Kuva Kuva

hdj 80 kk-laakerit

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

hector
Viestit: 479
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 3:01 pm
Paikkakunta: Lappohja

Viesti Kirjoittaja hector »

hannuv; Oletkos kuullut sellaisesta kuin poikkeus vahvistaa säännön.
Ja oletko lukenut ja perehtynyt muualla maailmalla olevaan keskuteluun ko. ongelmasta? Onhan se nyt kumma että HDJ omistajat olisi yhtäkkiä tulleet huolimattomammiksi huoltojen kanssa, kuin muut autoilijat kuten HJ:lla ajaneet.. Ongelma on siinä että alkuperäiset laakerit ei kestä HDJ:ssä mutta kylläkin HZJ:ssä, eli tehoa ja sitä kautta voima ja pintapainetta on liika laakereille HDJ:ssä.
Jos katsot nuo mun liuskat, niin niissä näkee että alaliuskoissa ei ole ollut puutteellista voitelua koska pinnat ovat varsin kirkkaat lukuunottamatta naarmuja joissain. Mutta yläliuskoissa näkyy paineen aiheuttamaa alkavaa säröilyä. Jos olis voiteluongelma niin luulis alaliuskoissakin näkyvän jotain enempi. Omassa autossani on webasto ja roikkalämmitys mahdollisuus ja suurin osa elämästään se on elänyt lämpimissä oloissa saksassa, eli tuskinpa kylmäkäynnistykset ovat ongelmana.
Selitä miksei HJ61:sten koneissa ole kk-laakerit murentuneet, niillä on ajettu huomattvasti enempi ja huollot on viime vuosina varmaan olleet mitä sattuu yms.

Mun mielestä olet ehkä jäävi sanomaan asiasta mitään, etkä ainakaan mun mielipidettä asiassa tule muuttamaan.
HJ61 -89
HDJ80 -94


SLCK #68

hectorcruiser@hotmail.com
jvasarai
Viestit: 2
Liittynyt: Ti Loka 18, 2005 6:56 pm
Paikkakunta: Halikko

Viesti Kirjoittaja jvasarai »

Jep joo..
Tuli laakerit vaihdettua myös 425tkm ajettuun HDJ:hin.. Kahdesta yläpinnasta oli hieman pintaa lähtenyt ja murut löytyi öljysumpun siivilästä.

Hankkikaa 12mm 12-kulmainen hylsy. Meinasi oma remontti tyssätä tuon puutteeseen.
Avatar
Panu
Viestit: 507
Liittynyt: Ma Marras 01, 2004 9:49 am
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Panu »

hannuv kirjoitti:ei noita mun kuvia näy tänne ilmestyvän, vaikka ne Panulle lähetin , kun ei mulla onnistunu niittä laittaa, ....en tiiä pitääkö ne olla tallennettuna jollekkin www.-sivuille ennenkuin ne täällä näkyy.
Joo, olin tossa lomailemassa niin ei päässy heti laittaan.
Kuvat on tuolla:
http://forum.slck.net/moottoriturvat/ga ... emId=12542

Uutuuksia kuvien laittoon..menee OT, lukekaa tuolta lisää:
http://forum.slck.net/moottoriturvat/vi ... hp?p=15902

Panu
--
Avatar
hannuv
Viestit: 51
Liittynyt: Su Loka 15, 2006 7:53 am
Paikkakunta: paltamo

Viesti Kirjoittaja hannuv »

noi "mikaten" kuvat sai minutkin ton koneen aukaseen heti kun ne näin... aivan uskomaton juttu miten laakerit voi mennä tohon kuntoon...jotain siinä 360tkm:n aikana on pitänyt tapahtua, joka tuon on aiheuttanut...hyvä ,että ainakin yksi kone saatiin pelastettua tämän aiheen tiimoilta. Kyselin kolleekoilta tuossa viimeksi korsossa kursseilla käydessäni onpiko etelänmiehet vaihellu näitä laakereita, ei kuulema kukaan ollut vaihtanut, asentajia oli noin 20 vähän joka puolelta suomea l.ne taitaa kaikki mennä jonnekin "nyrkkipajoille".
Olen edelleen sitä mieltä, että jos tämä olisi tyyppivika tehdas olisi taatusti ottanut kantaa asiaan...me tehdään tojotalla välillä niin typeräntuntuisia takuukampanjoita ettei niitä tälläinen maalaistollo oikein tajua l. ei tojota anna tollaisen jutun takia maineensa maailman luotettavimpana automerkkinä mennä. Vaikka jäävihän minä ..jne
mikate
Viestit: 28
Liittynyt: Ti Syys 19, 2006 8:59 am
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja mikate »

