Sivu 1/1

HJ60- etupyörien lukot?!?

Lähetetty: La Huhti 29, 2006 8:36 pm
Kirjoittaja PeteH
Moi
Selittäiskös joku noi taka, nopea neli-hidas neli - veto ynnä etupää lukot filosofian näin aloittelijalle...'

Sen verran tiedän(?) että takavedolla ei noita lukkoja tarvita.. ja nelivedolla lukot päälle, niin etupyörät mukana

MUTTA
- Takapyörissä ei lukkoja, siis vetää aina ???
- jos lukot edessä unohtuu laittaa 4:lla päälle, mitä tapahtuu?
- jos unohtuu ottaa pois päältä 2:lle siirryttäessä, mitä tapahtuu?

- jos etupään lukot päällä, voiko ajaa pitävällä alustalla
-> talvella m/s renkaat ja neliveto = pitävämpi meno... asfalttia suomenkin talvessa sulana paikka paikoin...

:shock:

Lukot

Lähetetty: La Huhti 29, 2006 9:47 pm
Kirjoittaja werzu
Jos napalukot unohtaa kytkeä kun kepistä on neliveto päällä joutuu varmasti metsikössä työntämään kun vetää vain takapyörät.Ja jos ajelee lukot päällä takavedolla niin etuakseli ja kardaani pyörii turhaan kuluttaen jopa vähän enemmän polttoainetta.Talvisin esim ajan aina lukot kiinni ja ei muuta kuin kepistä nelikko päälle jos tarvista.Nytkin on lukot viel kiinni kun toi mun auton kääntöpaikka on niin vetelä ja voi tarvita välillä nelivetoa.Tosin kun ajaa napalukot kytkettyinä niin etuperästä kuluu ne pronssiholkit nopeammin vaan kuinka paljon niin on kysymysmerkki.Hidas neliveto on hyvin kätevä jos tarvitsee ajaa hiljaa eikä tarvitse luistattaa kytkintä.Esimerkiksi itse joskus kesällä jos tyarvitsee peruttaa kärryn kanssa otan navat auki ja laitan kepistä kuitenkin hitaan alueen päälle niin on paljon mukavempaa.

T:Jarkko Pasanen #14

Lähetetty: Su Huhti 30, 2006 8:15 am
Kirjoittaja hj60

Lähetetty: Su Huhti 30, 2006 8:28 am
Kirjoittaja hector
Ja jotta asia ei olisi liian "helppo", niin todellinen neliveto kytketään tasauspyörästön lukot "aktivoimalla", eli vaikka toinen rengas akselilla on esim ilmassa niin toinen vetää edelleen. Esim. HJ61:ssä tyypilliset alkuperäis asennetut vaijereilla kytkettävät tai sitten erilaisia lockereita, joko "automaattiset" tai paineilma/sähkökäyttöiset.

Lähetetty: Su Huhti 30, 2006 12:28 pm
Kirjoittaja PeteH
[quote="hj60"]http://forum.slck.net/moottoriturvat/vi ... .php?t=101

Tuo oli valaisevaa... Kiitos!

Juuri tuo talvikeli (näin kesäsäällä) askarruttaa. Hallinta nelivedolla helpompaa(?), mutta paljon pitävää asfalttia, eli milloin sitä sitte H2:sta ja H4:sta osais järkevästi mitään rikkomatta käyttää--->

:shock:

Lähetetty: Su Huhti 30, 2006 12:51 pm
Kirjoittaja pyyvama
Asvaltilla ei saa käyttää nelivetoo. Ei se heti mee rikki, mutta
rasittaa aikas lailla voimansiirtoo. Näin kesällä nelivetoo ei varmaan
tartte tiellä ollenkaan. Paitti jos epäilee, ettei pääse jostain kurarunnista
läpi.

Ittellä on yleensä talven navat kiinni ja nelivetoo käytän vaan jos ei muuten pääse. Ja valoissa kaupungissa.

Matti

AHAA!

Lähetetty: Ma Touko 01, 2006 8:54 pm
Kirjoittaja PeteH
Siis navat voi pittää kiinni rikkomatta paikkoja läpi talven ja käyttää nelikkoa liukkaalla... Tämä selkeytti ajatuksia. Kiitos
:shock: