Sivu 1/2
HJ60 Lämpömittari/anturivikaa??
Lähetetty: To Huhti 13, 2006 1:14 am
Kirjoittaja AnttiH
Tere!
Työnsin työmatkaa sellaset 100km suuntaansa. Menomatkalla annoin vanhukselle hieman reippaamminkin happea, kun oli kiire. Ei nyt mitään mahotonta, mutta 110-120kmh tais olla vitosella motarilla. Pääsin työpaikan pihaan, niin huomasin, että oli lämpömittari noussut liki punarajan. Katoin paisuntasäiliön ja siellä hieman kuivaa, joten lisäsin hiukan vettä.
Lähdin takasinpäin ajelemaan, niin ajelin kiireettä ja nätisti 80-90kmh ja lämmöt pysy ihan viivassaan, kunnes n.60km jälkeen nousi salamannopeasti melkein punaselle. Ei mielestäni johtunut lämpeämisestä, koska ei niin nopeesti voi lämmetä. Virrat pois ja odottelin puoli minuuttia ja tulille. Taas oli lämmöt ihan normaalit. Teki sen kerran vielä 5km matkalla ja aina sama homma, kone sammuksiin ja takasin käyntiin, niin palas normaaliksi lämmöt. Tienpäällä tarkistin, niin paisuntasäiliöstä ei ollut mennyt vettä ja kaikki vaikutti muutenkin ihan normaalilta. Anturin liitos ehä hitusen löysällä ja sitä heiluttelin. Pääsin 1km, kun teki taas ja toistin toimenpiteet, tosin en noussut kabiinista, vaan räjäytin tulille. Sitten ajelin vajaat 20km kotiin ilman probleemia.
Mistäkö lähtis vikaa hakemaan, josko joku viisaampi osais kertoa, jos on ollut samanmoista vikaa???
Lähetetty: To Huhti 13, 2006 7:29 am
Kirjoittaja bj75
Oliko pelkät lämmöt kun pomppas tappiin?
Mulla oli yhdessä HoJossa jotain häikkää noissa kun polttoaineen ja lämpöjen mittarit sekos ajoittain.
Säikäytti kyllä ekalla kerralla pirusti kun huomas et on lämmöt tapissa. Jatkossa sai varmistuksen "virheestä" kun katto muutkin mittarit.
Vikaa en koskan ehtinyt tutkia tarkemmin että mistä johtui

Lähetetty: To Huhti 13, 2006 7:34 am
Kirjoittaja TOHJ61
Toi ongelma toistuu omassa 60:ssä aikaajoin, varsinkin pitemmän ajon
aikana, mulla ei nouse pelkästään lämmpömittari vaan polttoainemittarikin
pompaa tappiin?
En ole tehnyt sille mitään kun "ominaisuus" on ollut tiedossa, johtunee
jostain etuvastuksesta mittariston takana?
Lähetetty: To Huhti 13, 2006 7:34 am
Kirjoittaja hakoteilla
Meillä HJ tekee joskus samaa. Viisaammat sanovat syynä olevan mittaristossa olevan vastuksen viallisuus tai sen liitoksen kylmäjuotos, tms. Taitaa olla vanhoissa hojoissa enemmänkin ominaisuus. Muistakseni lämpömittari ja polttoainemittari lopettavat toimintansa samaan aikaan. Lämmöt kuitenkin nousevat aivan tappiin ja nopeasti.
Lähetetty: To Huhti 13, 2006 8:06 am
Kirjoittaja hector
Hyvinpä on muillakin ollut samoja kokemuksia. Kahdessa edellisessä hojottimessa oli ko. ongelma että tankki- ja lämpötilamittari pomsahti tappiin. Nykyinen ei ole vielä päässyt säikäyttämään
Niinkuin huomaat Antti niin et ole saanut vikoja vaan uudenlaisia ominaisuuksia kun hojottimen hankit

