avattuna. Olikohan se järkevää...
Ei jaksais taas mennä akkukauppaan...
Lähetetty: Ma Tammi 29, 2007 6:35 pm
Kirjoittaja TOHJ61
Tuohon ei voi olla muuta selitystä kuin, että jokin sähkölaite purkaa
akkuja seisonnan aikana?
Akkujen kunnosta ei osaa sanoa, mutta kun ne on jo päässyt jäätymään,
niin on varmaa, että melkoinen osa kapasiteetistä ainakin on poissa!
Missäpä jäätynyt muualla sulaisi, kuin lämpimässä.
Vaikka ne olis alle vuoden vanhat, niin tuskin takuukaan korvais niitä.
akkujen purkautuminen
Lähetetty: Ma Tammi 29, 2007 7:45 pm
Kirjoittaja pekka71
on varsin yleistä vanhemmissa Land Cruisereissa. helppo ratkaisu tähän on päävirta kytkin varaosa liikkeestä. kytkin off asentoon kun jättää auton seisoon pidemmäks aikaan.
Editoin tota "lantikka"sanaa t:moder.
Lähetetty: Ma Tammi 29, 2007 9:33 pm
Kirjoittaja temu
Mullakin jäätyi jokunen talvi sitten hojon akut täällä Karjalan pakkasessa. Ja aivan umpijäähän.
Soitin paikalliseen akkuliikkeeseen, josta kerrottiin että eikun sulamaan ja lataukseen. Olivat sitä mieltä, ettei niihin akkuihin yleensä tule suurempia vaurioita vaikka ne joskus jäätyisivätkin. Ihmettelin että voiko tuo olla totta ja tein työtä käskettyä. Kas kummaa, akut olivat latauksen jälkeen käytössä vielä monta vuotta.
Auto oli tuolloin seisonnassa ja akut vaan tyhjenee jos akunkenkä on paikallaan ja autolla ei ajeta. Siksi nekin akut jäätyivät kun virta väheni. Tosin viikossa ei pitäisi akkujen tyhjentyä, joten sulla ne purkautuu jonnekin.
Lähetetty: Ma Tammi 29, 2007 10:07 pm
Kirjoittaja A-P
temu kirjoitti:...akut vaan tyhjenee jos akunkenkä on paikallaan ja autolla ei ajeta.
Ja tyhjeneepä nuo akut ihan itsestäänkin. Akut ladaten ja mielellään jonnekkin sisätiloihin ennen seisotusta.
Lähetetty: Ma Tammi 29, 2007 11:00 pm
Kirjoittaja bjtoni
Jep! Akut siis lataukseen vaan kun ovat sulaneet ja toivoen että vielä pelittäisivät...
Taitaapi tulla kanssa se päävirtakytkimen asennus eteen, sillä kaipa siellä joku virtavuoto sitten on...
Se kytkin varmaan tulee sitten siihen plussajohdon väliin, mistä lähtee kaikki virtajutskat etiäpäin (eli sen kakkosakun, jonka miinus on yhdistetty ykkösakun plussaan) eri sähköhärpäkkeille? Vai pitäiskö se kuitenkin laittaa maajohdon (ykkösakun miinusjohto) väliin?
Lähetetty: Ti Tammi 30, 2007 8:33 am
Kirjoittaja komk
bjtoni kirjoitti:
Se kytkin varmaan tulee sitten siihen plussajohdon väliin, mistä lähtee kaikki virtajutskat etiäpäin (eli sen kakkosakun, jonka miinus on yhdistetty ykkösakun plussaan) eri sähköhärpäkkeille? Vai pitäiskö se kuitenkin laittaa maajohdon (ykkösakun miinusjohto) väliin?
Tässä tapauksessa kun ei ole rallisääntöjen mukainen päävirtakytkin niin on sama mihin sen laitat kunhan akkujen virtapiiri katkeaa. Vaikka akkujen välissä se toimii.
Itte laittasin varmaan maakarvaan.
Ralleissa käyttävät paljon systeemiä, jossa + johto katkaistaan kytkimellä ja laturin johto vedetään suoraan akuille kytkimen ohi.
Tässä tapauksessa se ei ole järkevää, koska juuri laturi saattaa purkaa akut.
Lähetetty: Ti Tammi 30, 2007 8:39 am
Kirjoittaja timop
Akun purkautumisen kannalta ihan sama kummasta päästä katkaisee, mutta työturvallisuuden kannalta parempi katkaista miinuspäästä. Silloin esim. akkuja irrottaessa ei tule oikosulkua, jos työkalu osuu samalla runkoon. Tai jos muuten konehuoneessa työskennellessä jakari putoaa akun navan ja rungon väliin.
Timop
Lähetetty: Ti Tammi 30, 2007 4:41 pm
Kirjoittaja jonep
Ralleissa käyttävät paljon systeemiä, jossa + johto katkaistaan kytkimellä ja laturin johto vedetään suoraan akuille kytkimen ohi.
ei näin.. Akk:n sääntökirja sanoo että auton on sammuttava päävirta kytkimestä ja vieläpä auton ulkopuolelta.. No se ei ole tässä tapauksessa oleellista, mutta jos paksu johto pannaan suoraan akulle niin sammuuko auto..?

