Kuva Kuva

hdj 80 kk-laakerit

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Vilhi
Viestit: 16
Liittynyt: Ke Marras 15, 2006 10:37 am
Paikkakunta: Koillismaa

Re: Apua kk-laakerehin

Viesti Kirjoittaja Vilhi »

Browning kirjoitti:Mistä niitä laakeri rensseleitä saa, tarvii kiiruusti paniikki pelottaa ei saa nukuttua jos en saa tietoo pian mistä ja kuinka nopeesti saan osia kiertokangen korjaamiseen.
Ei muuta kun yv:tä timop:lle Itä-Suomeen, niin alkaa homma toimimaan ja löytyy kulkimeesi osat :lol:
mikate
Viestit: 28
Liittynyt: Ti Syys 19, 2006 8:59 am
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja mikate »

No niin, nyt on sitten alkuperäiset laakerit kaivettu esiin. Täystuho odotteli varmaan kilometrin päässä; jokainen kangen puolen laakeri aivan karmean näköinen.

SUURKIITOKSET kaikille vinkeistä sekä erityisesti timop:lle tietämyksestä ja avunannosta.
Vilpittömin mielin saatan yhtyä suosittelemaan että vaihtakaa ihmeessä ne laakerit ihan heti.

Napsin niistä muutamia kuvia mutta en kyllä nyt äkkää miten saan liitettyä

/mika
Browning
Viestit: 32
Liittynyt: Ti Loka 17, 2006 12:42 pm
Paikkakunta: Vammala

Mitä muuta

Viesti Kirjoittaja Browning »

Mitä muita tarvikkeita liuskojen vaihdossa tarvitaan kun ehkä kiertokangen pultit :shock: ja jotain tiiviste limaa, tarvitaanko tiivisteitä?
Onko joku joutunut ostamaan pultit, kuinka sai ja oliko tyyriit :oops:
Kuinka paljon autoo joutuu purkaan että saa vaihdettua ne liuskat.
korjaus oppaassa ottivat motin pöyräälle :oops: :oops:
Kävin varaan aikaa korjaamolle ja sanoin lukeneeni täältä että joku laittoi niitä 2,5h, ei ottaneet mua todesta koko hommasta, Omistajalla 600t ajettu hdj 80 ja vaunua vedetty tosi paljon, eikä oo ollu ikinä mitään vikaa.
Rapatessa roiskuu
mikate
Viestit: 28
Liittynyt: Ti Syys 19, 2006 8:59 am
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja mikate »

Ei sitä tarvi purkaa ollenkaan, öljypohja pois ja siinä ovat. Ei tarvinnut edes raidetankoa irroittaa. Itsellä oli vanhat pultit vielä spekseissään 360tkm jälkeen. Moottorisilikonia tuubi sitä öljypohjan kiinnitystä varten.

Juu ei ollut minullakaan ollut mitään ilmenevää vikaa. Kohta olisi sitten ollut vähän liiankin kanssa. Pajalla hämmästelivät etteivät ole koskaan nähneet vastaavaa tuhoa laakereissa. Huh huh. Oli oikeasti tuuria matkassa.
hector
Viestit: 479
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 3:01 pm
Paikkakunta: Lappohja

Viesti Kirjoittaja hector »

Tässäpä nämä mikate:n kuvat. Ei olis montaa tuhatta kilsaa enää menty ennen katastroofia :shock: :? .

En tiedä uskaltaako metriäkään ajaa ennenkuin on omat vaihdettu. Perhana tätä ainaista "kiirettä".


