Kuva Kuva

lock-rich lukon toiminnasta

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Vieras

lock-rich lukon toiminnasta

Viesti Kirjoittaja Vieras »

viittiskö joku selvittää mihin toi lukon toiminta perustuu! että onko se avoin tasauspyörästö ja mikä lukittaa sen päälle?
jjtp
Viestit: 409
Liittynyt: To Marras 25, 2004 10:07 am
Paikkakunta: hamina puh:0443500971

Viesti Kirjoittaja jjtp »

perästä otetaan tasauspyörästön rattaat pois kun toi lukko asennetaan,kun ei veto ole päällä niin toi antaa kurveissa myöten ja kun polkaset kaasua niin on 100% lukitus.
kuvia ko lukon asennuksesta löytyy tuolta mun kuva galleriasta offroad tekstin alta.
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

perustuuko se niinku siihen että toi tappi mikä on keskellä poikittainsa levittää hammas kosketuksen kiinni ku joutuu väännön alaiseksi?
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Anonymous kirjoitti:perustuuko se niinku siihen että toi tappi mikä on keskellä poikittainsa levittää hammas kosketuksen kiinni ku joutuu väännön alaiseksi?
Jepujep, ensin ne pikku jouset aina painaa hampaat paikalleen, ja sitte se tappi kirii ne kunnolla ja välittää voiman.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Avatar
MikZ
Viestit: 22
Liittynyt: La Helmi 04, 2006 2:47 pm
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja MikZ »

jjtp kirjoitti:kun ei veto ole päällä niin toi antaa kurveissa myöten ja kun polkaset kaasua niin on 100% lukitus.
Siis tuonhan pitäisi antaa kurveissa myöten vaikka onkin veto päällä. Ja lukittuu sitten taas kun ulompi rengas hidastuu samaan nopeuteen kuin sisempi, tai sisempi rengas kiihtyy ulomman nopeuteen... Muakin kyllä kiinnostaisi selitys että mikä sen aiheuttaa, tosta kuvasta en oikeen ite tajua.
Offtoadlockers.com kirjoitti:The "Aussie Locker" mechanism allows a wheel to turn faster than the speed of the differential that is driving it (differentiation), but never allows a wheel to turn slower than the speed the differential and engine is turning it (traction). Therefore, a wheel cannot ever stop turning if the engine is driving it, but in a corner it can be forced to actually turn faster. Unlike a standard differential, the engine can never drive one wheel faster than the other.
http://www.offroadlockers.com/works.php ... b7c9/.html
BJ 40 -76
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Siis antaa kurvissa myöten kun on veto päällä eli vaihde päällä ja kytkin ylhäällä, mutta mennään rullaten. Jos vedättää niin sisäkaarteen pyörä piirtää viivaa, jos kunnolla vedättää niin sitten mennään sladissa.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Avatar
MikZ
Viestit: 22
Liittynyt: La Helmi 04, 2006 2:47 pm
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja MikZ »

Jotain jenkki-keskustelupalstaa kun luin niin jäi kyllä semmoinen käsitys että tuo antaisi periksi ihan mutkissa vedätettäessäkin. Tietysti jos vedättää niin paljon että sisärengas alkaa sutimaan niin se lyö lukkoon. Oli vielä itse "Aussielocker" selittämässä palstalla. Mutta eihän sitä tarinaa tietenkään enää löydy...
BJ 40 -76
jjtp
Viestit: 409
Liittynyt: To Marras 25, 2004 10:07 am
Paikkakunta: hamina puh:0443500971

Viesti Kirjoittaja jjtp »

se keskitappi pakottaa ne lukon sisimmäiset "limput" kohti ulommaisia heti kun painaa kaasua,se tapin paikka niissä sisälimpuissa ei ole pyöreä vaan kapenee reijän reunaakohti.
eli tappi pakottaa sen väkisin vedossa 100% lukkoon,jos se vedätettäessä antaisi myöten niin ei sillä mitään kyllä tekis metsässäkään.
Avatar
MikZ
Viestit: 22
Liittynyt: La Helmi 04, 2006 2:47 pm
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja MikZ »

