Kuva Kuva

HJ60 vinssin käyttö aloittelijalle

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

osilpi
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 1:09 am
Paikkakunta: Sipoo

HJ60 vinssin käyttö aloittelijalle

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Nyt tarttis saaha vähän opastusta ton mekaanisen vinssin käyttöön, kun en ole koskaan käyttänyt. Ei ole käytetty ainakaan kolmeen vuoteen (ed om).

Käyttöohjettahan mulla ei vielä ole (birfieldin ohje on kyl), mut su pitäis mettään päästä...

eli

1- Mitäs tarkistan/huollan ennen käyttöä? Vinssi kuulemma on "helppo" purkaa -> vissiin kannattais? Jos osaan sen purkaa, mihin tulee kiinnittää huomiota ja mitä rasvaa tungen mihinkin? Siellä on kuulemma jossain joku "varmuuspultti", joka katkeaa, jos kuormittuu liikaa??? Missä tämä on ja mistä tiedän, onko se oikea (mitä lujuutta ja kokoa sen kuuluu olla?)?

2- Mites se ny sit pelaa? Ainakin vaihde vapaalle ja 4L:stä ilmeisesti vielä vähän oikealle jakolootan keppiä? Sittenkö vaan siitä pikkuvivusta säädetään vetosuunta (ei mitään tekstejä jäljellä)?

Vaijeri on kuulemma alkuperäinen -> lienee syytä vaihtaa. Mikä tohon olisi hyvä ja edullinen? Parikyt metriä varmaan riittää aluksi.
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
TOHJ61
Viestit: 447
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 11:28 am
Paikkakunta: Tampere RIP 3.10.2016

Viesti Kirjoittaja TOHJ61 »

1- Tarkista että matopyörästössä on öljyä (vaihteisto öljy).
-Rasvaa vinssin kaardaanin nivelet (vaseliinillä).
-Varmistus sokka on ensimmäisessä nivelessä, vinssistä jakolaatikkoon
päin.
- Katkeaa jos veto on yli 1500 kiloo.
- Muistaakseni alkuperäinen koko on 3.4mm? mutta on noita suurennettu.
- Helppo ja helppo, tietenkin, muista nyt kuitenkin merkata pääty laipat,
joissa on epäkeskolaakerit, joilla säädetään matopyörän kosketus
hammaspyörään.

2- Jakolaatikko vapaalle, ja suunta valitaan vinssin käyttö viusta.
- Vaijeria ei kannata vaihtaa ennen kuin vanha ei enään kestä käyttöä?
- Alkuperäinen mitta on 50m, mutta käytäntö on osoittanut, että 30m
on parempi.
- Voi myös pyörittää vinnssiä ja pyöriä yhtä aikaa.
________________________
pirultahyvä

BJ-41 HJ-60 HJ-61 HDJ-80
SLCK # 47
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Niin semmonen tarkennus, että jakis vapalle (siihen ison ja pikkunelikon väliin) mutta päälootassa pitää olla pykälä päällä, että vinssi vetää.

Ykkösellä saa voimaa, liianki kanssa, mutta on hiidaas. Kuulemma käyttöohjeessaki on sanottu että nelosella vinssataan.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
osilpi
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 1:09 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja osilpi »

hj60 kirjoitti:Niin semmonen tarkennus, että jakis vapalle (siihen ison ja pikkunelikon väliin) mutta päälootassa pitää olla pykälä päällä, että vinssi vetää.

Ykkösellä saa voimaa, liianki kanssa, mutta on hiidaas. Kuulemma käyttöohjeessaki on sanottu että nelosella vinssataan.
Hep. Kannatti kysyä... Eli jakiksen pitää olla vapaalla.

Mites jos haluaa vedon myös pyörille? L4 päälle ja vinssin vivusta?

