Sivu 1/17

hdj 80 kk-laakerit

Lähetetty: Ma Loka 16, 2006 7:38 pm
Kirjoittaja hannuv
Tuli ostettua tuommoinen puolimilliä ajettu hdj.....
joku heti pelotteli noista kk-laakereista ja tälläkin palstalla asiasta onpi keskusteltu, ja auton oman öljynpainemittarin näyttö tuntuu kaikissa vanhemmuuten painuvan alakanttiin.
Taitaa kyseinen vika olla seurausta useista kylmäkäynnistyksistä huonoilla öljyillä ilman esilämmitystä, eikä niinkään mistään tyyppiviasta,autohan pamahtaa käyntiin vaikka 50 asteen pakkasesta ilman esilämmitystäkin.
Mittasin omastani öljynpaineet ja ne oli erinomaiset , niin en taida vielä hätäillä uusien kk-laakereiden vaihtoa.
Korjaamokäsikirjan mukaan min.paine saa olla niinkin alhainen tyhjäkäynnillä kuin 30 kpa ...? kun mittasin paineita omasta niin tyhjäk.oli muistaakseni jotain 50 kpa.... siinä vaiheessa tuntui tuo 30 tosi alhaiselta luvulta.
Olen ollut toyota mekaanikkona n.20 vuotta ja ei noita ole paljon meillä vaihdeltu....onko ne kaikki menny "nyrkkipajoille"?
Tuossa takavuosina kyllä hiasen koneita vaihdeltiin, mutta näitä on kyllä niin vähän ollu täällä liikenteessä.
Onko kellään ollut jakopään rattaiden kanssa ogelmia... yhellä tutulla oli kuulemma välipyörä pettäny...

Lähetetty: Ma Loka 16, 2006 10:30 pm
Kirjoittaja hector
En tiedä mitä pitäisi olla vähintään mutta tuskinpa vain 0,3 kPa, koska se on 0,003 bar tai 3 millibaaria, eli ei oikeastaan yhtään mitään. :?
Todennäköisesti se pitäisi olla 0,3 MPa, eli 3 bar :wink:

Lähetetty: Ti Loka 17, 2006 6:18 am
Kirjoittaja hannuv
hector kirjoitti:En tiedä mitä pitäisi olla vähintään mutta tuskinpa vain 0,3 kPa, koska se on 0,003 bar tai 3 millibaaria, eli ei oikeastaan yhtään mitään. :?
Todennäköisesti se pitäisi olla 0,3 MPa, eli 3 bar :wink:
kiitos korjauksesta... meni vähän nuo yksiköt sekaisin, mutta korjasin sen edelliseen viestiin.( tuo meijän prosyyri antoi arvon psi:nä, kg:nä ja kpa:na. l. 0,3kg/cm2, 4,3psi ja 29kpa)(kokeilin vaan huomaako kukaan ...he he 8)

Lähetetty: Ti Loka 17, 2006 7:00 am
Kirjoittaja komk
Onnittelut hyvästä hankinnasta!
Ittekin semmosen laitan kunhan lopetan köyhtymisen.

Ethän satu olemaan Kajjjaanissa Nopalla töissä?

Tais Junkkari vähän pelotella uutta HDJ:n omistajaa?
Ainaki tuo kuvaus osui nappiin.

Kyllä muistaakseni tälläkin foorumilla joillain on alakertoja pettänyt ko. roippeesta.
Niin ja se jakopää rikko on varmaa tietoa, että on paltamossa käynyt.

Paljonkos siinä oli vaihtoväli? Muistaakseni se ei oo mitään mahdottomia määriä.
Kyllä se vissiin kestää ajaa reilusti yli mutta ei taida olla parhaita säästämisen paikkoja :D

Niin ja puhuit, että niitä ei oo paljoa vaihdeltu verrattuna hiasteeseen.

Jos mietitään myyntimääriä niin saa olla monta hiasea yhtä ruiseria kohti ja silti prosentuaalinen osuus saattaa mennä ruiserin kohdalla huonommaksi.

Lähetetty: Ti Loka 17, 2006 7:34 am
Kirjoittaja hannuv
juu... oikein arvattu!
jakop. rattaille ei tietääkseni ole määritelty vaihtoväliä...kannattaa varmaan tarkastaa kun vaihdan seuraavan kerran jakohihnan(n.10000km päästä tulee pual milliä mittariin), niidenkin kestävyys on suoraan verrannollinen siihen miten hyvillä öljyillä ajettu ja miten pitkiä vaihtovälejä on käytetty.

Hiasee on varmaan myyty ehkä jokunen enempi.....

Lähetetty: Ti Loka 17, 2006 7:52 am
Kirjoittaja hector
Niin joo onnittelut myös täältä. Näyttä olevan varsin yleistä nyt että SLCK:set laittaa hodareita :D

Tuosta paineesta vielä, kuullostaa tuo 29 kPa n. 0,3 bar tyhjäkäynnillä tosi pieneltä :?

Mullakin on jo uudet kk laakerit kotona, pitäisi vaihtaa kunhan ehtii...

Lähetetty: Ti Loka 17, 2006 10:01 am
Kirjoittaja hannuv
hector kirjoitti:Niin joo onnittelut myös täältä. Näyttä olevan varsin yleistä nyt että SLCK:set laittaa hodareita :D

Tuosta paineesta vielä, kuullostaa tuo 29 kPa n. 0,3 bar tyhjäkäynnillä tosi pieneltä :?

Mullakin on jo uudet kk laakerit kotona, pitäisi vaihtaa kunhan ehtii...
öljyn paine:
joutokäynnillä 0,3 bar tai korkeampi
3000 r/min 2,5 bar tai korkeampi
(suora lainaus kk-kirjasta)

omasta mittasin huom.korkeammat arvot , mutta kone oli käytelty lämpimäksi vain tyhjäk. mietin itsekin ,että jos arvot menee alimpiin sallittuihin niin olisin ottanut välittömästi öjlypohjan pöydälle....

Lähetetty: Ti Loka 17, 2006 11:47 am
Kirjoittaja timop
No joo..... en halua pelotella, eikä oma lehmä ole mitenkään erityisesti ojassa. Minusta vaan on törkeää, miten Toyota/maahantuoja on kohdellut asiakkaitaan tässä asiassa.

Tyyppivika, valmistusvirhe, suunnitteluvirhe, materiaalivalinta virhe, valitkaa niistä mieleinen. Toyota on myöntänyt ongelman monessa maassa, suomen Toyota vastasi kyselyyn: "suomessa ei ole havaittu mitään ongelmia". No, tämän arvasinkin jo etukäteen, ja tottahan se onkin, ongelmathan on puhtaasti asiakkailla. Ihmeeltä vähän tuntuu, että merkkihuolloissa ei tiedetä asiasta mitään ja "nyrkkipajoilla" se on arkipäivää.

Suuri osa HDJ:n koneista on jo hajonnut ja korjattu, suuressa osassa vika kehittyy hiljalleen ja kyllä sellaisiakin koneita on, jotka ovat kestäneet 500tkm ilman ongelmia. Onko niihin sitten jo jossain vaiheessa vaihdettu laakerit? Kuulopuheiden mukaan uudemmissa koneissa on paremmat laakerit, kysyin Toyotalta mistä lähtien, vastaus tuolla edellä.

Mistä tuo ongelma sitten johtuu, siihen en osaa, enkä edes yritä sanoa mitään varmaa. Ohjekirjassa kerrotaan öljysuositus ja laitteen käyttöohjeet, niiden mukaan toimittuna käsittääkseni homman pitäisi toimia. Ohjekirjan antaman öljysuosituksen täyttää nykyään melkein mikä tahansa "kura", mikä sitten on väärää käyttöä joka voisi aiheuttaa laakerien eroosion?

Itse olen nähnyt lukemattomia tapauksia, joissa tämä ongelma on aiheuttanut moottorivaurion, tai on ollut ns. viittä vaille. Vian kehittyminen on siitä ikävä, että sitä ei huomaa mistään ennusmerkeistä ennenkuin totaalinen vaurio tapahtuu. Laakeriliuskan pinnassa oleva laakerimetalli kuoriutuu laikkumaisesti teräksisestä taustapellistä irti ja laakerin kantava pinta-ala pienenee hiljalleen, mitään ylimääräistä käyntivälystä ei synny. Kun pinta-ala on pienentynyt tarpeeksi, laakeri ei enää kanna sille tulevaa kuormitusta, ja pettää kerralla ja perusteellisesti.

Tässä vaiheessa vaihtolistalla on useimmiten laakerien lisäksi myös yksi kiertokanki ja kampiakseli. Tämä siksi, että Toyota- organisaatio on katsonut aiheelliseksi toimittaa alikokolaakereita vain puoleen milliin asti.
En ole tavannut vielä yhtään akselia joka olisi lähtenyt puhtaaksi puolella millillä tämän laakerivaurion jälkeen. Tiedän myös monia tapauksia joissa katkannut kiertokanki on tuhonnut lohkon käyttökelvottomaksi (putkituskaan ei oikein onnistu, liian pienet sylinterinvälit, tiedoksi vaan), ja olen nähnyt kuvia moottorista, jossa on näiden lisäksi hajonnut jakopään kotelot ja syöttöpumppu. Näiden moottorien varaosien hintatason tietäen en toivoisi tätä yhdellekkään HDJ:n omistajalle.

Se öljynpaineen mittaaminen on tietysti yksi keino, jolla vian kehittymistä voi yrittää ennustaa. Paljonko sitten kiertokangenlaakerien öljynvirtauksen määrä on verrattuna koko moottorin öljynvirtauksen määrään? Tai paljonko se määrä muuttuu, jos laakeri on muuten ok, mutta siitä nyt vaan sattuu puuttumaan pintaa neljäsosa? Toinen keino on öljyn tutkiminen, mutta pitäisikö se tehdä kerran vuodessa vai useammin?

Täysin varma keino on tarkistaa laakerit ja samalla vaikka vaihtaa ne kunnollisiin jokatapauksessa. Vaiva ja kustannus on pieni verrattuna mahdolliseen laakerivaurioon, vaatii vain raidetangon ja öljypohjan irrotuksen, kun laakereihin jo pääsee käsiksi. Ei ole mahdoton rasti edes omalla pihalla taivasalla, saati nyrkkipajalla tehtäväksi.

Tämä ongelma ON totta, ja se ON myöskin Toyotalla tiedossa. Vastuukysymyksien takia se on varmasti arka asia, ja siksi se halutaan kieltää kaikin mahdollisin keinoin (esim. öljy tai käyttö tms. potaskaa). Suomen kuluttajasuojan perusteella materiaali ja raaka-aine virheet vastaa maahantuoja/valmistaja myös takuuajan jälkeen.

Toivottavasti kukaan alkuvuosien (uudemmissahan on "kuulemma" paremmat laakerit) HDJ:n omistaja ei enää epäile tätä, ihan vain oman etunsa vuoksi. Älkää uskoko noita tarinoita pakkasesta, huonoista öljyistä yms, vika on laakereissa. Piilevä vika vain tulee lopullisesti esiin aina noissa kovimman kuormituksen tilanteissa.

Tapaus viime talvelta keskisuomesta, vain yksi monista: Kävin lunastamassa talteen laakerivaurioisen alakerran, joka auton omistajan ja korjaamon mukaan oli hajonnut, koska oli käynnistetty -25 pakkasessa ilman lämmitystä (???). Rohkenin tuota eppäillä ihan ääneen, kk-laakerikansia kun ei ollut avattu. Kotona laakerit auki, moottorivaurion syy: kk-laakerien eroosio edennyt päätepisteeseensä. Omistaja ja korjaaja varmaan kertoo edelleen tyytyväisenä että pakkasvika oli. Uusi puolimoottori ja perusteellinen remontti muihin osiin yli 9k€. Minä en olisi kovin tyytyväinen vastaavassa tilanteessa. Tosin auton omistaja sai varmasti hyvän ja asiallisesti korjatun moottorin autoonsa, mutta jos entisen laakerit olisi vaihdettu edellisenä iltana, hän ajaisi vanhallakin moottorilla useitasatojatuhansia huolettomia kilometrejä ja käyttäisi 9k€ johonkin muuhun.

Noita esimerkkejä voisin kertoa vaikka kuinka paljon, mutta jos joku vielä epäilee, tervetuloa katsomaan käytännössä mistä on kyse. Ei sitten tarvii jälkikäteen sanoa että kun kukaan ei kertonut.

En halua mitenkään pelotella ostamasta tai alentaa näiden vehkeiden arvoa, päin vastoin, auto on hyvä ja konekin on muuten erittäin hyvä ja pitkäikäinenkin. Tuo kaikki aiheutuu vain heikoista kiertokangenlaakereista, ja on erittäin yksinkertaista ja halpaa poistaa ongelma, JOS sen tekee ajoissa. HDJ:n voi ostaa turvallisin mielin, jos koneesta ei vielä kuulu reilua kolinaa, selviää vielä pelkällä laakerien vaihdolla.

Kaikesta huolimatta, saman ja hyvän valinnan teit kuin minäkin, toivotaan pitkää ikää vehkeelle, ja huolettomia kilometrejä

Lähetetty: Ti Loka 17, 2006 12:38 pm
Kirjoittaja koopee74
Onko nyt niin että Toyotalta hankitut kk-laakerit eivät olisi kestäviä. Nimittäin vaihdatin nyrkkipajalla kk-laakerit jotka olin hakenut juhan-autosta oulusta ja kertoivat tosiaan ettei mitään vikoja olisi esiintynyt. Kuiteski samaan hengenvetoon kertoivat tuotekoodin jossain välissä muuttuneen(oisko nyt niin että oisivat tehneet kestävämpiä laakereita).
Jos nyt kuiteski haluaisin minimoida riskit, ni vaihdanko tarvikelaakerit joita saa mistä??? Vai voinko luottaa toyotalta juhanautosta ostamiin?

