Kuva Kuva

minkä kokosta turboa hj-60

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

matti_83
Viestit: 33
Liittynyt: Ma Joulu 10, 2007 8:39 pm
Paikkakunta: Korpilahti

Viesti Kirjoittaja matti_83 »

Lainetaan topiccia. Onko kenelläkään tietoa mikä kierre on hj60 alipaine pumpun banjoliittimen pultissa, lohkon puolella ja mahdollisesti jos pultin pituus vielä löytyisi?
Juha_
Viestit: 285
Liittynyt: Ma Marras 20, 2006 1:42 pm
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juha_ »

Löytyisköhän täältä ketään innokasta pakosarjan tekijää hj:n koneen kylkeen ? Saa ilmotella itsestään, jos intoa riittää :roll:
pemaripoju
Viestit: 1185
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
Paikkakunta: parkano

Viesti Kirjoittaja pemaripoju »

onko kukaan kokeillut hollset hx-35 hjhin?
siivet olisi 55ja 60.
16 pakopesällä!
kaksikavaiseen voisi tehdä läpän jolla saisi ohjattua pakokaasut vain toisen kanavan kautta ja saisi lisää herkkyyttä alakierroksille!
Eqoistig
Viestit: 14
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2008 7:05 pm
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Eqoistig »

vm kirjoitti:
Juha_ kirjoitti:Ei muutako ettimään sitä fordin pumppua ja 200d mersun pumppu vielä perälle, jo rupeaa isompiki ahdin heräämään :) Sitten vielä kytkin joka pitää :)
Katellaan nyt, uskon että tälläkin pumpulla saadaan kytkin luistamaan :D
Siekös se kävit meän koululla hojoa penkittämässä viime keväänä?
Avolava lankku
HJ-61
Viestit: 54
Liittynyt: Ti Marras 21, 2006 7:41 pm
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Viesti Kirjoittaja HJ-61 »

Sain vihdoin vesileikatut laipat pakosarjan tekoa varten niin alkas sen vääntely pikku hiljaa.Ajattelin käyttää sisä reijältään 38mm putkea vai onko joku muu koko sopivampi.Ei viittis montaa tehdä kokeilumielessä.Hyräksi tulee jaetulla pesällä Holset HX 35 56/65 siivillä.Eli jos jollain on koko tiedossa mikä ei ole liian iso ja vastaavasti ei ahdista niin eikun kertoilee.Tuota 38mm on pidetty yleis kokona,helpon saatavuuden takia.
mikkohen
Viestit: 157
Liittynyt: Su Touko 21, 2006 7:54 pm
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja mikkohen »

Kummasta paikasta ois varmempi ottaa öljyntulo tuolle turbolle, haaroittamalla öljykellolta vai tuosta laturille menevästä öljyletkusta!? Molempia keinoja on varmaan käytetty. Ajatuksena ois haaroittaa öljykellolta mekaaniselle öljynpaine mittarille ja laturin letkusta tuolle turbolle.
BJ-40 vm.79 (Myyty)
Pick UP HJ (Myyty)
J120 -05
pemaripoju
Viestit: 1185
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
Paikkakunta: parkano

Viesti Kirjoittaja pemaripoju »

tarinat kertovat että siellä laturin liittimissä ei olisi tarpeeksi kovaa virtausta.

ittellä on tollain. löytyy paineilma osista sopivalla kierteellä

Kuva
SauliS
Viestit: 79
Liittynyt: Ti Huhti 28, 2009 6:05 pm
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja SauliS »

Nyt kun Joulut alkaa olla vietetty, voi alkaa taas suunnittelemaan rojektille jatkoa..

Sain käsiini ikivanhan T04 Garretin ja ajattelin josko sitä rupeis virpomaan tuohon 2H:n kylkeen. Kyseessä olisi todella budjettirakennelma, pitänee hommata/rempata 12H-T joskus ajan ja rahan kanssa sitten. Eli tähän hommaan en uhraa yhtään ylimääräistä.

Ahdin on Kontio-Sisusta eli käsittääkseni 170hp (SAE?)/2600rpm tuottaneesta moottorista. Siipikoot noin 56mm kompura ja 60mm pako. Ilman hukkaporttia on tämä.
Suunnitelmana olis sovittaa se käännettyyn pakosarjaan, kääntää se alipaine nippa ja ruuvata vähän syöttöä lisää. Joku cooleri ehkä väliin ja mahdollisesti by-pass.

Kuvitelmissa ei ole mitään satoja hevosia saada lisää, lähinnä keskikierroksille eloa kärryn vetoon.

Kysymys 1: Herääkö vakiopumpulla alle 2000rpm?

kysymys 2: Pysyykö ahdot järjellisissä rajoissa kun ei ole hukkista?

