Kuva Kuva

HJ:n vetonivelen irroitus

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Flash
Viestit: 54
Liittynyt: Ke Joulu 13, 2006 9:14 pm
Paikkakunta: Orivesi

HJ:n vetonivelen irroitus

Viesti Kirjoittaja Flash »

Kysymys on kokeneelle helppo, kokemattomalle kiusallinen. Miten saa tuon "murroksen" irti vetarista? Ollaan pyöritelty, kolkuteltu, luettu manuaalia (haynesin oppaasta oli muuten yllättävän vähän apua). Auttakaa asentajaa mäessä.
Onko kyseessä joku oikea kulma jolla kalikan saa irti? Vai onko tässäkin tapauksessa kyseessä vain voimankäytön vähyys?
Kadu mieluimmin sitä mitä olet tehnyt, kuin sitä mitä olet jättänyt tekemättä
Ugly_hj
Viestit: 99
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 8:27 pm
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja Ugly_hj »

Itse olen irroitellut noita kotona,sellaisen putken pätkän avulla jonka olen ujuttanut vetoakselin päälle ja paukuttanut lekalla sen putken päätä.
Maasto-olosuhteissa olen paukuttanut lekalla suoraan siihen murrokseen niin ,että murros irtoaa.Siellä on vetarin päässä murroksen maljan sisällä sokka joka pitää murroksen kiinni vetarissa.Että lisää voimaa peliin,sanoisin.
Avatar
JF
Viestit: 327
Liittynyt: To Marras 25, 2004 10:37 am
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja JF »

Yksi hyvä keino on myös ottaa tarpeeksi pitkä putki (vetarin näkyvää osuutta 5-10 cm pidempi), ujuttaa se murrokseen asti, ja tiputtaa (tai heittää) koko paketti pystyasennossa lattiaa vasten putki edellä. Tai murroksesta kiinnipitäen kumauttaa murros+vetariyhdistelmää lattiaa vasten olevaan putkeen.

Sen verran kannattaa varoa ettei murroksen sisuskalut turhaan kärsi, eli putken ja murroksen yhtymäkohtaa kannattaa vähän silmäillä ennen silmittömän väkivallan käyttöä.

Kannattaa sitten ennalta varata uusia lukkorenkaita vaihto-operaatioon, vanhat tuppaavat usein tuhoutumaan mainituin menetelmin. Jos joku keksii fiksumman tavan purkamiseen, jolla sokat säilyisivät ehjinä, kuunnellaan korvat höröllä.

Tietysti jos on oikein kova jätkä ja murrosta ei halua säästellä, voi maljan halkaista parhaaksi katsomallaan tavalla (rälläkkä, leka, ylikokoiset renkaat tms.), silloin pääsee lukkorenkaan purkamaan ehjänä esim. pienellä ruuvimeisselillä.
Ugly_hj
Viestit: 99
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 8:27 pm
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja Ugly_hj »

Sitten jos sitä etuakselia alkaa koneistaan niin kannattaa samalla vinguttaa ne akselin päät isommaksi ja laittaa vahvistetut vetonivelet sinne,niin alkaa jo jotenkin kestämään hoojiihin sopivan kokoisia renkaita.Samalla sitten vaihtaa välitykset renkaille sopiviksi.
Flash
Viestit: 54
Liittynyt: Ke Joulu 13, 2006 9:14 pm
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Flash »

Välitykset tulee vaihdelaatikkoon. tml:n murrokset laitellaan, myöskin ARB:in ilmalukot tulevat molempiin aksuloihin. Kävin tässä joulun pyhinä hiukan antamassa runtua murrokselle, ja rälläkkä oli sitten kapistus millä vetari nivelestä irti loppupelissä otettiin. En edes koettanut laittaa uutta paikalleen,katsotaan sen asennus vaikkapa tiistaina. Toki jos jollakin on vinkkejä miten tuo sujuu ilman hermojen menetystä niin saa ketjussa toki sellaisen ilmoitella.
Kadu mieluimmin sitä mitä olet tehnyt, kuin sitä mitä olet jättänyt tekemättä
pyyvama
Viestit: 234
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 5:47 pm
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pyyvama »

>Toki jos jollakin on vinkkejä miten tuo sujuu ilman hermojen menetystä niin
>saa ketjussa toki sellaisen ilmoitella.

