Eli ohje nro 1. Ota aina asioista selvää itse, ennenkuin menet konttorille. Koska katsastus miehet eivät ole enää virkamiehiä niin,heilä ei ole neuvonta/asioista selvääottamis velvoitetta. Itse törmäsin yhdellä konttorilla samaan asiaan,eli olisi pitänyt todistella mäennnousu kyvyt,ym.
Koska hj:n kokonais paino on yli 2 tonnia,ja molemmissa päissä on vetävä akseli,niin se on silloin hyväksyttävissä N1G luokkaan. Tosin se sinun pitää itse todistaa. Ja siihen riittä oheinen lakiteksti.
«Maastoautot»
1. M1G- ja N1G-luokan maastoautoksi katsotaan M1-luokan ajoneuvo ja kokonaismassaltaan enintään kahden tonnin N1-luokan ajoneuvo, jos:
a) sen vähintään yksi etu- ja yksi taka-akseli on vetävä, jolloin yksi akselistoista voi olla irtikytkettävissä;
b) siinä on vähintään yksi tasauspyörästön lukitusmekanismi tai se on varustettu vastaavalla järjestelyllä;
c) sen laskennallinen mäennousukyky ilman perävaunua on vähintään 30 prosenttia; ja
d) se täyttää vähintään viisi seuraavista kuudesta ehdosta:
i) lähestymiskulma on vähintään 25°;
ii) jättökulma on vähintään 20°;
iii) ylityskulma on vähintään 20°;
iv) maavara etuakselin kohdalla on vähintään 180 mm;
v) maavara taka-akselin kohdalla on vähintään 180 mm; ja
vi) maavara akselien välillä on vähintään 200 mm.
2. N1G-, M2G-, M3G- ja N2G-luokan maastoautoksi katsotaan kokonaismassaltaan yli kahden tonnin N1-luokan ajoneuvo sekä kokonaismassaltaan enintään 12 tonnin M2-, M3- ja N2-luokan ajoneuvo, jos se on telavetoinen tai jokapyörävetoinen, jolloin yksi akselistoista voi olla irtikytkettävissä, tai se täyttää seuraavat kolme ehtoa:
a) vähintään yksi etu ja yksi taka-akseli on vetävä tai kytkettävissä vetäväksi akseliksi;
b) vähintään yksi ajoneuvon akselistojen tasauspyörästöistä on lukittavissa tai varustettu vastaavalla järjestelyllä; ja
c) ajoneuvon laskennallinen mäennousukyky ilman perävaunua on vähintään 25 prosenttia.
Eli tässä tapauksessa kohta 2 on määräävä tekijä,koska hj on jokapyörävetoinen.
Ja kyseinen litania löytyy
www.finlex.fi hakusanalla maastoautot.