Kuva Kuva

Öljyn paineista

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

anateus
Viestit: 22
Liittynyt: Ti Elo 29, 2006 10:31 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Öljyn paineista

Viesti Kirjoittaja anateus »

Vaihdoin tuossa HJ60:een öljyt ja suodattimen. Öljyiksi laitoin Nesteen diesel öljyä 10W-30:a. Olen vain ihmetellyt kun kylmänä öljyn paineet on ihan OK, mutta kun kone lämpiää paineet putoavat. Varsinkin tyhjäkäynnillä näyttäisi ettei öljyn painetta olisi lainkaan. Vaarallista? Mitä tehtävissä?
Avatar
Donut
Viestit: 52
Liittynyt: Su Heinä 31, 2005 10:16 pm
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Donut »

Omassa autossa ollut samoja viitteitä. Tosin autossa Kandallin öljyt.

Koko kesä ajettu ilman ongelmia vaikka paineet alle 2k rpm onkin alle 1/4 mittarinäytöstä. 1/4 osa on ohjekirjan mukaan minimi ok paineet.

Asiaan aikaisemmin vastauksia etsiessäni sain selville seuraavaa:
-öljynpainekello koneen kyljessä saattaa olla tiensä päässä. Eli paineet ok, mutta mittari näyttää liian vähän.
-mittari muusta syystä näyttää liian vähän.
-paineet oikeasti on liian alhaalla ja kohta on edessä S....nan kallis remontti.
HJ61, vm.-89, huolto N1G, 33" M/T Dueller.
TOHJ61
Viestit: 447
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 11:28 am
Paikkakunta: Tampere RIP 3.10.2016

Viesti Kirjoittaja TOHJ61 »

Jos ö-paineet on oikeasti lähellä nollaa, varmasti vaarallista.
kytke siihen esim. mekaaninen mittari!
Ei siihen öljymerkki pitäis vaikuttaa, oliko tilanne sama ennen vaihtoa?
________________________
pirultahyvä

BJ-41 HJ-60 HJ-61 HDJ-80
SLCK # 47
pemaripoju
Viestit: 1185
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
Paikkakunta: parkano

Viesti Kirjoittaja pemaripoju »

mulla oli kans nesteen 10w-30 öljyllä paineet kuumassa koneessa niin alhaalla ettei oikeen uskaltanu ajaa! sitte vaihdoin nesteen diesel 15w-40 öljyt ja ei ole ollut sen jälkeen ongelmia, paitsi talvella vähän jähmee lähteen käymään!
paljonko maksaa uusi öljypumppu?
anateus
Viestit: 22
Liittynyt: Ti Elo 29, 2006 10:31 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja anateus »

TOHJY61: sama tilanne vanhoilla öljyillä. Tosin tämä tilanne tuli päälle vasta kun ajoin ensimmäisen kerran pitkää matkaa kärryn kanssa reilua matka vauhtia. Mihinkähän tuo mekaaninen mittari pitäisi laittaa? Ja löytyykö esim Biltemasta? Ei hyvää työkalua haluaisi tuhota :oops:
beejii
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Huhti 25, 2006 2:13 pm
Paikkakunta: Vihanti

Viesti Kirjoittaja beejii »

Senhän voi ottaa vaikka alkuperäsen öp-anturin paikasta. Itelle laitoin vaan t-haaran ja putki kabiiniin ja tavallinen painemittari 0-6bar asteikolla putken päähän. Kannattaa laittaa joku hydrauliletku vaikka, itellä oli kupariputkella vai se ei ollu hyvä, ku moottorin äänet tuli koppiin. Jätin sen orkkis anturanki siihen haaraan, niin voi vertailla mittarien näyttyä. T- haaraksi passaa 1/8":nen. Uus öljypumppu hj60:sen koneeseen makso kaverilla jottai 160ekumerkkiä.
anateus
Viestit: 22
Liittynyt: Ti Elo 29, 2006 10:31 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja anateus »