Kuva


Kuva


Kuva


Kuva
HJ61 -89
HDJ80 -94


SLCK #68

hectorcruiser@hotmail.com
Browning
Viestit: 32
Liittynyt: Ti Loka 17, 2006 12:42 pm
Paikkakunta: Vammala

Viesti Kirjoittaja Browning »

Oli hyvät kuvat mikatella, kuinka isoja kuvia tänne voi laittaa?,
aattelin vaan kun ensi viikolla saadaan mun autoon liuskat vaihdettua niin vois laittaa kuvia jos osaan :?: ja jos auto ei kosahda ennen sitä :oops:
Rapatessa roiskuu
Avatar
Tuppu
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:11 pm
Paikkakunta: Kauhava / Espoo

Viesti Kirjoittaja Tuppu »

Browning kirjoitti:Oli hyvät kuvat mikatella, kuinka isoja kuvia tänne voi laittaa?,
aattelin vaan kun ensi viikolla saadaan mun autoon liuskat vaihdettua niin vois laittaa kuvia jos osaan :?: ja jos auto ei kosahda ennen sitä :oops:
Ei muuta kun autoliikkeeseen ja uus 120-sarjalainen koeajoon viikoksi :D
-Tuppu-
HJ60 1983
SLCK #293
050-5960579
Browning
Viestit: 32
Liittynyt: Ti Loka 17, 2006 12:42 pm
Paikkakunta: Vammala

Viesti Kirjoittaja Browning »

Eikohan se kesta kun rauhallisesti liikutaan :D
Ja sanontahan kuuluu että hiljaa vanhaa naid...! :oops:
Onko se 120 enään maasturi tai kai se riippuu mistä se roikkuu mutta voishan sillä ajella, semmosta vaimo on kyllä haaveillu :shock:
No annan vaimon ajella lasten kanssa sillä niin eiköhän toi mee vielä reilun viikon. i hope so :)
Rapatessa roiskuu
Vilhi
Viestit: 16
Liittynyt: Ke Marras 15, 2006 10:37 am
Paikkakunta: Koillismaa

Viesti Kirjoittaja Vilhi »

Onpahan katasrofinkatkuiset kuvat mikate:n laakereista....huh huh.. Kissalla oli jo yhdeksäskin elämä loppusuoralla :roll:
Olen nyt oman laakerivaihtoni jälkeen (1 kk) nähnyt omin silmin neljät muut laakerit (ikäluokista 90-91 ja km 250 000 - 380 000), eikä yhdetkään niistä ole olleet ehjät :!: Näiden lisäksi olen kuullut kahdesta laakerien pettämisen takia tulleesta moottorivauriosta. Joten aiheen vakavuus ei liene enää epäselvyys!!!

lainaus Browning :Omistajalla 600t ajettu hdj 80 ja vaunua vedetty tosi paljon, eikä oo ollu ikinä mitään vikaa.

Kun vaihdatat omasi, niin toivota omistajalle leppoisia kilometrejä..... Uskon asiassa käyvän kuitenkin samoin kuin itselleni, että korjaamon isäntä ajaa omansa seuraavaksi pukille, nähtyään autostasi vaihdetut laakerit :wink:
Browning
Viestit: 32
Liittynyt: Ti Loka 17, 2006 12:42 pm
Paikkakunta: Vammala

Viesti Kirjoittaja Browning »

Jep katsotaan miten käy :D
Mun tuurin tietäen ne liuskat on kuitenkin priimat :oops:
Ja sitten saa selittää posket punasena että mää luin netistä :oops: :shock: :mrgreen:
Rapatessa roiskuu
timop
Viestit: 518
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 9:18 am
Paikkakunta: imatra

Viesti Kirjoittaja timop »

On niitä ollu muutamissa koneissa ihan ehjiäkin, kuulemma.....

Timop
TP
anttir
Viestit: 106
Liittynyt: La Loka 30, 2004 8:37 pm
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja anttir »

Jaa, tätä ei ole vielä ollut täällä: Aussien kokemuksia samasta aiheesta:
http://www.safari4x4.com.au/80scool/tec ... rings.html
http://www.safari4x4.com.au/80scool/tec ... photo.html

Olleelliset huomiot:
  • - koskee lähinnä 1HD-T:tä, mutta nähty myös muutamassa 1HD-FT:ssä
    - 70 huollettu, vain muutamassa ollut vielä käypäset laakerit
Postituslistalta kerättyä juttua aiheesta:
http://www.a1.nl/phomepag/markerink/80bigend.htm

