Kuva Kuva

hdj 80 kk-laakerit

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

timop
Viestit: 518
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 9:18 am
Paikkakunta: imatra

Viesti Kirjoittaja timop »

Kyllä nuo uudet luokitukset juontaa juurensa nimenomaan päästöjen vähentämiseen ja pitkään öljynvaihtoväliin liittyvistä asioista. HDJ:n kone on ihan perinteinen nokivasara, eikä sen laakeroinnissa ole mitään tavallisuudesta poikkeavaa, ei mitoituksen eikä minkään muunkaan puolesta. Kaksivaiheisesti toimiva suutin on ainoa käytännön ero esim. 61:n koneeseen verrattuna. Ja jakajapumppu, mutta sillähän ei pitäisi olla mitään merkitystä. Eikä tuo vauriotyyppi johdu öljykalvon eli voitelun pettämisestä, todella huonokuntoisessakaan laakerissa ei tapahdu leikkautumaa. Miksi 61:n kone ei vaadi "japanilaistyyppistä" öljyä kun laakerimateriaalit ja valmistaja on alunperin samat?

Minä olen alkanut epäillä HDJ:n ruiskutuspumpun ennakonsäätimen mahdollista osuutta asiaan, se on pumpussa alimmaisena ja kerää kaiken kulumatöhkän sinne. Ja sitä tulee, rullarenkaan pesä (pumpun kuoressa)oli kulunut n. 0,2mm väljäksi. Minulla ennakonsäädin oli käytännössä jumissa metallihiukkasten takia ja epäilyttää jaksaako jousi palauttaa sen aina perusennakolle. Tuossa jakajapumpun reppanassahan ennakonsäätö toimii hydraulisesti polttoaineen (siirtopumpun) paineella ja säätimen männän välykset on olemattoman pienet.

Jatkuva tai ajoittainen liian suuri ennakko? Ja seurauksena laakeripintojen irtoaminen? Onko kellään vastaavia havaintoja?
TP
mpa567
Viestit: 68
Liittynyt: To Marras 25, 2004 11:19 am
Paikkakunta: Narva

Viesti Kirjoittaja mpa567 »

timop kirjoitti:
Jatkuva tai ajoittainen liian suuri ennakko? Ja seurauksena laakeripintojen irtoaminen? Onko kellään vastaavia havaintoja?
Mielenkiintoinen ajatus!

Laakerit vaihdoin ja syystä. En ole osannut noiden keskinäistä yhteyttä ajatella, mutta olen kyllä muuten epäillyt onko ennakko kohdallaan, en vain ole mitään asian eteen tehnyt kun joku (en muista kuka ja missä) totesi ettei ne ennakot itsekseen muutu.
timop
Viestit: 518
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 9:18 am
Paikkakunta: imatra

Viesti Kirjoittaja timop »

Perusennakko ei oletettavasti paljon muutu, jos ennakonsäädin ei ole täysin jumissa, mutta se voi silti heittää ajon aikana jos säädin takertelee. Mistähän johtuu, ettei tehtaan manuaalissa ilmoiteta perusennakkoa asteina, vaan pumpun männän liikkeenä tietyn ajoitusmerkin kohdalla. Onko kellään tietoa mitä perusennakko on asteina? Sitten siinä on vielä se vahatermostaatti joka nostaa tyhjäkäyniä ja muuttaa ennakkoa kylmänä. Manuaali ei sano halaistua sanaa koko asiasta, ei suunnasta eikä määrästä.

Minulla moottorin ääni muuttuu huomattavan karkeaksi kiihdytettäessä n. 2300-2500 kierroksen paikkeilla ja vaimenee taas jossain kolmen tonnin päällä. Pumpun kammiopaineet yms. ennakonsäätimeen liityvät on tarkastettu aikaisemmin.
TP
Avatar
hannuv
Viestit: 51
Liittynyt: Su Loka 15, 2006 7:53 am
Paikkakunta: paltamo

Viesti Kirjoittaja hannuv »

