12HT - turbon ahtopaineiden nosto - helphelphuusijanne
Valvoja: Käyttäjä
- retkikeitin
- Viestit: 90
- Liittynyt: Ma Huhti 04, 2005 9:42 pm
- Paikkakunta: nilsiä
12HT - turbon ahtopaineiden nosto - helphelphuusijanne
...mummolla vain heilui lanne.
Juujuu. On juttua jos jonkinmoista. En kuitenkaan löydä hakemaani. Mulla on 12HT kone vakioturbolla.
Ahtopaineet 0,5BARia. Oisko jollain selventävää terminologiaa, ohjeita ja KUVIA 12HT turbon ahtopaineiden nostoon mahdollisimman helposti tohon 0.8 - 1.0 tasolle ihan stepbystep menetelmällä.
Ei liikaa hifistelyä vaan jokamiehen ohje kuvilla varustettuna jolla tällainen tyhmempikin saa lisää tehoa tohon myllyyn kun tarvikkeena on työkalut ja ahtopainemittari ja ei suurempaa kiinnostusta rakentaa koko paskaa uudelleen.
Ja muutkin vinkit tehon nostoon. Suora putki? Ja vinkkejä millä pääsee pakokaasutestin katsastuksesta läpi kun on tehoja nostanut.
Tää tulis varmaan 60% foorumin käyttäjistä tervetulleena.
Juujuu. On juttua jos jonkinmoista. En kuitenkaan löydä hakemaani. Mulla on 12HT kone vakioturbolla.
Ahtopaineet 0,5BARia. Oisko jollain selventävää terminologiaa, ohjeita ja KUVIA 12HT turbon ahtopaineiden nostoon mahdollisimman helposti tohon 0.8 - 1.0 tasolle ihan stepbystep menetelmällä.
Ei liikaa hifistelyä vaan jokamiehen ohje kuvilla varustettuna jolla tällainen tyhmempikin saa lisää tehoa tohon myllyyn kun tarvikkeena on työkalut ja ahtopainemittari ja ei suurempaa kiinnostusta rakentaa koko paskaa uudelleen.
Ja muutkin vinkit tehon nostoon. Suora putki? Ja vinkkejä millä pääsee pakokaasutestin katsastuksesta läpi kun on tehoja nostanut.
Tää tulis varmaan 60% foorumin käyttäjistä tervetulleena.
core wa toyota #263
Joo elikkä hukkaportin jousen vastusta jäykemmäksi esim. rikoilla tai sitten ihan lisäjousilla (hukkaportin rungon/vivun väliin lisää ulkoisia vetojousia)
tai kokeile ottaa hukkaportti pois käytöstä tulppaamalla sille menevä ohut letku jolloin tulee täydet paineet mikä kylläkin rasittaa turboa !!=käyttöikä lyhenee.
Siten tietysti syöttöä lisää pumpun päältä,ruuvi sinetein varustettu ja sojottaa
menosuuntaa suihkuputkia kohti.
Hattu irti jonka alla on kuusio koloruuvi sitten sitä kääntäen aukipäin vartti kerrallaan. (arvio noin 2/4-3/4 kierrosta pitäis riittää)
Näillä jo muutosta syntyy jonkin verran
Tietysti (OMALLA VASTUULLA)

tai kokeile ottaa hukkaportti pois käytöstä tulppaamalla sille menevä ohut letku jolloin tulee täydet paineet mikä kylläkin rasittaa turboa !!=käyttöikä lyhenee.
Siten tietysti syöttöä lisää pumpun päältä,ruuvi sinetein varustettu ja sojottaa
menosuuntaa suihkuputkia kohti.
Hattu irti jonka alla on kuusio koloruuvi sitten sitä kääntäen aukipäin vartti kerrallaan. (arvio noin 2/4-3/4 kierrosta pitäis riittää)
Näillä jo muutosta syntyy jonkin verran
Tietysti (OMALLA VASTUULLA)

- retkikeitin
- Viestit: 90
- Liittynyt: Ma Huhti 04, 2005 9:42 pm
- Paikkakunta: nilsiä
yksinkertaista "turbo-ruuvia". Myydään myös nimellä kolmitieventtiili : Yhteen haaraan tulee ahtopaine, toinen haara menee hukkaportin kellolle, kolmannesta tulee osa paineesta ulos ohi hukkaportin kellon(riippuen miten on säädetty) jolloin hukkaportin kello "näkee" pienemmän paineen ja avaa hukkaportin vasta isommalla ahtopaineella.
Vastaavan voi rakennella LVI liikeen osista 5 - 15 eurolla, viritys-putkat myy noita hintaan 25 - 200 euroa.

