Sivu 1/2

HJ60 pukkasi öljyt pihalle EDIT: VALMIS!

Lähetetty: La Marras 27, 2004 6:50 pm
Kirjoittaja hj60
Semmosta pääs käymään. EDIC sammutti koneen pienen ajomatkan jälkeen ja sitten aina heti kohta käynnistyksen jälkeen. Sillon ei ollu mitään vuotoja näkyvissä ja mittarin mukaan ÖP ihan sama ku viimeset 17000 km on ollu.

Öljypinta oli juuri alarajan alla, mutta vielä tikussa. Lisäsin öljyä sen verran että oli puolivälissä asteikkoa ja otin EDIC:in vivun irti.

Parikytä kilsaa tuli ajettua, ja muutaman kerran startattua (kaupassakäyntiä yms, ei ylimääräisiä sammumisia), kun sitte ei enää ollut yhden käynnistyksen jälkeen paineita mittarissakaan. Ja öljytikku kuiva. Kone on ihan takaosasta ylös asti öljyssä, ja kytkinkoppa kans. Venttiilikopan tiivistesauma on märkä ympäriinsä.

Ensin jo aattelin että koska pihalla ei oo lammikkoa, eikä kaupankaan parkissa ollu, niin sen on täytyny syljeskellä ajaessa, ku on paineet koneessa. Siitä ja koneen yläosan märkyydestä rupesin pelkäämään kansipahvia, mutta tuo venakopan sauman märkyys ei kyllä siihen viittaa. Oisko huohotus tukossa tms., en kerkiä tutkimaan tarkemmin ennenku huomenna, auto on nyt illan ulottumattomissa lämpimässä tallissa.

Onko muilla moisia kokemuksia? Mikä oli syynä?

Lähetetty: Su Marras 28, 2004 6:36 pm
Kirjoittaja hj60
Noh, vika (alkuperäinen) oli siellä huohotinputkessa, melkosta möhnää nimittäin.

Ei siinä mitään, nyt se on hoonattu ja puunattu, mutta kone ei nosta paineita. Ei EDIC:in mukaan (rele napsahtaa heti sen käynnistysviiveen jälkeen) eikä mittarin mukaan. Täytyy vielä huomenna lainata erillistä mekaanista mittaria mutta enpä usko että se näyttää sen enempää.

Koneesta ei koko aikana oo kuulunu mitään ylimääräisiä ääniä, oiskohan nuo laakerit vaan nyt loppu. Mittarissa on 408000 ja risat. Tais tulla koneremontin paikka. :evil:

Lähetetty: Su Marras 28, 2004 7:34 pm
Kirjoittaja hj60
Semmosta huomasin tuossa että samalla on öljyä tullu myös suodattimen tiivisteen raosta. Birfieldistä ladatun 2H:n manuaalin mukaan suodattimen jalassa pitäis olla "relief valve" elikkäs jonkinmoinen ylipaineohivirtausventtiili. Mulla semmosta ei ole, eli voisko olla että huohotuksen tukkeutuminen on nostanut paineen suodattimella niin kovaksi että se on nyt sökö eikä paineet sen takia nouse? Tietääkö joku miten nuo öljykanavat tuolla lohkossa kiertää?

Lähetetty: Ma Marras 29, 2004 3:38 pm
Kirjoittaja hj60
Kyllä vahvasti vaikuttaa siltä että koneremontti on edessä. Onko kellään kokemuksia 2H:n remontista, mm. semmonen että onnistuuko laakeriliuskat vaihtaa pukki kerrallaan kampiakselin ollessa paikallaan koneessa, ja muutenki, onnistuuko remppa konetta irrottamatta?

Lähetetty: Ma Marras 29, 2004 3:48 pm
Kirjoittaja Erno Kilpeläinen
Terve!

Itse jouduin purkamaan keväällä 12HT koneen jonka alakerta lienee kutakuinkin samallainen kun 2H koneen (öljypumppu erilainen sekä mäntien alapuolella öljykylvyt)....

Siinä ei ainakaan saanut liuskoja irti kampiakselin paikallaan ollessa... Tosin käytin kampiakselin samalla koneistamolla...

Syy remonttiin oli kunnon kylpy jonka seurauksena imuilman mukana vettä kone täyteen... 4 kiertokanki mutkille...

Onneksi 2H koneeseen saa lähes kaiken tarvittavan myös tarvikeosina. Joten hintaa ei remontille tule kovin tähtitieteellisiä hintoja. Toisin kuin 12HT koneeseen... Männänrenkaita ees saa tarvikkeena.. Alkuperäisen satsin hinta n. 450€....

Aina roiskuu kun rapataan....

Lähetetty: Ma Marras 29, 2004 3:52 pm
Kirjoittaja hj60
Joo, kysyin jo tarjouksen tarvikeliikkeestä. Runko-, kiertokangen- ja nokan laakerit, männänrenkaat ja "täydellinen" tiivistesarja vähän päälle 300 €, öljypumpun osia ei tietenkään löydy.