Lukkorenkaan saa helpommin paikalleen kun kiristää siihen letkuklemmarin päälle ja lyö sitten vetarin murrokseen

Matti
Avatar
PikkuF
Viestit: 1142
Liittynyt: Su Loka 31, 2004 4:34 pm
Paikkakunta: Askola

Viesti Kirjoittaja PikkuF »

Mikäli-sikäli harrastaa ohhrootia siihen malliin,että murroksia kuluu enemmänkin eli "Joppamaisesti" kannattaa se ulompi lukkorengas unohtaa ihan kokonaan.
Helpottaa murroksen vaihtoa metsäolosuhteissa ihan älyttömästi.
Tuon lukkorenkaan funktio ei ole selvinnyt meikäläiselle ihan aikuistenoikeasti.Vetarihan ei pääse karkuteille tasauspyörästön läpi ei sitten mihinkään....
Korjatkaa mikäli olen väärässä....(? 8)
0400-494 406
pikkuff(ät)gmail.com

I LOVE MY CRUISERS
SLCK # 43
Flash
Viestit: 54
Liittynyt: Ke Joulu 13, 2006 9:14 pm
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Flash »

Onko tuon sokan tarkoituksena tosiaan mikään muu kuin aiheuttaa asentajalle harmaitahiuksia? En myöskään itse tajua mihinkä osat pääsisivät luiskahtamaan ilman kyseistä japaninihmettä vetarin päässä.
Kadu mieluimmin sitä mitä olet tehnyt, kuin sitä mitä olet jättänyt tekemättä
carry800
Viestit: 26
Liittynyt: Ke Heinä 05, 2006 10:25 pm
Paikkakunta: Raahe

Vetonivelen kesto

Viesti Kirjoittaja carry800 »

niin alkaa jo jotenkin kestämään hoojiihin sopivan kokoisia renkaita.
Selventäkää, miksi rengaskoko vaikuttaa vetonivelten kestävyyteen.??!!
Kuinka paljon pitää kalakattaa että syytä vaihtaa jo jotain osia. Jos ajaa niinkauan kunnes veto loppuu, nii hajoittaako se lisää osia mahdollisesti tuolta etuvedon systeemeistä??
Avatar
Käyttäjä
Site Admin
Viestit: 4325
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 8:07 pm
Paikkakunta: Rautajärvi

Re: Vetonivelen kesto

Viesti Kirjoittaja Käyttäjä »

kea-603 kirjoitti:
niin alkaa jo jotenkin kestämään hoojiihin sopivan kokoisia renkaita.
Selventäkää, miksi rengaskoko vaikuttaa vetonivelten kestävyyteen.??!!
Kuinka paljon pitää kalakattaa että syytä vaihtaa jo jotain osia. Jos ajaa niinkauan kunnes veto loppuu, nii hajoittaako se lisää osia mahdollisesti tuolta etuvedon systeemeistä??
mitä suuremmat pyörät-sitä suuremmat momentit murroksissa varsinkin eturenkaat käännetrtynä.
Jos ajaa niin kauan huonoilla murroksilla et ne/se porsii kesken ajon niin murroksen palaset saattaa(lue yleensä aina)estää pyörien kääntymisen tai sit jumittaa eturenkaan kokonaan sillee ettei se pyöri enää.
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa :-)
----------------------------------------
komk
Viestit: 695
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:02 am
Paikkakunta: Kajjjaani
Viesti:

Re: Vetonivelen kesto

Viesti Kirjoittaja komk »

kea-603 kirjoitti: Kuinka paljon pitää kalakattaa että syytä vaihtaa jo jotain osia. Jos ajaa niinkauan kunnes veto loppuu, nii hajoittaako se lisää osia mahdollisesti tuolta etuvedon systeemeistä??
Jos siellä on vakio murrokset niin se ei hajota mitään särkyessään.

Tulee vaan tosiaan sitä ongelmaa, että ei käänny ja rengas ei pyöri. Toki sen saa pyörimään kun avaa napalukon mutta ohjaukselle ei voi muuta kuin avata ja putsata.

Muutaman vahvistetut (ainakin Löbro) särkyy niin, että keski"sormus" menee rikki ja vähintäänkin vaurioittaa vetaria.

Ole huoletta sen kalakatuksen kanssa. Aja niin pitkään kuin liikkuu ja vaihda sitten kun porsii.
Jos et ihan HC paikkoihin työnnä lukot päällä ja kääntele ääriasentoon lappu lattiassa niin kummasti sekin kestää.

Itte en kyllä voi kun kehua noita Offroadtarvikkeen HD murroksia.
http://www.offroadtarvike.fi/toyota.html
_____________________________
- eskimo

Offroad Kainuu ry.
Vastaa Viestiin