TAAS tuli yksi kone pelastettua aj.724 000km, autossa oli täyd. huoltokirja ja öljypohjaa ei oltu aukastu, jos autoon olisi vaihtokone joskus laitettu niin kai se olis varmaan siihen huoltokirjaan merkitty... laakerit oli tosin semmoiset kuin muissakin l.finaalissa (laitan kuvia jos vielä jotain kiinostaa).
niin tulivaan mieleen pitäneekö mittarilukema kaikissa kutinsa (varsinkin tuotiautoissa).

tuosta vois olla Jormalle apuva siinä lukkoasiassa?
http://www.slck.net/viewtopic.php?t=2969


ps.ensiviikolla sukelletaan Dubaissa
Hartsa
Viestit: 11
Liittynyt: Su Joulu 16, 2007 1:56 pm
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Hartsa »

Mun 307 tkm ajetusta vaihdettiin liuskat. 10 oli ilman merkkejä kulumisesta. Yhdessä oli pistemäisiä pinnallisia syöpymiä ja yhdessä selviä koloja. Ehkäpä sillä olisi pitkäänkin ajellut mutta eipähän tarvitse enää arvuutella. Kiitos timop:lle osista ja ohjeista.
PEKKA58
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Tammi 14, 2008 8:44 am

HDJ 80 kk-laakerit

Viesti Kirjoittaja PEKKA58 »

Onko kellän ollut ongelmia turbottoman hzj kk-laakereiden kanssa.Omalla hzj:llä ajettu 400000 vm -90.Ainoa asiaanliittyvä oire on painemittarin alhainen näyttö,paineet mitattu kun auton hommasin jo 15 vuotta sitten normaaliksi.
komk
Viestit: 695
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:02 am
Paikkakunta: Kajjjaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja komk »

Sama alakertahan siinä on eli ainaki mä vaihtasin (tai siis olisin jo vaihtanut) jos semmosen omistaisin.

Toki eihän se nii tiukilla ole mutta 200€ vs. 4000€ (worst case) motivoisi kummasti.
_____________________________
- eskimo

Offroad Kainuu ry.
kokkola
Viestit: 76
Liittynyt: Ma Touko 29, 2006 9:26 pm
Paikkakunta: Kokkola

Re: HDJ 80 kk-laakerit

Viesti Kirjoittaja kokkola »

PEKKA58 kirjoitti:Onko kellän ollut ongelmia turbottoman hzj kk-laakereiden kanssa.Omalla hzj:llä ajettu 400000 vm -90.Ainoa asiaanliittyvä oire on painemittarin alhainen näyttö,paineet mitattu kun auton hommasin jo 15 vuotta sitten normaaliksi.
Terve

minulakin on tuolainen HZJ ja kilsoja nyt 610000km olen itsekin mietinyt noita laakerita mutta onko joku todella avanut hzj konetta ja missä kunnossa laakerit olivat. joku väitti että tämä laakeri asia kosketta vain HDJ mallia mutta itsellä käväise aina välillä asia mielessä.
timop
Viestit: 518
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 9:18 am
Paikkakunta: imatra

Viesti Kirjoittaja timop »

Olen avannut 330t ajetun HZ:n, ei ollut mitään merkkejä viasta, tosin kilometrejä vähänlaisesti. Maailmalla on näkynyt tietoja että laakereihin ei tule tätä samaa ennenaikaista ongelmaa HZ- moottorissa, en ole kuullut yhtään tapausta, mutta joskus tietysti loppuu kulumalla siinäkin. Jälkeenpäin turbotuissa HZ- moottoreissa laakereita on tiettävästi mennyt samalla tavalla.
TP
Klasumatti
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Heinä 03, 2006 1:39 pm
Paikkakunta: Oulu

Laakerit

Viesti Kirjoittaja Klasumatti »

Hei,

Olen mielenkiinolla seurannut tätät laakerikeskustelua. Sellainen tieto että samantyyppistä ongelmaa esiintyy ainakin Mersun dieseleissä, omastani meni
kk:n laakeri ja koko kone 600tkm ajon jälkeen aivan varoittamatta ja jälellä olevissa liuskoissa oli samanlaiset urat kuin näissä kuvissa. Syytä ei tapahtuneeseen löytynyt. Veholla arvelivat syyksi huonon huollon ja kylmäkäynnistykset (). Samoin kuin tässä ongelmaa ei tule kaikkiin koneisiin. Eli kyllä tämmöisiä tyypivikoja on ja niistä ei isommin missään huudella. Omistajan vahingoksi se tietysti ennemmin tai myöhemmin koituu.

KLasumatti
Klasu
komk
Viestit: 695
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:02 am
Paikkakunta: Kajjjaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja komk »

Kyllä mun mielestä kannattaa ottaa kone kuin kone auki ainaki alakerrasta kun puoli milliä on menny rikki.

HD/HZ koneiden kohdalla ei tosin pääse runkolaakereita kattoon mutta harvemmin se sieltä antautuu.

Taitaa olla likimain jokaisen vähän enemmän kilsoja kestävän diesel koneen ensimmäinen rikkopaikka nuo kk:n laakerit ja monesti myös viimeset.
Niiden vaihdon jälkeen saattaa vielä päästä useita satkuja.

Monella on myös harhakuva, ettei vanhaa tartte huoltaa niin ahneesti kuin tuoreempia.

Äkikseltään ajateltuna montakohan alakerta rikkoa olisi vältetty jos öljyt ja varsinkin suodattimet olis ollu iskussa.
Suodatin pirulainen kun tukkeentuu niin se alkaa kierrättämään öljyä ohitseen ja ei se nokikokkareinen öljy ainakaan paranna alakerran kestoa.

Omassa käyttiksessä (VW 2.5 Ttdi) 4 hunttia mäni rikki ja seuraava jakopään remppa 480tkm ja sillon käytän varmasti alakerran auki jos se mulla vielä sillon on.
_____________________________
- eskimo

Offroad Kainuu ry.
Avatar
hannuv
Viestit: 51
Liittynyt: Su Loka 15, 2006 7:53 am
Paikkakunta: paltamo

Viesti Kirjoittaja hannuv »

no nyt siinä kävi niin , että veivät käsistä mun hodarin , mutta onneksi sain juuri ja juuri sen verran hintaa , että varasin jo hzj:n.
käytetään siitäkin se alakerta auki ....jos siitä kaupat meillä syntyy ja katotaan ne laakerit .
Raportoin" sitten myöhemmin jos auto minulle päätyy.....?????
cruiser1
Viestit: 3
Liittynyt: La Tammi 19, 2008 5:42 pm

Viesti Kirjoittaja cruiser1 »

Itselläni on ollut (ja on vieläkin jälkimmäinen) kaksi tapausta HDJ - mallia 93 joihin olen vaihdattanut kk-laakerit yhteen 520000 km kohdalla ja toiseen 240000 km kohdalla. Kummassakin tapauksessa oli merkittäviä vahinkoja, eniten takimmaisissa. Muistaakseni ainakin toisen tapauksen rikkoutuneet olivat kupari-lyijy-rakenteisen näköisiä joiden kai pitäis olla se parempi, uudempi vaihtoehto. Onko varmaa tietoa ?

Öljynpaineet ei juuri näistä korjauksista muuttuneet.
Pyrre
Viestit: 1
Liittynyt: To Helmi 14, 2008 10:20 pm

Viesti Kirjoittaja Pyrre »

Uutena HDJ-80:en (vm-91 ja 374000km) päätin kanssa vaihdatuttaa kk-laakerit. Eivät muuten ole missään järjestyksessä nuo, otin vain nipussa ne kaverilta kuka ne vaihtoi. Kuva kertoo tuttua tarinaa.....

Nyt voi ainakin ajella huoletta kun on nuo vaihdettu, hyvä että tuli täällä moinen esiin =)

Kiitos infosta kaikille

Kuva
rande
Viestit: 10
Liittynyt: To Helmi 08, 2007 5:55 pm
Paikkakunta: ep

Viesti Kirjoittaja rande »

Mikähän ööli olis sitten hyvää laittaa hodarin myllyyn...? Mitä muut käyttää??

Itellä just pajas laakeri remontti kesken ja uudet öljyt hommattuna(shell helix ultra5w-40) kelpaako kaataa mottiin, vai hakeakko suosista jotain muuta.... :oops:
Vastaa Viestiin