Kuva Kuva

Vinssin/auton kestävyys

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Juha_
Viestit: 285
Liittynyt: Ma Marras 20, 2006 1:42 pm
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Vinssin/auton kestävyys

Viesti Kirjoittaja Juha_ »

Joo eli tässä sellaista tietoa vailla, että kestääkös autossa paikat (kaikki vakiota), jos tuon vinssin sokan reiän poraa 6mm ja laittaa sinne 6mm putkisokan jonka sisään 4mm ja vielä sen sisään 2mm (onkohan tuossa järkeä?) Ja vielä hitsaa sen ristikon kiinni sinne vinssin päähän ? Rupes vaan jonku verran hermot kiristymään tänään tuolla suolla kiinni ollessa kun sokan perkele (4mm) ei kestänyt oikein vetää, kun auto oli mahasta kiinni.

Väänty muuten makiasti suht vahvat puut kumoon!

niin ja autonahan toimii hj-60 -88
Avatar
Käyttäjä
Site Admin
Viestit: 4325
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 8:07 pm
Paikkakunta: Rautajärvi

Viesti Kirjoittaja Käyttäjä »

Kyllä kestää,mutta elä hitsaa sitä holkkia siihen vinssin akseliin.
seuraavaksi alkaa napsumaan waijeri poikki.
Ittellä oli bertassa 6mm.musta pultti sokan tilalla
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa :-)
----------------------------------------
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

4 mm betoniin ammuttava teräsnaula sokkana katko itellä monta kertaa 8 mm vaijerin, joka ei tosin ollu ihan priimaa. Nykysellä vaijerilla ei oo hirveesti vinssattu, mutta kumpikaan ei oo vielä katkennu.

Isojen poikien kertomaa, vinssin kuoret hajoaa seuraavaksi.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Juha_
Viestit: 285
Liittynyt: Ma Marras 20, 2006 1:42 pm
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juha_ »

nojoo, hyvä niin, ei se vaijerin katkeaminen niin paha oo (jos ei päälle tuu) kunhan ulosotto kestää ? Tavallinen naula kesti huonommin mitä se vakio 4mm sokka, kait se nyt on selvääkin, mutta ei ollu hääviä siinä vaiheessa kun vinssin alle ei päässy mitenkään ja sokkakin sopivasti poikki ja vaijeri oli n. nuorallakävely kireydessä..
hector
Viestit: 479
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 3:01 pm
Paikkakunta: Lappohja

Viesti Kirjoittaja hector »

Mulla on HJ:ssa ja LJ:ssä 10 mm vaijerit. Sokkana on 6mm 10.9 "pultti". Vielä on PTO ja vinssin runko/matoruuvi kestänyt vaikka on vinssattu niin että pahaa on tehnyt kuunnella :shock: , eikä ole mitään katkennut paitsi huonossa hapessa oleva vaijeri (sylttääntymisen vuoksi). Mutta kovempaa en ole vedättänyt kuin vaihde 3 silmässä ja 1500-2000 rpm koneessa. Jos kone hyytyy niin on syytä keventää kuormaa eli laitta taittopyörää, hiliftillä nostaa, kaivaa estettä pois tai muutoin alka jotain "paukkua"... :)
HJ61 -89
HDJ80 -94


SLCK #68

hectorcruiser@hotmail.com
komk
Viestit: 695
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:02 am
Paikkakunta: Kajjjaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja komk »

Ittellä on 8.8 kovuusluokan 6 mm pultti ja 10 mm vaijeri.

Aikasemman 8 mm vaijerin sai pätkittyä tuollakin "sokalla" aivan helposti.

Ja kaipa sitä on tullut joskus vinssattuakin eli ei kannata ihan mahdottomia virityksiä sinne nokalle tehdä.

Ei ne vinssin kuoret määräänsä enempää kestä.

PS: mä kans suosittelen hommaamaan pylpyrän niin rpueaa kestämään paikat.
_____________________________
- eskimo

Offroad Kainuu ry.
Juha_
Viestit: 285
Liittynyt: Ma Marras 20, 2006 1:42 pm
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juha_ »

Jeesjees, eli väkipyörä tuli tilattua, kun niitä ei mistään paikallisesta löytyny tarpeeks isona.. Ja sokkina toimii nyt 6mm jonka sisällä 4mm putkisokka.. Ja eilen kävi aika vanhanaikasesti, kun reikä oli porattu siihen 6mm kokoon ja sokat laitettu. Vaijeria oli kierrettynä ~30m karjapuskurin ympärille ja vinssin käyttövipu päällä kun lähdin kaverin pihalta ajamaan :D :D ihme kyllä vain vaijeri meni poikki, mutta samalla väänsi vinssin rullakidan uuteen uskoon, kaivinkoneella sai kyllä senki nyppästyä "suoraks" :P
Avatar
TT
Viestit: 5
Liittynyt: To Maalis 23, 2006 4:44 pm
Paikkakunta: loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TT »

Joo, toi "vanhanaikainen" on meinannu käydä mullekkin jo 3-4 kertaa ja vinssi ollut vasta 2 viikkoo nokalla.
Onneks on tullut aina huomattua samalla sekunnin sadasosalla ääni nokalta, kun on nostanut kytkimen ylös eteenpäin lähtiessä, eli ei vielä ole sattunut vahinkoa...

Mutta eiköhän sekin päivä koita... jollei keksi jotai hyvää systeemiä millä sais omaan päähän taottua että kun vinssaus loppuu niin heti ulosotto pois.
Vai saiskos kehitettyä jonkun "varotus äänen/valon aina ku on jakolootassa vetopäällä ja ulosotto käytössä???


