Sivu 1/1

HJ61 ahto paineet...

Lähetetty: To Elo 10, 2006 2:42 pm
Kirjoittaja albertto
eli eli... kuinka paljon sitä uskaltaisi nostaa ahtoja tuossa hj61 koneessa?? palstalta luin, että joku olisi ajellut jopa 1,4kilon ahdoilla :o
eli siis kuinka paljon tuo vakio turbo antaa ahtoja? ja kuinka paljon tuo kyseinen mylly kestää vakio kunnossa ahtoja? väli jäähdytin on suunnitteilla keulaan myöskin.. niin ja mites kytkin? pitääkö vaihtaa,jos ahtojen kanssa meinaa leikkiä??...


olipas monta kysymystä :wink:

AHTOPAINEET

Lähetetty: To Elo 10, 2006 7:15 pm
Kirjoittaja pekka71
ovat vakiona aika pienet,laitoin mittarin siihen painekellolle menevään putkeen t-haaralla. paikallaan kaasuttaessa ei nosta nollan paremmalle puolelle juuri ollenkaan ja vedossakin vaan n.0,4bar paikkeille.olisikohan ohivirtaus venttiilillä paras säädellä paineita asennettaessa em, putkeen?

Lähetetty: To Elo 10, 2006 8:33 pm
Kirjoittaja Gravehill
Vakiopaineet hojossa on 0,5-0,6bar. Ja kun ottaa pakoputkesta ylimääräset tukot pois niin jo nostaa paineet paikoollansakin ja saa komiemmat äänekkin samalla.

Hojon orkkisturbo antaa ahtoja enimmillään noin 1,4bar, mutta eipä paljon kannata noin paljoa pitää oli kuuleria eli ei.
Viripuhaltimet onkin sitte taas asia erikseen..

Lähetetty: To Elo 10, 2006 9:13 pm
Kirjoittaja albertto
jaahas.. no ajetaan tuolla puhaltimella niin kauan ku se kestää....
olisko kellään tietoa tuon koneen kestosta, jos vaikka ahtoja olis se 1,2-4????
niin ja tietenkin kuinka paljon noilla paineilla saisi tehoa lisää :P

niin ja 3" suora putki tietysti myös noiden muiden muutoksien lisäksi olisi suunnitelmissa

Lähetetty: Pe Elo 11, 2006 8:41 am
Kirjoittaja timop
Tehtaan ilmoittama ahtopaine 12H-T:lle on 0,63 bar. Painetta voi säätää myös yksinkertaisesti virittämällä lisäjousen painekellon ja hukkaportin väliseen tankoon. Jousen pitää vetää vartta painekellon suuntaan ja olla jäykkydeltään kaasunpalautusjousen luokkaa. Kiinnitys tankoon jollain ruuvattavalla "kiristimellä" niin kiinnitystä tangolla liuttamalla saa säädettyä paineen. Lisää esijännitystä jouseen ja paine kasvaa, näin minulla oli ja hyvin toimi, ei tarvi mitään huippuhienoja ja kallita bling bling säätimiä.

Samasta peruskoneesta on otettu sisäperämoottorina (Yamaha) 240hv jolloin ahtopaine on varmaan luokkaa 1,5 bar, ja tietenkin välijäähdytettynä. En kyllä tiedä onko niissä koneissa samat laakerit ja männät.

Timop

hukkaportintangon viritys

Lähetetty: La Elo 12, 2006 6:02 pm
Kirjoittaja pekka71
kumminpäin kello avaa portin työntää tankoa vai vetää?vw 1,9 td ssä.oli säädettävä tanko jota pidentämällä sai painetta nostettua.kumminpäin menee hj ssä.?entä jousi kuormitus? painekellonpäähän muttapistetäänkö jousi vetämään tankoa kellon suuntaan vaiportin suuntaan? selvennätkö Timop.

Lähetetty: La Elo 12, 2006 10:07 pm
Kirjoittaja hj60
timop kirjoitti:Jousen pitää vetää vartta painekellon suuntaan ja olla jäykkydeltään kaasunpalautusjousen luokkaa. Kiinnitys tankoon jollain ruuvattavalla "kiristimellä" niin kiinnitystä tangolla liuttamalla saa säädettyä paineen.
Timop

Lähetetty: Ma Elo 14, 2006 2:02 pm
Kirjoittaja timop
Joo, ahtopaine työntää vartta kellosta ulospäin ja avaa silloin hukkaporttia.
Tätä liikettä vastaan kun laittaa lisää jousivoimaa, hukkaportti aukeaa isommalla ahtopaineella. Jousihan siellä painekellon sisälläkin on, jota vastaan kalvo työntää.

Joskus matala ahtopaine voi johtua kuoleentuneesta painekellon jousesta, eikä niinkään rikkinäisestä turbosta. Toyotan ohjeiden mukaan kaikki turboon liittyvät ongemat ratkaistaan toimenpiteellä "vaihda turboahdinasennelma", ja se tarkoittaa kokonaisuudessaan. Eikö olekkin helppoa?

Timop

Lähetetty: Ma Elo 14, 2006 8:55 pm
Kirjoittaja Gravehill
timop kirjoitti: Toyotan ohjeiden mukaan kaikki turboon liittyvät ongemat ratkaistaan toimenpiteellä "vaihda turboahdinasennelma", ja se tarkoittaa kokonaisuudessaan. Eikö olekkin helppoa?

Timop
Kyllä. Ja aivan uskomattoman edullista ehjäystä.

Lähetetty: Ti Helmi 05, 2008 11:54 am
Kirjoittaja osilpi
Missä lukemissa teillä pyörii vakion HJ61:n ahdot tasaisessa maantieajossa? Itsellä ahdot oli vakiohukkaportilla maksimissaan 0,4-0,5 bar, jossa hukkaportti avautui kokonaan. Kun tasaista nopeutta oli 90km/h tai enemmän, oli ahdot kokoajan noissa lukemissa.

Nyt asensin hukkaportin letku väliin bleed valven (Doc Power Espoo 35€; ohivuoto säädetään nupilla, jonka voi lukita), jolla säädin maksimiahdot kokeiluluontoisesti 0,8 bariin (ei vielä välijäähdytintä).
Havainnot:
tasaisessa maantieajossa 80km/h (2000rpm) ahdot on 0,1-0,5 bar
tasaisessa maantieajossa 90km/h (n 2400rpm) ahdot on koko ajan vähintään 0,5 bar
tasaisessa maantieajossa 100km/h (n 2900rpm) tai yli ahdot koko ajan 0,8bar (menee melko pienellä kaasulla)

Onko tuo ihan normaalia, että tasaisessa ajossa ahdot pysyy jatkuvasti noin ylhäällä? Ei muissa ajamissani turboautoissa yleensä ole näin ollut. Ei varmaan tee hyvää kestävyydelle, kun koko ajan ahtaa (ajettaessa vaikka mökille 500km ahdot koko ajan 0,5 -0,8 bar...). Onhan tuossa ajovastuksia 33" Allterraineilla varustettuna, mutta silti hieman ihmettelen.

Kone siis 12H-T, 4v laatikko, vakiovälitykset.