Lähetetty: To Huhti 13, 2006 8:52 am
Kirjoittaja AnttiH
Juu, empä päässyt seuraamaan polttoainemittaria, kun olin just lorotellut tankin täyteen = tilipäivä. Eli oli koko matkan ylhäällä.
Ei muuten, mutta peljästytti vaan, kun lämmöt nousi. Pari kertaa on henkilöauton kanssa joutunut kansitöihin, kun on tehnyt saman.
Lähetetty: To Huhti 13, 2006 2:27 pm
Kirjoittaja VOGON
Jos sammutat valot, niin tuleeko "lämmöt" alas??? Kokeilkaa onko moottorin maadoitus kunnossa. Oli aikoinaan yhdessä vehkeessä moinen vika. Oireet oli juuri tuommoiset, pikkuhiljaa nousi lämmöt aivan tappiin ja kun otti valot pois, lämmöt laski alas...!!
Lähetetty: To Huhti 13, 2006 4:20 pm
Kirjoittaja AnttiH
Luulen, että vika on siinä, kun antaa laturi hieman ylilatausta. Volttimittari nousee pitkässä ajossa hieman päälle 28v ja sillon tulee vasta tuo vika. Sähkölaitteita kun pitää paljon päällä, niin ei ilmene. Hassen kanssa päivällä soiteltiin ja ominaisuus on varmaankin melko identtinen, kuin siinä Hassen vanhassa 60:ssa...
Lähetetty: La Huhti 15, 2006 12:15 pm
Kirjoittaja krustikroki
Miten muuten sitten ku mulla lämpes ihan oikeasti tuo hojotin. Olosuhteet oli aika huonot että tuolla umpihangessa sillä ryömittelin ja kun olin pääsemässä takas kovalle tielle niin huomasin et lämpömittari oli lähes punasella.

No aukaisin sitten konepellin ja pulputushan sieltä kuulu. Pistin puhaltimet kuumalle ja täysille niin alko lämmöt laskemaan. Mutta onko tuo lämpeneminen tiukassa paikassa myös hojon "ominaisuus" ja kovinkin yleistä?

Lähetetty: La Huhti 15, 2006 12:19 pm
Kirjoittaja hector
krustikroki kirjoitti:Miten muuten sitten ku mulla lämpes ihan oikeasti tuo hojotin. Olosuhteet oli aika huonot että tuolla umpihangessa sillä ryömittelin ja kun olin pääsemässä takas kovalle tielle niin huomasin et lämpömittari oli lähes punasella.

No aukaisin sitten konepellin ja pulputushan sieltä kuulu. Pistin puhaltimet kuumalle ja täysille niin alko lämmöt laskemaan. Mutta onko tuo lämpeneminen tiukassa paikassa myös hojon "ominaisuus" ja kovinkin yleistä?

Jos nestettä on riittävästi niin mielestäni on kaksi mahdollisuutta. Vesipumppu ei kunnollinen tai flektin "kytkin" löysä.
Lähetetty: La Huhti 15, 2006 12:33 pm
Kirjoittaja krustikroki
voikos sitä flektin kytkintä kiriä jollaki? Onko hojon kansi kuinka herkkä noiden lämpenemisten suhteen?
Lähetetty: La Huhti 15, 2006 3:11 pm
Kirjoittaja pyyvama
>voikos sitä flektin kytkintä kiriä jollaki?
Sinne voi vaihtaa ne silikoniöljyt sisälle. Mulla ainakin autto
ihan samanlaisessa tapauksessa.
Sitä öljyä saa ainakin tampereen Toyotalta omaan purkkiin.
Matti
Lähetetty: La Huhti 15, 2006 5:45 pm
Kirjoittaja mixsix
Itellä HJ-60 "pulpattaa" lähes joka kerta kun joutuu konetta huudattamaan hankalissa paikoissa. Mitä tarkotatte tuolla flektin "kytkimen" kirimisellä?
Lähetetty: La Huhti 15, 2006 8:31 pm
Kirjoittaja pyyvama
>Mitä tarkotatte tuolla flektin "kytkimen" kirimisellä?
Flektin keskimötikässä on sisällä silikoniöljyä joka lämmetessään
tekee flektistä enempi yhtä puuta. Eli kun kone käy viileämpänä
niin flektin siivet pyörii hitaammin kuin sen akseli. Ajanmittaan
silikoniöljy menettää ominaisuuksiaan ja flekti pyörii kuumanakin
hitaasti ja kun revittelee esmes lumessa jolloin ei ajoviima jäähdytä
niin kone keittää. Flekti auki ja öljyt vaihtoon.
Matti
Lähetetty: Ke Huhti 26, 2006 8:34 pm
Kirjoittaja krustikroki
Kävimpäs kyselemässä tuota öljyä flektiin eikä ollu olemassa. Joskus 70-luvulla on semmoista öljyä ollu, mutta kukaan ei ollu ikinä vaihtanu semmoista sanottiin tojo-autossa. Mitenköhän saatais sitä ölyjyä tänne rovaniemelle asti?