hannuv kirjoitti:noi "mikaten" kuvat sai minutkin ton koneen aukaseen heti kun ne näin... aivan uskomaton juttu miten laakerit voi mennä tohon kuntoon...jotain siinä 360tkm:n aikana on pitänyt tapahtua, joka tuon on aiheuttanut...hyvä ,että ainakin yksi kone saatiin pelastettua tämän aiheen tiimoilta. Kyselin kolleekoilta tuossa viimeksi korsossa kursseilla käydessäni onpiko etelänmiehet vaihellu näitä laakereita, ei kuulema kukaan ollut vaihtanut, asentajia oli noin 20 vähän joka puolelta suomea l.ne taitaa kaikki mennä jonnekin "nyrkkipajoille".
Olen edelleen sitä mieltä, että jos tämä olisi tyyppivika tehdas olisi taatusti ottanut kantaa asiaan...me tehdään tojotalla välillä niin typeräntuntuisia takuukampanjoita ettei niitä tälläinen maalaistollo oikein tajua l. ei tojota anna tollaisen jutun takia maineensa maailman luotettavimpana automerkkinä mennä. Vaikka jäävihän minä ..jne
Tuo kuulostaa ihan luontevalta kun asiaa ajattelee.

Ei toyotalla varmaan kukaan olekaan laakereita vaihtanut mutta mistä se johtuu; lieneekö siellä kukaan niitä tarkistanut?

Jos kerran mitään oireita ei ole eikä asiakas erikseen vaadi, niin ei varmaan kukaan; huolto-ohjelmaanhan tuo laakereiden tsekkaus ei kuulu. Miksi sitten alkaa konetta aukomaan ja nosturilla seisottamaan. Omaakin autoani huollettiin säännöllisesti Toyotalla 11 vuotta, ei siinä mitään vikaa havaittu eikä olisi tultukaan havaitsemaan koska kone olisi todennäköisesti hajonnut ennen diagnoosia. Ongelmahan ilmenee niin että kone hajoaa, ellei sitten satu epäilemään jotain mistä siellä ei tiedetä mitään.

Laakerit nyt vaihdatin muualla koska koko hoito töineen tuli samanhintaiseksi kuin pelkät liuskat tojolta, näinollen tästä tapauksesta ei siellä tiedetä. Jos se kone olisi hajonnut niin edelleenkään en olisi sitä finanssisyistä merkkikorjaamoon kiikuttanut, eli siitäkään ei perimätieto olisi siellä karttunut.
Lopputulemana siis minullakaan ei ole toyotan näkökulmasta ollut koskaan mitään ongelmaa laakerieni kanssa, näin kai se menee.

Sanottakoon että olen aina saanut Toyotalla hyvää ja asiantuntevaa palvelua. Edellisen kaltaiset syyt voivat kuitenkin aiheuttaa tilanteen että ihan kaikki ei ole tiedossa mikä on aivan inhimillistä.

Tästä laakeriasiasta onneksi puhutaan netissä paljon ja yleisesti ympäri maailmaa; lopulta sitten innostuin omanikin vaihtamaan.
Olkoon se nyt sitten vaikka onnekas sattuma :D

Hyvää uutta vuotta!

