cruiser hj-80
Valvoja: Käyttäjä
cruiser hj-80
eli land cruiser vapaasti hengittävä 4,2 litranen kuutonen, öljynpaine on mielestäni alhainen "auton mittarin mukaan",mikä on normaali paine tyhjäkäynnillä ja onko kyseisessä autossa esim.tyyppivikana ikääntyneen öljynpainemittarin anturin vioittuminen/heitto?
sekä missä kohtaa lohkoa anturi sijaitsee?
hj-80:sen normaali perävälitys suhde?
mikäli haluan harventaa välitystä esim. polttoaineen säästämiseksi (pintakaasulla pitemmälle) niin onko välitys mahdollista muuttaa jo jakolaatikosta vai pitääkö välitys rukata peristä? ja löytyykö kyseisiä osia
mistä löytyy edullisimmat osat voimansiirtoon esim.nivelet,laakerit, ym.. ?
mistä löytyisi enemmän teknistä tietoa?
sekä missä kohtaa lohkoa anturi sijaitsee?
hj-80:sen normaali perävälitys suhde?
mikäli haluan harventaa välitystä esim. polttoaineen säästämiseksi (pintakaasulla pitemmälle) niin onko välitys mahdollista muuttaa jo jakolaatikosta vai pitääkö välitys rukata peristä? ja löytyykö kyseisiä osia
mistä löytyy edullisimmat osat voimansiirtoon esim.nivelet,laakerit, ym.. ?
mistä löytyisi enemmän teknistä tietoa?
Autossa on tyyppivikana kiertokangenlaakerien eroosio, jonka Toyota on esim. Australiassa myöntänyt valmistusviaksi (mutta ei tietenkään Suomessa). Kannattaa tarkistaa laakerit pikaisesti, tai voi tulla todella kalliiksi. Vika näkyy oikeastaan vain pienenä öljynpaineena tyhjäkäynnillä, ja on silloin jo lähellä lopullista laakerien pettämistä. Vika on siitä ikävä, ettei se varoittele mitenkään muuten, kunnes yksi laakeri hajoaa kerralla totaalisesti. Usein silloin kiertokanki ja kampiakseli menee vaihtoon, jokainen päättää itse kannattaako ottaa se riski.
Paineet kanattaa ainakin tarkistaa kunollisella mittarilla, nuo auton omat mittarit tahtoo olla aika suurpiirteisiä. Minulla olisi tuossa punametallisia laakereita muutama sarja, pitäisi kestää paremmin ja halvempia kuin alkuperäislaakerit.
Tarkistuksen ja laakerien vaihdon voi tehdä alakautta moottoria irrottamatta, vain raidetanko pitää irrottaa edestä pois.
Niin, mikäs 80:nen se on? Tuo laakerivikakin koskee lähinnä vain HDJ:tä. HDJ:n alkuperäinen perävälitys on 3.73, HZJ:n 4.10 (ei siis täsmälleen samat kuin HJ 3.70 tai BJ 4.11). Taakse käy samat välitykset kuin HJ/BJ 9,5" periin ja eteen pienempi high pinion perien välitys, jota on käytetty muissakin malleissa, kai ainakin LJ:ssä, mutta tästä minulla ei ole omaa käytännön kokemusta.
Tuo perien erilaisuus vähän vaikeuttaa välitysten mulkkaamista, kun jatkuvassa nelivedossa välitys tietysti saisi olla molemmissa täsmälleen sama, muuten keskitasauspyörästö jauhaa koko ajan hiljalleen. Onko pienillä eroilla sitten käytännössä merkitystä keskitasauspyörästön kestävyyteen, onkin jo toinen juttu, mutta periaatteessa kuitenkin. Voihan rengaspaineiden vaihtelukin aiheuttaa pieniä eroja pyörimisnopeuksiin.
Jos laakereita tarviit, soita 044-7775813.
