Sivu 1/2
vaihteet takertelee hj60
Lähetetty: Ti Kesä 13, 2006 10:14 pm
Kirjoittaja tarmo
Tervehdys taas pitkästä aikaa,eipä ole aikoihin tullut kirjoiteltua tänne mitään kun hj on toiminut niin pirun hyvin
No tänään rupes vaihteet takkuilemaan 3->2 vaihtaessa, ei meinaa h-kaaviosta kakkosta ja ykköstä löytyä kolmosetta vaihtaessa,jumittaa vapaan paikkeille.
Purkasin tossa äsken sen suojakumin pois ja totesin että keppin liikerata on jotenkin outo.(VAIKEA SELITTÄÄ)
No yritetään...kolmoselta siirtää vapaalle kepin pitäisi tulla samassa linjassa vielä vähän matkaa kohti ykkösen ja kakkosen liikerataa niin se kampeaa jotenkin eteen päin,juuresta kun ottaa kiinni ja auttaa niin pelaa hyvin.Vaihteet muuten pelaa hyvin.
Miten sen kepin juuressa olevan peltilevyn saa irti?Molemmilla puolin
on jotkut niitin tapaiset mutta miten niitä uskaltaa irrotella?
Tuntuu näppituntumalla että sieltä on joku tappi poikki tai kulunut ja päästää kepin liikkumaan oudosti?
Varmaan on muilla ollut samoja vaivoja,näissä kun ei tunnu tulevan mitään yllätyksiä vastaa vaan samat tyyppi"ominaisuudet" kaikissa samat.
Kepin kiinnitys
Lähetetty: Ke Kesä 14, 2006 1:21 am
Kirjoittaja werzu
Hj:keppi on kiinni sillä peltikupilla joka lähtee irti painamalla ja samalla pyöräyttämällä.Se kepin omituisuus on monella johtunut siitä kun ne tapit menee sinné sisäpuolellekkin ja toinen on joskus niistä poikki.Ja jos on 5vaihteinen niin kepin alapäässä on sellainen muovinen holkki joka on joskus hajonnut.
T:Jarkko Pasanen #14
Lähetetty: Ke Kesä 14, 2006 6:32 am
Kirjoittaja tarmo
Kiitoksia vinkistä, kuten arvattu tämäkin oli näitä tyyppiominaisuuksia
Laatikko on 4-lovinen muuten pelaa hyvin, ja aika äänetön vaikka on jo 410tkm. ajettu. Niin no onhan siinä tietenkin se toinen ominaisuus eli jakoloota tyhjenää laatikon puolelle. Pitäis askarrella siihen se putki välille.
Täytyy ruveta tutkimaan kepin juurta kunhan tää päivä tästä lämpenee

Lähetetty: Ke Kesä 14, 2006 2:56 pm
Kirjoittaja osilpi
tarmo kirjoitti:Kiitoksia vinkistä, kuten arvattu tämäkin oli näitä tyyppiominaisuuksia
Laatikko on 4-lovinen muuten pelaa hyvin, ja aika äänetön vaikka on jo 410tkm. ajettu. Niin no onhan siinä tietenkin se toinen ominaisuus eli jakoloota tyhjenää laatikon puolelle. Pitäis askarrella siihen se putki välille.
Täytyy ruveta tutkimaan kepin juurta kunhan tää päivä tästä lämpenee

Tuosta tyhjenemisominaisuudesta olisin kiinnostunut kuulemaan lisää.
Olen tuota oman jakolaatikon tyhjenemistä pitänyt vain runsaan öljyvuodon syynä (4000km ajon jälkeen piti lisätä 1,5L jakolootaan).
On kyllä varalaatikot irti odottamassa. Niihin voisi tehdä valmiiksi korjauksia, jos niistä on hyviä kokemuksia. Myös kaikki tiivisteet varmaan kannattaisi vaihtaa?
Lähetetty: Ke Kesä 14, 2006 3:01 pm
Kirjoittaja AnttiH
Tuo jakolaatikon ja vaihdelaatikon välinen stefa laskee öljyt "väärään" laatikkoon, muttei pääse takas, ellei tee roppujen väliin putkea, mitä pitkin öljy kiertää takasin jakolootaan. Taitaa olla aika monessa jo tehty tuo viritelmä, niin ei tarvi kerran vuodessa olla stefaa vaihtamassa.
Lähetetty: Ke Kesä 14, 2006 8:27 pm
Kirjoittaja Whitejack
jep, itsellä tuli tänään viriteltyä putki paikoilleen. Sen huomion tein, että kun jakolaatikon tulpan irroitti, niin suhahdus vain kuului kun oli ali tai ylipaine sisällä.
Jakolaatikolla pitäisi varmaan olla oma huohotus laatikon päällä mikä varmaan omassa tapauksessa oli tukossa.
No 12mm kupariputki on viritetty laatikoiden väliin ja nyt varmaan tasaa myös noi ilmanpaineet keskenään. Hydrauliikkaliikkeestä yksi kulmaliitin, yksi suora ja kupariputki helmiliitoksilla paikoilleen.
Lähetetty: Ke Kesä 14, 2006 9:19 pm
Kirjoittaja osilpi
Whitejack kirjoitti:jep, itsellä tuli tänään viriteltyä putki paikoilleen. Sen huomion tein, että kun jakolaatikon tulpan irroitti, niin suhahdus vain kuului kun oli ali tai ylipaine sisällä.
Jakolaatikolla pitäisi varmaan olla oma huohotus laatikon päällä mikä varmaan omassa tapauksessa oli tukossa.
No 12mm kupariputki on viritetty laatikoiden väliin ja nyt varmaan tasaa myös noi ilmanpaineet keskenään. Hydrauliikkaliikkeestä yksi kulmaliitin, yksi suora ja kupariputki helmiliitoksilla paikoilleen.
Tuota noin. Eli minkä proppujen väliin tuo putki tuli? Tarkistusproppujen? Ei vielä ihan selvinnyt...
Lähetetty: Ke Kesä 14, 2006 9:32 pm
Kirjoittaja Tuppu
osilpi kirjoitti:Whitejack kirjoitti:jep, itsellä tuli tänään viriteltyä putki paikoilleen. Sen huomion tein, että kun jakolaatikon tulpan irroitti, niin suhahdus vain kuului kun oli ali tai ylipaine sisällä.
Jakolaatikolla pitäisi varmaan olla oma huohotus laatikon päällä mikä varmaan omassa tapauksessa oli tukossa.
No 12mm kupariputki on viritetty laatikoiden väliin ja nyt varmaan tasaa myös noi ilmanpaineet keskenään. Hydrauliikkaliikkeestä yksi kulmaliitin, yksi suora ja kupariputki helmiliitoksilla paikoilleen.
Tuota noin. Eli minkä proppujen väliin tuo putki tuli? Tarkistusproppujen? Ei vielä ihan selvinnyt...
sama vika

eli vääntäkääs rautalangasta

Lähetetty: To Kesä 15, 2006 5:35 am
Kirjoittaja hj60
No mulla ainaki näkyy olevan laitettu letku just tarkistus/täyttöroppujen väliin, eli sieltä laatikon vasemmasta kyljestä siihen jakiksen takana keskellä olevaan.
AnttiH kirjoitti:Taitaa olla aika monessa jo tehty tuo viritelmä, niin ei tarvi kerran vuodessa olla stefaa vaihtamassa.
Miten äkkiä tuo stefa oikein menee?
Meinasin että kun teen rempan niin otan tuon letkun pois ja vedän noista valmiista nipoista ylimääräset huohottimet jonnekki korkealle.
MUOKS:
Whitejack kirjoitti:No 12mm kupariputki on viritetty laatikoiden väliin ja nyt varmaan tasaa myös noi ilmanpaineet keskenään. Hydrauliikkaliikkeestä yksi kulmaliitin, yksi suora ja kupariputki helmiliitoksilla paikoilleen.
Saapiko siis noiden tulppien tilalle suoraan sopivilla kierteillä olevat liittimet? Mulla noihin tulppiin on tehty reiät ja hitsattu pikku nipat.
Jos sopivat liittimet saa suoraan, niin sittenhän tuo ois helppo tehä noin kuparilla. T-haara väliin niin siitä saa vielä konehuoneeseen huohotus/täyttöputken.