Mika
Viimeksi muokannut mikate, Ma Tammi 01, 2007 10:48 pm. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
PikkuF
Viestit: 1142
Liittynyt: Su Loka 31, 2004 4:34 pm
Paikkakunta: Askola

Viesti Kirjoittaja PikkuF »

Tähän väliin on pakko kommentoida,että eikö olekkin hyvä asia kun on olemassa merkkikerho ja kerholla todella asiallinen keskustelufoorumi :roll: :roll:

Erittäin hyvää alkanutta vuotta 2007 arvoisat Cruiseristit!!

Tästä on hyvä jatkaa :wink:
0400-494 406
pikkuff(ät)gmail.com

I LOVE MY CRUISERS
SLCK # 43
timop
Viestit: 518
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 9:18 am
Paikkakunta: imatra

Viesti Kirjoittaja timop »

Näin muuten on. Ja kyllä niitä koneita on tämän topikin pohjalta pelastettu jo useampi kymmen, mutta ei valitettavasti kaikkia. Minulla on tallessa kaksi samannäköistä sarjaa kuin mikate:n, sillä erolla vaan, että kuudennesta parista ei ollut enää mitään kuvattavaa jäljellä. Koitan saada kuvia aikaiseksi.

Ja hyvää alkanutta vuotta...

Timop
TP
timop
Viestit: 518
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 9:18 am
Paikkakunta: imatra

Viesti Kirjoittaja timop »

Laitoin kuvia kahdesta viallisesta liuskasarjasta ja männästä gallerian romulootaan entisten kk-laakerikuvien alle omaan kansioon nimellä "kk-liuskoja ja mäntiä". En saanut linkkejä toimimaan, täytyy sanoa että olisi ne olleet kivoja tuossa välissä, mutta kommentteja noista tapauksista ja kuvista kuitenkin:

Kummallakin moottorilla oli ajettu n. 250tkm. Pajalla otettu öljypohja auki, ja todettu että kiertokangen laakeri on hajonnut, kun liuskat oli hävinnet kokonaan välistä ja välystä n. 4mm. Avattu kyseinen kk alapää ja todettu että tehtaan toimittama viimeinen alikoko -0,50mm ei riitä, olisi vaihdettava kampiakseli. Muut kiertokanget avaamatta, eli tuo eroosio-ongelma ei ole noissakaan tapauksissa tullut omistajalle tietoon. Kumpaankin autoon oli sitten vaihdettu uusi puolimoottori. Moottori 1. hajonnut ajossa 90-luvun loppupuolella ja moottori 2. viime keväänä -25 pakkasessa kylmäkäynnistyksen jälkeen tyhjäkäynnillä eli vika meni pakkasen piikkiin.

Kuvat kk-1 ja kk-2:

Tuolta jäljellejääneet liuskat näyttää, huonompiakin on nähty, ja kiertokangissakin "pientä" ihottumaa. Moottori ykkösessä kaula 5. piti hioa -1,00mm ja kakkosessa kaula 2. -0,75mm. Muut kaulat täysin virheettömät (kuvissa liuskat ei ole alkuperäisessä järjestyksessä).

Kuvat 13101-17020.1 ja .2 männistä:

Noista kuvista näkyy mistä ensimmäinen hälyttävämpi ääni tulee; mäntä osuu kanteen kun liuska on jo pettänyt ja peli on menetetty. Tuossakaan vaiheessa ääni ei ole mikään hirvittävä kolina, vaan muistuttaa enemmänkin vähän normaalia voimakkaampaa venttiilin kilkatusta. Männässä .1 näkyy pakoventtiilin kohdalla paloammeen reunassa halkeama. Moottorissa 1 oli kaikissa männissä vähintään yksi halkeama, pahimmassa viisi ja n. kuutiosenttimetrin kokoinen pala melkein irti. Tuo halkeamahan ei vaikuta toimintaan millään tavalla niin kauan kuin paloja ei irtoa tai halkeama etene läpi. Männät muuten virheettömät. Tätäkin vikaa on jonkinverran ollut alkusarjan koneissa, asia on monilla nyrkkipajoilla hyvin tiedossa, mäntiä on jopa hajonnut "reikään". Se ei kuitenkaan ole lähimainkaan niin yleinen kuin tuo laakerivika. Tästäkään asiasta Toyotalla ei ole "mitään" tietoa, mutta mäntää on kuitenkin jostain kumman syystä myöhemmin muutettu:

