Kuva Kuva

Tomaaatti laatiiko nyknyknykii

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Browning
Viestit: 32
Liittynyt: Ti Loka 17, 2006 12:42 pm
Paikkakunta: Vammala

Tomaaatti laatiiko nyknyknykii

Viesti Kirjoittaja Browning »

hdj:ni laatikkoon on tehty iso remmppa/huolto
mutta silti se alkaa nypyttämään 80kmh:n kohdalla kun sen pitäis vaihtaa isommalle, niin se ei heti vaihda vaan arpoo mennäkkö vai eikö mennä, tämä ilmenee 33" korkeilla renkailla mutta pienemmillä ei juurikaan tee sitä ja varsinkin kylmillä keleillä ei tee juurikaan nypytystä eli voiko se johtua enään vain lauhduttimesta vaikka sekin on mitattu että pitäis olla ok, vai vaikuttaako rengastus nopeus alueeseen ja sitä kautta tulis toi ongelma?
Onko kellään samanlaista ongelmaa?
Autoni on 91 mallia, ajettu 280t, vx malli
Jos joku ymmärsi tai on kokemusta niin kertokaa ihmeessä :oops:
Rapatessa roiskuu
Repro
Viestit: 186
Liittynyt: Ma Touko 29, 2006 1:39 pm
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Repro »

Suuremmista renkaistahan tulee enemmän jousittamatonta massaa joka vaikuttaa jarrutustehoon, auton suorituskykyyn, taloudellisuuteen ja jousituksen toimivuuteen, ja kaikkiin näihin huonontavasti.

Voisiko lauhdutin toimia äärirajoilla pienemmillä renkailla ja isommilla renkailla ei jäähdytyskapasiteetti enää vain riitä, tämä ei varsinaisesti vastannut kysymykseesi mutta ainut mitä minulle tuli mieleen, enkä minä näistä mitään tajua.
hector
Viestit: 479
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 3:01 pm
Paikkakunta: Lappohja

Viesti Kirjoittaja hector »

Jos todellakin on lauhduttamisesta kyse niin ymmärrän että on ongelmia :wink: . Mutta "oletan" että kyseessä öljyjäähdytin. Jos öljyt on liian kuumat, eikös silloin pitäisi tulla siitä hälytys?
Omassa hodarissa n. 31" renkaat ja olen vetänyt 2500 kg traileria ilman lämpöongelmia tai nykytyksiä. Mutta en usko että 33" renkaat aiheuttaisi öljyjen kuumenemista, etenkään näin viileillä keleillä. Austraaliassa ja jenkeissä ajelevat isommilla renkailla aavikko oloissa ilmeisesti ilman suurempia lämpöongelmia mitkä johtaisivat nyknyk ongelmiin.
HJ61 -89
HDJ80 -94


SLCK #68

hectorcruiser@hotmail.com
timop
Viestit: 518
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 9:18 am
Paikkakunta: imatra

Viesti Kirjoittaja timop »

Kysäsin tuota kaverilta joka on pelannut automaattien kanssa parikymmentä vuotta, ei tosin yhtään HDJ:n laatikkoa ole sattunut kohdalle, ne on kuulemma tosi kestäviä. Muutama asia tuli ensimmäisenä esiin.

Oliko vika jo ennen remonttia ja onko remontti tehty osaavassa paikassa . Tuommoisen vian voi aiheuttaa moni asia, vaikka yksinkertaisesti liian korkea öljynpinta, pinta ei saa olla yhtään yli ylärajan ja tarkistus tehtävä oikeassa toimintatilassa. Jos pinta olisi vastaavasti niin matala että oireita alkaa tulla, kaikkia vaihteita ei varmaan enää löytyisi. Mittatikku ja tikun putkihan on varmaankin alkuperäiset? Kick-down vaijerin väärä säätö voi aiheutta myös tuollaisia oireita, jos siinä laatikossa vielä on mekaaninen kick-down.

Siinä ne "helpot" tarkistukset sitten onkin.

Jotain sähköistä ohjausta tuossa laatikossa jo on, en tiedä onko vikataltiointia. Jos on, kannattaa tarkistaa (tarkistuttaa) vikamuisti, välttämättä muistissa ei silti ole mitään. Tuontyyppinen vika voi johtua pelkästään sähköiseltäkin puolelta, vaikka laatikko olisi mekaanisesti täysin kunnossa. Ja siellä laatikossakin on lukemattomia mahdollisuuksia.