Timop
Paineet kanattaa ainakin tarkistaa kunollisella mittarilla, nuo auton omat mittarit tahtoo olla aika suurpiirteisiä. Minulla olisi tuossa punametallisia laakereita muutama sarja, pitäisi kestää paremmin ja halvempia kuin alkuperäislaakerit.
Tarkistuksen ja laakerien vaihdon voi tehdä alakautta moottoria irrottamatta, vain raidetanko pitää irrottaa edestä pois.
Niin, mikäs 80:nen se on? Tuo laakerivikakin koskee lähinnä vain HDJ:tä. HDJ:n alkuperäinen perävälitys on 3.73, HZJ:n 4.10 (ei siis täsmälleen samat kuin HJ 3.70 tai BJ 4.11). Taakse käy samat välitykset kuin HJ/BJ 9,5" periin ja eteen pienempi high pinion perien välitys, jota on käytetty muissakin malleissa, kai ainakin LJ:ssä, mutta tästä minulla ei ole omaa käytännön kokemusta.
Tuo perien erilaisuus vähän vaikeuttaa välitysten mulkkaamista, kun jatkuvassa nelivedossa välitys tietysti saisi olla molemmissa täsmälleen sama, muuten keskitasauspyörästö jauhaa koko ajan hiljalleen. Onko pienillä eroilla sitten käytännössä merkitystä keskitasauspyörästön kestävyyteen, onkin jo toinen juttu, mutta periaatteessa kuitenkin. Voihan rengaspaineiden vaihtelukin aiheuttaa pieniä eroja pyörimisnopeuksiin.
Jos laakereita tarviit, soita 044-7775813.
Timop
TP
Joo, minä puusilmä huomannu, että vapaastihengittävä, eli HZJ kyseessä.
Tuo laakerihomma ei nyt varsinaisesti koske tätä, paineet kuitenkin kannattaa tarkistaa ihan normaalilla mekaanisella painemittarilla.
Välitykset harvenee kun vaihtaa HDJ:stä, niitä ei vaan ole joka nurkassa lojumassa ja pyytävät paperirahaa niistä. Itellä sama juttu esissä, osatkin on jo.
Timop
Tuo laakerihomma ei nyt varsinaisesti koske tätä, paineet kuitenkin kannattaa tarkistaa ihan normaalilla mekaanisella painemittarilla.
Välitykset harvenee kun vaihtaa HDJ:stä, niitä ei vaan ole joka nurkassa lojumassa ja pyytävät paperirahaa niistä. Itellä sama juttu esissä, osatkin on jo.
Timop
TP
kiitoksia kovasten palautteesta..
juu malli on HZJ-80L...
perävälityksiä olen kysynyt myös toyotalta ja siellä oltiin ihmeissään että mihin poika sellaisia tarvitsee ja miksi.. noh mainitsin kulutuksen ja kierrosten putoamisen...
autoni käyttö on ajoa pitkiä matkoja, kohteeseen päästyäni vaikeat olosuhteet auraamatonta tietä ja traktori polkuja.. toisinaan joutuu käyttämään vinssiä..
olen kuitenkin mukavuuden haluinen ja ajaisin mielelläni land cruiseria maantiellä sekä metsässä, ääri olosuhteisiin joudun kuitenkin kovin harvoin enkä saata uskoa että mahdollinen välitysten rukkaaminen vaikuttaa paljoa pienellä puolella.
sain kuitenkin tietoa että välitykset 3.7jne. sekä 3.5jne. toyotalta löytyy ja myydään pakettina etu- sekä takaperään...
hinta tietysti oli tähtitieteellinen..
eli jos löytyy edullisesti hyvät HDJ:n etu ja takaperä voisi tuo sopia "heittämällä" HZJ:hin?
oletko laskenut paljonko teoriassa kierrosluku putoaa esim ajettaessa 80km/h kun välitys muuttuu 4.10:sta 3.73:een...
voinko kuvitella että se tuo vajaan 10% muutoksen ?
mietin että onko saksaan toimitetut HZJ-80 land cruiserit samoilla välityksillä kuin meillä täällä suomessa?