Kuva 13101-17050-02 uusi mäntä:

Yllättäen muutoksia näkyy paloammeen reunassa. Tuosta osanumerosta päätellen on jo tästäkin toinen versio. Mielenkiintoisena yksityiskohtana "tarvikevalmistajan" mäntä, ja nimenomaan alkusarjan koneisiin tarkoitettu:

Kuva 1HD-T tarvike.1:

Muistuttaa kovin tuota Toyotan uusittua mäntää... Ja nyt varmaan selitetään, että saastemääräysten takiahan sitä...

Sitten sitä kuuluisaa jossittelua. Jos kummassakin noista tapauksista (ja lukemattomissa muissa) olisi vaihdettu kk-laakerit vaikka edellisenä iltana, auton omistajalta olisi säästynyt jokunen tonni, (kummassakin tapauksessa melkein 10000€) ja moottori olisi ollut niiltä osin taas uudenveroiseessa kunnossa, tai laakerivalinnasta riippuen paljon paremmassa.

Tuo laakervika on mahdollinen ja jopa todennäköinen jokaisessa alkusarjan moottorissa, johon ei ole vielä vaihdettu laakereita, tiesipä Toyota organisaatio asiasta mitään tai ei, se ja sama. Se on FAKTA. Eikö ole parempi vaikka laakerit olisikin vielä kunnossa, kukaan ei pysty sanomaan kuinka pitkälle niillä olisi vielä päässyt. Tai jos sanoo, niin antaa varmaankin kirjallisen takuun kanssa? Noissa kuvissakin näkyy yksi vielä täysin ehjä yläliuska, silläkin olisi varmaan ajanut vielä 500tkm? Mutta entäs ne muut? Minusta on vähintäänkin arvelluttavaa ylläpitää sellaista mielikuvaa, että mitään ongelmaa ei muka ole olemassa. Ja jos pelkäätte, että asentaja nauraa teille jos ne onkin vielä ehjät, niin sanokaa sille, että vaihda sinä poika vaan niitä laakereita , minä olen jokatapauksessa maksumies.

Timop
TP
Avatar
Panu
Viestit: 507
Liittynyt: Ma Marras 01, 2004 9:49 am
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Panu »

timop kirjoitti:Laitoin kuvia kahdesta viallisesta liuskasarjasta ja männästä gallerian romulootaan entisten kk-laakerikuvien alle omaan kansioon nimellä "kk-liuskoja ja mäntiä". En saanut linkkejä toimimaan, täytyy sanoa että olisi ne olleet kivoja tuossa välissä
Onnistuu silleen, että avaa sen albumin minkä haluaa linkittää ja kopioi sieltä selaimen osoiteriviltä osoitteen, jonka sitten liittää tänne suoraan URL-tagien väliin.
Tässä suora linkki kuviin:
http://forum.slck.net/moottoriturvat/ga ... emId=12615

Panu
--
Avatar
hannuv
Viestit: 51
Liittynyt: Su Loka 15, 2006 7:53 am
Paikkakunta: paltamo

Viesti Kirjoittaja hannuv »

Ja jos pelkäätte, että asentaja nauraa teille jos ne onkin vielä ehjät, niin sanokaa sille, että vaihda sinä poika vaan niitä laakereita , minä olen jokatapauksessa maksumies.

Timop[/quote]


juuri näin ... asiakas on aina oikeassa hehän meidän palkan maksaa.
paitovei...tossa männäviikolla kyselivät tuolta maaselän korjaamolta neuvoja kun heillä oli siellä työnalla yksi hodari jossa oli tullut kanki kattelemaan .että kukas siellä kaasutteleepi ...minä tietysti heti utelemaa??
Autolla oli ajettu n.300tkm eikä kuulemma mitään oireita , yhtäkkiä vaan kone jumiin... kysyin voisivatko laittaa niitä vanhoja liuskoja nähtäväksi ....vaikka onhan noita kuviakin jo nähty niin ei taida tulla juuri yllätyksiä.
Täytyypä vielä jossain välissä muistaa takuuosastolta kysyä asiasta onko siellä muistikuvaa , että liekö yhtään konetta aikoinaan takuuaikana "posahtanu".
timop
Viestit: 518
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 9:18 am
Paikkakunta: imatra

