jussa kirjoitti:Moro!
Miten onnistuu?Minulla on hj60 jossa on korotettu lasikuitukatto.Tarkoitus olisi vaihtaa normaali katto tilalle ja rekisteröidä huoltoautoksi.Mitä pitää huomioida/tehdä jotta tämä operaatio onnistuu?
Kiitoksia vastauksista jo etukäteen!!
Kumpikohan vaatii enemmän lisäselvitystä, katon vaihtaminen vai rekisteröinti? No, tässä pientä vinkkiä rekisteröintiosioon. Ensinnäkin kannattaa kysyä itseltä että "miksi?".. Tietenkin se lasikuituvene väärinpäin katon asemaa toimittamassa on ruma, mutta siltikin
--
N-luokan huoltoauton on oltava ajoneuvojen ja koneiden huoltoon sekä korjausmiehistön ja välineiden kuljetukseen tarkoitettu, tarvittavin työkaluin ja laittein varustettu ja siinä saa olla tilaa enintään kahdelle henkilölle kuljettajan vieressä.
M1-luokan huoltoauton on oltava valtion, valtion liikelaitoksen, sähkö-, lämpö-, tele-, kaasu- taikka vesilaitoksen tai kunnan omistama tien, kadun, radan ja ratakaluston tai sähkö-, lämpö-, tele-, kaasu- ja vesilaitosten verkon ja laitteiden tai puolustusvoimien sotavarustuksen huoltoon sekä korjausmiehistön ja välineiden kuljetukseen tarkoitettu, tarvittavin työkaluin ja laittein varustettu ja siinä saa olla istuimet kuljettajan lisäksi enintään kahdeksalle henkilölle.
Huoltoauto on alennetun autoveron alainen, jos auton omamassa on vähintään 1 875 kg (autoverolaki 21 §:n 2 mom.). Jos omamassa on alle 1 875 kg, huoltoauto on täysimääräisen autoveron alainen.
--
Eli käytännössä haluat tehdä siitä N1G-luokan huoltoauton, jotta saat myös hieman vapaammat mahdollisuudet korotuksiin ja puskureihin yms. G-kirjain pitää itse pyytää sinne perään, muuten tekevät yleensä N1-luokan auton (eli pakun).
Ja jos nyt edelleen välttämättä haluat huoltoauton, niin ohjeistuksia antaisin seuraavasti:
* Etsi mukava katsastusasema
* Lue esim.
http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/t ... C_ID=11596
* Kaikki takapenkit pois, turvavyöt pois
* Kiinnityspisteet mahdollisesti umpeen tai muuten pois käytöstä (riippuu katsastussedästä)
* Kiinteästi asennat takatilaan esim. työkalulaatikoston ja ruuvipenkin ja muutakin mitä oikeasti tarvit siinä huoltoautossasi (esim. paineilmakompura, hitsausvehkeet...). Asenna laitokset vaikka vanerin päälle, niin tulee näppärä laitos ja penkkien kiinnityspisteetkin jäävät vanerin alle
* Ajat auton muutoskatsastukseen sinne mukavalle katsastusasemalle ja sanot että pitäisi tehdä N1G-luokan auto
Ja mitä saat palkaksi?
* 80-lätkän jos ei vielä ollut
* maininnan huoltovarustuksesta / huoltoautostatuksesta rekisteriotteeseen
* Mahdollisen valvonnan asianmukaisesta käytöstä tien päällä poliisin toimesta (näin se katsastusmieskin mahdollisesti sanoo sinulle)
Vinkkinä vielä, että tee sitä oikeasti tarpeisiisi sopiva ja sellainen, ettei viritystä tarvitse hävetä jälkeenkäänpäin. Huoltoautoksi muuttaminen voi olla piankin tiensä päässä, onhan tätä uumoiltu jo vuosia. Tai sitten homma vaan jatkuu. Eli jos pystyt elämään sen kattokorotuksen kanssa, niin varmemmilla vesillä lienet...