Ei muuta kun yv:tä timop:lle Itä-Suomeen, niin alkaa homma toimimaan ja löytyy kulkimeesi osatBrowning kirjoitti:Mistä niitä laakeri rensseleitä saa, tarvii kiiruusti paniikki pelottaa ei saa nukuttua jos en saa tietoo pian mistä ja kuinka nopeesti saan osia kiertokangen korjaamiseen.
hdj 80 kk-laakerit
Valvoja: Käyttäjä
Re: Apua kk-laakerehin
No niin, nyt on sitten alkuperäiset laakerit kaivettu esiin. Täystuho odotteli varmaan kilometrin päässä; jokainen kangen puolen laakeri aivan karmean näköinen.
SUURKIITOKSET kaikille vinkeistä sekä erityisesti timop:lle tietämyksestä ja avunannosta.
Vilpittömin mielin saatan yhtyä suosittelemaan että vaihtakaa ihmeessä ne laakerit ihan heti.
Napsin niistä muutamia kuvia mutta en kyllä nyt äkkää miten saan liitettyä
/mika
SUURKIITOKSET kaikille vinkeistä sekä erityisesti timop:lle tietämyksestä ja avunannosta.
Vilpittömin mielin saatan yhtyä suosittelemaan että vaihtakaa ihmeessä ne laakerit ihan heti.
Napsin niistä muutamia kuvia mutta en kyllä nyt äkkää miten saan liitettyä
/mika
Mitä muuta
Mitä muita tarvikkeita liuskojen vaihdossa tarvitaan kun ehkä kiertokangen pultit ja jotain tiiviste limaa, tarvitaanko tiivisteitä?
Onko joku joutunut ostamaan pultit, kuinka sai ja oliko tyyriit
Kuinka paljon autoo joutuu purkaan että saa vaihdettua ne liuskat.
korjaus oppaassa ottivat motin pöyräälle
Kävin varaan aikaa korjaamolle ja sanoin lukeneeni täältä että joku laittoi niitä 2,5h, ei ottaneet mua todesta koko hommasta, Omistajalla 600t ajettu hdj 80 ja vaunua vedetty tosi paljon, eikä oo ollu ikinä mitään vikaa.
Onko joku joutunut ostamaan pultit, kuinka sai ja oliko tyyriit
Kuinka paljon autoo joutuu purkaan että saa vaihdettua ne liuskat.
korjaus oppaassa ottivat motin pöyräälle
Kävin varaan aikaa korjaamolle ja sanoin lukeneeni täältä että joku laittoi niitä 2,5h, ei ottaneet mua todesta koko hommasta, Omistajalla 600t ajettu hdj 80 ja vaunua vedetty tosi paljon, eikä oo ollu ikinä mitään vikaa.
Rapatessa roiskuu
Ei sitä tarvi purkaa ollenkaan, öljypohja pois ja siinä ovat. Ei tarvinnut edes raidetankoa irroittaa. Itsellä oli vanhat pultit vielä spekseissään 360tkm jälkeen. Moottorisilikonia tuubi sitä öljypohjan kiinnitystä varten.
Juu ei ollut minullakaan ollut mitään ilmenevää vikaa. Kohta olisi sitten ollut vähän liiankin kanssa. Pajalla hämmästelivät etteivät ole koskaan nähneet vastaavaa tuhoa laakereissa. Huh huh. Oli oikeasti tuuria matkassa.
Juu ei ollut minullakaan ollut mitään ilmenevää vikaa. Kohta olisi sitten ollut vähän liiankin kanssa. Pajalla hämmästelivät etteivät ole koskaan nähneet vastaavaa tuhoa laakereissa. Huh huh. Oli oikeasti tuuria matkassa.
Ei muuta kun autoliikkeeseen ja uus 120-sarjalainen koeajoon viikoksiBrowning kirjoitti:Oli hyvät kuvat mikatella, kuinka isoja kuvia tänne voi laittaa?,
aattelin vaan kun ensi viikolla saadaan mun autoon liuskat vaihdettua niin vois laittaa kuvia jos osaan ja jos auto ei kosahda ennen sitä
-Tuppu-
HJ60 1983
SLCK #293
050-5960579
HJ60 1983
SLCK #293
050-5960579
Eikohan se kesta kun rauhallisesti liikutaan
Ja sanontahan kuuluu että hiljaa vanhaa naid...!
Onko se 120 enään maasturi tai kai se riippuu mistä se roikkuu mutta voishan sillä ajella, semmosta vaimo on kyllä haaveillu
No annan vaimon ajella lasten kanssa sillä niin eiköhän toi mee vielä reilun viikon. i hope so
Ja sanontahan kuuluu että hiljaa vanhaa naid...!
Onko se 120 enään maasturi tai kai se riippuu mistä se roikkuu mutta voishan sillä ajella, semmosta vaimo on kyllä haaveillu
No annan vaimon ajella lasten kanssa sillä niin eiköhän toi mee vielä reilun viikon. i hope so
Rapatessa roiskuu
Onpahan katasrofinkatkuiset kuvat mikate:n laakereista....huh huh.. Kissalla oli jo yhdeksäskin elämä loppusuoralla
Olen nyt oman laakerivaihtoni jälkeen (1 kk) nähnyt omin silmin neljät muut laakerit (ikäluokista 90-91 ja km 250 000 - 380 000), eikä yhdetkään niistä ole olleet ehjät Näiden lisäksi olen kuullut kahdesta laakerien pettämisen takia tulleesta moottorivauriosta. Joten aiheen vakavuus ei liene enää epäselvyys!!!
lainaus Browning :Omistajalla 600t ajettu hdj 80 ja vaunua vedetty tosi paljon, eikä oo ollu ikinä mitään vikaa.
Kun vaihdatat omasi, niin toivota omistajalle leppoisia kilometrejä..... Uskon asiassa käyvän kuitenkin samoin kuin itselleni, että korjaamon isäntä ajaa omansa seuraavaksi pukille, nähtyään autostasi vaihdetut laakerit
Olen nyt oman laakerivaihtoni jälkeen (1 kk) nähnyt omin silmin neljät muut laakerit (ikäluokista 90-91 ja km 250 000 - 380 000), eikä yhdetkään niistä ole olleet ehjät Näiden lisäksi olen kuullut kahdesta laakerien pettämisen takia tulleesta moottorivauriosta. Joten aiheen vakavuus ei liene enää epäselvyys!!!
lainaus Browning :Omistajalla 600t ajettu hdj 80 ja vaunua vedetty tosi paljon, eikä oo ollu ikinä mitään vikaa.
Kun vaihdatat omasi, niin toivota omistajalle leppoisia kilometrejä..... Uskon asiassa käyvän kuitenkin samoin kuin itselleni, että korjaamon isäntä ajaa omansa seuraavaksi pukille, nähtyään autostasi vaihdetut laakerit
Jaa, tätä ei ole vielä ollut täällä: Aussien kokemuksia samasta aiheesta:
http://www.safari4x4.com.au/80scool/tec ... rings.html
http://www.safari4x4.com.au/80scool/tec ... photo.html
Olleelliset huomiot:
http://www.a1.nl/phomepag/markerink/80bigend.htm
Tuskin kellään on varaa jättää tuota tekemättä. Yks lystihän se on jos ei niissä olekaan mitään vikaa ja korjaamon heput nauravat partoihinsa, paljon vähemmän pilkka kirpaisee kuin se jos kiertokanki tulee tervehtimään.
http://www.safari4x4.com.au/80scool/tec ... rings.html
http://www.safari4x4.com.au/80scool/tec ... photo.html
Olleelliset huomiot:
- - koskee lähinnä 1HD-T:tä, mutta nähty myös muutamassa 1HD-FT:ssä
- 70 huollettu, vain muutamassa ollut vielä käypäset laakerit
http://www.a1.nl/phomepag/markerink/80bigend.htm
Tuskin kellään on varaa jättää tuota tekemättä. Yks lystihän se on jos ei niissä olekaan mitään vikaa ja korjaamon heput nauravat partoihinsa, paljon vähemmän pilkka kirpaisee kuin se jos kiertokanki tulee tervehtimään.
Antti R.
SLCK #2
SLCK #2
Tuossa reilu kolme vuotta sitten hdj:n ostettuani bongasin netistä saman tien juuri nuo aussien sivut ja kokemukset. Kyselin sitten toyotalla aiheesta kun käytin ekassa huollossa; eivät olleet (olevinaan) tietoisia mistään ongelmista laakereiden suhteen
Nyt sitten 100tkm myöhemmin löysin tämän keskusteluryhmän ja alkoi hieman kylmäämään, loppujen lopuksi en uskaltanut enää ajaa ollenkaan ellei aivan pakko ollut. Kun noita laakereita katselee niin kone olisi voinut levitä millä hetkellä hyvänsä.
Kilsoja on tuolla takana 360t, huoltohistoria kokolailla ehyt. Edellisillä omistajilla käsittääkseni kevyessä ajossa. Itse olen ajellut viimeiset 100t, nätisti, aina annettu lämmitä ja jäähtyä, säännöllisesti synteettiset vaihtaen eli ei pitäisi huonosta huollosta tuon johtua.
