Kuva Kuva

HJ 60 starttimoottorin korjaus vai uusinta

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

osilpi
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 1:09 am
Paikkakunta: Sipoo

HJ 60 starttimoottorin korjaus vai uusinta

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Lopetti tuo hojo sitten starttaamisen perjantaina, ensimmäinen ajopäivä kahden kuukauden seisonnan jälkeen... juuri sitä ennen rempattu mm laturi ym. Kyllä harmitti. Jäi varaosaliikkeen pihaan ja hinattiin hiasella käyntiin. Startista kuului vain naks naks.

Purin tuota jonkun verran ja:
http://static.petrisimolin.com/gallery/ ... kiskot.JPG
Kuvan laatu on huono, mutta siitä selviää, että toinen noista L:n mallisista virtakiskoista oli aivan loppu ja toinenkin huono. Päävirtakaapelin puoleinen on tuo loppu oleva. Noihin kiinni tuleva pyörivän osan (onkos se nyt sitten se solenoidi) virtakiskojen puoleisella pinnalla oli paljon röpelöä ja kulumaa.

Samoin molemmat laakerit siinä pitkän kuparipuikulan, jonka toisessa päässä tuo "hiiliharja" on, (mikäs sen nimi nyt on) ovat loppu. Toisessa päässä oleva hammastus jonkun verran kulunut. Samoin "hiiliharjat" (vai mitkä ne 4 kpl hiiliä ovat) olivat loppuunkuluneet.

Onko tuota nyt mitään järkeä enää kunnostaa, vai ostanko tarvikelaturin (motonetissä 236e muistaakseni), jonka laadusta ei voi olla varma? Alkuper kunnostettu laturi 386e.
Vai kannattaisiko kunnostuttaa jossain ja missä pk-seudulla?
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
hj60
Viestit: 1405
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Tojon startin tyyppivika nuo liuskat. Moniin tojoihin korjattu, se pyöreä menee yleensä kevyesti hiomalla, ja nuo liuskat makso muistaakseni vitosen ku viimeksi ostin. Ei laakerit ja hiiletkään varmaan pahoissa hinnoissa ole. Kunnostetun vaihtokamppeen hinnassa suurin osa tulee työstä ja rahdista + kate, ei osista.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
osilpi
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 1:09 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja osilpi »

No ostin kuitenkin uuden starin motonetistä. Paketin päällä lukee "brand new", joten siitä voisi päätellä kyseessä olevan uuden, ei kunnostetun. Varmahan ei voi olla, varsinkin kun motonetistä on kyse.

Laturi on 4,5kw tehoinen, onkohan alkuperäinen samantehoinen?

Mukana tuli testaustodistus, jossa kaikkia lukuja. Maksimivirta oli ollut näköjään 560a.

Kyllä starttaa paremmin kuin ikinä! Pyörittää konetta varmaan tuplat nopeammin ja ääni startissa on aivan erilainen. Ennen sai aina sahata hetken, nyt käynnistyy samantien (ennen ehti sahatessa nousta öljynpaineetkin, mutta enää ei ehdi -> edicci vai mikä se nyt on sammuttaa hieman herkemmin käynnistyksessä).

Vanhan vien varmaan takaisin, niin saa pantin.
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
hj60
Viestit: 1405
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Onkos tuo nyt ääneltään niinku pitääki, eli se josta tunnistaa ainaki 80-luvun hiacet ja ruiserit? Eli koneen ollessa kylmä kuuluu startista TO-JO-TA ja sitte jo käy, lämpimällä koneella se sanoo vaan että TOI!

Mulla toimii tuo vanhaki vielä tuossa mielessä oikein.:D
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
osilpi
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 1:09 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Aika hyvin kuvailtu, noinhan se ääntelee...

Erittäin pirteä pyöritys on (vanha taisi olla joka suhteessa tiensä päässä).
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
Vastaa Viestiin