Sivu 1/2

Äänet nelivedolla

Lähetetty: Ma Tammi 29, 2007 2:30 pm
Kirjoittaja carry800
Minkälaisia ääniä muilla kuuluu hjs:ta nelikko päällä mentäessä vähä suuremmilla nopeuksilla. Itellä hurisee jonkinverran eli johtuneeko kardaanista vai jakolaatikosta. Ja kannattaako siitä huolestua?

Re: Äänet nelivedolla

Lähetetty: Ma Helmi 05, 2007 5:23 pm
Kirjoittaja Mad Mike
kea-603 kirjoitti:Minkälaisia ääniä muilla kuuluu hjs:ta nelikko päällä mentäessä vähä suuremmilla nopeuksilla. Itellä hurisee jonkinverran eli johtuneeko kardaanista vai jakolaatikosta. Ja kannattaako siitä huolestua?
Itselläni piti nelikko karmeaa meteliä kovempaa ajaessa, melkein kuulosuojaimet piti olla. Uusi kardaani ja ongelma hävisi. OffroadTarvikkeella myydään kaksinivelistä etukardaania. http://www.offroadtarvike.fi/toyota.html

Lähetetty: Ke Tammi 30, 2008 8:30 pm
Kirjoittaja jaiksis
Perkules ku itellä on sellanen ongelma että kun kytkee nelivedon päälle ja ajelee ihan normaalisti niin aina välillä kuuluu melkonen jurnutus jostakin.

Jos on veto päällä tai jarruttaa moottorilla niin kaikki toimii ihan normaalisti mut siin kohtaa ku veto on tasaista ja ajaa vaikka monttuun nii kuullostaa iha niinkuin lentäisi sohjoa tienpinnasta lokarikaariin.

Kokeilin jo ristikot ja tuntu ihan napakalta mut kardaania kun pyörittää auton ollessa paikallaan niin, löysää on varmaan 1/6 kierrosta. Voisko ääni kuulua huonosta hammas kosketuksesta?

Lähetetty: To Tammi 31, 2008 1:14 pm
Kirjoittaja allis1
Mulla on toi sama ongelma ja syykin selvisi. Katso tuolta...

http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/t ... C_ID=45944

Lähetetty: To Tammi 31, 2008 7:48 pm
Kirjoittaja jonttu
itselläkin jurnutti niin perkeleesti kun pistin omen korottavat jouset.. mut lähti kun jyrsin akselin ja jousipakan väliin "kiilat" siis etupäähän.

Lähetetty: Pe Helmi 01, 2008 10:05 pm
Kirjoittaja jaiksis
jonttu kirjoitti:itselläkin jurnutti niin perkeleesti kun pistin omen korottavat jouset.. mut lähti kun jyrsin akselin ja jousipakan väliin "kiilat" siis etupäähän.
Muuten hyvä mut menee caster kulma käsille kun laittaa kiilat väliin. Voi olla et ohjaus keskittää paremmin mut ohjaus voi olla muuten vähän niin ja näin.

Lähetetty: La Helmi 02, 2008 12:02 am
Kirjoittaja sepi
mitäs viksummat tähän sanoo kun kytken nelikon pois liikkeessä (hj 61) niin välillä kuuluu aika julma kolahdus/pamaus?

Lähetetty: La Helmi 02, 2008 5:35 pm
Kirjoittaja Jappi
jaiksis kirjoitti:Perkules ku itellä on sellanen ongelma että kun kytkee nelivedon päälle ja ajelee ihan normaalisti niin aina välillä kuuluu melkonen jurnutus jostakin.

Jos on veto päällä tai jarruttaa moottorilla niin kaikki toimii ihan normaalisti mut siin kohtaa ku veto on tasaista ja ajaa vaikka monttuun nii kuullostaa iha niinkuin lentäisi sohjoa tienpinnasta lokarikaariin.
Etunivelen pronssihelat on yksi mahdollisuus,ainakin IFS keulassa aika tavallinenkin "jurnuttaja".Tai sitten,onko väljää etuperän kardaanilaipalla,vaikka ylös-alas heilutellen?

Sepi:aika normaalia,jonkun verranhan siihen tulee puristusta kun etu-ja takapää kulkee eri matkan esim. mutkissa.Sitten kun kaikki jännite laukeaa vedon katketessa niin kolahtaahan se.

Lähetetty: La Helmi 02, 2008 7:42 pm
Kirjoittaja Hessu
jaiksis kirjoitti:
jonttu kirjoitti:itselläkin jurnutti niin perkeleesti kun pistin omen korottavat jouset.. mut lähti kun jyrsin akselin ja jousipakan väliin "kiilat" siis etupäähän.
Muuten hyvä mut menee caster kulma käsille kun laittaa kiilat väliin. Voi olla et ohjaus keskittää paremmin mut ohjaus voi olla muuten vähän niin ja näin.
Onnistuisikohan kiilojen kanssa, jos katkaisisi perän kuoret kummaltakin puolelta banjoa ja kääntäisi sitten ohjaukset vermeet takas suoraan ja hitsaisi saumat kiinni? Kuinkahan tarkka vetarien pituus on, eli haittaako jos katkasukohdasta katoaa pari milliä?

Lähetetty: La Helmi 02, 2008 10:39 pm
Kirjoittaja tappura
yhdyn jappin kommenttiin nämä cruisereiden ja hiluxien etuakselien pronssihelat tahtoo pitää sitä jurnutusta joka loppuu , kun ottaa napalukot pois päältä.

Lähetetty: La Helmi 02, 2008 11:11 pm
Kirjoittaja jaiksis
Onnistuisikohan kiilojen kanssa, jos katkaisisi perän kuoret kummaltakin puolelta banjoa ja kääntäisi sitten ohjaukset vermeet takas suoraan ja hitsaisi saumat kiinni? Kuinkahan tarkka vetarien pituus on, eli haittaako jos katkasukohdasta katoaa pari milliä?
Onnistuu kyllä ja sehän on ihan perus kauraa ainakin SOA projekteissa. Aiheesta lisää vaikka tuolta. http://www.phnet.fi/public/mika.jussilainen/bj40soa.htm Luulen kuitenkin että helpommalla pääse laittamalla esim tuplanivel ristikon ku kääntämällä pallot (ainakin bj:ssä oli ihan oikeesti hommaa). Ei se tietysti poista perus ongelmaa eli sitä että kardaanin laipat ei ole yhden suuntaiset mutta jyrinät pitäs poistua.

Lähetetty: Su Helmi 03, 2008 9:45 am
Kirjoittaja hj60
Jep, älkää katkoko kuoria perän vierestä, vaan ne pallot irti siitä alkuperäsen sauman juuresta. Ei kapene akseli ja saa pysymään suoranaki. SOA-jutuissa on tuosta lisää.

Lähetetty: Su Helmi 03, 2008 7:26 pm
Kirjoittaja Jappi
hj60 kirjoitti:Jep, älkää katkoko kuoria perän vierestä, vaan ne pallot irti siitä alkuperäsen sauman juuresta. Ei kapene akseli ja saa pysymään suoranaki. SOA-jutuissa on tuosta lisää.
Ja ihan varmuuden vuoksi:Älkää missään nimessä leikatko muuta kuin hitsaus irti,ei siis suoraan akselia poikki asti...

Lähetetty: Ma Helmi 04, 2008 3:31 pm
Kirjoittaja Viipo
Tänään opin taas uutta...

Ihmettelin tuossa mikä varaosaliikkeellä maksaa, kun joutuvat viikon verran tilailemaan ristikoita etukardaaniin ympäri suomea. Luulin, jotta jokseenkin yleinen osa tuo HJ:n ristikko...

No tämä selvisi, kun lopulta sain ristikot kouraan: ne oli paljon pienemmällä kupilla ja ulkopuolisilla lukoilla. Sitten kun ihmeteltiin tätä, selvisi, että vasta -82 loppupuolen vehkeissä tuli isommat ristikot... Tottahan toki olin tilatessa sanonu auton olevan -81, kun luulin siinä olevan alkuperänen etujordaani.

No, nyt on tilauksessa sitten oikeat ristikot...

Lisäksi etupäästä löytyypi tojon perinnevika: klappia pinjoniakselissa

Tojotalta kävin kyselemässä hintoja; reilu 70e isompi, vajaa 40e pienempi... Ongelma on vaan se, että noitakin löytyy kolmea eri mallia. Joo, käypänen löytyisi auton valmistenumerolla, mutta: kun ei oo harmainta aavistusta mistä vehkeestä tuo koko etumurikka on kotoisin :P

Joutuu varmaan purkamaan kappaleiksi ja kattomaan laakereista varaosanumerot. Ihan ensin koitan kyllä ottaa vaan vähä shimmilevyjä vähemmäksi...

Lähetetty: Ma Helmi 04, 2008 11:13 pm
Kirjoittaja Hessu
jaiksis kirjoitti:Onnistuu kyllä ja sehän on ihan perus kauraa ainakin SOA projekteissa. Aiheesta lisää vaikka tuolta. http://www.phnet.fi/public/mika.jussilainen/bj40soa.htm Luulen kuitenkin että helpommalla pääse laittamalla esim tuplanivel ristikon ku kääntämällä pallot (ainakin bj:ssä oli ihan oikeesti hommaa). Ei se tietysti poista perus ongelmaa eli sitä että kardaanin laipat ei ole yhden suuntaiset mutta jyrinät pitäs poistua.
Melkoista jumppaamista näyttää olevan. Ehkä se on sitten laitettava elämä risaseksi ja ostettava se tuplanivelkardaani.