Sivu 1/1
HDJ perien välykset ja äänet!!
Lähetetty: Ma Helmi 13, 2006 6:33 pm
Kirjoittaja dappis
Olenkohan ymmärtänyt oikein, että etuperän planeettapyörien keskinäistä välystä voi säätää?? Jos näin, niin kuka osaa neuvoa tyhjentävästi, miten homma etenee?? Onnistuuko kohtuudella itse tehtynä?? Entäs takana??
Etuperässä jonkun verran välystä, kun kaasua painaa ja löysää ja hieman perä ääntääkin matka-ajossa. Saisiko tuota ääntä pois(vähemmäksi) välystä säätämällä(pienentämällä??). Onhan siellä toki joka boori kulunut ja välystä tulee myös sieltä..
Kertokaa viisaat, mitä kannattaa tässä vaiheessa tehdä???
Jospa se täys etuperäremontti ei olisi vielä ajankohtainen.
Lähetetty: Ma Helmi 13, 2006 6:36 pm
Kirjoittaja dappis
Ja kyseessä siis HDJ80 -90, ajettu 425tkm, sähkölukoillax3
Lähetetty: Ti Helmi 14, 2006 11:14 am
Kirjoittaja TOHJ61
Noilla kilometreillä on yleensä tavallista, varsinkin etu akselilla, että ääntää.
Jos ei remonteja ole tehty?
Ajelin samanlaisella liki kolme vuotta, johon oli remontit tehty Tojotalla.
- etu-perän kuluvat osat
- kytkin
- jakiksen laakerit ja stefat
- hinta oli mumon markoissa 27000!
Lähetetty: Ke Helmi 15, 2006 9:37 am
Kirjoittaja timop
Isojen tasauspyörien (ne rataat johon vetoakselin pää tulee) alla on säätölevyt joilla tasauspyörien hammasvälys säädetään. Aika hinnakkaat lätkät, mutta ne on karkaistua terästä koska toimivat samalla vetopyörän päittäislaakerina. Eli ei kannata tehdä pehmeästä tavarasta, leikkaa varmasti.
Kyllähän "vähän" ääntävän välityksen saa yleensä täysin hiljaiseksi, kun hammaskosketuksen säätää oikeaksi. Silloin välys on mitä on, ja jos välys halutaan säätää tietyksi, hammaskosketus on jotain mitä on. Tärkeintä on säätää hammaskosketus oikeaksi äänten ja kestävyyden kannalta, silloin välyskin on kohdallaan kulumattomilla välityksillä ja kuluneillakin lähellä oikeaa. Se välys ei ole toiminnan kannalta mitenkään kriittinen, kunhan ei ole liian pieni, mutta hammaskosketus on.
Timop
Lähetetty: Ke Helmi 15, 2006 8:30 pm
Kirjoittaja dappis
Mitenkähän tuon välyksen saa oikeaksi äänten ja kestävyyden kannalta?? Se välys ilmeisesti säädetään noiden säätölevyjen paksuudella? Onko niitä siellä useita puolellaan, vai vain yksi? Onnistuuko noiden tekeminen itse??
Eli navat auki, vetarit ulos, etukardaani irti, perän koppa auki ja murikka pöydälle. Varmaan jotain jäi välistä.. Mitenkä siitä sittten jatketaan....
Muuten Timop, kyselin sinulta tuota kytkimen vaihdon ihanuutta.. Oliko mahdoton homma?? Kyselin Toyotalta ja tarvikeliikkeistä ja tojolla asetelma oli halvin(246€) - kallein tarvikepaketti 465€... Vaihtotyöstä vinkuivat tojolla 190€. Ei kuulosta ihan mahdottomalta... Taidanpa laiskuuttani viedä sinne. Päivän varmaankin saisi itse tapella, ennen kuin uudet osat on paikallaan.... Eikä varmaa ole tuo laatikkopaketti ihan kevytkään..
Ja vielä niistä kiertokangan laakereista - olivat aivan pilalla. Osassa jopa noin 6m kanttiinsa oli pinnoitetta lähtenyt kävelemään. Taisi tulla vaihto kreivin aikaan.
Lähetetty: Ke Helmi 15, 2006 8:52 pm
Kirjoittaja Käyttäjä
Isojen tasauspyörien (ne rataat johon vetoakselin pää tulee) alla on säätölevyt joilla tasauspyörien hammasvälys säädetään. Aika hinnakkaat lätkät
Shimmit toitsulla 4 egee/kpl.
Vaihtotyöstä vinkuivat tojolla 190€. Ei kuulosta ihan mahdottomalta...
Ei kuulosta sillä se on halpa...oiskohan antanu väärän hinnan???
Päivän varmaankin saisi itse tapella, ennen kuin uudet osat on paikallaan.... Eikä varmaa ole tuo laatikkopaketti ihan kevytkään..
Aikas hyvin jos päivässä...saa olla hyvät nosturit kohteella,meikäläinen vaihtoi kaverin montulla HJ:n loota/jakis paketin toiseen,ehjään pakettiin...12 miestyötuntia ensikertalaisilta...Niin toi loota/jakis painaa ihan sairaasti...
