Sivu 1/2

Ihme jurina perästä

Lähetetty: Ti Tammi 02, 2007 9:23 pm
Kirjoittaja viktor
Terve olisiko kenelläkään hyviä ideota/tietoa näistä vikoista:
Auto on HJ61 -89 aj 350tkm
Perästä lähtee ihmeelinen jurina/hurina kun on veto päällä tai kun moottori jarruttaa. Takapenkillä kun istuu niin kuulostaa siltä että ääni
tulisi taka akselin oikealta puolelta, voisko olla oikea laakeri vai perä tai jotain muuta? Öljyt vaihdoin, ei auttanut.

Toinen vika: Auto puoltaa oikealle oisko joku tyyppivika? Rengaspaineet ok.

Kiitoksia etukäteen vastanneille.

Lähetetty: Ti Tammi 02, 2007 9:43 pm
Kirjoittaja hj60
Oikealla puolella on sekä oikean pyörän pyöränlaakerit, että perämurikka.

Yleensä pyöränlaakeri ääntää vapaallakin rullatessa, ei ehkä niin kovasti mutta kuitenki. Perään sinänsä viittais.

Ei pitäs puoltaa. Mites auraus?

Lähetetty: Ti Tammi 02, 2007 9:51 pm
Kirjoittaja viktor
hj60 kirjoitti:Oikealla puolella on sekä oikean pyörän pyöränlaakerit, että perämurikka.

Yleensä pyöränlaakeri ääntää vapaallakin rullatessa, ei ehkä niin kovasti mutta kuitenki. Perään sinänsä viittais.

Ei pitäs puoltaa. Mites auraus?
Kyllä se vähän välillä jurisee vapaalla kin mutta enempi moottori jarruttaessa ja kiihdyttäessä.
Jos se on perä joka hurisee niin mitä siitä on menossa?
Aurausta en ole vielä kerinnyt kattoa.[/list][/quote]

Lähetetty: Ti Tammi 02, 2007 10:12 pm
Kirjoittaja hector
Pinionin laakerit alkaa olla finaalissa. Osta uudet laakerit, stefa ja KRYMPPIHOLKKI.
Kardaani irti, öljy pois, vetarit irti, välitys irti banjosta, niin alkaa näkymään mitä tarttee tehdä että pääsee pinionin sisempään laakeriin kiinni. Ulompi todennäköisesti paskempi mutta vaihda molemmat.

Lähetetty: Ke Tammi 03, 2007 9:15 am
Kirjoittaja BJV-8
Itse lähtisin lähestymään helpomman mukaan eli jortaanin ristikot, HJ on pirun tarkka ristikoista ei kärsi klappia yhtään.

Lähetetty: Ke Tammi 03, 2007 10:05 am
Kirjoittaja hector
Joo, tietysti jos ei ole ristikoita ravistellu yms., niin tekee niiden tsekkaus ensin.
Ja jos pinionin laakerit pettää ja välityksistä tulee silppua, niin mulla löytyy joutilaat 3.7 sellaiset :wink:

Lähetetty: Ke Tammi 03, 2007 10:06 am
Kirjoittaja hj60
Jep, ristikot joo toki ensiksi, onko millon viimeksi rasvattu?

Lähetetty: Ke Tammi 03, 2007 3:34 pm
Kirjoittaja viktor
hj60 kirjoitti:Jep, ristikot joo toki ensiksi, onko millon viimeksi rasvattu?
Ei ole mitään tietoa milloin viimeks on rasvattu. Olen ollut onnellinen HJ61 omistaja reilu kaksi viikkoa en ole vielä itse rasvannut niitä nippoja.
Pitää tarkastaa ristikot kun kerkee.

Kun auton ostin kysyin myyjältä että milloin lukot on viimeksi käytetty, vastasi että: ei muista milloin olisi käyttänyt niitä. Eli ne on pikkusen jumissa. Onko kikkoja saada liikkumaan.??

Lähetetty: Ke Tammi 03, 2007 3:43 pm
Kirjoittaja hector
RostOffia liikuviin osiin ensin, sitten irroittelet niitä, puhdistat ja laitat hyvät rasvat kasatessa. Sen jälkeen säännöllistä käyttöä, niin pysyy notkeina. Tämä kannattaa tehdä samalla kun/jos vaihdat takapään laakereita :wink: .

Lähetetty: Ke Tammi 03, 2007 11:12 pm
Kirjoittaja cremel
Sorry kun sekoon topicciin, mut saako noita kamoja + säätörenkaita perään jostain muualta kun tojolta...

Lähetetty: To Tammi 04, 2007 7:34 pm
Kirjoittaja Ismo C.
Laakerit ostin Tampereella Top-Osasta (kannattaa ottaa mallit mukaan), krymppiholkista ei ole tietoa, meillä oli HJ-60:ssä vm. -82 simmilevyt!

Lähetetty: Ma Tammi 15, 2007 6:39 pm
Kirjoittaja viktor
Tarkistin ristikot ja rasvasin niitä. Ei ollut klappia mun mielestä missään.
Eli vika on varmaan nämä pinnionin laakerit.
Mitenköhän vaikea homma niitä olis vaihtaa jos itse lähtisin yrittämään? Jalosen hinta oli 900e +osat ja mahd. lisätyöt. Siihen kuuluu perän täydellinen kunnostus eli varmaan pinnionin laakerit, stefat, tiivisteet ja krymppiholkin vaihto. Eli melko kallista.

Lähetetty: Ma Tammi 15, 2007 8:42 pm
Kirjoittaja hector
Kyllä tuo hinta viimeistään opettais tekemään itse. Itse tuli tehtyä eka kerran oppimismielessä, eikä ollut ongelmia. Luulis monen tekevän tuon asevelihintaan huomattavasti huokeammin... :roll:

Ao. linkissä löytyy 1984-1990 Chassis & Body sivuilta ohjeet ongelmaasi.

http://www.birfield.com/modules.php?nam ... age&pid=77

Lähetetty: Ma Tammi 15, 2007 8:53 pm
Kirjoittaja Gravehill
viktor kirjoitti:Jalosen hinta oli 900e +osat ja mahd. lisätyöt.
Siis 900€ TYÖSTÄ mikä menee peräremppaan.:shock: Voi Luoja mitä ryöstöä...

Lähetetty: Ma Tammi 15, 2007 9:27 pm
Kirjoittaja Rojota
Pinjonilaakerirempan akselikohtaisia kustannuksia voi lähteä laskemaan siitä, että laakerit, stefa ja krymppi maksavat toyotalla +/- 100e riippuen neuvotelluista alennusprosenteista. Laakerien vaihto ja hammaskosketuksen shimmaus maksaa paristakympistä satkuun asiallisella kyläsepällä teetettynä. Oletetaan että saat itse irroitettua sen perämurikan akselista.

Noita toyotan murikoita löytyy krymppiholkilla ja shimmeillä kasattuina riippuen mallissa käytetyn pinjoniakselin rakenteesta. 61:n takamurikassa on laakerikireys säädetty kuitenkin krymppiholkilla.