Sivu 1/1

neliveto?

Lähetetty: To Tammi 25, 2007 8:29 pm
Kirjoittaja hokka 61
Moi!

Oon täs noin vuoden omistanut hj61:sen ja sellainen
on tullut huomattuun että neliveto ei pelitä kunnolla.
Esim.Laitoin renkaat pyörimään tyhjää lumella kun auto oli paikallaan neliveto päällä ja navat lukittuna,molemmat takapyörät veti mutta molemmat etupyörät
vaan junnas paikallaan.?
ja sit Jos meet vähänkin pehmeeseen tai lumeen ajamaan niin
kaivaa itsensä kiinni vaikka navat on käänetty ja hidas neliveto päällä.
Mitään rutinaa tai muuta ei kuulu,ainoastaan se että tuntuis kuin
etuakseli ei vetäis niinkuin pitäis.öljyt on yhä edelleen perissä vanhat,
voiskohan se olla vaan niistä kiinni tai onks se vaan toiveajattelua?
No kuitenkin jotenkin vika täytyis paikallistaa koska offiakin tekis mieli ajella tässä lähiaikoina.=)
Mikäköhän se paras/helpoin keino olis ja eiks etupään kuulu vetää
vaikei 100%lukkoja olekaan,ainakin toisen pyörän?

Lähetetty: To Tammi 25, 2007 8:57 pm
Kirjoittaja Käyttäjä
Siis kumpikaan etupyörä ei vedä nopeella nelikolla ja hitaalla nelikolla napalukot kiinni?????

Lähetetty: To Tammi 25, 2007 8:57 pm
Kirjoittaja pyyvama
Kyllä toisen etupyörän pitäis vetää.
Nosta toinen etupyörä ylös ja neliveto päälle.
Pyörän ei pitäis pyöriä. Jos pyörii ja kardaani ei
pyöri niin vika on napalukoissa (tai perässä,
mutta se tuntuu aika epätodennäköseltä).
Jos kardaani pyörii niin neliveto ei oo kytkeytyny.

Jos on nappineliveto ja neliveto ei mee päälle niin
vika voi olla alipainesolenoidien sähköissä,
tai esmes solenoidin mäntä ruostunu kiinni.
Sitten voi olla vikaa alipaineletkuissa tai
nelivedon kytkentäkellossa.

Ittellä on ollu vikaa solenoidin männässä ja
letkuissa.

Matti

Lähetetty: To Tammi 25, 2007 9:09 pm
Kirjoittaja Käyttäjä
no niin...le toi ei tullukkan mieleen toi ALIPAINE namiska,hiton insinjöörit kun menivätten pilaamaan cruiserin nelikon kytkennän jollain alipaineohjatullakalvotsydeemillämikävoimennäjumiintairikki :shock:

Lähetetty: Pe Tammi 26, 2007 3:24 am
Kirjoittaja pikkujussi
Käyttäjä kirjoitti:no niin...le toi ei tullukkan mieleen toi ALIPAINE namiska,hiton insinjöörit kun menivätten pilaamaan cruiserin nelikon kytkennän jollain alipaineohjatullakalvotsydeemillämikävoimennäjumiintairikki :shock:
Mut olipas hieno tunne tokaista sedälle, vanhalle Transit kuskille, kun oli tullut 15cm lunta auraamattomalle ohituskaistalle, että "Talvi alkaa nollasta ja kesä tulee napista." Sit jalka lattiaan ja ehkä jopa laillisin nopeuksin letkasta ohi.

Hymyilytti, ku setä tarras penkinsyrjästä kiinni kiihdyttäessä.. :D

Ei kyl oo ollu ensimmäinen, eikä viimeinen pelkääjä mun kyydissä...

Juu, sieltä alipainepuolelta se pitäis löytyä. Mitenkäs nopealla alueella? Jos nelikko pelaa nopealla, niin sit sähköisellä puolella. Helpointa silloin varmaan ryöstää, tai jopa painaa se sähkönamikka hitaallakin pohjaan. Sehän olis tieten hienointa, kun olis hidas takavetokin!

neliveto?

