Kuva Kuva

HJ:n ajoituksen säätö

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

JS

HJ:n ajoituksen säätö

Viesti Kirjoittaja JS »

Onko kenelläkään kokemusta HJ:n pumpun ajoituksen säädöstä?
Äkkipäätä tuntuisi helpolta hommalta, mutta kun katsoo pumpun kiinnitystä niin näyttää pumpun moottorinpuoleisten mutterien löysääminen enemmän kuin kinkkiseltä hommalta.

Osaako kukaan SLCK:laisista tai muista neuvoa helpointa keinoa pumpun löysäämiseen?
Ottaakko moottorin korvakko irti, että saa avaimen alakautta vai polttoainesuodatin jalustoineen, että pääsee yläkautta?

Terv.
- JS -
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Enpä tullu tuota niin tarkkaan kattoneeksi koneremontin yhteydessä, mutta eikö pitkällä jatkolla pääse takaapäin?
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
SISU
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Joulu 29, 2004 10:23 am
Paikkakunta: Pohojoispohojanmaa

Viesti Kirjoittaja SISU »

Nyt on kyllä vähän aikaa kun rappas pumppua mutta kyllä se onnistuu suht kivuttomasti.
SISU:lla siitä selviää
mapylk
Viestit: 3
Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 9:27 am

Löysääminen

Viesti Kirjoittaja mapylk »

Joo, ne moottorin puolen mutterit saa auki sopivan pitkällä jatkolla, vaikka ei äkkiä katsoen uskoisikaan.

Riittääkö muuten niitten neljän mutterin löysääminen, vai onko siellä pumpun alapuolella lisää löysättäviä?

Nimimerkillä minun pumppu ei ainakaan liikahtanut yhtään mihinkään.
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Siinä pumpun alapuolella on (suunnilleen puolivälissä, pituussuunnassa) semmonen kahen kulmaraudan kannake, jossa pultti ja vastamutteri pumpun suunnassa. Seki pitää löysätä, ja saattaahan tuo pumppu muutenki olla "vähän" jumissa.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
JS

HJ:n pumpun säätö

Viesti Kirjoittaja JS »

Enpä ole vielä kerennyt kokeilla miten mutterit aukeaa. Minun koneessa (vm -86) ainakin on suuttimilta tuleva paluuletku/-putki pumpun ja lohkon välissä, joten jatkon mahduttaminen sinne voi olla vaikeaa ilman putken irrottamista.

- JS -
mapylk
Viestit: 3
Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 9:27 am

Näin

Viesti Kirjoittaja mapylk »

Eilen illalla kokeilin miten sisemmät pultit saa auki..

Monivaiheinen juttu:
Ottaa ensin 14mm hylsyn ja laittaa sen lyhyeen jatkoon kiinni. Tunkee tämän pumpun ja moottorin väliin pumpun takaa. Ottaa toisen lyhyen jatkon ja tunkee sen siihen ensimmäisen jätkoksi, eli liittää jatkot siellä pumpun ja moottorin välissä.

Sitten jos oli suunnilleen oikean mittaiset jatkot, niin vääntiön pitäisikin olla siinä pumpun perän tienoilla, josta sitä pääsee niveljatkoksella vääntämään. Kädellä mahtuu pumpun alapuolelta sököttelemään hylsyn paikoilleen. Hylsyllä pääsee nyt käsiksi molempiin muttereihin.

Loppujen lopuksi siinä oli siis räikkä - pitkä jatko - nivel - lyhyt jatko - lyhyt jatko - hylsy. Jees.

Ja minullakin siellä oli pumpun ja lohkon välissä se putki edessä. Ei haitannut.
- JS -

Viesti Kirjoittaja - JS - »

Kiitos, noin tarkoilla ohjeilla kyllä pitäisi homma onnistua. Tosin vaikuttaa kyllä siltä, että pitää olla ylimääräinen käsipari apuna.

- JS -
Vastaa Viestiin