Sivu 1/3

Öljyn paineista

Lähetetty: Ti Syys 05, 2006 9:10 am
Kirjoittaja anateus
Vaihdoin tuossa HJ60:een öljyt ja suodattimen. Öljyiksi laitoin Nesteen diesel öljyä 10W-30:a. Olen vain ihmetellyt kun kylmänä öljyn paineet on ihan OK, mutta kun kone lämpiää paineet putoavat. Varsinkin tyhjäkäynnillä näyttäisi ettei öljyn painetta olisi lainkaan. Vaarallista? Mitä tehtävissä?

Lähetetty: Ti Syys 05, 2006 9:26 am
Kirjoittaja Donut
Omassa autossa ollut samoja viitteitä. Tosin autossa Kandallin öljyt.

Koko kesä ajettu ilman ongelmia vaikka paineet alle 2k rpm onkin alle 1/4 mittarinäytöstä. 1/4 osa on ohjekirjan mukaan minimi ok paineet.

Asiaan aikaisemmin vastauksia etsiessäni sain selville seuraavaa:
-öljynpainekello koneen kyljessä saattaa olla tiensä päässä. Eli paineet ok, mutta mittari näyttää liian vähän.
-mittari muusta syystä näyttää liian vähän.
-paineet oikeasti on liian alhaalla ja kohta on edessä S....nan kallis remontti.

Lähetetty: Ti Syys 05, 2006 2:14 pm
Kirjoittaja TOHJ61
Jos ö-paineet on oikeasti lähellä nollaa, varmasti vaarallista.
kytke siihen esim. mekaaninen mittari!
Ei siihen öljymerkki pitäis vaikuttaa, oliko tilanne sama ennen vaihtoa?

Lähetetty: Ti Syys 05, 2006 2:48 pm
Kirjoittaja pemaripoju
mulla oli kans nesteen 10w-30 öljyllä paineet kuumassa koneessa niin alhaalla ettei oikeen uskaltanu ajaa! sitte vaihdoin nesteen diesel 15w-40 öljyt ja ei ole ollut sen jälkeen ongelmia, paitsi talvella vähän jähmee lähteen käymään!
paljonko maksaa uusi öljypumppu?

Lähetetty: Ke Syys 06, 2006 8:01 am
Kirjoittaja anateus
TOHJY61: sama tilanne vanhoilla öljyillä. Tosin tämä tilanne tuli päälle vasta kun ajoin ensimmäisen kerran pitkää matkaa kärryn kanssa reilua matka vauhtia. Mihinkähän tuo mekaaninen mittari pitäisi laittaa? Ja löytyykö esim Biltemasta? Ei hyvää työkalua haluaisi tuhota :oops:

Lähetetty: Ke Syys 06, 2006 9:20 am
Kirjoittaja beejii
Senhän voi ottaa vaikka alkuperäsen öp-anturin paikasta. Itelle laitoin vaan t-haaran ja putki kabiiniin ja tavallinen painemittari 0-6bar asteikolla putken päähän. Kannattaa laittaa joku hydrauliletku vaikka, itellä oli kupariputkella vai se ei ollu hyvä, ku moottorin äänet tuli koppiin. Jätin sen orkkis anturanki siihen haaraan, niin voi vertailla mittarien näyttyä. T- haaraksi passaa 1/8":nen. Uus öljypumppu hj60:sen koneeseen makso kaverilla jottai 160ekumerkkiä.

Lähetetty: Ke Syys 06, 2006 2:11 pm
Kirjoittaja anateus
beejii kirjoitti:Senhän voi ottaa vaikka alkuperäsen öp-anturin paikasta. Itelle laitoin vaan t-haaran ja putki kabiiniin ja tavallinen painemittari 0-6bar asteikolla putken päähän. Kannattaa laittaa joku hydrauliletku vaikka, itellä oli kupariputkella vai se ei ollu hyvä, ku moottorin äänet tuli koppiin. Jätin sen orkkis anturanki siihen haaraan, niin voi vertailla mittarien näyttyä. T- haaraksi passaa 1/8":nen. Uus öljypumppu hj60:sen koneeseen makso kaverilla jottai 160ekumerkkiä.
Kävin tarvikeliikkeestä hakemassa mekaanisen mittarin. Mukana näyttäisi olevan ohut muoviletku. Uskaltaako tuota laittaa siihen? Eli kestääkö?Täytyy vielä käydä T-haara hakemassa. Oli myös ajatus jättää tuo vanha toimintaan. Missähän päin tuo anturi sijaitsee? Ei tarvitsi etsiskellä kun kotia pääsee.

Lähetetty: Ke Syys 06, 2006 3:05 pm
Kirjoittaja pemaripoju
syöttöpumpun puolella takareunassa konetta! siellä on mittarin ja edicin anturit vierekkäin! edicin on pienempi

Lähetetty: Pe Syys 08, 2006 10:27 am
Kirjoittaja beejii
Eiköhän se muoviletkullaki onnistu, eihän sielä öljy kierrä että ei sen pitäs juur lämmetäkään. Mulla ei ainakaan se kupariputki lämmenny paljo. Tosiaan ottaa sen EDIC moottorin poies niin on tilaa pyöritellä nippelit kiinni. Minä laitoin siihen isompaan anturiin haaran.

Lähetetty: Pe Syys 08, 2006 10:37 am
Kirjoittaja anateus
pemaripoju kirjoitti:syöttöpumpun puolella takareunassa konetta! siellä on mittarin ja edicin anturit vierekkäin! edicin on pienempi
Enpä sitä tuolla vesisaateessa kauaa viitsinyt haeskella. Eli olisko tarkempia tuntemerkkejä ja mistä sinne pääsee käsiksi parhaiten? Jos viikonloppuna pitäisi poutaa sen verran, että ehtisi laittamaan. Tosin en sitä T-haaraakaan saanut ostettua, kun paikalliset rautakaupat möiväi ei-oota.

Lähetetty: Pe Syys 08, 2006 4:30 pm
Kirjoittaja beejii
Sen EDICin moottorin ottaa pois eestä, niin sieltä alta/takaa paljastuu anturi. Soon öljynsuodattimesta n.10cm ylös ja n.15cm taaksepäin. Mittarin anturi on etummainen n.40mm halkaisijalla oleva pyöriä möllykkä ja johto tulee päähän keskelle möllykkää. Ainakin tuossa mun mallisa. Ei siitä voi erehtyä, ei sielä oo ku kaks anturia.

Lähetetty: Pe Syys 08, 2006 4:58 pm
Kirjoittaja hector
Tässä kuva painekellosta, kun olen niin huono selittämään :roll: :wink:

Kuva

Lähetetty: Ti Syys 12, 2006 8:48 am
Kirjoittaja anateus
Kiitoksia! Täytyy koettaa syventyä kunhan taas vain ehtisi...

Lähetetty: Pe Syys 15, 2006 9:15 am
Kirjoittaja osilpi
Itselläni tuota Nesteen 10w30 lirua kului aivan tolkuttomasti ja paineet oman mittarin mukaan todella alhaalla kuumana.

Toiset öljyt sisään ja paineet nousivat hieman (mielestäni kyllä silti turhan alhaalla kuumana -> täytyy varmistaa mekaanisella mittarilla kanssa) ja öljynkulutus pieneni roimasti.

Lähetetty: Pe Syys 15, 2006 9:49 am
Kirjoittaja pumo
mitäs öljyjä laitoit tilalle ?