Viesti Kirjoittaja timop »

Niin niitä vaan menee jatkuvasti. Voi olla, että takuuaikana ei ole kerennyt paljon hajoamaan, mutta olisi mielenkiintoista tietää paljonko kampiakseleita tai puolimoottoreita on myyty vuosien mittaan.

Timop
TP
Avatar
hannuv
Viestit: 51
Liittynyt: Su Loka 15, 2006 7:53 am
Paikkakunta: paltamo

Viesti Kirjoittaja hannuv »

http://forum.slck.net/galleria/main.php ... 84a8e2672e

siinä pitäis olla kuva kk-laakereista????
mikähän meni pieleen???


EDIT: käytettävä URL-nappulaa, ei IMG-nappulaa
/Panu

http://forum.slck.net/galleria/main.php ... a268e9faf1

kokeilin niinkin ,muttei onnistu ....kopioinko osoitteen jotenkin väärin tai väärästä paikasta??? i dont knou.
No siellä romulootassa on kuitenkin kuva hdj:n laakereista jotka tänään vaihdoin yhdelle asiakkaalle ja täytyy myöntää että sekin kone tuli pelastettua tällä toimenpiteellä. Autolla oli ajettu n.540tkm ja asiakkaallaei ollut tietoa huoltohistoriasta ....laakerit oli tosi lohduttoman näköiset. Maaselän korjaamossa olleella asiakkaalla oli vika päässyt hieman pitemmälle ja juuri tämän vian takia...jos laakerit olisi vaihettu kone olisi säästynyt.
HoDeJi
Viestit: 15
Liittynyt: To Marras 09, 2006 7:22 pm
Paikkakunta: PORI

Viesti Kirjoittaja HoDeJi »

Tuli tuossa vaihdettua KK-laakrit. Tuurilla niin kuin ne isot laivatkin seilaa aivan viime tipassa. 6. sylinterin laakerit syöpyneet aivan loppuun. Kuvia tulossa mutta tämä "vinkki" kannattaa ottaa vakavasti!
jukkis68
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Helmi 05, 2007 12:09 pm
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja jukkis68 »

No nyt sitten on HDJ-80: sen kiertokangen laakerit vaihdettu. Autolla ei ole ajettu kuin 290 tkm ja ajankohta vaihdolle oli ajankohtainen. Kahdelta kaulalta oli laakerit lähes loput. Eli toisinsanoen kohta olisi hajonnut.
Suuri kiitos timop: lle laakeriesta ja hyvistä asennusohjeista.
Eli ei minun mielestä ainakaan keskustelu niiden heikkoudesta ole tuulesta temmattuja. Joten ainakin omasta puolesta suosittelen vaihtamaan ennenkuin on myöhäistä. Koitan vielä jossainv aiheessa saada kuvia tänne nähtäväksi.
komk
Viestit: 695
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:02 am
Paikkakunta: Kajjjaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja komk »

Nyt kyllä pitää kehua tätä viidakkorumpua. Millä muulla nettikeskustelu jutulla on säästetty näin paljon paalua kun tällä topicilla?

Ittekin painostin muuatta tuttua laakerinvaihtoon kun oli ostanut puolimilliä ajetun HDJ:n. Noh sieltähän löytyi kans nippanappa nipussa olevat laakerit.
Tuli hyvä mieli kun sai säästettyä tyypiltä semmoset viis donaa. Ei varmasti olisi tehnyt mitään ennenkuin lasahtaa jos en olis ottanut puheeksi.

Hannuv oli sen koneen aukaissut kajaanissa tojotalla. Sattusko löytymään kuvia laakereista?
_____________________________
- eskimo

Offroad Kainuu ry.
Vastaa Viestiin