Timop
TP
anttir
Viestit: 106
Liittynyt: La Loka 30, 2004 8:37 pm
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja anttir »

Oma kokemukseni automaattilaatikoista on vasta parin kuukauden ikäistä, mutta kannan kuitenkin oman korteni kekoon:

A442F-laatikossa on sähköinen lukitus (lock-up), joka lukitsee turbiinin tasaisesti ajaessa, mutta aukeaa jos vaaditaan enemmän tehoa kuin mitä moottorilta löytyy, jolloin koneen kierrokset nousee, turbiini pääsee taas tekemään työtään, ja vääntöä saadaan lisää. Juttelin tuon periaatteista tutun kanssa kun ihmettelin sitä, miksi vaihto isommalle tuntuu menevän "kahdessa pykyälässä"; syy on se, että ensin vaihtuu vaihde, sitten lukittuu turbiini.

Browningin kanssa oli aiemmin vähän juttua puhelimessa, ja sanoi, että tuntuu siltä kuin laatikko jäisi "kahden vaihteen väliin". Mitä jos ongelma on siinä, että laatikko vaihtaa isommalle, kierrokset on tasaiset, lukitus menee päälle, systeemi on sitä mieltä ettei teho riitä, lukitus aukeaa, kierrokset on tasaiset, lukitus menee päälle, systeemi on sitä mieltä ettei teho riitä, lukitus aukeaa, jne jne jne?

Selittäisi jotenkin myös rengaskoon vaikutusta: isommilla renkailla liikkeessä pysymiseen vaaditaan enemmän vääntöä matalammilla kierroksilla?

Eli olisi sähkövika: se systeemi, joka avaa lukituksen kun vääntö ei riitä, pitäisi säätää reagoimaan vähemmän herkästi. Hmm?

...ai niin, minulla on nyt alla ne 33" renkaat joista Browningin laatikon korjaaja epäili vian johtuvan, -91 220tkm automaatti vx, eikä nypytä.
Antti R.
SLCK #2
Browning
Viestit: 32
Liittynyt: Ti Loka 17, 2006 12:42 pm
Paikkakunta: Vammala

Viesti Kirjoittaja Browning »

Ammatti miehellä korjautin on ollut alalla 30v, on tunnettu osaamisestaan.
Sanoi kanssa että tää laatikko on yksi kestävimmistä ja uransa aikana on korjannut vain yhtä hdj:n laatikkoa mikä oli rikottu.
Joo kyllä laatikon vika oli jo ennen korjausta.
Ensin vikaa koitettiin saada korjattua öljyn vaihdolla ja laatikon pesulla kierrättmällä uutta öljyä laaikossa. vika oli hetken poissa ja palasi. korjaaja oli kysellyt laatikon valmistajalta mistä moinen vika niin sieltä oli sanottu että laatikossa on joku akseli (en muista mikä niistä) joka menee stefan läpi ja stefan materiaalia oli semmoista joka söi akselia ja se alkoi vuotaan. tätä stefaa on vain jossain muutamissa malleissa.
sitten otettiin laatikko pois ja laatikkoon vaihdettiin turbiini ja kaikki puslat ja kaikki muu mitä vaan voi ja sitten laatikko paikalleen ja ajoon kunnes noin kuukauden päästä vika tuli taas soitin korjaajalle hän oli myös kysellyt vian syytä laatikon valmistajalta sieltä oli ilmoitettu että vika ei voi olla enään muuta kuin vennttiilikoneistossa joka oli kyllä käyty läpi ekassa remontissa, sain siihen takuulla uuden ja valmistajan mukaan jonkun paremman vennttiilikoneiston ja se asennettiin paikalleen. ja tämän jälkeen kun korjaaja toi sen mulle takas niin se sano että laatikko on niin perusteellisesti käyty läpi etä sen vian taytyy olla renkaissa.
Pienemmillä renkailla(32") vika on jo huomattavasti pienempi ja varsinkin aamuisin kun lähden liikkeelle niin nykymistä ei tunnu edes 33"
Rapatessa roiskuu
timop
Viestit: 518
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 9:18 am
Paikkakunta: imatra

Viesti Kirjoittaja timop »

Tuo tosiaan kuulostaa turbiinin lukituksen ongelmalta ja voisi hyvinkin johtua sähköpuolelta, varmaan sitäkin on tutkittu? Nopeustunnistin, kaasun asentotunnistin, onkohan siellä sellaisia?

