Kuva Kuva

LJ:n takapainoiset jarrut ??

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

neli.veto
Viestit: 65
Liittynyt: To Tammi 13, 2005 8:59 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

LJ:n takapainoiset jarrut ??

Viesti Kirjoittaja neli.veto »

Hyvää viikonalkua arvoisalle raadille

ongelmana LJ:n takapainoiset jarrut

Auto on sivustakatsoen "tasapainossa" mutta jarrut on muuttuneet huomattavan takapainoiseksi. Yllättävän jännää ajella mutiaisilla näin talvikeleillä :shock:

Autossa on vakioalusta ja mitään sellaisia jarruremppoja ei ole tehty minkä pitäisi asiaan vaikuttaa. Takajarrujen paineensäätöventtiilin tanko käsikopelolla täysin ala-asennossa. Pitäisikö venttiilivarren olla käytännössä missä asennossa ja mitkä on säätömahdollisuudet jos sitä kannattaa edes säädellä.

Vielä olisi muutama päivä aikaa fiksailla ennen vuosikokousajelua.

Sen verran vielä, että kesä tuli ajeltua tyhjällä takakontilla eli sieltä oli kaikki ylimääräinen irtonainen pois ja perä olikin huomattavan paljon normaalia ylempänä. Sivusta katsoen vaikutti siltä, että alla 2"-korottavat jouset.

t: Marko
neli.veto
SLCK #213
LJ70 -89
Avatar
-MaTTi-
Viestit: 1595
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Re: LJ:n takapainoiset jarrut ??

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- »

neli.veto kirjoitti:Hyvää viikonalkua arvoisalle raadille

ongelmana LJ:n takapainoiset jarrut

Auto on sivustakatsoen "tasapainossa" mutta jarrut on muuttuneet huomattavan takapainoiseksi. Yllättävän jännää ajella mutiaisilla näin talvikeleillä :shock:

Autossa on vakioalusta ja mitään sellaisia jarruremppoja ei ole tehty minkä pitäisi asiaan vaikuttaa. Takajarrujen paineensäätöventtiilin tanko käsikopelolla täysin ala-asennossa. Pitäisikö venttiilivarren olla käytännössä missä asennossa ja mitkä on säätömahdollisuudet jos sitä kannattaa edes säädellä.

Vielä olisi muutama päivä aikaa fiksailla ennen vuosikokousajelua.

Sen verran vielä, että kesä tuli ajeltua tyhjällä takakontilla eli sieltä oli kaikki ylimääräinen irtonainen pois ja perä olikin huomattavan paljon normaalia ylempänä. Sivusta katsoen vaikutti siltä, että alla 2"-korottavat jouset.

t: Marko
Pölyä, jos kerran venttiili toimii. Rummut auki ja putsaten.

Venttiilissä pitäisi tuntua liike kädellä vipua mäntään päin painatettaessa ja toisen polkiessa olan takaa jarrua rauhallisesti pohjaan-pois. Vänkärin ovessa on muistaakseni säätöarvot venttiilin vivulle... jos enää on tallessa. Valkopohjanen tarra.

Yleensä ongelmana on että autoa korotetaan eikä venttiilin säätöihin kosketa = takajarrut eivät ole kunnolla mukana kuormallakaan = etufillarit menee lukkoon vaiheessa jossa takaset eivät vielä jarruta juur mitään = ikävä ajettava liukkaalla. Mutta vaarallisempi noin päin kun sulla nyt on.
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
lepoantti
Viestit: 206
Liittynyt: To Kesä 23, 2005 7:14 pm
Paikkakunta: sawo

Viesti Kirjoittaja lepoantti »

saako tän kuormatunnistin hässäkän ottaa pois ja korvata rallivermeistä tutulla tasapainosäätimellä? eikös sellaisen saa laittaa jos säätöjä ei pääse ajon aikana tekemään, mutta voiko tää korvata sen kuprman mukaan säätyvän? ainakin hiukan vanhemmissa pakuissa ja lavavermeissä tää kuormatunnisinsäädin hässäkkä on usein jumissa?

naapurin pappa ajelee 90-luvun kingcabilla ja sillä olivat muutama kuukausi sitten katsatuksessa antaneet hylkiön em. vian takia. katsurit oli oikein kaksissa miehin testanneet toimintaa, toinen oli temponut vipua ja toinen polkenut jarrua. pappaa harmitti, osaa ei ollut kuulemma löytynyt muualta kuin nisun tiskiltä järjettömään 450e hintaan.

hiukan aihe kiinnostaa kun itsellä hilurojekti aluillaan ja jotenkin näyttää jumittavalle tämä kuormavipstaaki....
neli.veto
Viestit: 65
Liittynyt: To Tammi 13, 2005 8:59 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja neli.veto »

Pitänee kaivaa rummut auki ja putsailla. Hyvinhän ne vielä silloin katsastuksessa pelitti mutta laitoin taakse sen putkipuskurin mistä oli puhetta. En tiedä olisiko sitten se vaikuttanut niin paljon??