Lähetetty: To Kesä 15, 2006 7:37 am
Kirjoittaja Hande
Tuppu kirjoitti:osilpi kirjoitti:Whitejack kirjoitti:jep, itsellä tuli tänään viriteltyä putki paikoilleen. Sen huomion tein, että kun jakolaatikon tulpan irroitti, niin suhahdus vain kuului kun oli ali tai ylipaine sisällä.
Jakolaatikolla pitäisi varmaan olla oma huohotus laatikon päällä mikä varmaan omassa tapauksessa oli tukossa.
No 12mm kupariputki on viritetty laatikoiden väliin ja nyt varmaan tasaa myös noi ilmanpaineet keskenään. Hydrauliikkaliikkeestä yksi kulmaliitin, yksi suora ja kupariputki helmiliitoksilla paikoilleen.
Tuota noin. Eli minkä proppujen väliin tuo putki tuli? Tarkistusproppujen? Ei vielä ihan selvinnyt...
sama vika

eli vääntäkääs rautalangasta

Käsitin että tarkistus/täyttöroppujen välissä olis toi putki. Itselläni oli joskus aikoinaan HJ60:ssä sellaiset hytrauli nipat johon sai kirkkaan letkun lemmarilla kiinni. Tarkoitushan tolla letkulla/putkella on, että kun steva on lootien välistä mennyt niin jakiksesta karkaa öljyt päälootaan, josta se sitten valuu takas putkea/letkua pitkin jakikseesn.
Lähetetty: To Kesä 15, 2006 9:48 am
Kirjoittaja AnttiH
hj60 kirjoitti:Miten äkkiä tuo stefa oikein menee?
En tiiä, miten äkkiä, mutta taitaa kuitenkin olla ominaisuus, että se ennemmin, tai myöhemmin aina menee. Mielumminhan sitä laittaa putken väliin, jos tuo stefan vaihto aina vaatii jakiksen irroituksen.
Lähetetty: To Kesä 15, 2006 12:12 pm
Kirjoittaja Tuppu
no nyt meni perille...

Lähetetty: To Kesä 15, 2006 12:44 pm
Kirjoittaja Hande
Stevan kunto tulee nopeesti tarkistettua kun vain avaa päälaatikon tarkistus ropun. Jos laatikot on päällisin puolin kuivat ja päälaatikossa on liikaa öljyä niin jakolaatikossa on vajausta. Ehkä yleisin syy miksi jakis hajoo kun ei katsota onkos siellä voitelua vai onko kaikki päälaatikossa. Toki pää laatikon pienellä ylitäytöllä on suuri merkitys myös vitosen voitelulle.
Lähetetty: To Kesä 15, 2006 1:10 pm
Kirjoittaja Whitejack
MUOKS:
Whitejack kirjoitti:No 12mm kupariputki on viritetty laatikoiden väliin ja nyt varmaan tasaa myös noi ilmanpaineet keskenään. Hydrauliikkaliikkeestä yksi kulmaliitin, yksi suora ja kupariputki helmiliitoksilla paikoilleen.
hj60 kirjoitti:Saapiko siis noiden tulppien tilalle suoraan sopivilla kierteillä olevat liittimet? Mulla noihin tulppiin on tehty reiät ja hitsattu pikku nipat.
Jos sopivat liittimet saa suoraan, niin sittenhän tuo ois helppo tehä noin kuparilla. T-haara väliin niin siitä saa vielä konehuoneeseen huohotus/täyttöputken.

Löytyy sopivia liittimiä. Vähän jää kierteet löysälle, varsinkin kulmaliittimessä jossa ei ole kantaa laatikkoa vasten. Kierteisiin laitoin epoksia varmuuden vuoksi, niin jäi tiiviiksi. Ja toi kulmaliitinhän ei enään pääse pyörimään mihinkään kun on kupariputki paikoillaan.
Lähetetty: Pe Kesä 16, 2006 9:45 pm
Kirjoittaja tarmo
Ja taas pelaa!!!
Kepin päässä oleva tiivistekumi oli poikki ja murtunut, näin ollen keppi pääsi liian alas ja takerteli vapaan paikkeilla kun sen olis pitänyt hypätä siirtäjältä toiselle.Pikkusen kepistä nostamalla kun avitti niin sai pelaamaan.
Tilasin Toyotalta uuden kumin(24€ sika hinta moiselle) ja nyt on kuin uusi
Sitä ei sillai huomaa kun keppiä päivittäin vatkaa että muuttuu pikkuhiljaa huonommaksi ja huonommaksi ja lopulta jumittui kokonaan.
Halvallahan sitä pääsi tästäkin remontista mutta on se kova hinta kumille.