Löytyihän se keskustelu kun aikansa kaivoi. Tuosta jää ainakin minulle sellainen käsitys että mutkissa ulomman renkaan annetaan pyöriä kovempaa riippumatta siitä vedätetäänkö vai ei.
aussielocker kirjoitti:In a turn the outside wheel of the vehicle has further to travel than the inside, therefore the Aussie Locker sees that as a spinning wheel and performs the disconnect. At this point, the traction is shifted to the inside wheel. As soon as the vehicle is coming out of the turn where the wheels are traveling the same speed the locker re-locks and we are at the "equal" traction situation until the next turn.
Zookymatt kirjoitti:Essentially, any automatic locker quite simply will not let an axle turn slower than the carrier. So when going around a corner, the outside is "driven" faster than the carrier by the road. Therefore the gears for that axle disengage allowing the faster rotation until the axle again is rotating at the same speed as the carrier which will cause the gears to re-engage and lock.
Ja koko keskustelu tässä, kannattaa lukaista läpi --> http://www.pirate4x4.com/forum/showthre ... 7389&pp=25
BJ 40 -76
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Niinno, riippuu ihan kaasupolkimen asennosta, ja siitä mitä kukakin tulkitsee vedätykseksi. Mun mielestä veto on päällä sillon ku tasasella kiihdytetään vauhtia tai ylämäessä pyritään pitämään vauhti yllä. Mutta siis jos on veto päällä siten että ulkokaarteen rengas pyörii kuitenkin nopeammin kuin perän lautaspyörä, niin sillon se päästää sen pyörimään vapaasti.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Avatar
MikZ
Viestit: 22
Liittynyt: La Helmi 04, 2006 2:47 pm
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja MikZ »

Joo tämä selvä. Alkupään jutuista jäi vaan semmoinen käsitys että mutkat täytyy ajaa kaasu ylhäällä jos ei halua piirtää viivaa. Oma Aussie on vielä tuossa pöydällä ja autokin palasina niin omakohtaista kokemusta ei ole.
BJ 40 -76
Avatar
JF
Viestit: 327
Liittynyt: To Marras 25, 2004 10:37 am
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja JF »

Lukituksen voimakkuus riippuu suoraan kaasupolkimen asennosta, eikä sitä poljinta hirveän paljoa tarvitse painaa että alkaa lukittaa.
Käytännössä tämä ilmenee niin, että auto pyrkii oikaisemaan, kun kaksi yhtä puuta olevaa takarengasta vastustaa tietysti kääntymistä. Mutkissa kovaa ajaminen kysyy herkkää kaasupoljinta tai sivuluisua. ;)
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

JF kirjoitti:Lukituksen voimakkuus riippuu suoraan kaasupolkimen asennosta, eikä sitä poljinta hirveän paljoa tarvitse painaa että alkaa lukittaa.
Oisko kuitenkin niin, että tässä ei vielä ole kysymys niinkään lukittumisesta vaan siitä että ulkokaarteen puoli rullaa, ja kaasupolkimen kevyen painamisen aiheuttama veto välittyy vain sisäpuolen renkaan kautta tiehen, josta johtuu oikaiseva vaikutus. Siihen että lukittuu, pitää sisäpuolen sutia niin paljon että pyörii yhtä lujaa / lujempaa kuin ulkopuoli.

EDIT: toki talvella menee helposti lukittumisen ja sivuluisun puolelle.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Rak

Viesti Kirjoittaja Rak »

Hj60 kertoo asian oikein, tämän tyyppisissä lukoissa toinen rengas ei tiedä mitä toinen puuhaa, eli lukko estää vetareita pyörimästä hitaampaa kuin lautaspyörä, vetarin pyöriessä nopeampaa kuin lautaspyörä lukko antaa myöten.

Tästä aiheutuu se että sopivasti moottorijarrutettaessa molemmat vetarit voivat alkaa pyöriä nopeampaa kuin lautaspyörä jolloin voima ei välity, tästä on omakohtaisia kokemuksia suzukissa, kylmillä öljyillä yhden kerran vapautti molemmat vetarit moottorijarrutuksessa muutamaksi sekunniksi :wink:

Rak
Vastaa Viestiin