Mutta putsaamaan...
Yleensä ongelmana on että autoa korotetaan eikä venttiilin säätöihin kosketa = takajarrut eivät ole kunnolla mukana kuormallakaan = etufillarit menee lukkoon vaiheessa jossa takaset eivät vielä jarruta juur mitään = ikävä ajettava liukkaalla. Mutta vaarallisempi noin päin kun sulla nyt on.
Riittääkös venttiilisäädöt 2-tuumaa korottaville jousille vai pitääkö sinne vipusiin tehdä muutoksia?
neli.veto
SLCK #213
LJ70 -89
Avatar
HäRVeli
Viestit: 42
Liittynyt: Ke Joulu 01, 2004 12:13 pm
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja HäRVeli »

"uusitulokas" näissä Toyota ympyröissä, näin omistajana:

Hieman samalla asialla tässä:

Katsastuksessa kuskinpuolen takajarru ei ottanut kuin puolet siitä mitä apparinpuoli, mutta kuitenkin käsijarru ottaa tasaisesti.

Voiko tuo kahden tuuman jousikorotus vaikuttaa tähän kuormansäätövivun kautta, vai onko syy jumineessa jarrusylinterissä?

Kyseessä siis LJ70 -90

-Jyrki-
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

HäRVeli kirjoitti:"uusitulokas" näissä Toyota ympyröissä, näin omistajana:

Hieman samalla asialla tässä:

Katsastuksessa kuskinpuolen takajarru ei ottanut kuin puolet siitä mitä apparinpuoli, mutta kuitenkin käsijarru ottaa tasaisesti.

Voiko tuo kahden tuuman jousikorotus vaikuttaa tähän kuormansäätövivun kautta, vai onko syy jumineessa jarrusylinterissä?

Kyseessä siis LJ70 -90

-Jyrki-
Eikös LJ ole kuten HJ siinä mielessä, että taka-akselille menee yks jarruletku, ja se jakaantuu T-haaralla molemmille pyörille? Eli kuormansäätövipu ei vaikuta sivuttain tasapainoon. Jumiva sylinteri, tai ilmaa putkessa. Helpoin ensin ilmata huolella.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Avatar
Micco
Viestit: 92
Liittynyt: Ke Loka 18, 2006 8:10 pm
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Micco »

Vähän asian sivuun,mutta oisko jollain lj.n automaattisäädön peltisiä säätö käpäliä. Hiacenkin käyvät.
Avatar
HäRVeli
Viestit: 42
Liittynyt: Ke Joulu 01, 2004 12:13 pm
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja HäRVeli »

Juu, helpotti omalla kohdalla kun putsasi jarruista "ylimäräistä" rasvaa. Toivottavasti nyt menee jarrutesterissä paremmin...

Taitaa olla stefan vaihto edessä ja uudet jarrukengät.
Avatar
HäRVeli
Viestit: 42
Liittynyt: Ke Joulu 01, 2004 12:13 pm
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja HäRVeli »

Juu, helpotti omalla kohdalla kun putsasi jarruista "ylimäräistä" rasvaa. Toivottavasti nyt menee jarrutesterissä paremmin...

Taitaa olla stefan vaihto edessä ja uudet jarrukengät.
juu, ei kummenneet miksikään putsaamalla. Hommattava uudet jarrukalut.

Kannattaako tuollaiset mistä hommata? Toyota liike? vai tarvike, onko ongelmia sopivuudessa?
H&K
Viestit: 101
Liittynyt: To Loka 27, 2005 7:58 pm
Paikkakunta: Kaarina

Viesti Kirjoittaja H&K »

HäRVeli kirjoitti:
Juu, helpotti omalla kohdalla kun putsasi jarruista "ylimäräistä" rasvaa. Toivottavasti nyt menee jarrutesterissä paremmin...

Taitaa olla stefan vaihto edessä ja uudet jarrukengät.
juu, ei kummenneet miksikään putsaamalla. Hommattava uudet jarrukalut.

Kannattaako tuollaiset mistä hommata? Toyota liike? vai tarvike, onko ongelmia sopivuudessa?
Motonet on ihan hyvä. Tossa uudempikoppasessa oli vissiiin isommat rummut kuin vanhemmassa joten uusi/vanhakoppasen välillä osat eivät ole vaihtokelpoiset. Kannattaa mitata rummun halkaisija kun menee ostoksille.
Avatar
HäRVeli
Viestit: 42
Liittynyt: Ke Joulu 01, 2004 12:13 pm
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja HäRVeli »

Takahihnoja tähän Läjään on kahta kokoa:

295mm x 60mm ja 254mm x 50mm

Ja on päällekkäin vanhasta-> 92 ja 90-> eteen. Uuskoppa tuli -90

Orkkis ~85€ ja tarvike ~25 - 45€ + asennus-sarja jos tarvii.

Sori tämä topikin kaappaus vaikka hieman sivuaakin aihetta, asian ollessa päinvastainen. Olis voinut omankin tehdä...
Vastaa Viestiin