aiheeseen voi myös tutustua sivulla...
http://www.futurez.fi/viri-blowoff.html
Vastaavan voi rakennella LVI liikeen osista 5 - 15 eurolla, viritys-putkat myy noita hintaan 25 - 200 euroa.

aiheeseen voi myös tutustua sivulla...
http://www.futurez.fi/viri-blowoff.html
Rakensin tuollaisen ohivirtausventtiilin hukkaportinletkuun. Vaan taitaapa olla hukkaportti juminut jonkin verran auki asentoon. Eli ei pääse sulkeutumaan täysin koska mitään ei tapahtunut vaikka koko letkun otti irti
Ainut hyöty oli että ahtaa täydet 0.6 heti alhaalta asti.
Luulis syöttöjen riittävän vakiopumpulla ahtopaineen nousuun korkeammallekkin ?
Tai eihän se ahtaisi alhaalta jos olisi auki jonkin verran koko ajan, nähtävästi löpö loppuu kesken

Luulis syöttöjen riittävän vakiopumpulla ahtopaineen nousuun korkeammallekkin ?
Tai eihän se ahtaisi alhaalta jos olisi auki jonkin verran koko ajan, nähtävästi löpö loppuu kesken

Minulla nousi 61 koneessa ahdot 1,4 kiloon ehjällä vakioturbolla kun letkun otti irti ja alapäässä ei muuttunut mitenkään. Savut oli säädetty letku kiinni sinne kolmen pintaan ja savu oli melko tukeva, letku irti ei tullut enää minkäänlaista hattaraa putkesta, eli ahtopaineen kompensoinnin kapasiteetti loppui kesken. Kompensointia ei ollut erikseen säädelty.
En kyllä suosittele tätä viritystä jatkuvaan käyttöön ilman välijäähyä.
Timop
En kyllä suosittele tätä viritystä jatkuvaan käyttöön ilman välijäähyä.
Timop
TP
- retkikeitin
- Viestit: 90
- Liittynyt: Ma Huhti 04, 2005 9:42 pm
- Paikkakunta: nilsiä
kylläpä houjei laitto näppärän pikkukuvan 
toi oli asiallinen vinkki
toinen saamani:
"Hei. Helpoin tapa on ns.turboruuvi eli huijataan alipainekellon painetta.
CT-26 turboa kahta mallia HJ-61 sessä, 42 ja 46 millin imupuolella.
(42)säätämällä n.180hv säätö + cooleri n.210hv.
(46)säätämällä n.200hv säätö + cooleri n.260hv."
Millaiset ahtopaineet pitää koneelle tossa kohtaa tarjota?
entäs toi coolerin laitto hjn turboon, onko kellään kuvallista opasta tai vinkkejä?

