Sivu 1/2

HJ:n kylmäkäynnistys

Lähetetty: Ma Loka 02, 2006 3:14 pm
Kirjoittaja rontti
Sen 10 vuoden aikana, jonka olen ollut HJ:n onnellinen omistaja ei oma HJ:ni ole ollut kovin hyvä käynnistymään kylmänä.
Vuosi sitten remppasin konetta ja samalla kaikki suutinkärjet vaihdettiin ja tarkistetiin diisselikorjaamolla.
Tuo kylmäkäynnistys ei kyllä parantunut yhtään.
Kone kyllä lähtee käyntiin, mutta kaikki pytyt ei lähde mukaan heti.
Lähimaasto auton takana peittyy juhlavasti siniseen aina kylmänä startatessa. Kahteen tai kolmeen kertaan kun hehkuttaa niin , että rele lyö hehkut pois päältä niin käynnistyvyys on jo huomattavasti parempi.
Pumpun ajoitus on ollut aina kohdallaan. Auttaisiko jos aikaistaisi hiukan?
Kylmäkäynnistämisellä tarkoitan 10 - 25 asteen pakkasessa käynnistämistä ilman mitään lohko- tai letkulämmittimiä. Autolla kilometrejä takana 550 tuhatta.

Lähetetty: Ti Loka 03, 2006 10:25 am
Kirjoittaja TOHJ61
Mikähän malli HJ:stä on kyseessä?
Jos on 82 tai vanhempi, niin ei mitään outoa, vasta 83:sta eteenpäin
on imusarjan hehkut, jotka vähentää savutusta kylmäkäynnistyksessä.
Onko hehkut kunnossa?

Lähetetty: Ti Loka 03, 2006 11:44 am
Kirjoittaja NymiS
Onkos venttilien välykset kunnossa, vaikuttaa myös paljon kylmäkäynnistykseen.
Myös öljyt ja starttimoottorin(laiska startti?) kunto vaikuttaa asiaan.
Ruiskupumpun säädöt? Onko pumppu koskaan käynyt penkissä?
Ja sitten tietenkin ne hehkut.

nm. -15astetta ja 60:nen tulille kaikilla pytyillä ilman lämmitystä.(oli nappi hehku)

Lähetetty: Ti Loka 03, 2006 6:15 pm
Kirjoittaja rontti
Kyseessä HJ-60 vm -86.
Ne "imusarjahehkut" ei ole varsinaisia hehkuja vaan esivastuksia, joilla hehkutusjännite pudotetaan 14 volttiin.
Venttiilivälykset ja muutkin säädöt on kohdallaan. Hehkut myös OK.
Startti kyllä pyörittää kiitettävästi ja kone käynnistyy heti parin pyöräytyksen jälkeen, mutta kaikki pytyt ei lähde heti mukaan.
Hehkuttaessa, kun mittaa jännitteen hehkuilta niin nouseen 14 volttiin vasta juuri ennen kun rele katkaiseen hehkutuksen. Tämän jälkeen jälkihehku jää vielä arviolta 1/2 minuutiksi päälle.
Latausjännite on kyllä ollut aina hiukan matala. Säädin sitä vasta korkeammaksi (28,4 volttiin), saa nähdä onko sillä mitään vaikutusta.
Pumppu ei kyllä ole koskaan käynyt penkissä. Kun kyselin, sanoivat kerran Oulussa DieselTurusella, ettei noissa pumpuissa ole koskaan ollut mitään ongelmia.

Lähetetty: Ke Loka 04, 2006 11:38 am
Kirjoittaja NymiS
Sitten on tietenkin hehkujen metalliliuskat.
Eli siis sähkökiskot, oletko kokeillu vaihtaa johtoa tilalle?
Jos on hieman huono kontakti niin voi olla että ei hehku kunnolla?

Lähetetty: To Loka 05, 2006 6:58 am
Kirjoittaja komk
Mullon BJ:ssä ollut sama vika jo pitkään.
Käyntiin lähtee hyvin mutta joka mukana pyörii ainaki yks pytty vapaamatkustajana melko pitkään.

Savuttaa ihan kauheasti.
Ilman turboa savu oli harmaata mutta nyt kun se on ja syötöt tapissa voi kaasulla pistellä mustia siivuja sekaan.

Nappihehku kun on niin hehkuttaminen käynnissä auttaa.

Alla listaa mitä koneelle on tehty. Vaikutusta niillä ei ole juuri ollut.

- Hehkut tarkastettu
- Suuttimen kärjet vaihdettu ja koeponnistettu avautumispaineet
- Pumppu käytetty pajalla. Syöttömäärät tasattu
- Kone hoonattu ja rengastettu
- Kansi vaihdettu, tehty venatyöt pajalla. Välykset pitäs olla OK
- Nokka-akseli vaihdettu

Mitähän tuolle vielä tekisi....

Lähetetty: To Loka 05, 2006 4:48 pm
Kirjoittaja hj60
Savuttaahan tuo vähän, muttei omasta mielestä pahasti.
komk kirjoitti: Nappihehku kun on niin hehkuttaminen käynnissä auttaa.
Tässä vanhassa -81 HJ:ssa on tuo hehku virtalukossa ekan jousen takana, merkkivalo sammuu aikanaan mutta hehkuu niin kauan ku avainta pitää siinä, ja ihan virta-avaimesta käynnistyksen jälkeen kääntämällä (ei starttaukseen asti) voi ite jälkihehkuttaa.

