Sivu 1/1
hj:n dumppi
Lähetetty: Pe Joulu 01, 2006 4:09 pm
Kirjoittaja jiihoo75
olen tuossa joutilaisuuttani tullut ajatelleeksi dump valvea land cruiseriini..onko kukaan aiemmin laittanut moista ja onko siihen mitään erikoisniksejä olemassa?
tiedän ettei se ole tarpeellinen dieselissä, mutta lähinnä se näprääminen ja ne "äänet" houkuttelee......
Lähetetty: Pe Joulu 01, 2006 4:20 pm
Kirjoittaja MikZ
HJ:ssähän ei vissiin ole kaasuläppää minkä taakke sitä ylimäärästä ilmaa kerääntyisi niin tuskin saat dumpilla kovin kummoisia ääniä aikaiseksi, plus että koneesta ei löydy sitä alipainetta millä dumppi normaalisti avataan.
Lähetetty: Pe Joulu 01, 2006 4:37 pm
Kirjoittaja NymiS
MikZ kirjoitti:HJ:ssähän ei vissiin ole kaasuläppää minkä taakke sitä ylimäärästä ilmaa kerääntyisi niin tuskin saat dumpilla kovin kummoisia ääniä aikaiseksi, plus että koneesta ei löydy sitä alipainetta millä dumppi normaalisti avataan.
Kyllä kai HJ:ssa pitäis kaasuläppä olla?? 61:stä en ole kyllä varma...
Mutta jos ei ole, niin sähkösoledoidi ja alipainepumpulta letku solenoidin kautta dumpille.
Solenoidille sähkö mikrokytkimeltä jonka asentaa kaasuvivustoon,
kun kaasu on pois kokonaan kytkeytyy solenoidi.
Pienillä ahtopaineilla ei ole niin merkitystä dieselissä dumpilla, mutta
suuremmilla ahtopaineilla on tuinkin tärkeä laite.
Ja kyllä dumpilla saa aina turboviiveen pienenemään vaihdetta vaidettaessä.
Edit: Kyllä 12H-T (turbo)moottorissakin pitäisi olla kaasuläppä korjausoppaan mukaan.
Joten alipaineen saa läpän alapuolelta dumpille.
Lähetetty: Pe Joulu 01, 2006 7:47 pm
Kirjoittaja Repro
Kuuleehan sen dieseleissäkin kun turbo sakkaa mikäli ahtopaineita on vähänkään nostettu eli miksei olisi tarpeellinen.
Ja jos ei halua suhahduksia kuunnella niin tekee/ostaa by-pass venttiiliin joka johtaa läpipääsevän ilman ilmanottoon ennen turboa.
Lähetetty: Su Joulu 03, 2006 4:24 pm
Kirjoittaja P. Lanttola
Tuo 12H-T:n kaasuläppä on kyllä vaan sammuttamista varten.
Ja noissa 60:sen koneissakin on vissiin olemassa kahta erilaista toetutusta, toisessa on kaasuläppä, toisessa ei.
Lähetetty: Su Joulu 03, 2006 6:02 pm
Kirjoittaja MikZ
Ai sori, luulin että toi kaasuläppä on ihan vaan bertassa ja uudemmista jo unohdettu. Eiköhän siitä dumpista sitten ole jo jotain iloakin.
Lähetetty: Su Joulu 03, 2006 7:00 pm
Kirjoittaja NymiS
P. Lanttola kirjoitti:Tuo 12H-T:n kaasuläppä on kyllä vaan sammuttamista varten.
Ja noissa 60:sen koneissakin on vissiin olemassa kahta erilaista toetutusta, toisessa on kaasuläppä, toisessa ei.
No niin se taitaa olla, on sammutusta varten se läppä. Nopeesti katsoin tuosta korjaus oppaasta kuvasta että läppä siellä on

Mutta se onkin sammutus läppä. 12h-t tosiaan tukehdutetaan sammuksiin.
No sittenhän 2h/at ja 12h-t on ilman kaasuläppää. (2h/at on automaattivaihteinen)
ja ainoat mistä kaasuläppä löytyy on 2h:sta ja siitä vanhemmat koneet.
Lähetetty: La Joulu 23, 2006 5:30 am
Kirjoittaja JF
Mites tuo automaattivaihteinen säätää syöttöä, jos sitä kaasuläppää ei ole? Miksi automaattilaatikon kanssa olisi erilaisella pumpulla varustettu moottori?
Kaasuläpän virkahan on näissä vanhemmissa Toyotan dieseleissä säätää syöttöä imusarjaan syntyvän alipaineen avulla, pumpussa olevan nahkakalvon kautta. Koko polttoainesysteemi kantaa nimeä keksijän mukaan, eli Ricardo Comet Mk. IV.
Sen olen nähnyt että ilmastoiduissa malleissa tulee tyhjäkäynnin nostolaite (pieni alipainekello) kaasuläpän yhteyteen, mutta mihin se kaasuläppä katoaa automaattivaihteiston tai minkään myötä? Mallimerkintää, kuvia, tarkempaa tietoa?
Kaasuläppä
Lähetetty: La Joulu 23, 2006 12:06 pm
Kirjoittaja werzu
Automaattilla olevissa on mekaaninen kaasuvivusto.Ainakin Toyotan manuaalien mukaan.
T:Jarkko Pasanen #14