Tuohan voisi kyllä johtua kokonaisvälityksen muutoksesta, mutta ei se vielä noilla renkailla ihan hirveä muutos ole ja Anttir:n tapauksessa toimii.
TP
Browning
Viestit: 32
Liittynyt: Ti Loka 17, 2006 12:42 pm
Paikkakunta: Vammala

Viesti Kirjoittaja Browning »

Soitin laatikkoni korjaajalle ja kyselin tota nykimis juttua niin se johtuu turbiibnin lukosta ja se olis vaan säätö juttu millä sen sais pois mutta vaatis paljon aikaa ja rahaa. kun tarvis aina ottaa venttiilikoneisto pois ja säätää ja kokeilla toimiiko, eli kestän kyllä pikku nykimisen ja pienemmät renkaat :evil:
Rapatessa roiskuu
anttir
Viestit: 106
Liittynyt: La Loka 30, 2004 8:37 pm
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja anttir »

timop kirjoitti:Tuohan voisi kyllä johtua kokonaisvälityksen muutoksesta, mutta ei se vielä noilla renkailla ihan hirveä muutos ole ja Anttir:n tapauksessa toimii.
Niin no, minun autoon on laitettu 33"set Saksassa auton ollessa parivuotias, jolloin nopeusmittarintkin näyttämä on säädetty takaisin kohdilleen, joten voi hyvin olla että laatikollekin/sen ohjaukselle on myös tehty silloin jotain.

Jaa, yksi ehkä edullisempi vaihtoehto Browningille voisi olla pikkasen tiuhemmat välitykset periin. Minä voisin ostaa toisen yli jäävän vakiovälityksen sopuhinnalla. :D
Antti R.
SLCK #2
Browning
Viestit: 32
Liittynyt: Ti Loka 17, 2006 12:42 pm
Paikkakunta: Vammala

Viesti Kirjoittaja Browning »

No tossahan voi olla selitys asiaan koska vakio renkailla mittarini näytti reilusti yli ja nyt isommilla näyttää alle.
Mistä tiuhemmat välitykset perään:?: :D :oops:
Mitäs Antti vakiovälityksillä tekis onko sulle sattunut joku haaveri :?:
Rapatessa roiskuu
anttir
Viestit: 106
Liittynyt: La Loka 30, 2004 8:37 pm
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja anttir »

Browning kirjoitti:Mistä tiuhemmat välitykset perään:?: :D :oops:
Hyvä kysymys! Ainakin offivarusteesta, mutta eivät listaa sopivaa.

Richmond, Yukon, Precision, Genuine, Sierra valmistavat välityksiä, mutta en tiedä valmistaako HDJ:hin sopivia.

1:4.56 on yksi perinteinen tarvike-välitys vanhempiin cruisereihin, joka voisi olla varsin sopiva 33" renkailla HDJ:ssä. (1:4.1 : 1:4.56 ~ 30" : 33")
Browning kirjoitti:Mitäs Antti vakiovälityksillä tekis onko sulle sattunut joku haaveri :?:
Noo, edelliselle omistajalle sattunut sitä edeltävän omistajan takia; oli unohtunut etuperän kruunurattaan kiristys, mutterit löysyivät ja huonostihan siinä kävi. Edellinen omistaja laittoi uuden käytetyn välityksen, mutta ei säätänyt hammaskosketusta oikein, joten perä ääntää. Voi olla että välitykset on vielä ihan käyttökelpoiset, mutta toisaalta kun sen nyt sitten etuperärempan yhteydessä säädätän kunnolla, voisin yhtä hyvin tehdä sen varmasti hyvillä osilla. Uudet maksaisivat Toyotalla 1193,70e, joten sille tielle en kuitenkaan nyt ihan heti "varmuuden vuoksi" lähde. :wink:
Antti R.
SLCK #2
hector
Viestit: 479
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 3:01 pm
Paikkakunta: Lappohja

Viesti Kirjoittaja hector »

Oliskohan tämä eteen;

http://www.precisiongear.com/toy8lr.htm


Ja tässä taakse;

http://www.precisiongear.com/toy912.htm

Mulla HJ:ssa tämän firman 4.56:set.

Onneks ei ole vielä ajankohtaista laittaa isompaa rengasta hodariin ettei tartte välityksiä ropata, ehkä sitten kun tulee aika upgradeta jousitus tai tehdä etuperän remppa... :roll:
HJ61 -89
HDJ80 -94


SLCK #68

hectorcruiser@hotmail.com
Vastaa Viestiin