mikäli ymmärsin olet siis itse harventamassa perien välitystä?
onko autosi myös HZJ-80?
laakereista, tutkin paineet ensi tilassa
puuhapeku
juu malli on HZJ-80L...
perävälityksiä olen kysynyt myös toyotalta ja siellä oltiin ihmeissään että mihin poika sellaisia tarvitsee ja miksi.. noh mainitsin kulutuksen ja kierrosten putoamisen...
autoni käyttö on ajoa pitkiä matkoja, kohteeseen päästyäni vaikeat olosuhteet auraamatonta tietä ja traktori polkuja.. toisinaan joutuu käyttämään vinssiä..
olen kuitenkin mukavuuden haluinen ja ajaisin mielelläni land cruiseria maantiellä sekä metsässä, ääri olosuhteisiin joudun kuitenkin kovin harvoin enkä saata uskoa että mahdollinen välitysten rukkaaminen vaikuttaa paljoa pienellä puolella.
sain kuitenkin tietoa että välitykset 3.7jne. sekä 3.5jne. toyotalta löytyy ja myydään pakettina etu- sekä takaperään...
hinta tietysti oli tähtitieteellinen..
eli jos löytyy edullisesti hyvät HDJ:n etu ja takaperä voisi tuo sopia "heittämällä" HZJ:hin?
oletko laskenut paljonko teoriassa kierrosluku putoaa esim ajettaessa 80km/h kun välitys muuttuu 4.10:sta 3.73:een...
voinko kuvitella että se tuo vajaan 10% muutoksen ?
mietin että onko saksaan toimitetut HZJ-80 land cruiserit samoilla välityksillä kuin meillä täällä suomessa?
mikäli ymmärsin olet siis itse harventamassa perien välitystä?
onko autosi myös HZJ-80?
laakereista, tutkin paineet ensi tilassa
puuhapeku
HZJ minullakin lukoilla ja vinssillä, ei mitään muita varusteita, ei edes keskuslukkoja ollu alunperin, ...siis ovissa.
No, mielummin lukot akseleissa kuin ovissa...
Sama juttu minulla, auto on jokapäiväinen käyttöauto, jolla mennään "perille" asti jos päästään, ja sitte vinssataan.
En tiedä miten muualla, mutta suomeen HZJ:t tuli 4.1 välityksillä ja kai yleesä vinssillä ja lukoilla, mutta muuten ihan karvahattuversiona. Se oli kai ajateltu enemmän työkäyttöön korvaamaan tuotannosta poistuva HJ60.
Vuonna -90 erääseen isoon, silloin valtiovetoiseen, yhtiöön tullessaan tuo yksilö maksoi ~180.000mk. Hyvin on arvonsa pitäneet, varmaan parhaiten mitä mikään vehje koskaan suomenmaassa, kerälyharvinaisuudet tietysti poislukien.
Minustakin nuo alkuperäiset välitykset on turhan tiheät maantielle kun on nuo kottikärrinpyörät alla, kunnon pyörät tietysti korjaisi myös asian. Mutta kun 99% ajan kuitenkin tiellä ja kunnon isot maastorenkaat on tiellä ihan peestä. Ja nyt on vielä HDJ:n kone välijäähyllä niin harvempi välitys on sopivampi.
HDJ:n perät on välityksiä lukuunottamatta samat ja takapäähän käy kyllä kaikki muutkin vanhemmat isot murikat ja välitykset, täytyy vaan muistaa että etupään pikkuperään pitää löytää sama välitys. Esim. HJ61 vaijerikäyttöinen lukkoperä käy sellaisenaan, mutta välitys poikkeaa sen 0,027... . Sähkökökoneisto ei sitten käy vaijerikoneiston tilalle, vaikka nopesti katsottuna siltä näyttääkin. Tai vaikka esim. HJ60 lukottoman etuperän 3.70 välitys (=halpa) käy HZJ:n takaperään, mutta mistä sinne eteen sitten. LJ:stä voisi löytyä, minulla ei ole siitä tietoa eikä kokemusta, mutta täällä palstalla on kyllä ainakin pari kaveria jolla varmasti olisi tietoa ja kokemusta 8" high pinion perästä? Niin, se pinionin boori pitää aina pitää mielessä niissä vanhemmissa perissä, että löytyy sopiva kardaanin laippa.