beejii kirjoitti:Senhän voi ottaa vaikka alkuperäsen öp-anturin paikasta. Itelle laitoin vaan t-haaran ja putki kabiiniin ja tavallinen painemittari 0-6bar asteikolla putken päähän. Kannattaa laittaa joku hydrauliletku vaikka, itellä oli kupariputkella vai se ei ollu hyvä, ku moottorin äänet tuli koppiin. Jätin sen orkkis anturanki siihen haaraan, niin voi vertailla mittarien näyttyä. T- haaraksi passaa 1/8":nen. Uus öljypumppu hj60:sen koneeseen makso kaverilla jottai 160ekumerkkiä.
Kävin tarvikeliikkeestä hakemassa mekaanisen mittarin. Mukana näyttäisi olevan ohut muoviletku. Uskaltaako tuota laittaa siihen? Eli kestääkö?Täytyy vielä käydä T-haara hakemassa. Oli myös ajatus jättää tuo vanha toimintaan. Missähän päin tuo anturi sijaitsee? Ei tarvitsi etsiskellä kun kotia pääsee.
pemaripoju
Viestit: 1185
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
Paikkakunta: parkano

Viesti Kirjoittaja pemaripoju »

syöttöpumpun puolella takareunassa konetta! siellä on mittarin ja edicin anturit vierekkäin! edicin on pienempi
beejii
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Huhti 25, 2006 2:13 pm
Paikkakunta: Vihanti

Viesti Kirjoittaja beejii »

Eiköhän se muoviletkullaki onnistu, eihän sielä öljy kierrä että ei sen pitäs juur lämmetäkään. Mulla ei ainakaan se kupariputki lämmenny paljo. Tosiaan ottaa sen EDIC moottorin poies niin on tilaa pyöritellä nippelit kiinni. Minä laitoin siihen isompaan anturiin haaran.
anateus
Viestit: 22
Liittynyt: Ti Elo 29, 2006 10:31 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja anateus »

pemaripoju kirjoitti:syöttöpumpun puolella takareunassa konetta! siellä on mittarin ja edicin anturit vierekkäin! edicin on pienempi
Enpä sitä tuolla vesisaateessa kauaa viitsinyt haeskella. Eli olisko tarkempia tuntemerkkejä ja mistä sinne pääsee käsiksi parhaiten? Jos viikonloppuna pitäisi poutaa sen verran, että ehtisi laittamaan. Tosin en sitä T-haaraakaan saanut ostettua, kun paikalliset rautakaupat möiväi ei-oota.
beejii
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Huhti 25, 2006 2:13 pm
Paikkakunta: Vihanti

Viesti Kirjoittaja beejii »

Sen EDICin moottorin ottaa pois eestä, niin sieltä alta/takaa paljastuu anturi. Soon öljynsuodattimesta n.10cm ylös ja n.15cm taaksepäin. Mittarin anturi on etummainen n.40mm halkaisijalla oleva pyöriä möllykkä ja johto tulee päähän keskelle möllykkää. Ainakin tuossa mun mallisa. Ei siitä voi erehtyä, ei sielä oo ku kaks anturia.
hector
Viestit: 479
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 3:01 pm
Paikkakunta: Lappohja

Viesti Kirjoittaja hector »

Tässä kuva painekellosta, kun olen niin huono selittämään :roll: :wink:

Kuva
HJ61 -89
HDJ80 -94


SLCK #68

hectorcruiser@hotmail.com
anateus
Viestit: 22
Liittynyt: Ti Elo 29, 2006 10:31 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja anateus »

Kiitoksia! Täytyy koettaa syventyä kunhan taas vain ehtisi...
osilpi
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 1:09 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Itselläni tuota Nesteen 10w30 lirua kului aivan tolkuttomasti ja paineet oman mittarin mukaan todella alhaalla kuumana.

Toiset öljyt sisään ja paineet nousivat hieman (mielestäni kyllä silti turhan alhaalla kuumana -> täytyy varmistaa mekaanisella mittarilla kanssa) ja öljynkulutus pieneni roimasti.
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
pumo
Viestit: 45
Liittynyt: Ti Heinä 04, 2006 8:10 am
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja pumo »

mitäs öljyjä laitoit tilalle ?
Vastaa Viestiin