toi oli asiallinen vinkki
toinen saamani:
"Hei. Helpoin tapa on ns.turboruuvi eli huijataan alipainekellon painetta.
CT-26 turboa kahta mallia HJ-61 sessä, 42 ja 46 millin imupuolella.
(42)säätämällä n.180hv säätö + cooleri n.210hv.
(46)säätämällä n.200hv säätö + cooleri n.260hv."
Millaiset ahtopaineet pitää koneelle tossa kohtaa tarjota?
entäs toi coolerin laitto hjn turboon, onko kellään kuvallista opasta tai vinkkejä?
core wa toyota #263
Onko avaamatta turboa mahdollista saada selville onko se isommalla vai pienemmällä imupuolella?
IC:ssä ei kai ole muuta ongelmaa kuin valtiovallan suhtautuminen asiaan. Välijäähdyttimen lisääminen kun verrastetaan koneen vaihtoon. Tästä seurannee penkitystä ja muuta ylimääräistä kustannusta.
Helpointa olisi laittaa välijäähdytin jäähdyttimen kennon eteen, tosin siinä saattaa olla tilaa viemässä myös vinssi. Mielessäni olen omaan autooni sovitellut kennoa keulasta poistettujen akkujen tilalle. Siirretään jäähdyttimen kennoa vasempaan ja asennetaan IC:n kenno oikenpuoleisen akun luovuttamaan tilaan. Tilanne vielä täysin ajatuksen asteella.
Toimivimman saat kertoman mukaan mahdollisimman lyhyillä putkilla ja kenno mahdollisimman lähellä imupuolta. Eli käytännössä konepeltiin reikää ja jäähdytysilma sitä kautta. Lyhyillä putkilla viive ja virtausvastukset pienenee.
IC:ssä ei kai ole muuta ongelmaa kuin valtiovallan suhtautuminen asiaan. Välijäähdyttimen lisääminen kun verrastetaan koneen vaihtoon. Tästä seurannee penkitystä ja muuta ylimääräistä kustannusta.
Helpointa olisi laittaa välijäähdytin jäähdyttimen kennon eteen, tosin siinä saattaa olla tilaa viemässä myös vinssi. Mielessäni olen omaan autooni sovitellut kennoa keulasta poistettujen akkujen tilalle. Siirretään jäähdyttimen kennoa vasempaan ja asennetaan IC:n kenno oikenpuoleisen akun luovuttamaan tilaan. Tilanne vielä täysin ajatuksen asteella.
Toimivimman saat kertoman mukaan mahdollisimman lyhyillä putkilla ja kenno mahdollisimman lähellä imupuolta. Eli käytännössä konepeltiin reikää ja jäähdytysilma sitä kautta. Lyhyillä putkilla viive ja virtausvastukset pienenee.
HJ61, vm.-89, huolto N1G, 33" M/T Dueller.
Tietääks joku miten tuota kompensaattoria säädetään pumpun päällä? Vai kokeilemalla vaan ruuvia tiukemmalle? Itellä savuttaa suuremmilla syötöillä alhaalla, mutta suuremmilla ahdolla ei ainakaan taustapeilistä näy mitään.timop kirjoitti:Minulla nousi 61 koneessa ahdot 1,4 kiloon ehjällä vakioturbolla kun letkun otti irti ja alapäässä ei muuttunut mitenkään. Savut oli säädetty letku kiinni sinne kolmen pintaan ja savu oli melko tukeva, letku irti ei tullut enää minkäänlaista hattaraa putkesta, eli ahtopaineen kompensoinnin kapasiteetti loppui kesken. Kompensointia ei ollut erikseen säädelty.
En kyllä suosittele tätä viritystä jatkuvaan käyttöön ilman välijäähyä.
Timop
Ei kait sitä nyt koneen vaihtoon rinnasteta?!?Donut kirjoitti:Onko avaamatta turboa mahdollista saada selville onko se isommalla vai pienemmällä imupuolella?
IC:ssä ei kai ole muuta ongelmaa kuin valtiovallan suhtautuminen asiaan. Välijäähdyttimen lisääminen kun verrastetaan koneen vaihtoon. Tästä seurannee penkitystä ja muuta ylimääräistä kustannusta.
Helpointa olisi laittaa välijäähdytin jäähdyttimen kennon eteen, tosin siinä saattaa olla tilaa viemässä myös vinssi. Mielessäni olen omaan autooni sovitellut kennoa keulasta poistettujen akkujen tilalle. Siirretään jäähdyttimen kennoa vasempaan ja asennetaan IC:n kenno oikenpuoleisen akun luovuttamaan tilaan. Tilanne vielä täysin ajatuksen asteella.
Toimivimman saat kertoman mukaan mahdollisimman lyhyillä putkilla ja kenno mahdollisimman lähellä imupuolta. Eli käytännössä konepeltiin reikää ja jäähdytysilma sitä kautta. Lyhyillä putkilla viive ja virtausvastukset pienenee.
Turbon laitto rinnastettiin koneen vaihtoon, joskus meni kannen vaihdon prosenteilla.
En oo perehtynyt tämän päivän sääntöihin, tuntuu muuttuneen joka vuosi.
Ahtoputki irti ja mitta käteenDonut kirjoitti:Onko avaamatta turboa mahdollista saada selville onko se isommalla vai pienemmällä imupuolella?