Lähetetty: Ma Marras 29, 2004 3:56 pm
Kirjoittaja Erno Kilpeläinen
hmm... Öljypumppu ei liene kallis... eihän siinä perskele ole kuin 2 hammasratasta....

Onko sulla tietoa saako jostain tarvikkeena HJ:n etuakselille tiivistesarjoja (napoihin, nivelille jne)... Itsellä on tuossa pöydällä vetarit ja laakerit.. Ostin tarvikkeena, mutten ole löytänyt tiivistesarjaa niille...

Lähetetty: Ma Marras 29, 2004 4:03 pm
Kirjoittaja hj60
Eipä oo tietoa.

Lähetetty: Ti Marras 30, 2004 9:46 am
Kirjoittaja komk
Moro.
Huudellaan nyt sitten tännekin :)
Onko HJ:ssa samanlainen öljypumppu kuin bertassa eli jakopäänkopassa pari hammasratasta sisäkkäin?


Ittellä meni remppaan aikanaan Bertan pata just sen öljypumpun takia. Kyselin silloin niitä osia tojotalta niin rattaat maksoi 70€ ja90€ :( => kaveri koneisti pumpun :lol:

Sillä rattaiden vaihdolla pumppu ei välttämättä tule kuntoon eli voi mennä rahat hukkaan. Kannattaa jyrsiä sitä jakopään koppaa matalammaksi, koska se pumppu rupeaa vuotamaan just pituussuunnassa eli ne rattaat syö jakopään koppaa ennemmin kuin kuluvat itte. Se laippa kannattaa kans tarkastaa/oikaista.

Tämä taas siis olettamuksella, et se pumppu on samalainen ku Bertassa...


- jm
- jm

Lähetetty: Ti Marras 30, 2004 9:51 am
Kirjoittaja hj60
Saa huudella jokapaikkaan. :o

Joo, on se manuaalin mukaan semmonen se pumppu, ja sehän siinä onkin niin kätevää etä teräsrattaat pyörii alumiinikopassa.

Kaverin kans mietittiin että pitäiskö ihan piruuttaan soittaa tojotalle ja kysyä mitä se jakopäänpohja/öljypumpun kuori maksais varaosana. Varmaan jotain :shock:

Lähetetty: Ti Marras 30, 2004 3:45 pm
Kirjoittaja komk
Jos lonkalta saanen heittää niin ei varmaan 500€ lähde se koppa

Ei sitä kannata ostaa kun siitä saa lähes uuden veroisen työstämällä.
Tietenkin jos paalua löytyy niin antaa mennä vaan mutta itte keksisin järkevämpääkin käyttöä sille rahalle.
Se työstäminen maksaa varmaan muutaman kympin.

-jm

Lähetetty: To Joulu 02, 2004 9:21 pm
Kirjoittaja hj60
Nonni, homma etenee. Keula on nyt purettu jakopäätä myöteen, ja öljypumppu saatu esille. Se on sitte väärän mallinen! 2H:n manuaalin ja kaikkien lukemieni juttujen mukaan pumpun pitäs olla sisäkkäisillä rattailla mutta tämä on perinteinen rataspumppu.
Kuva

Ei siinä mitään, päittäisvälykset on isommalla rattaalla jossain 0,05 ja 0,1 mm välillä ja pienemmällä 0,05 mm. Kulumisrajaksi manuska antaa sille toisen malliselle 0,15 mm. Muutki välykset on ihan OK.

Lähetetty: Pe Joulu 03, 2004 12:58 pm
Kirjoittaja Erno Kilpeläinen
Alkuperäisen korjaamokäsikirjan mukaan (sain kerran toyota korjaamolta) tuo pumppu on juuri oikean mallinen.. HJ61:n pumpussa on hammasrattaat sisäkkäin...

Lähetetty: Pe Joulu 03, 2004 1:08 pm
Kirjoittaja hj60
Onko sulla vielä se kirja, eli saitko omaksi? Paljonkohan siinä annetaan välyksiä eri suuntiin?

Tuossa vielä kuva tuosta birfieldistä ladatusta 2H:n manuaalista:
Kuva

Lähetetty: Pe Joulu 03, 2004 1:13 pm
Kirjoittaja Erno Kilpeläinen
Kirjat on kotona... Sain sen kaverilta joka oli toyota huollossa töissä.. Niillä oli englannin kieliset ja suomenkieliset... Eivät osanneet englantia joten kirjat päätyi minulle... eivät ilmaiseksi vaan kossupulloa vastaan :
* 2H manuska
* 12HT/2H manuska
* Body kirja jossa ei vielä ole esim. hj61:stä en muista vuosilukua

Ja tuossa originelli 2H manuskassa on tuo esittämäsi vierekkäiset hammasrattaat..