Suomi & muut ECE:n alueet:
Ksenon
LÄHIvaloja käytettäessä tarvitaan (= laki vaatii)
AUTOMAATTINEN valojen korkeudensäätö ja ajovalojenpesuri.
Pesurin ei tarvitse olla automaattinen. Luonnollisesti koko
valonheitinjärjestelmän (umpiot, polttimot jne.)
tulee
olla E-hyväksyttyjä !!!
Ksenon lisäkaukovaloihin ei vaadita pesuria tai autom.
korkeudensäätöä mutta kuten maalaisjärjelläkin on ajateltavissa
tulee lisäkaukovalojen ja polttimoiden olla E-hyväksyttyjä.
Siis EI ksenon polttimoa vanhoihin Hellan Tonnisiin VAAN
kaupasta UUDET viralliset Hella Rallye 1000 Xenon kaukovalot!!
Eli missään tapauksessa hyväksyttyjä
ei ole nämä H4 halogeenipolttimon
tilalle asennettavat "muuntosarjat". Mm. Bilteman luettelossa
mainitaan erikseen "ei e-hyväksytty". Tietenkin näitä epävirallisia
"sarjoja" voidaan asentaa esim. autoihin joilla ajetaan metsässä tms.
mutta viralliseen tieliikennekäyttöön EI MISSÄÄN NIMESSÄ!
Esim. HJ60:een saa viralliset hyväksytyt ksenon lähivalot ostamalla
Hellan moduuliumpiot ja tämän autom. kokeudensäätöjärjestelmän.
Valojenpesuri HJ:ssa on jo tehtaalta eli kunhan se edelleen ON ja
toimii niin sen puolesta asia on OK.
Ote Hellan luettelosta. Tässä tekstissä tarkoitetaan nimenomaan
lähivaloja ja valonlähteellä tarkoitetaan polttimoa (ihan varmuuden
vuoksi mainittakoon tämä).
Varo vaarallisia tuotteita
Valitettavasti erityisesti ksenonvarusteissa on tarjolla versioita,
jotka on kielletty ECE:n (
Economic
Comission for
Europe) alueella.
Tälläiset "viritelmät" vaarantavat turvallisuuden tieliikenteessä.
Siksi luvattomat varustepaketit eivät mene läpi katsastuksessa.
Vaarallinen ja kielletty (esimerkkinä ksenon)
ECE-standardin R48 mukaan Euroopassa saa käyttää jälkiasennuksessa
vain täydellisiä ksenonvalonheitinjärjestelmiä, jotka koostuvat
tyyppihyväksytystä valonheitinsarjasta, automaattisesta valojen
korkeudensäädöstä ja valojenpesulaitteesta (määräys).
Omavaltaiset, laittomat halogeenivalojen "muunnokset"
ksenonvalonheittimiksi ovat vaarallisia ja kiellettyjä.
Syynä on näiden "viritelmien" jopa satakertainen häikäisyarvo,
mikä on huomattava vaaratekijä muille tielläliikkujille.
Yhteenveto: Auto ei mene katsastuksesta läpi ja vakuutusturva
heikkenee.
Syy: Valonheittimien tyyppihyväksyntään sisältyy sen käyttämä
valonlähde (halogeeni tai ksenon). Jos valonlähteeksi vaihdetaan
tyyppihyväksymätön tai valonheittimen tyyppihyväksyntään kuulumaton
valonlähde, tyyppihyväksyntä raukeaa.
Ajaminen ilman tyyppihyväksyntään olevalla autolla heikentää
vakuutusturvaa. Tyyppihyväksymättömiä valoja myyvä voi varautua
vahingonkorvausvaatimuksiin ostajilta. Välittämällä tällaisia
osia myyjä ei vain vastaa takuusta, että osia saa käyttää
kyseiseen tarkoitukseen, vaan tarvittaessa myös vahinkoriskeistä
rajoituksetta.
Täysin laillista on sen sijaan käyttää Hellan toimittamia valosarjoja
(tyyppihyväksytyt kaksoisvalonheittimet, valojen korkeudensäätö ja
valojenpesulaite).
http://www.orum.fi/ -> Henkilöautot -> Valot
Hella LightShow 2006 -luettelosta löytyy mm. ksenon lisäkaukovalot jne.
sekä "Tarvikkeet" tiedostosta ne moduuliumpiot.
P.S.
Jos haluaa parantaa vanhan 24 volttisen Cruiserin ajovaloja niin
ensiksi voisi kokeilla vaikkapa Osram TruckStar polttimoita.
Hyvästi kalman keltaiset 24V polttimot. 100% lisää valotehoa
ja 100% lisää käyttöikää. Taatusti E-hyväksytyt ja nimenomaan
H.D. työkäyttöön tarkoitettuja eli ei mitään sinistä valoa
tuikuttavia tuning-teinipelle leluja! Ja ihan normi wattimäärät.
(saatavana: H1, H3, H4, H7, H11 Osram WebCatalog:in mukaan)
http://www.osram.com/products/automotiv ... index.html