Sivu 1/1
12 HT koneeseen lisää ruutia??
Lähetetty: Ke Maalis 08, 2006 12:21 pm
Kirjoittaja Vieras
Mistä tohon pumppuun säädetään lisää syöttöä?? Laitan paattiin tollasen koneen kun pitää saada luotettavuutta merelle. Ainoa murhe on se että vähintään 200 vanhaa hevosta pitäisi saada irti ettei meno hyydy!!
Lähetetty: To Maalis 09, 2006 8:10 pm
Kirjoittaja Cental73
nosta mieluusti ahtopaineita. Vaikuttaa kummasti.
Lähetetty: Ma Maalis 13, 2006 8:54 am
Kirjoittaja Vieras
Kyllä sitä ahtopainettakin on tarkoitus nostaa, mutta osaako ja riittääkö ton pumpun "automaatti"säätö kun painetta nostaa?? Kone varmasti kestää vaikka 1.5bar:in paineen ja väliin tulee vielä vesijäähdytteinen cooleri, mutta ton löpön riittävyys mietityttää silti

.
Lähetetty: Ma Maalis 13, 2006 12:13 pm
Kirjoittaja NymiS
Sitä ahtopaineen alaista syöttöä joutuu varmasti säätämään välijäähdyttimen asennuksen jälkeen koska ilma on kylmempää ja paine pienempi kuin jäädyttämättömässä ilmassa.
Ahtopaineen alainen säädin löytyy pumpun taka osasta ylhäältä, painekello johon menee letku ja keskellä ilmeisesti säätöruuvi.
Itse kyllä suosittelisin käyttämään koko pumpun penkissä jolloin saisi nuo
syöttömäärät tasattua sylinterien välillä. Ja samalla nostettua ahdonalaista syöttöä. Tulee varmasti toimivampi kun käyttää osaavalla diesel pajalla.
Esim PP-Diesel
Lähetetty: Ma Maalis 13, 2006 9:58 pm
Kirjoittaja PikkuF
Ruiskupumpun "ruokaruuvi" löytyypi pumpun keskivaiheilta alipaineletkuhässäkän alta 10mm suojakupumutterin alta.
Taitaapi olla 4mm kuusiokoloavaimella säädettävissä.
Ja todella PIENIÄ liikkeitä ruuviin.... max 1/4 kierrosta kerrallaan,ja sitten kokeilu.
Syötön lisäämiselä kulutuskin sitten nousee,ja nousee....
Lähetetty: To Maalis 16, 2006 9:44 pm
Kirjoittaja JF
Veikkaisin että vakioahtimen hyötysuhde ja turbiinipesän pienuus tuottavat myös vaivoja jossain vaiheessa, jos tarkoitus on oikeasti melkein tuplata moottorin antoteho.
Kompressori on aika suurella todennäköisyydellä (japanilaisten täsmällisyys jne) mitoitettu niin, että hyötysuhde on parhaimmillaan niillä n. puolen kilon ahdoilla jotka koneessa alunperin on. Tällöin painesuhde (eli kuinka paljon ilmaa puristetaan kasaan) on noin 1,5:1. Jos haluaa tasan 200 hevosvoimaa, tulee painesuhteen olla n. 2,2:1 (ihanneolosuhteissa) eli ahtoja pitäisi olla ainakin se 1,2 kiloa samalla imuilman lämpötilalla kuin vakionakin. Pelkällä hukkaportin kiristyksellä on imuilma taatusti yli 200-asteista tuossa vaiheessa. Kovasti suosittelisin vaihtamaan ahdinta, jos oikein tosissaan meinaa. Tämä tarkoittaa toisaalta nykytekniikan puitteissa sitä, että ahdin lähtee mukaan entistä korkeammilla kierroksilla. Mjuuttuvasiipisiä ei taida tuossa teholuokassa vielä kunnolla olla?
Pumpussa pitäisi olla varoja roimaan tehon kasvattamiseen, mutta onkohan kukaan selvittänyt oikeasti että minkä verran? Pelkkä ahtopaineen kasvattaminen tuonne 1,2 kiloon ei auta mitään (huonontaa vain moottorin kokonaishyötysuhdetta) ellei polttoaineen määrä kasva samassa suhteessa lisääntyneen ilmamäärän kanssa.
Lisäksi uuden ahtopaineen myötä imuilma on paksumpaa viskositeetiltaan, ja sen määrä (vaikkapa tilavuus- tai tiheysvirta) on suurempi, eli imukanavien virtausvastukset alkavat tuntua entistä suurempina, pakokaasusta puhumattakaan. Muistaakseni 61:n imusarja/painekotelo oli aika alkeellisen näköinen, se on vain sylinterikantta vasten tuleva koppa, ja kannen aukoissa on aika terävät kulmat, eli parannettavaa olisi, vähintään niin että pyöristelee imukanavien aukot. Pakosarjan muotoa en ulkoa muista, mutta se kannattaisi uusittaessa tehdä sellaiseksi, että saa käytettyä jaetulla pakopesällä varustettua ahdinta, ja siten hyödynnettyä kuusisylinterisen rivikoneen ihanteellista pulssijakaumaa.
Onnea vaan virittämiselle, jos viitsit päivittää tietoja hankkeen edetessä löytyy täältä varmasti kiinnostuneita lukijoita.