Sovittelu kysymys, itse ajattelin laittaa jäähdyttimen eteen ja mahdollisesti sähköflekti jäähdytystehon parantamiseksi kun ei tuota ajoviimaa oikein metsässä kerry.Donut kirjoitti:Helpointa olisi laittaa välijäähdytin jäähdyttimen kennon eteen, tosin siinä saattaa olla tilaa viemässä myös vinssi. Mielessäni olen omaan autooni sovitellut kennoa keulasta poistettujen akkujen tilalle. Siirretään jäähdyttimen kennoa vasempaan ja asennetaan IC:n kenno oikenpuoleisen akun luovuttamaan tilaan. Tilanne vielä täysin ajatuksen asteella.
Jotkut ovat laittaneet coolerin koneen yläpuolelle mutta omasta mielestä se kerää liikaa lämpöä kun on kuuma kone alapuolella.
Ja ahtoputket eivät saa olla liian isotDonut kirjoitti:Toimivimman saat kertoman mukaan mahdollisimman lyhyillä putkilla ja kenno mahdollisimman lähellä imupuolta. Eli käytännössä konepeltiin reikää ja jäähdytysilma sitä kautta. Lyhyillä putkilla viive ja virtausvastukset pienenee.
Tänään kokeilin nostaa ahtoja. Ovat koko ajan (eli 2tkm konerempan jälkeen) olleet maksimissaan 0,5bar.
Laitoin 1,5mm prikat hukkaportin ja kiinnitysosan väliin (eli tällä tavalla ilmeisesti ikään kuin jousi jäykistyy). Ajossa en huomannut yhtään mitään eroa, maksimiahdot ei nousseet ja mielestäni ahdot nousi alkuperäistä hitaammin (toki vaikea katsella mittaria yksin ajon aikana), voin toki kuvitellakin.
Kokeilin sitten ottaa koko letkun irti ja tulppasin sen. Tällä tavalla ahdot nousi n 2000rpm jälkeen sinne 1,2bar ja pysyivät siellä vedon pysyessä päällä. Kulkupuoli parani jonkun verran, muttei mielestäni kovinkaan merkittävästi. Mielestäni tuo 2000rpm on hieman myöhään.
Välijäähdytintä kun ei vielä ole, niin en tälläviisii viitsinyt pitkään ajella.
Missään vaiheessa ei tule minkäänlaista näkyvää savua putkesta, ja tarkoitus olisi hieman lisäillä syöttöjä jossain vaiheessa.
Ottaisin mielelläni vinkkejä vastaan, mistä saisi järkihintaan tuollaisen säädettävän venttiilin, mieluummin ihan valmiin. Tuninkikauppojen vehkeet maksaa satasia, joka on... noh...
Tuon venttilinhän voisi laittaa turbon viereen, taikka sitten ohjaamoon, mutta mitäs käy viiveille ym, jos sen vie kojelautaan?
Välijäähdytin tulee keväällä, joten ajattelin nyt aluksi laittaa ahdot noin 0,8 bariin, joka uskoakseni on ihan ok.
Laitoin 1,5mm prikat hukkaportin ja kiinnitysosan väliin (eli tällä tavalla ilmeisesti ikään kuin jousi jäykistyy). Ajossa en huomannut yhtään mitään eroa, maksimiahdot ei nousseet ja mielestäni ahdot nousi alkuperäistä hitaammin (toki vaikea katsella mittaria yksin ajon aikana), voin toki kuvitellakin.
Kokeilin sitten ottaa koko letkun irti ja tulppasin sen. Tällä tavalla ahdot nousi n 2000rpm jälkeen sinne 1,2bar ja pysyivät siellä vedon pysyessä päällä. Kulkupuoli parani jonkun verran, muttei mielestäni kovinkaan merkittävästi. Mielestäni tuo 2000rpm on hieman myöhään.
Välijäähdytintä kun ei vielä ole, niin en tälläviisii viitsinyt pitkään ajella.
Missään vaiheessa ei tule minkäänlaista näkyvää savua putkesta, ja tarkoitus olisi hieman lisäillä syöttöjä jossain vaiheessa.
Ottaisin mielelläni vinkkejä vastaan, mistä saisi järkihintaan tuollaisen säädettävän venttiilin, mieluummin ihan valmiin. Tuninkikauppojen vehkeet maksaa satasia, joka on... noh...
Tuon venttilinhän voisi laittaa turbon viereen, taikka sitten ohjaamoon, mutta mitäs käy viiveille ym, jos sen vie kojelautaan?
Välijäähdytin tulee keväällä, joten ajattelin nyt aluksi laittaa ahdot noin 0,8 bariin, joka uskoakseni on ihan ok.
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
ohohohohoh, kylläpä nyt tuli kankeita lukemia hj:n mjoottoreista!!! vai tarkoittaako säätö tässä tapauksessa pumpun käyttöä jollakin gurulla, joka loihtii sieltä lisää soppaa jotta edes teoreettisesti nää mainitut lukemat on mahdollisia?
"Hei. Helpoin tapa on ns.turboruuvi eli huijataan alipainekellon painetta.
CT-26 turboa kahta mallia HJ-61 sessä, 42 ja 46 millin imupuolella.
(42)säätämällä n.180hv säätö + cooleri n.210hv.
(46)säätämällä n.200hv säätö + cooleri n.260hv."
"Hei. Helpoin tapa on ns.turboruuvi eli huijataan alipainekellon painetta.
CT-26 turboa kahta mallia HJ-61 sessä, 42 ja 46 millin imupuolella.
(42)säätämällä n.180hv säätö + cooleri n.210hv.
(46)säätämällä n.200hv säätö + cooleri n.260hv."