Lähetetty: Ti Loka 17, 2006 4:34 pm
Kirjoittaja hj60
Kuulemma maailmalla (Australia) noita laakereita on vaihdettu tojotalla merkkihuollossa käyneisiin autoihin asiakkaalle kertomatta ja siitä veloittamatta. Uskon että vian tultua tietoon uudet myydyt/vaihdetut laakerit on ok.

Lähetetty: Ti Loka 17, 2006 7:38 pm
Kirjoittaja hannuv
timop kirjoitti:No joo..... en halua pelotella, eikä oma lehmä ole mitenkään erityisesti ojassa. Minusta vaan on törkeää, miten Toyota/maahantuoja on kohdellut asiakkaitaan tässä asiassa.
kiitos timop tyhjentävästä vuodatuksestasi , juuri tämän halusin kuulla ja seuraavan öljynvaihdon yhteydessä hdj:n öljypohja irtoaa ja laakerit tarkastetaan varmasti ja raportoin tänne sitten tapauksesta sekä maahantuojalle. Sen verran asian tiimoilta töissä kerkesin selvitellä , että laakereita oli varastossa liikkunut melkolailla, sekin kertoo jo aika paljon ja numeromuutos kertoo sen ,että osaa on melko varmasti paranneltu
( täytyy vaan ensin koittaa selvittää autoni huoltohistoriasta ettei siihen ole jo vaihdettu kk-laakereita...ainaski etuperä on rempattu).
Tämä jakopään ratasongelma taitaa ollakkin sitten seurausta myös tästä laakeriviasta?

Lähetetty: Ti Loka 17, 2006 7:41 pm
Kirjoittaja komk
Sieltäpä tuli TimoP:n kirjoituskoneesta melkoisen tyhjentävä vastaus.

Lähetetty: Ke Loka 18, 2006 9:31 am
Kirjoittaja timop
Ei kestä kiittää, toivoisin vain ettei kukaan enää särkisi konettaan tietämättömyyttään Toyotan salailun takia. Kun tämä asia alkoi valjeta minulle, kysyin suomen Toyotalta kirjallisesti , tosin netin kautta, missä vaiheessa laakerit on muuttuneet tuotannossa. Myös männistä kysyin samaa, niidenkin numero on muuttunut ja moottorikoneistamojen mukaan alkusarjan männissä oli melko usein halkeamia palosyvennyksen reunoissa. Minulla oli jokaisessa männässä 2-5 halkeamaa, yhdestä melkein pala irti.

Kaikki kysymykset kuitattiin tuolla "ei ole havaittu ongelmia". Eipä tullut laakerit eikä männät Toyotalta, eikä tule minulle vastakaan jo tarvetta sattuu olemaan, vaikka olisivat olevinaan miten hyviä tai muutettuja. Ne on kaiken lisäksi ihan tolkuttoman ylihinnoiteltuja.

Jos Toyota vaan suostuisi kertomaan mistä valmistenumerosta lähtien laakerit on muutettu ja saman männistä, loppuisi tämä turha arpominen. Mutta eihän sitä voi kertoa, silloinhan myönnettäisiin ongelma.Tuo mäntäongelma ei ole niin yleinen tai paha, se ei vaikuta toimintaan jos paloja ei irtoa. En ole nähnyt tai kuullut yhtään tapausta, että pala olisi todella irronnut.

Noita laakereita on vaihdettu jonkinverran viime aikoina, olisi mielenkintosta saada kommenttia, paljon on löytynyt viallisia, muutaman tapauksen tiedän, että kone lisi hajonnut ihan kohta.

Lähetetty: Ke Loka 18, 2006 11:51 am
Kirjoittaja oskari4x4
Niin , olisi mullakin paikallaan vaihtaa kk laakerit. Miten on , jos ei muuten ole havaittavissa mitään ongelmaa suht alhaisten öljynpaineiden lisäksi. Voisko sanoa ettei tarvi muuta kuin uudet laakerit normikokona? Oliko Sulla timop vielä myydä yks kierros laakereita.

Lähetetty: Ke Loka 18, 2006 8:11 pm
Kirjoittaja samppa
oskari4x4 kirjoitti:Niin , olisi mullakin paikallaan vaihtaa kk laakerit. Miten on , jos ei muuten ole havaittavissa mitään ongelmaa suht alhaisten öljynpaineiden lisäksi.
Missäs kohdin sitä vakiomittaria (tai muuta) ne paineet huitelee sitten? Ihan vaan, että osaisi omastakin alkaa epäilemään...