Lähetetty: Ti Tammi 30, 2007 4:55 pm
Kirjoittaja Samick
Voiskohan noitten akkujen jäätymistä estää jollain retkipatjavirityseristämisellä?
Tuli vaan mieleen

Lähetetty: Ti Tammi 30, 2007 9:59 pm
Kirjoittaja OPA
jonek:
Sammuu tietty. jos olisi pääkatkaisimen toisella puolella niin jatkaisi lataamista ja sähkön syöttöä järjestelmään ja ei sammuisi...
Lähetetty: Ti Tammi 30, 2007 10:16 pm
Kirjoittaja jonep
meillä oli aikanaa f:läinen Avengeri ja siinä oli vedetty laturin piuha suoraan akulle.. Ei sammunu.. Joutu muutamassa kilpailussa ennen katsastusta ottaan laturin johdon irti etteivät ruvennee irvisteleen... Myöhemmin sitten muutettiin se piuha pääkytkimen startille menevään kaapeliin.. Elikkä silloin kun auto sammutettiin niin ainoastaan startti sai laturilta virtaa..

Tietty jos noi ois ollu toiste päin eli Startilta ois "vedetty sähkö" jokapaikkaan niin sillon ois onnistunu toi akulle suoraan, mut aika useesti on akunkengältä vedetty noi johotukset..

Lähetetty: Ti Tammi 30, 2007 10:36 pm
Kirjoittaja hj60
Niin, akunkengältä on vedetty johdotukset. Katkastaan kaikki muut paitti se joka tulee vain ja ainoastaan laturilta, niin kyllä katkeaa sytytys, startti, ja kaikki muutki. Vaiko eikö? Jos ei, niin mitä en ymmärrä?
EDIT: Siinä avengerissa on ilmeisesti menny laturilta suoraan virtaa muuallekki ku akulle...
Lähetetty: Ti Tammi 30, 2007 10:50 pm
Kirjoittaja jonep
No siinä meni silleen että laturilta akulle... Akulta päävirta kytkimelle ja kytkimeltä startille.. eli kun päävirta kytkintä käänsi niin katkesi virta vain startilta kun laturi tuotti virtaa akulle josta oli kaikki muut syötöt otettu.. Sitten kun laturin johto siirrettiin sinne startille niin senkin virrankulku akulle katkeaa ja auto sammuu..
vanhemmissa autoissahan on se ominaisuus joissakin että kun auto käy ja otat plus kengän irti niin se jatkaa käymistä.. siis niinku bentsiini käyttöset..

Lähetetty: Ke Tammi 31, 2007 6:00 am
Kirjoittaja hj60
no tietenki siitä pitää katkasta kaikki lähtevät piuhat, eikä pelkästään startin. Sehän on ollu starttivirtakytkin eikä päävirtakytkin. Ku se laturin piuha oli siirretty startille niin eikös siinä silti jääny virrat päälle muille laitteille?
Ja autohan käy kyllä ilman akkua, laturin on tarkotus tuottaa kaikki tarvittava virta, ja vähän yliki että akku jaksaa seuraavallaki kerralla käynnistää.