Kuva Kuva

huoltoauto

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

kossu323i
Viestit: 18
Liittynyt: Pe Marras 24, 2006 4:08 pm
Paikkakunta: Rantasalmi

huoltoauto

Viesti Kirjoittaja kossu323i »

kävin tänään, muutoskatsastamassa oman hj60 -83 huoltoautoksi (oli aikaisemmin maastohenkilöauto)! hyvin meni läpi tarkastuksesta kaikkineen varusteineen, mutta rekisteriotteeseen sain vain merkinnän N1, vaikka nimenomaan pyysin N1G luokkaan kuuluvaa autoa!! katsastumies sanoi autoni olevan liian matala? paljonko tarvitaan maavaraa, tai muuta että täyttyy tuo N1G luokka?
hj60-83
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Eli ohje nro 1. Ota aina asioista selvää itse, ennenkuin menet konttorille. Koska katsastus miehet eivät ole enää virkamiehiä niin,heilä ei ole neuvonta/asioista selvääottamis velvoitetta. Itse törmäsin yhdellä konttorilla samaan asiaan,eli olisi pitänyt todistella mäennnousu kyvyt,ym.

Koska hj:n kokonais paino on yli 2 tonnia,ja molemmissa päissä on vetävä akseli,niin se on silloin hyväksyttävissä N1G luokkaan. Tosin se sinun pitää itse todistaa. Ja siihen riittä oheinen lakiteksti.

«Maastoautot»

1. M1G- ja N1G-luokan maastoautoksi katsotaan M1-luokan ajoneuvo ja kokonaismassaltaan enintään kahden tonnin N1-luokan ajoneuvo, jos:

a) sen vähintään yksi etu- ja yksi taka-akseli on vetävä, jolloin yksi akselistoista voi olla irtikytkettävissä;

b) siinä on vähintään yksi tasauspyörästön lukitusmekanismi tai se on varustettu vastaavalla järjestelyllä;

c) sen laskennallinen mäennousukyky ilman perävaunua on vähintään 30 prosenttia; ja

d) se täyttää vähintään viisi seuraavista kuudesta ehdosta:

i) lähestymiskulma on vähintään 25°;

ii) jättökulma on vähintään 20°;

iii) ylityskulma on vähintään 20°;

iv) maavara etuakselin kohdalla on vähintään 180 mm;

v) maavara taka-akselin kohdalla on vähintään 180 mm; ja

vi) maavara akselien välillä on vähintään 200 mm.

2. N1G-, M2G-, M3G- ja N2G-luokan maastoautoksi katsotaan kokonaismassaltaan yli kahden tonnin N1-luokan ajoneuvo sekä kokonaismassaltaan enintään 12 tonnin M2-, M3- ja N2-luokan ajoneuvo, jos se on telavetoinen tai jokapyörävetoinen, jolloin yksi akselistoista voi olla irtikytkettävissä, tai se täyttää seuraavat kolme ehtoa:

a) vähintään yksi etu ja yksi taka-akseli on vetävä tai kytkettävissä vetäväksi akseliksi;

b) vähintään yksi ajoneuvon akselistojen tasauspyörästöistä on lukittavissa tai varustettu vastaavalla järjestelyllä; ja

c) ajoneuvon laskennallinen mäennousukyky ilman perävaunua on vähintään 25 prosenttia.

Eli tässä tapauksessa kohta 2 on määräävä tekijä,koska hj on jokapyörävetoinen.

Ja kyseinen litania löytyy www.finlex.fi hakusanalla maastoautot.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Avatar
JF
Viestit: 327
Liittynyt: To Marras 25, 2004 10:37 am
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja JF »

Riittää kun on jokapyörävetoinen.
Avatar
Viipo
Viestit: 143
Liittynyt: Ti Loka 17, 2006 6:38 pm
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Viipo »

minä vuonna nuo G-käsitteet tuli käyttöön? Mulla lukee jo -81 HJ:n otteessa "maastopakettiauto", kun -78 jepissä luki vielä "henkilöauto".
Konttorilla kun kävin kysymässä sen muutoskatsastuksesta maastohenkilöautoksi, niin inssi kysy akelta ohjeita moiseen ja vastauksena tuli jotta -78 ei ollu vielä moisia ajoneuvoluokkia, ja katsastusteknillisesti sitä kohdellaan kuin maastohenkilöautoa.
Sepä onkin sitten toinen juttu mitä poliisisetä tuumaa tien päällä, mutta sakoista voi aina valittaa.
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Jep. Voi valittaa mutta jos on esim trailerilla auto,ym. Ja kaveri(poliisi) lukee kirjasta että näin painava traileri vaatii m1g,tai n1g ,luokan vetoauton niin matkahan siihen katkeaa.No Tietystihän voi aina koettaa selittely taitoja.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Vastaa Viestiin