Sivu 1/2

hj60 lisää syöttöä ....

Lähetetty: Su Maalis 06, 2005 11:58 am
Kirjoittaja Vieras
mistä ruuvista sitä syöttöä saa lisättyä?? autoni tällä hetkellä ei saa tarpeeksi tavaraa,se ottaa kierroksia kuin kuplavolkkari eikä lykkää putkesta mustaa juurikaan lainkaan!?!? :twisted:

Lähetetty: Su Maalis 06, 2005 2:43 pm
Kirjoittaja PikkuF
Siinä pumpun takapäässä olevasta (sinetöidystä) ruuvista pyörittämällä.Ruuvi on lukittu vähän rälläkän laikan lukkomutterin näköisellä mutterilla. Vaatii periaatteessa omanlaisensa avaimen,mutta löystyy myös ruuvimeisselillä ja vasaralla.
Kannattaa pyörittää vain noin neljäsosakierroksia kerrallaan ja käydä koeajelulla välillä....
Eli tämmöinen ruuvi:
Kuva

Ruuvia" kiristämällä "syöttö vähenee ja" löysäämällä "syöttö lisääntyy.
Oman koneeni lukkomutteria ja sitä ympäröivää kranssia on vähän modifioitu....
Eli kääntämällä kuvassa olevan ruuvin ura vaakatasoon (= 1/4 kierros) ikäänkuin ruuvia löysäämällä syöttö lisääntyy niin että maisemat mustenee....päinvastaiseen suuntaan kiristämällä meno taasen loppuu kuin seinään...ja savut häviävät kanssa.

Lähetetty: Su Maalis 06, 2005 9:46 pm
Kirjoittaja Vieras
Pidetäänpä lyhyt dieselmoottoritekninen oppitunti.

Musta savu tarkoittaa, ettei kaikki syliinteriin suihkutettu polttoaine ole palanut. Päinvastoin kuin bensakoneissa, aiheuttaa tällainen rikas seos moottorin ylikuumentumista. Dieselmoottorin kuuluisi aina käydä laihalla seoksella, ja musta savu on merkki siitä ettei näin ole, ja pahimmassa tapauksessa seurauksena pitkitetystä woimasavusta (esim. kärryä hinatessa ylämäessä) on palaneet pakoventtiilit ja haljennut kansi. Tarpeeksi kun ruuvaa niin tasamaalla ajokin riittää.

Suomeen tuoduissaa autoissa niitä ei kai ole ollut, mutta HAC eli High Altitude Compensator olisi tuohon ruiskupumpun kylkeen tuleva vehje, joka rajoittaisi juuri kuvassa näkyvän syötön määrään vaikuttavan vivun liikerataa, riippuen ilmanpaineesta. Eli korkealla vuoristossa jossa ilma on ohutta, ei moottorille saa antaa liikaa polttoainetta ettei se hajoa ylikuumentumisesta. Tietysti tehot ovat todella hukassa tässä vaiheessa, mutta ilman ahdinta happivajeelle ei voi mitään.

Eli suositellaan vähän järkeä niihin syötön peukaloimisiin, kun vapaastihengittävästä koneestä ei määrättömästi sitä tehoa irtoa. Periaatteessa parantamalla pakoputken virtausta voi syöttä lisätä jonkun verran, mutta mieluiten niin ettei mustaa savua näy, niin kivaa kuin se onkin.

Kanadalaisilla oli hyvä parannuskeino tässäkin selvästi podettuun tautiin: kaksi viikkoa kokopäiväistä moottoritieajelua Land Rover Defenderillä, jossa on alkuperäinen 58-hevosvoimainen dieselmoottori. Tämän jälkeen kun hyppää takaisin vapaastihengittävän Cruiserin puikkoihin, on parantunut.

Lähetetty: Su Maalis 06, 2005 9:47 pm
Kirjoittaja JF
Allekirjoittanut myöntää syyllisyytensä.

Lähetetty: Ma Maalis 07, 2005 5:13 pm
Kirjoittaja PikkuF
Juuri edellä kirjoitetun takia ruuvia kannatta pyöritellä todella maltillisesti....

Lähetetty: Pe Loka 20, 2006 7:30 am
Kirjoittaja osilpi
http://static.petrisimolin.com/gallery/ ... jpg&lite=1

Onko tuo nyt alempi siis nytten se maksimikierrosten säätö? Itselläni pohjassa ja kone kiertää 3500rpm vapaalla.

Paljos tuon kuuluisi kiertää (4500?) ja mikä on tuon pultin "oletussäätö"?

Tuossa on lukkomutteri, mutta voi silti pyöritellä koskematta lukkomutteriin helposti.

Lähetetty: Pe Loka 20, 2006 7:44 am
Kirjoittaja komk
osilpi kirjoitti:http://static.petrisimolin.com/gallery/ ... jpg&lite=1

Onko tuo nyt alempi siis nytten se maksimikierrosten säätö? Itselläni pohjassa ja kone kiertää 3500rpm vapaalla.