Tuo edellinen jorina vaan siksi, että HDJ:n saati HZJ:n periä ei oikein tahdo löytyä, varsikaan HDJ:n lukollisia. Ja sen tietää myyjätkin, 400/600€ piti maksaa, kummassakin koneistuksia vaativaa korjaamista, ilman lukkojen käyttökoneistoja, mutta välitykset ehjät. Jos olisi olleet kokonaan ehjät, niin 650/850. Älä sitten lahjoita niitä vanhoja, ne tulee vielä olemaan kovassa kurssissa, varsinkin lukolliset.
Kukas kertoo, mistä 8" high pinion 3.70 eteen? Vaikka ....?
Timop
No, mielummin lukot akseleissa kuin ovissa...
Sama juttu minulla, auto on jokapäiväinen käyttöauto, jolla mennään "perille" asti jos päästään, ja sitte vinssataan.
En tiedä miten muualla, mutta suomeen HZJ:t tuli 4.1 välityksillä ja kai yleesä vinssillä ja lukoilla, mutta muuten ihan karvahattuversiona. Se oli kai ajateltu enemmän työkäyttöön korvaamaan tuotannosta poistuva HJ60.
Vuonna -90 erääseen isoon, silloin valtiovetoiseen, yhtiöön tullessaan tuo yksilö maksoi ~180.000mk. Hyvin on arvonsa pitäneet, varmaan parhaiten mitä mikään vehje koskaan suomenmaassa, kerälyharvinaisuudet tietysti poislukien.
Minustakin nuo alkuperäiset välitykset on turhan tiheät maantielle kun on nuo kottikärrinpyörät alla, kunnon pyörät tietysti korjaisi myös asian. Mutta kun 99% ajan kuitenkin tiellä ja kunnon isot maastorenkaat on tiellä ihan peestä. Ja nyt on vielä HDJ:n kone välijäähyllä niin harvempi välitys on sopivampi.
HDJ:n perät on välityksiä lukuunottamatta samat ja takapäähän käy kyllä kaikki muutkin vanhemmat isot murikat ja välitykset, täytyy vaan muistaa että etupään pikkuperään pitää löytää sama välitys. Esim. HJ61 vaijerikäyttöinen lukkoperä käy sellaisenaan, mutta välitys poikkeaa sen 0,027... . Sähkökökoneisto ei sitten käy vaijerikoneiston tilalle, vaikka nopesti katsottuna siltä näyttääkin. Tai vaikka esim. HJ60 lukottoman etuperän 3.70 välitys (=halpa) käy HZJ:n takaperään, mutta mistä sinne eteen sitten. LJ:stä voisi löytyä, minulla ei ole siitä tietoa eikä kokemusta, mutta täällä palstalla on kyllä ainakin pari kaveria jolla varmasti olisi tietoa ja kokemusta 8" high pinion perästä? Niin, se pinionin boori pitää aina pitää mielessä niissä vanhemmissa perissä, että löytyy sopiva kardaanin laippa.
Tuo edellinen jorina vaan siksi, että HDJ:n saati HZJ:n periä ei oikein tahdo löytyä, varsikaan HDJ:n lukollisia. Ja sen tietää myyjätkin, 400/600€ piti maksaa, kummassakin koneistuksia vaativaa korjaamista, ilman lukkojen käyttökoneistoja, mutta välitykset ehjät. Jos olisi olleet kokonaan ehjät, niin 650/850. Älä sitten lahjoita niitä vanhoja, ne tulee vielä olemaan kovassa kurssissa, varsinkin lukolliset.
Kukas kertoo, mistä 8" high pinion 3.70 eteen? Vaikka ....?
Timop
TP