Niin ja mulla on hojossa tällä hetkellä "sokkana" kunnon patentti, ku meni sokat ja 8.8 pultit poikki kunnon kurakossa.
Ainoa mitä autosta löytyi mikä sopi reikään oli kuuskoloavain!
Ei muuta ku viilalla poikki ja nippuside + teippi patentilla kiinne...
Ja kestänyt muuten nyt muutaman aika kovan vinssauksen. Taitaa olla hyvä pitää varalla avaimia, jos taas joskus hätä iskee...

Tars laittaa kans toi kovapultti, ku kerkee. (eli sit ku avain menee poikki ja auton nokka metrin syvällä jossai jorpakossa)


BTW mul pitäis olla kaks suuntanen ulosotto autossa ja kyllä se lähtee toiseen suuntaa, ku ulosoton keppiä pitää taakse vedettynä, mutta ei sitä sinne jäämään saa?
Onko säädöissä vikaa vai eikö olekkaa kaks suuntanen?

Tuli vähä pitkä stoori ja meni vähä OT:ks, mut koittakkee kestää aloottelijoita.

-Toni
hector
Viestit: 479
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 3:01 pm
Paikkakunta: Lappohja

Viesti Kirjoittaja hector »

Taita se olla huonoin puoli tuossa mekaanisessa vinssissä tuo voimanulosoton jääminen päälle kun lähdetään ajamaan, kokemusta on :oops: :evil: . Suunnistuskisoissa suurimmat ongelmat liittynyt tuohon meikäläisen huonoon muistiin tässä asiassa ja vaijeria pilattu, viimeks warnissa tosin ei enää tapahtunut kun hoki itselleen "muista PTO vapaalle" :lol: .
HJ61 -89
HDJ80 -94


SLCK #68

hectorcruiser@hotmail.com
Avatar
Micco
Viestit: 92
Liittynyt: Ke Loka 18, 2006 8:10 pm
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Micco »

Itse hoidin tuon ulosoton päälle unohtamisen varalle pajeroon aikoinaan niin että yksinkertaisesti laitoin ulosoton kepin kylkeen painokatkaisijan ja summerin. Eikä unohtunu kertaakaan sen jälkeen ulosotto päälle kun oli sen verran pahan ääninen se pilli. Hermojen kestävyyden kannalta kyllä suosittelen vähän kaunis äänisempää pilliä/valosummeria tai jos epäilee ettei temmellyksen keskellä huomaa summeria niin tietty vois laittaa riittävän ison punaisenvalon kojetauluun.
Juha_
Viestit: 285
Liittynyt: Ma Marras 20, 2006 1:42 pm
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juha_ »

Joo, joku sellanen niinku niissä monster kierroslukumittareissa on se saatanan kirkas vaihtovalo, sellanen mulla on tuossa diisseli escortissa hehkuvalona, ei unohdu hehkutus kun se lyysää silmiin :)
Avatar
Viipo
Viestit: 143
Liittynyt: Ti Loka 17, 2006 6:38 pm
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Viipo »

Kyllä itelläkin otti pikkusen pattiin, kun ostin uuden 30m kiepin 10mm vaijeria vinssiin, niin eikö ekalla safarilla jääny pariinkin otteeseen se saatanan ulosotto päälle ja uusi vaijeri paskaksi... No, pariin kertaan ku ostaa tuommosen parinsadan euron vaijerin, niin oppii kai sen ulosoton katkasemaan...

Oisko kellään vinkkiä, miten tuota vinssin jarrua sais viritettyä niin, jotta vinssauksen päätyttyä vois aina tempasta lukituksen auki, eikä vaijeri lähti purkautumaan auki? Nytkin pitää aina sorkkarauta iskeä jarrun väliin, kun lähtee vetämään vaijeria puuhun, tai se on niin takkuhässäkällä, ettei mitään rajaa...
Juha_
Viestit: 285
Liittynyt: Ma Marras 20, 2006 1:42 pm
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juha_ »

Tässä hirveän paljon vaivaa mieltä mistä tuo PTO on lyhenne, kyllä suunnilleen tietää, vaivas yhtä paljon kuin tuo SOA lyhennys, sekin kyllä pienen pähkäilyn jälkeen selvis päähän :)
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Power Take Off lukee huoltomanuaalissa.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Avatar
Käyttäjä
Site Admin
Viestit: 4325
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 8:07 pm
Paikkakunta: Rautajärvi

Viesti Kirjoittaja Käyttäjä »

Viipo kirjoitti:Kyllä itelläkin otti pikkusen pattiin, kun ostin uuden 30m kiepin 10mm vaijeria vinssiin, niin eikö ekalla safarilla jääny pariinkin otteeseen se saatanan ulosotto päälle ja uusi vaijeri paskaksi... No, pariin kertaan ku ostaa tuommosen parinsadan euron vaijerin, niin oppii kai sen ulosoton katkasemaan...

Oisko kellään vinkkiä, miten tuota vinssin jarrua sais viritettyä niin, jotta vinssauksen päätyttyä vois aina tempasta lukituksen auki, eikä vaijeri lähti purkautumaan auki? Nytkin pitää aina sorkkarauta iskeä jarrun väliin, kun lähtee vetämään vaijeria puuhun, tai se on niin takkuhässäkällä, ettei mitään rajaa...
Laita se originaali jarru kuntoon siinä vinssissä...ja laita vielä lisäjousi vetämään sitä jarrupalaa kireelle 8)
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa :-)
----------------------------------------
Vastaa Viestiin