Webasto vähentää savutusta, ku se vähentää niitä kylmäkäynnistyksiäki... :D

Lähetetty: To Loka 05, 2006 7:14 pm
Kirjoittaja pemaripoju
mulla on ollut kans tapana kääntää virta avaimesta hehkua päälle koneen jo käynnistyttyä. noin 5 sekuntia lisää riittää!
hj60 -82

Lähetetty: Pe Loka 06, 2006 9:17 am
Kirjoittaja rontti
Tuolle koneelle on tehty sunnilleen samat operaatiot kuin KOMK:n BJ:hin, mutta oireet ei muuttuneet.

Lähetetty: Ti Loka 10, 2006 7:36 pm
Kirjoittaja Antsa
"Oire"Kuuluu pitkälti etukammio koneen ominaisuuksiin,jota edes auttaa suht matalat ruisku paineet.(vrt.Nykyiset yli 1800 bar). Lohkista käyttämällä voi säästää koneen lisäksi myös naapurin hermoja. Lisäksi turbo koneessa antaa lisämausteen yön,ja kylmäkäynnin aikana pakoputkeen tihkunut öljy.

Lähetetty: Ke Helmi 07, 2007 10:12 am
Kirjoittaja Mad Mike
Eipä tuo minullakaan näytä aivan mahtavan hyvin aamuisin käynnistyä. Tänään -30 ja tuntuu, ettei startti jaksa kunnolla pyörittää. Akut on uusittu viime kuussa 2 x 95 ah. Johtuisiko öljyistä? Autossa on 10w-30 ei-synteettiset öljyt.

Ja selittäkää mulle toi jälkihehku, itse käännän virta-avaimesta, hehkun valo syttyy ja kun se sammuu ja rele napsahtaa (volttimittari nousee), starttaan. Jääkö tässä mallissa jälkihehku päälle automaattisesti vai?

Auto on HJ61 vm. -87

edit. Tajusin, että jälkihehku ilmeisesti jää päälle, kun menee vähän aikaa, ennenkuin volttimittari nousee normaaliin kohtaansa. Olenko oikeassa?

Lähetetty: To Helmi 08, 2007 3:14 am
Kirjoittaja Panu
Eipä tuo minullakaan näytä aivan mahtavan hyvin aamuisin käynnistyä. Tänään -30 ja tuntuu, ettei startti jaksa kunnolla pyörittää. Akut on uusittu viime kuussa 2 x 95 ah. Johtuisiko öljyistä? Autossa on 10w-30 ei-synteettiset öljyt.
Varmasti öljyt vaikuttaa, mainittu mineraaliöljy on tosi tervaa tuossa lämpötilassa.
Koitappa vaikka lisätä koneeseen puolilitraa sitä -30 asteessa yön yli ollutta siirappia koneeseen..
Itse siirryin aikanaan käyttämään HJ:ssa talvisaikaan synteettistä 5w-40 diesel diamondia ja muutos oli kylmäkäynnistyksissä dramaattinen.
edit. Tajusin, että jälkihehku ilmeisesti jää päälle, kun menee vähän aikaa, ennenkuin volttimittari nousee normaaliin kohtaansa. Olenko oikeassa?
Juuri näin.
Rele napsahtaa ja volttimittari pomppaa oikeisiin lukemiin, tästä tietää että jälkihehkutus on päättynyt.

Panu

Lähetetty: To Helmi 08, 2007 2:18 pm
Kirjoittaja Mad Mike
Panu kirjoitti:Varmasti öljyt vaikuttaa, mainittu mineraaliöljy on tosi tervaa tuossa lämpötilassa.
Koitappa vaikka lisätä koneeseen puolilitraa sitä -30 asteessa yön yli ollutta siirappia koneeseen..
Itse siirryin aikanaan käyttämään HJ:ssa talvisaikaan synteettistä 5w-40 diesel diamondia ja muutos oli kylmäkäynnistyksissä dramaattinen.
Joo, täytyykin kokeilla synteettisillä. Kesälläkö et käytä synteettisiä, vai?

Lähetetty: To Helmi 08, 2007 2:36 pm
Kirjoittaja hector
Mad Mike kirjoitti:
Panu kirjoitti:Varmasti öljyt vaikuttaa, mainittu mineraaliöljy on tosi tervaa tuossa lämpötilassa.
Koitappa vaikka lisätä koneeseen puolilitraa sitä -30 asteessa yön yli ollutta siirappia koneeseen..
Itse siirryin aikanaan käyttämään HJ:ssa talvisaikaan synteettistä 5w-40 diesel diamondia ja muutos oli kylmäkäynnistyksissä dramaattinen.
Joo, täytyykin kokeilla synteettisillä. Kesälläkö et käytä synteettisiä, vai?
Jos turbokone niin ilman muuta myös kesällä synteettistä, jos vapari niin "tavallisilla" menee. Toisaalta voi olla riskaapelia sekoitella eri tyypin öljyjä?

Lähetetty: Pe Helmi 09, 2007 4:11 pm
Kirjoittaja Panu
Joo, täytyykin kokeilla synteettisillä. Kesälläkö et käytä synteettisiä, vai?
Sirryin kyllä sitten käyttämään synteettisiä vuoden ympäri, kun huomasin että paremmin pitää kesälläkin paineet ja vähemmän kuluu öljyä.
Ja kuten hectori kommentoi, niin väittävät että ei olis terveellistä alvariinsa vaihdella öljylaatua..tiä sitte onko perää.

Panu