Noitten laakereiden vaihto on sen verran edullinen ja helppo homma että se kannattaa tehdä vaikka vaan ylläpitomielessä vaikkei niissä vanhoissa kummempaa vikaa olisikaan.
Tämä on hieno esimerkki siitä miten hyödyllinen tämmöinen keskusteluryhmä voi olla, ilman näitä kannanottoja olisin ajellut toyotan tiedoilla koneen hajalle. Kiitokset vielä kaikille, erityisesti timop:lle asiaan paneutumisesta ja avunannosta! Loistohomma!
Mika
Nyt sitten 100tkm myöhemmin löysin tämän keskusteluryhmän ja alkoi hieman kylmäämään, loppujen lopuksi en uskaltanut enää ajaa ollenkaan ellei aivan pakko ollut. Kun noita laakereita katselee niin kone olisi voinut levitä millä hetkellä hyvänsä.
Kilsoja on tuolla takana 360t, huoltohistoria kokolailla ehyt. Edellisillä omistajilla käsittääkseni kevyessä ajossa. Itse olen ajellut viimeiset 100t, nätisti, aina annettu lämmitä ja jäähtyä, säännöllisesti synteettiset vaihtaen eli ei pitäisi huonosta huollosta tuon johtua.
Noitten laakereiden vaihto on sen verran edullinen ja helppo homma että se kannattaa tehdä vaikka vaan ylläpitomielessä vaikkei niissä vanhoissa kummempaa vikaa olisikaan.
Tämä on hieno esimerkki siitä miten hyödyllinen tämmöinen keskusteluryhmä voi olla, ilman näitä kannanottoja olisin ajellut toyotan tiedoilla koneen hajalle. Kiitokset vielä kaikille, erityisesti timop:lle asiaan paneutumisesta ja avunannosta! Loistohomma!
Mika
Noniih huh on kiertokangen laakerit hodarissa vaihdettu. Eivät olleet ollenkaan pahassa kunnossa jos vertaa edellä olevissa kuvissa esiintyviin entisiin laakereihin. Laitan kuvia kunhan ehdin. Sellainen havainto on että joko hermojen takia tai sitten oikeasti viime päivinä ennen vaihtoa koneen käynti oli krouvimpi. Mutta "selvästi" ääni on nyt pehmeämpi. Voi tietysti johtua myös siitä että kone sai uudet öljyt ja filtterin n. 12 tkm ajettujen öljyjen tilalle.
En tiedä onko -94 erilainen kuin aikaisemmat mutta mielestäni ei ollut mitenkään mahdollista ottaa öljypohja pois ilman raidetangon irroitusta. Lisäksi otettiin koneen ja lootan väliset tuki"korvakot" (molemmat neljällä pultilla kiinni) niin oli helpompi asentaa öljypohja. Niinpä aikaa meni 4,5 h "taukoineen", mistä laakerien vaihtoon kului 40 min. Eniten aikaa kului öljypohjan irroittamiseen/laipan putsaukseen/asentamiseen.
Edit:
Siinä kuvat. Olinpas merkannut kakkospytylle vain alaliuskoja. Niinkuin näkyy niin alaliuskat on OK, mutta yläliuskoissa näkyy jotain alkavaa muodonmuutosta.
En tiedä onko -94 erilainen kuin aikaisemmat mutta mielestäni ei ollut mitenkään mahdollista ottaa öljypohja pois ilman raidetangon irroitusta. Lisäksi otettiin koneen ja lootan väliset tuki"korvakot" (molemmat neljällä pultilla kiinni) niin oli helpompi asentaa öljypohja. Niinpä aikaa meni 4,5 h "taukoineen", mistä laakerien vaihtoon kului 40 min. Eniten aikaa kului öljypohjan irroittamiseen/laipan putsaukseen/asentamiseen.
Edit:
Siinä kuvat. Olinpas merkannut kakkospytylle vain alaliuskoja. Niinkuin näkyy niin alaliuskat on OK, mutta yläliuskoissa näkyy jotain alkavaa muodonmuutosta.
Viimeksi muokannut hector, Ke Joulu 20, 2006 9:28 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Vasta vähän aikaa sitten huomasin itsekkin, että jos pystyy nostamaan keulan ilmaan rungon alta niin että etuakseli riippuu vapaana, raidetankoa ei tarvitse irrottaa. Toisilla nostureilla se voi vaan olla hankalaa.
Ne laatikon tukiraudat tosiaan kannattaa irrottaa tieltä, helpottaa öljypohjan irrotusta, se massa pitää kiinni kun tauti.
Timop
Ne laatikon tukiraudat tosiaan kannattaa irrottaa tieltä, helpottaa öljypohjan irrotusta, se massa pitää kiinni kun tauti.
Timop
TP