Kaivattaisiin kokemuksia tälläisistä "kaatisturboista", rohkeasti kertomaan vaan!! :lol: 8)
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Kysymys 1: Herääkö vakiopumpulla alle 2000rpm?
Jos on siitä 6.6 litrasesta koneesta niin todennäköisesti ei herää ikinä.
kysymys 2: Pysyykö ahdot järjellisissä rajoissa kun ei ole hukkista?
Ks.kohta 1.

Tuommoset kontion turbot on ihan hyviä niihin kontioihin eikä juurikaan mihinkään muuhun.
Hanki jostain sopivan kokoinen mutka niin ei tarvitse rakentaa uusiksi montaa kertaa.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
SauliS
Viestit: 79
Liittynyt: Ti Huhti 28, 2009 6:05 pm
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja SauliS »

[quote="Antsa"]
Jos on siitä 6.6 litrasesta koneesta niin todennäköisesti ei herää ikinä.

[quote]
Nimenomaan siitä se on. Herää 6.6 koneessa n. 1000rpm. Itse ajattelen asiaa niin, että 4.0 koneessa 4000rpm läpi virtaava ilmamäärä on about sama kuin 6.6 2600rpm. Siis noin teoriassa, jos ajattelee tilavuusvirtojen kautta. Pumpusta sitten paljolti kiinni mitä käytännössä tapahtuu.

Kiitos kommentista kuitenkin! Tiedossa kyllä on että tuo ei ole mikään lähellekään ideaali kapistus. Nyt kaivattaisiin vielä kokemusperäistä "tietoa".

Selvä asia on kuitenkin että mitään 2.0 bensakoneen hyrrää en harkitse edes. Ei viitti ehdoin tahdoin pannua sulattaa.
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Mie kokeilin semmoista T04 :sta joka oli 4 litran neloskoneesta kotoisin 3.4l 3 B koneeseen,ja se toimi nimenomaan siellä maksimikierroksilla antaen 0.6 baria.

Se ratkaiseva ero josta jo jossain aiemmin on ollut juttua on se että työkone moottorit ärjyvät vaikka maailman tappiin sillä 2600 rpm:llä mutta Bj ja Hj :n koneilla ei ajeta sillä 4000 kierroksella.
Nimenomaan siitä se on. Herää 6.6 koneessa n. 1000rpm.


Eri mieltä. Sen verran olen,en tosin kontiolla vaan karhulla ajanut että vetoalue loppuu kuin seinään kierrosten laskettua alle 1600 rpm.Ja sama tuossa uudemmassa SL:ssä.
Ja juuri sen takia että kun tuo turbo on sen mallinen että paineet pysyy kurissa maksimi kierroksillakin.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Heikki L
Viestit: 268
Liittynyt: La Joulu 25, 2004 10:24 pm
Paikkakunta: Pornainen

Viesti Kirjoittaja Heikki L »

eli Noilla "kaatis" ahtimilla on mahdollista saada huipputehoa lisää tohon 2H:Hon?

itellä olis kanssa tollanen hyllyssä, eikä tohon raatoon viitti uhrata yhtään euroa enempää.

haluisin lisää tehoo sinne 3500-4000 että pokkkeri puhdistus paremmin, nyt ei puhdistu :cry:
Onnellinen maastobusseilija......

HJ61 Eläkkeellä...
HJ60 Metsäritsa
HJ55 Rojekti
SauliS
Viestit: 79
Liittynyt: Ti Huhti 28, 2009 6:05 pm
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja SauliS »

Antsa kirjoitti:Mie kokeilin semmoista T04 :sta joka oli 4 litran neloskoneesta kotoisin 3.4l 3 B koneeseen,ja se toimi nimenomaan siellä maksimikierroksilla antaen 0.6 baria.

Se ratkaiseva ero josta jo jossain aiemmin on ollut juttua on se että työkone moottorit ärjyvät vaikka maailman tappiin sillä 2600 rpm:llä mutta Bj ja Hj :n koneilla ei ajeta sillä 4000 kierroksella.
Hyvä pointti! Muistatko yhtään siipikokoja tuosta sinun T04?

Taidanpa tehdä sovitukset tuon ison murkulan mukaan, eikös esim Schwitzerissä ollut sama laippa kuin Garretissa? Jos saa sitten myöhemmin käsiinsä vähän pienemmän turbon.

Sen verran kerkesin purkaan ja putsaamaan tuon ahtimen että totesin sen olevan ihan ok näköisessä kunnossa.
pemaripoju
Viestit: 1185
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
Paikkakunta: parkano

Viesti Kirjoittaja pemaripoju »

onko noissa yksi nielunen pakopesä?
jos on kaksi nielunen niin sinnehän vois tehdä läpän että pikkupaineilla on toinen nielu tukossa ja turbo herää paremmin!
SauliS
Viestit: 79
Liittynyt: Ti Huhti 28, 2009 6:05 pm
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja SauliS »

On se 2 nieluisella pakopesällä. Olisko heittää mitään kuvaa tai linkkiä miten tuo läppäjuttu toimii?
Vastaa Viestiin