Tuskin kellään on varaa jättää tuota tekemättä. Yks lystihän se on jos ei niissä olekaan mitään vikaa ja korjaamon heput nauravat partoihinsa, paljon vähemmän pilkka kirpaisee kuin se jos kiertokanki tulee tervehtimään.
Antti R.
SLCK #2
mikate
Viestit: 28
Liittynyt: Ti Syys 19, 2006 8:59 am
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja mikate »

Tuossa reilu kolme vuotta sitten hdj:n ostettuani bongasin netistä saman tien juuri nuo aussien sivut ja kokemukset. Kyselin sitten toyotalla aiheesta kun käytin ekassa huollossa; eivät olleet (olevinaan) tietoisia mistään ongelmista laakereiden suhteen :evil:
Nyt sitten 100tkm myöhemmin löysin tämän keskusteluryhmän ja alkoi hieman kylmäämään, loppujen lopuksi en uskaltanut enää ajaa ollenkaan ellei aivan pakko ollut. Kun noita laakereita katselee niin kone olisi voinut levitä millä hetkellä hyvänsä.
Kilsoja on tuolla takana 360t, huoltohistoria kokolailla ehyt. Edellisillä omistajilla käsittääkseni kevyessä ajossa. Itse olen ajellut viimeiset 100t, nätisti, aina annettu lämmitä ja jäähtyä, säännöllisesti synteettiset vaihtaen eli ei pitäisi huonosta huollosta tuon johtua.
Noitten laakereiden vaihto on sen verran edullinen ja helppo homma että se kannattaa tehdä vaikka vaan ylläpitomielessä vaikkei niissä vanhoissa kummempaa vikaa olisikaan.
Tämä on hieno esimerkki siitä miten hyödyllinen tämmöinen keskusteluryhmä voi olla, ilman näitä kannanottoja olisin ajellut toyotan tiedoilla koneen hajalle. Kiitokset vielä kaikille, erityisesti timop:lle asiaan paneutumisesta ja avunannosta! Loistohomma!

Mika
hector
Viestit: 479
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 3:01 pm
Paikkakunta: Lappohja

Viesti Kirjoittaja hector »

Noniih huh on kiertokangen laakerit hodarissa vaihdettu. Eivät olleet ollenkaan pahassa kunnossa jos vertaa edellä olevissa kuvissa esiintyviin entisiin laakereihin. Laitan kuvia kunhan ehdin. Sellainen havainto on että joko hermojen takia tai sitten oikeasti viime päivinä ennen vaihtoa koneen käynti oli krouvimpi. Mutta "selvästi" ääni on nyt pehmeämpi. Voi tietysti johtua myös siitä että kone sai uudet öljyt ja filtterin n. 12 tkm ajettujen öljyjen tilalle.

En tiedä onko -94 erilainen kuin aikaisemmat mutta mielestäni ei ollut mitenkään mahdollista ottaa öljypohja pois ilman raidetangon irroitusta. Lisäksi otettiin koneen ja lootan väliset tuki"korvakot" (molemmat neljällä pultilla kiinni) niin oli helpompi asentaa öljypohja. Niinpä aikaa meni 4,5 h "taukoineen", mistä laakerien vaihtoon kului 40 min. Eniten aikaa kului öljypohjan irroittamiseen/laipan putsaukseen/asentamiseen.

Edit:

Siinä kuvat. Olinpas merkannut kakkospytylle vain alaliuskoja. Niinkuin näkyy niin alaliuskat on OK, mutta yläliuskoissa näkyy jotain alkavaa muodonmuutosta.

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut hector, Ke Joulu 20, 2006 9:28 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
HJ61 -89
HDJ80 -94


SLCK #68

hectorcruiser@hotmail.com
timop
Viestit: 518
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 9:18 am
Paikkakunta: imatra

Viesti Kirjoittaja timop »

Vasta vähän aikaa sitten huomasin itsekkin, että jos pystyy nostamaan keulan ilmaan rungon alta niin että etuakseli riippuu vapaana, raidetankoa ei tarvitse irrottaa. Toisilla nostureilla se voi vaan olla hankalaa.

Ne laatikon tukiraudat tosiaan kannattaa irrottaa tieltä, helpottaa öljypohjan irrotusta, se massa pitää kiinni kun tauti.

Timop
TP
Vastaa Viestiin