Lähetetty: La Tammi 27, 2007 6:40 pm
Kirjoittaja hokka 61
tänään kävin ajelemassa noin 15cm auraamattomalla tiellä ja ei
jääty kiinni kun piti vauhdin vaan päällä :? Mut heti jos pysähtyi
niin alko tekee tiukkaa vaikka oli lukot kytketty päälle ja nopea neliveto siitä napista,hitaalla olis jääny kiinni kun tuntuu vaan alkavan heti kaivaa. huomasin vaan et kyl etupyörät tuntuis vetävän jonkin verran
kovemmilla kierroksilla mut jos lähdet paikalta tai ajat hiljasella kaasulla niin ei vedä.
Voisko nuo napalukot olla jotenkin kuluneet tai sit vaan se öljyn huonous :?:

Terv.hokka 61

Lähetetty: La Tammi 27, 2007 7:11 pm
Kirjoittaja Juha_
Liittyykö sitten aiheeseen tai ei, mutta askarruttaa mitähän tuo nappi H4 tekee siinä ratin vieressä, jos pelkästään sen painaa päälle (eli ei napalukot ja tasauspyörästön lukot päällä) niin itse en ainakaan pääse liikkelle valoista lievässä ylämäessä yhtään paremmin, mutta taas maastossa kun on ja kaikki lukot päällä, mutta ei oo muistanut painaa sitä nappia, niin vain toinen eturengas vetää sillon, sitten kun sitä painaa niin kummatki etupyörät lähtee jauhaan..

Lähetetty: La Tammi 27, 2007 7:39 pm
Kirjoittaja hector
Juha_ kirjoitti:Liittyykö sitten aiheeseen tai ei, mutta askarruttaa mitähän tuo nappi H4 tekee siinä ratin vieressä, jos pelkästään sen painaa päälle (eli ei napalukot ja tasauspyörästön lukot päällä) niin itse en ainakaan pääse liikkelle valoista lievässä ylämäessä yhtään paremmin, mutta taas maastossa kun on ja kaikki lukot päällä, mutta ei oo muistanut painaa sitä nappia, niin vain toinen eturengas vetää sillon, sitten kun sitä painaa niin kummatki etupyörät lähtee jauhaan..
Hojo missä on nappinelonen, niin jos on high puoli päällä jakolaatikossa ja 4wd nappula ei "päällä" ei myöskään ole kytketty etukardaania jakolaatikkon eikä ole neliveto päällä. Jos ei ole napalukot ON ei auta laittaa 4wd nappulaa päälle, koska silloin kardaani kyllä pyöri mutta vetoakselit ei ole kytketty navoistaan vanteeseen.
Etukardaani kytkeytyy "automaattisesti" nappinelivetoisessa kun laitetaan pikkupuoli päälle jakolaatikkoon, eli ei tarvi nappulasta kytkeä.
Sulla ei ole voinnut olla kaikki lukot päällä jos vain toinen etupyörä on vetänyt. Joko etuperän lukko hajalla tai ei ole kytkeytynyt jostain syystä tai napalukko hajalla.

Lähetetty: La Tammi 27, 2007 9:42 pm
Kirjoittaja Juha_
Dodi, vastaus jota odotin, en nyt oo ihan varma muistanko edes oikein pyörikö se toinen eturatas vai ei, mutta ei se mennyt lumista mäkeä ylös ennen H4 painamista päälle :)

Lähetetty: Su Tammi 28, 2007 12:57 am
Kirjoittaja Luigi81
Niin,se H4 nappi kytkee nopean nelivedon päälle....muuten on takaveto, ellei ole valinnut pikkupuolta jolloin automaattisesti neliveto...
Juha_ kirjoitti:mutta taas maastossa kun on ja kaikki lukot päällä, mutta ei oo muistanut painaa sitä nappia, niin vain toinen eturengas vetää sillon, sitten kun sitä painaa niin kummatki etupyörät lähtee jauhaan..
kun ei o "muistanu" painaa sitä H4 nappia niin ei kyllä pitäis minkään etupyörän vetää???? vaan olla takaveto...
H4 tekee siinä ratin vieressä, jos pelkästään sen painaa päälle (eli ei napalukot ja tasauspyörästön lukot päällä) niin itse en ainakaan pääse liikkelle valoista lievässä ylämäessä yhtään paremmin
ja jos taasen painat H4:sen päälle mutta ei ole napalukot kiinni niin ei kyllä etupää silloinkaan vedä.....

Lähetetty: Su Tammi 28, 2007 3:26 pm
Kirjoittaja NymiS
Villi veikkaus:

-Toinen vetoakseli poikki
-Toinen napalukko rikki / auki
-Tasauspyörästö rikki jotenkin
-Murrosnivel rikki

Noissa tilanteissa kumpikaan etupyörä ei vedä jos lukko ei ole päällä
ja kaasu kanssa saattais saada toisen vetämään hieman.

Kokeile seuraavaa:
Napalukot päälle sieltä renkaan keskeltä.
Nosta toinen pyörä ylös, pyöritä rengasta... pyöriikö kardaani?
Ja sama operaatio toiselle puolelle.
Sitten sama lukot päällä, ja nyt ei renkaan pitäisi pyöriä.