Sivu 1/2

Vinssin/auton kestävyys

Lähetetty: Ke Tammi 03, 2007 9:41 pm
Kirjoittaja Juha_
Joo eli tässä sellaista tietoa vailla, että kestääkös autossa paikat (kaikki vakiota), jos tuon vinssin sokan reiän poraa 6mm ja laittaa sinne 6mm putkisokan jonka sisään 4mm ja vielä sen sisään 2mm (onkohan tuossa järkeä?) Ja vielä hitsaa sen ristikon kiinni sinne vinssin päähän ? Rupes vaan jonku verran hermot kiristymään tänään tuolla suolla kiinni ollessa kun sokan perkele (4mm) ei kestänyt oikein vetää, kun auto oli mahasta kiinni.

Väänty muuten makiasti suht vahvat puut kumoon!

niin ja autonahan toimii hj-60 -88

Lähetetty: Ke Tammi 03, 2007 9:44 pm
Kirjoittaja Käyttäjä
Kyllä kestää,mutta elä hitsaa sitä holkkia siihen vinssin akseliin.
seuraavaksi alkaa napsumaan waijeri poikki.
Ittellä oli bertassa 6mm.musta pultti sokan tilalla

Lähetetty: Ke Tammi 03, 2007 9:58 pm
Kirjoittaja hj60
4 mm betoniin ammuttava teräsnaula sokkana katko itellä monta kertaa 8 mm vaijerin, joka ei tosin ollu ihan priimaa. Nykysellä vaijerilla ei oo hirveesti vinssattu, mutta kumpikaan ei oo vielä katkennu.

Isojen poikien kertomaa, vinssin kuoret hajoaa seuraavaksi.

Lähetetty: Ke Tammi 03, 2007 10:45 pm
Kirjoittaja Juha_
nojoo, hyvä niin, ei se vaijerin katkeaminen niin paha oo (jos ei päälle tuu) kunhan ulosotto kestää ? Tavallinen naula kesti huonommin mitä se vakio 4mm sokka, kait se nyt on selvääkin, mutta ei ollu hääviä siinä vaiheessa kun vinssin alle ei päässy mitenkään ja sokkakin sopivasti poikki ja vaijeri oli n. nuorallakävely kireydessä..

Lähetetty: To Tammi 04, 2007 1:39 pm
Kirjoittaja hector
Mulla on HJ:ssa ja LJ:ssä 10 mm vaijerit. Sokkana on 6mm 10.9 "pultti". Vielä on PTO ja vinssin runko/matoruuvi kestänyt vaikka on vinssattu niin että pahaa on tehnyt kuunnella :shock: , eikä ole mitään katkennut paitsi huonossa hapessa oleva vaijeri (sylttääntymisen vuoksi). Mutta kovempaa en ole vedättänyt kuin vaihde 3 silmässä ja 1500-2000 rpm koneessa. Jos kone hyytyy niin on syytä keventää kuormaa eli laitta taittopyörää, hiliftillä nostaa, kaivaa estettä pois tai muutoin alka jotain "paukkua"... :)

Lähetetty: Pe Tammi 05, 2007 8:00 am
Kirjoittaja komk
Ittellä on 8.8 kovuusluokan 6 mm pultti ja 10 mm vaijeri.

Aikasemman 8 mm vaijerin sai pätkittyä tuollakin "sokalla" aivan helposti.

Ja kaipa sitä on tullut joskus vinssattuakin eli ei kannata ihan mahdottomia virityksiä sinne nokalle tehdä.

Ei ne vinssin kuoret määräänsä enempää kestä.

PS: mä kans suosittelen hommaamaan pylpyrän niin rpueaa kestämään paikat.

Lähetetty: Pe Tammi 05, 2007 11:02 am
Kirjoittaja Juha_
Jeesjees, eli väkipyörä tuli tilattua, kun niitä ei mistään paikallisesta löytyny tarpeeks isona.. Ja sokkina toimii nyt 6mm jonka sisällä 4mm putkisokka.. Ja eilen kävi aika vanhanaikasesti, kun reikä oli porattu siihen 6mm kokoon ja sokat laitettu. Vaijeria oli kierrettynä ~30m karjapuskurin ympärille ja vinssin käyttövipu päällä kun lähdin kaverin pihalta ajamaan :D :D ihme kyllä vain vaijeri meni poikki, mutta samalla väänsi vinssin rullakidan uuteen uskoon, kaivinkoneella sai kyllä senki nyppästyä "suoraks" :P

Lähetetty: Pe Tammi 05, 2007 11:29 am
Kirjoittaja TT
Joo, toi "vanhanaikainen" on meinannu käydä mullekkin jo 3-4 kertaa ja vinssi ollut vasta 2 viikkoo nokalla.
Onneks on tullut aina huomattua samalla sekunnin sadasosalla ääni nokalta, kun on nostanut kytkimen ylös eteenpäin lähtiessä, eli ei vielä ole sattunut vahinkoa...

Mutta eiköhän sekin päivä koita... jollei keksi jotai hyvää systeemiä millä sais omaan päähän taottua että kun vinssaus loppuu niin heti ulosotto pois.
Vai saiskos kehitettyä jonkun "varotus äänen/valon aina ku on jakolootassa vetopäällä ja ulosotto käytössä???