Niin ja käsite "matopyörästö" on kyllä täysin vieras... Jossain siinä rummun lähellä? Onko siellä joku täyttö/tyhjennyspultti? Vois vissiin uudet öljyt sinnekin laittaa.
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
Avatar
werzu
Viestit: 389
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:54 am
Paikkakunta: Sumiainen ja 01.01.2007 uusi Äänekoski
Viesti:

Vinssin käyttö

Viesti Kirjoittaja werzu »

Vaikka ohjekirja käskee vinssaan jakolaatikko vapaalla niin ainahan se paremmin irtoaa kun vedättää samalla pikkualueella.Jos pyörä on esim uponnut savaan saa vetää vaikka maailman tappiin jos ei pyörillä samalla avita.Teknisesti ei varmasti ole mitään estettä vaan se on varmati sellainen varmuuden maksimointi Toyotan puolelta ettei voi sanoa et on tapahtunut jotain.Aina käytän vetoa ja kyl on paljon helpompi.
Öljyn tarkastusroppu on vinssin oikeassa kyljessä ja täyttö on siinä kulmavaihteessa kaaren takapuolella yläviistossa.tyhjennys on tietysti siellä pohjassa.Kannatta vaihtaa todellakin öljyt ei varmaankaan käytön vaan iän takia.Vinssille ei yleensä kuitenkaan tule monia minuutteja vuodessa keskiverto autoilialle.Muista se jos vedät jotakin niin vinssaa elä nykäise pyösillä sen vaijjerilla.On muuten hyvä konsti saada se ruuvi ulos kun kiskaisee.

T:Werzu #14
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Joo, mitä oon kainuussa ajellu niin mudassa kannattaa pyörittää renkailla, mutta pohjois-suomen jängällä, ku kuntta on kovaa ja kantavaa mutta siitä on menny rengas läpi että joutuu vinssaamaan, ei todellakaan kannata pyörittää renkaita koneella. Seuraus on vaan että rengas kaivaa entistä syvemmälle pehmeään turpeeseen, ja akseli puree entistä tiukemmin siihen kunttaan. Tuo on ainoa huono puoli tojon mekaanisessa, ei voi varovasti luistattamalla vedättää samalla.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
TOHJ61
Viestit: 447
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 11:28 am
Paikkakunta: Tampere RIP 3.10.2016

Viesti Kirjoittaja TOHJ61 »

Hyvä havainto toi "ainoa huono puoli" !!!
Kun vertaa sähkö keloihin?
________________________
pirultahyvä

BJ-41 HJ-60 HJ-61 HDJ-80
SLCK # 47
Avatar
werzu
Viestit: 389
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:54 am
Paikkakunta: Sumiainen ja 01.01.2007 uusi Äänekoski
Viesti:

Vinssin Käyttö

Viesti Kirjoittaja werzu »

Toisaalta mekaanisella ei aiheuta sähkön loppumista ja kuormita ylettömän pientä laturia.Olen joskus kuullut et on sähkösistä kärähtänyt käämejä ja ankkureita.

T:Werzu #14
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Ku ne noita hybridejä rakentaa, niin tekisivät semmosen hybridicruiserin, että ois mekaaninen vinssi niin ku ennenki ja samalla vois tarvittaessa sähköllä varovasti pyörittää renkaita. Tai sitte ku keikkuu jossain rinteessä, ja tankki haukkaa hapet vois sillä sähköllä vinssata sieltä pois.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
osilpi
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 1:09 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja osilpi »

TOHJ61 kirjoitti: -Varmistus sokka on ensimmäisessä nivelessä, vinssistä jakolaatikkoon
päin.
- Katkeaa jos veto on yli 1500 kiloo.
- Muistaakseni alkuperäinen koko on 3.4mm? mutta on noita suurennettu.
No niin.

Öljyt vaihdoin siihen kulmavaihteeseen ja olis uskomatonta kuraa, mitä ulos tuli (tosin sama koski myös jäähdytinnesteitä...).

Mutta tuota varmistussokkaa/pulttia ei kyllä keksitty vaikka useammankin aloittelijan voimin sitä etittiin... Ensimmäisessä nivelessä? Oisko jollain heittää vaikka kuvalla, niin josko sitten löytäis???