Paljos tuon kuuluisi kiertää (4500?) ja mikä on tuon pultin "oletussäätö"?

Tuossa on lukkomutteri, mutta voi silti pyöritellä koskematta lukkomutteriin helposti.
On.

Toyotan kuponki antaa kierroslukuarvoksi 4100 +100 -50

Pikkasen taitaa olla löystynyt jousi siinä kiekkarajoittimessa eli ruuvaamalla sisään saa lisää jengaa.

Yleensä molemmat (syöttö ja kierrokset) ovat sinetöidyt mutta ei ne katsastuksessa siitä marise kun mainitsee ettei ole takuu enää voimassa :D

Lähetetty: Pe Loka 20, 2006 8:46 am
Kirjoittaja osilpi
Juu no ruuvi tosiaan on jo pohjassa... Eipähän tule kierrätettyä liikaa, kun ei tuolla 3500rpm jälkeen varmaan enää tehoja juuri ole.
Eli siellä on joku jousi? Jos tuon ruuvin ottaa pois, saako jousen sitten vaihdettua (jos vaikka tilaisi ihan merkkiosan)?

Oiskohan jollain muuten teho-/vääntökäyrää 2h-koneeseen? Olisi miälenkiintoista nähdä kuvaajat.

Lähetetty: Pe Loka 20, 2006 12:47 pm
Kirjoittaja komk
Kuvassa B-koneen kierrosrajoitinsysteemi. Samalla tavalla toteutettu on myös 2H koneessa.

Eli speed control spring ja -screw on ne osat.

Kuva

Lähetetty: Ma Loka 23, 2006 9:59 pm
Kirjoittaja Vepa
Mulla oli edellinen omistaja pidelly ruuvia ja kaksi kierrosta sai löysätä että savutus lakkas.Nyt kehtaa taas ajaa kun ei oo hirvee pölly perässä.
Ei sillä hirveetä tehonllisäystä kyllä saa mutta ainetta kyllä varmaan kuluu enempi.

Lähetetty: Ma Tammi 22, 2007 9:35 pm
Kirjoittaja lepanoksa
Mulla oli edellinen omistaja pidelly ruuvia ja kaksi kierrosta sai löysätä että savutus lakkas.Nyt kehtaa taas ajaa kun ei oo hirvee pölly perässä.
Ei sillä hirveetä tehonllisäystä kyllä saa mutta ainetta kyllä varmaan kuluu enempi........Ruuvia" kiristämällä "syöttö vähenee ja" löysäämällä "syöttö lisääntyy??????????????????

miten se nyt onkaan??
toinen löysää ruuvia ja toinen kiristää???

kumpi se on oikein???

Lähetetty: Ma Tammi 22, 2007 10:14 pm
Kirjoittaja metsäsika
lepanoksa kirjoitti:Mulla oli edellinen omistaja pidelly ruuvia ja kaksi kierrosta sai löysätä että savutus lakkas.Nyt kehtaa taas ajaa kun ei oo hirvee pölly perässä.
Ei sillä hirveetä tehonllisäystä kyllä saa mutta ainetta kyllä varmaan kuluu enempi........Ruuvia" kiristämällä "syöttö vähenee ja" löysäämällä "syöttö lisääntyy??????????????????

miten se nyt onkaan??
toinen löysää ruuvia ja toinen kiristää???

kumpi se on oikein???
niin ja 60 ja 61 syöttöpumput on jonkun verran erilaiset :shock:

Lähetetty: Ma Tammi 29, 2007 8:53 am
Kirjoittaja mikkohen
Miten oli tuossa BJ:n B-moottorissa!? Kumpaan suuntaan saadaan syöttöä lisättyä!? Saako tuosta B-motista syötönsäädöllä muuta ko lisää mustaasavua!?

Lähetetty: Ma Tammi 29, 2007 9:08 am
Kirjoittaja komk
mikkohen kirjoitti:Miten oli tuossa BJ:n B-moottorissa!? Kumpaan suuntaan saadaan syöttöä lisättyä!? Saako tuosta B-motista syötönsäädöllä muuta ko lisää mustaasavua!?
Sama systeemi kuin yo. HJ:n ruuvissa

Siis mitä likemmäs tulipeltiä edicin vipu pääsee painumaan sitä enemmän syöttöä.

Kyllä BJ:n koneeseen hieman lisää puhtia saa ruuvaamalla kun yleensä syötöt on tosi pienellä.

Lähetetty: Ke Tammi 02, 2008 11:52 pm
Kirjoittaja kossu323i
Mulla ei pyöri tuo syötön säätöruuvi kumpaankaan suuntaan!! pitääkö se lukitus aukasta ekana ihan normaaliin (vastapäivään) suuntaan? ja sitten vasta pääsee ruuvia pyörittelemään?