Niin ja mulla on hojossa tällä hetkellä "sokkana" kunnon patentti, ku meni sokat ja 8.8 pultit poikki kunnon kurakossa.
Ainoa mitä autosta löytyi mikä sopi reikään oli kuuskoloavain!
Ei muuta ku viilalla poikki ja nippuside + teippi patentilla kiinne...
Ja kestänyt muuten nyt muutaman aika kovan vinssauksen. Taitaa olla hyvä pitää varalla avaimia, jos taas joskus hätä iskee...

Tars laittaa kans toi kovapultti, ku kerkee. (eli sit ku avain menee poikki ja auton nokka metrin syvällä jossai jorpakossa)


BTW mul pitäis olla kaks suuntanen ulosotto autossa ja kyllä se lähtee toiseen suuntaa, ku ulosoton keppiä pitää taakse vedettynä, mutta ei sitä sinne jäämään saa?
Onko säädöissä vikaa vai eikö olekkaa kaks suuntanen?

Tuli vähä pitkä stoori ja meni vähä OT:ks, mut koittakkee kestää aloottelijoita.

-Toni

Lähetetty: Pe Tammi 05, 2007 12:07 pm
Kirjoittaja hector
Taita se olla huonoin puoli tuossa mekaanisessa vinssissä tuo voimanulosoton jääminen päälle kun lähdetään ajamaan, kokemusta on :oops: :evil: . Suunnistuskisoissa suurimmat ongelmat liittynyt tuohon meikäläisen huonoon muistiin tässä asiassa ja vaijeria pilattu, viimeks warnissa tosin ei enää tapahtunut kun hoki itselleen "muista PTO vapaalle" :lol: .

Lähetetty: Pe Tammi 05, 2007 7:09 pm
Kirjoittaja Micco
Itse hoidin tuon ulosoton päälle unohtamisen varalle pajeroon aikoinaan niin että yksinkertaisesti laitoin ulosoton kepin kylkeen painokatkaisijan ja summerin. Eikä unohtunu kertaakaan sen jälkeen ulosotto päälle kun oli sen verran pahan ääninen se pilli. Hermojen kestävyyden kannalta kyllä suosittelen vähän kaunis äänisempää pilliä/valosummeria tai jos epäilee ettei temmellyksen keskellä huomaa summeria niin tietty vois laittaa riittävän ison punaisenvalon kojetauluun.

Lähetetty: Pe Tammi 05, 2007 11:46 pm
Kirjoittaja Juha_
Joo, joku sellanen niinku niissä monster kierroslukumittareissa on se saatanan kirkas vaihtovalo, sellanen mulla on tuossa diisseli escortissa hehkuvalona, ei unohdu hehkutus kun se lyysää silmiin :)

Lähetetty: La Tammi 06, 2007 8:16 am
Kirjoittaja Viipo
Kyllä itelläkin otti pikkusen pattiin, kun ostin uuden 30m kiepin 10mm vaijeria vinssiin, niin eikö ekalla safarilla jääny pariinkin otteeseen se saatanan ulosotto päälle ja uusi vaijeri paskaksi... No, pariin kertaan ku ostaa tuommosen parinsadan euron vaijerin, niin oppii kai sen ulosoton katkasemaan...

Oisko kellään vinkkiä, miten tuota vinssin jarrua sais viritettyä niin, jotta vinssauksen päätyttyä vois aina tempasta lukituksen auki, eikä vaijeri lähti purkautumaan auki? Nytkin pitää aina sorkkarauta iskeä jarrun väliin, kun lähtee vetämään vaijeria puuhun, tai se on niin takkuhässäkällä, ettei mitään rajaa...

Lähetetty: La Tammi 06, 2007 12:24 pm
Kirjoittaja Juha_
Tässä hirveän paljon vaivaa mieltä mistä tuo PTO on lyhenne, kyllä suunnilleen tietää, vaivas yhtä paljon kuin tuo SOA lyhennys, sekin kyllä pienen pähkäilyn jälkeen selvis päähän :)

Lähetetty: La Tammi 06, 2007 12:55 pm
Kirjoittaja hj60
Power Take Off lukee huoltomanuaalissa.

Lähetetty: La Tammi 06, 2007 1:19 pm
Kirjoittaja Käyttäjä
Viipo kirjoitti:Kyllä itelläkin otti pikkusen pattiin, kun ostin uuden 30m kiepin 10mm vaijeria vinssiin, niin eikö ekalla safarilla jääny pariinkin otteeseen se saatanan ulosotto päälle ja uusi vaijeri paskaksi... No, pariin kertaan ku ostaa tuommosen parinsadan euron vaijerin, niin oppii kai sen ulosoton katkasemaan...

Oisko kellään vinkkiä, miten tuota vinssin jarrua sais viritettyä niin, jotta vinssauksen päätyttyä vois aina tempasta lukituksen auki, eikä vaijeri lähti purkautumaan auki? Nytkin pitää aina sorkkarauta iskeä jarrun väliin, kun lähtee vetämään vaijeria puuhun, tai se on niin takkuhässäkällä, ettei mitään rajaa...
Laita se originaali jarru kuntoon siinä vinssissä...ja laita vielä lisäjousi vetämään sitä jarrupalaa kireelle 8)