Rasvaprässia ei ole kunnollista -> en vielä päässyt rasvailemaan mitään. Eikös joku Würthin perusprässi riitä hyvin (maksaa 15e)? Tartteeko jotain erikoisliittimiä? Bilteman prässiä en osta enää (vuotaa itestään kuiviin)...

Käykö molublublydeeni tms (sitä ois tallilla) joka paikkaan tossa autossa, vai mikä ois hyvä yleisrasva Hojoon?
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

osilpi kirjoitti: Mutta tuota varmistussokkaa/pulttia ei kyllä keksitty vaikka useammankin aloittelijan voimin sitä etittiin... Ensimmäisessä nivelessä? Oisko jollain heittää vaikka kuvalla, niin josko sitten löytäis???
Vinssin matopyörältä tulee akseli, jossa on eka ristikko kiinni. Se on siinä ristikon vinssinpuoleisessa haarukassa, kohtisuoraan sitä sen haarukan ristikkon tappia. Voi olla aika piilossa jos on paskaset osat. Mutta siis etäisyys vinssistä on n. 1 cm.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Avatar
werzu
Viestit: 389
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:54 am
Paikkakunta: Sumiainen ja 01.01.2007 uusi Äänekoski
Viesti:

Vinssin käytöstä

Viesti Kirjoittaja werzu »

Niitä sokkia on kahta vahvuutta ja ainakin ja 80-10.82 on ohuempi ja sen jälkeen paksumpi.Ja hassua on et ohuempi on alle 4e ja paksumi vähän alle 12e.

T:Jarkko Pasanen #14
Avatar
AnttiH
Viestit: 120
Liittynyt: La Huhti 16, 2005 8:18 pm
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja AnttiH »

Mites muuten, mitä hajoaa, jos räkäsee migillä hieman sokankorviketta ja laittaa sokan tilalle vielä jonkun jämäkän teräsnaulan? Hajottaako vinssin ennenkuin katkee vaijeri, jos joutuu oikein tosissaan piukasta paikasta autoa irrottaan?
____________________________
#262 & HJ-60
NymiS
Viestit: 271
Liittynyt: Su Maalis 27, 2005 11:34 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja NymiS »

AnttiH kirjoitti:Mites muuten, mitä hajoaa, jos räkäsee migillä hieman sokankorviketta ja laittaa sokan tilalle vielä jonkun jämäkän teräsnaulan? Hajottaako vinssin ennenkuin katkee vaijeri, jos joutuu oikein tosissaan piukasta paikasta autoa irrottaan?
Vinssi ei hajoa niin pitkään kun sillä on öljyä... Kestää meinaan ainakin 9000kg painavaa jakeluautoa vetää nahkoineen perässä hajoomatta.
Tosin vinssiä pyöritettiin hydraulimoottorilla silloin, ei kardaanilla.

Jakolaatikon ulosottoa varten se sokka on siellä... eli sillä suojataan että ulosotto ei hajoa kun joku ripustaa siihen sen jakeluauton jatkoksi.
Avatar
AnttiH
Viestit: 120
Liittynyt: La Huhti 16, 2005 8:18 pm
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja AnttiH »

Minkäsmoisia kuormia kestää tuo oma kardaani / jakolaatikko vedellä, ennenkuin ampuu? Onko kukaan saanut vinssattua ulosottoa rikki?

Tuli vaan mieleen, kun mun vinssillä tänään kaverin Daihatsua vinssattiin melko v-mäisestä suo-ojasta. Oli niin piukkaan kiinni, että alko tojota liikkua vinssatessa ja tohatsu pysy jumissa, vaikka oli käsijarru päällä, liukas keli antoi myös lisämaustetta. Liinalla vedin lopuks vaan raakaa vetoa, niin alko nouseen. Vinssistä ei ollut tuossa apuja.
____________________________
#262 & HJ-60
Vastaa Viestiin