Kestääkö tuplaristikko jatkuvaa käyttöä?
Valvoja: Käyttäjä
Kestääkö tuplaristikko jatkuvaa käyttöä?
Ajattelinpa sellaista että kun nyt jossain vaiheessa tulee ajankohtaiseksi tuo kierrejousituksen paikalleensovittelu, ja sen yhteydessä on määrä pidentää BJ-42:n akseliväliä vastaamaan BJ-43:sta, niin jos teen takakardaanin uusiksi käyttämällä hyväksi nurkkiin pyörimään jäänyttä HJ:n etukardaanin tuplaristikkoniveltä, niin kestääkö se ajaa esim. 100 000 km? Kyseisen nivelen kunto on kyllä huippuluokkaa (tosi timmi).
Esim. Unimogeissahan on etuakselin murrokset toteutettu moisilla, ne tietysti pyörivät ainakin puolet hitaammin kuin kardaani portaalien ja perävälitysten johdosta mutta näyttäisi siltä että kestää hyvin.
Olisi vain kovin kätevää käyttää tuplaniveltä tuossa, selviäisi yhdellä ainoalla kardaanityöllä ja todennäköisesti se toimisi paremmin lisääntyneiden joustojen kanssa.
Lähinnä siis kiinnostaa HJ:n omistajien kokemukset, onko nivelen kesto tyyppiä "isältä pojalle"? Äh, taisinpa vastata itselleni, mutta menköön.
Esim. Unimogeissahan on etuakselin murrokset toteutettu moisilla, ne tietysti pyörivät ainakin puolet hitaammin kuin kardaani portaalien ja perävälitysten johdosta mutta näyttäisi siltä että kestää hyvin.
Olisi vain kovin kätevää käyttää tuplaniveltä tuossa, selviäisi yhdellä ainoalla kardaanityöllä ja todennäköisesti se toimisi paremmin lisääntyneiden joustojen kanssa.
Lähinnä siis kiinnostaa HJ:n omistajien kokemukset, onko nivelen kesto tyyppiä "isältä pojalle"? Äh, taisinpa vastata itselleni, mutta menköön.
No ei se ainakaan käytössä olleissa HJ60:ssä ole isältä
pojalle... etenkään enää tässä vaiheessa kun autot alkaa
olla jo miehen iässä ja kilsoja takana enemmän kuin tohtii ajatella.
Eli... jos pitäis luetella kaksi varmaa remonttikohdetta '81 - '85
HJ60:ssä ne olis 1. vuotavat etuakselin stefat 2. etukardaani.
'86 se muuttuu normaaliristikkoiseksi ja jäljelle jää ne vuotavat
stefat.
Jouduinhan minäkin sen etukardaanin fiksata... ja hyvä tuli.
Toivottavasti nykyinen omistaja arvostaa sitä !
Kannattaa harkita... ainakin kannattaa varautua sitten pitämää
siitä kunnolla huolta. Hmm... jos se on hyvässä kunnossa niin
sillä vois kyllä tehdä jonkun jurruuttavasta etuvedosta kärsivän
HJ60 omistajan TODELLA onnelliseksi. Ehkä kannattais antaa sen
vielä hetki pyöriä nurkissa....
pojalle... etenkään enää tässä vaiheessa kun autot alkaa
olla jo miehen iässä ja kilsoja takana enemmän kuin tohtii ajatella.
Eli... jos pitäis luetella kaksi varmaa remonttikohdetta '81 - '85
HJ60:ssä ne olis 1. vuotavat etuakselin stefat 2. etukardaani.
'86 se muuttuu normaaliristikkoiseksi ja jäljelle jää ne vuotavat
stefat.
Jouduinhan minäkin sen etukardaanin fiksata... ja hyvä tuli.
Toivottavasti nykyinen omistaja arvostaa sitä !
Kannattaa harkita... ainakin kannattaa varautua sitten pitämää
siitä kunnolla huolta. Hmm... jos se on hyvässä kunnossa niin
sillä vois kyllä tehdä jonkun jurruuttavasta etuvedosta kärsivän
HJ60 omistajan TODELLA onnelliseksi. Ehkä kannattais antaa sen
vielä hetki pyöriä nurkissa....
3. '83 HJ60 LG-MW HPV (2016 -> nykyinen)
2. '82 HJ60 LG-KW VLO-Cruiser (2000-2003, ex)
1. '84 BJ45 LV-KCW VNR (1999-2000, ex)
2. '82 HJ60 LG-KW VLO-Cruiser (2000-2003, ex)
1. '84 BJ45 LV-KCW VNR (1999-2000, ex)
-
- Viestit: 56
- Liittynyt: Pe Marras 26, 2004 8:12 pm
- Paikkakunta: Laukaa
- Viesti:
Omassa hojottimessa ollut tuplaristikko antoi periksi 490tkm paikkeilla. Sopivasti hiekkamujua ja rasvauksen puute on aika tehokas yhdistelmä syömään tuplaristikon (ja miksei muutkin).
Itse olen sovitellut samanmoisen ristikon myös hj61:seen...
Ja meinaan laittaa myös juuri ostamaani BJ:n...
Itse olen sovitellut samanmoisen ristikon myös hj61:seen...
Ja meinaan laittaa myös juuri ostamaani BJ:n...
Cruiserit ruostuu...
BJ40, HJ60, 2xHJ61
SLCK #152
BJ40, HJ60, 2xHJ61
SLCK #152
se tuplaristikon tappi/kuula yhdistelmä on hiluxin etukardaanissa se heikkokohta,kun se löystyy niin kyllä meno on hurjaa nykii ja paukutaa kunnolla tohon verrattuna tavallisesta ristikosta vaikka puuttuis kaikki neulat niin se ei tunnu missään.
en kyllä laittais taakse edes normaalin kokosilla pyörillä oleviin autoihin saatikka offipeleihin.
toinen huonopuoli on myös perien kallistus jos tekee kulmat oikeaksi tuplalle,ne on myöhemmin pielessä normaalille ristikolle.
en kyllä laittais taakse edes normaalin kokosilla pyörillä oleviin autoihin saatikka offipeleihin.
toinen huonopuoli on myös perien kallistus jos tekee kulmat oikeaksi tuplalle,ne on myöhemmin pielessä normaalille ristikolle.
Hmm, totta, mutta taka-akselin pinjoninkulman muuttaminen ei ole hirveän vaikeaa lehtijousilla, ja kierrejousilla sen voisi tehdä todella helpoksi, tekisi tukivarsille tukilevyt joissa esim. kahdet reiät. Tosin taitaa kulma olla niin pieni että reiät tulisivat liian lähelle toisiaan.. mutta sellainen metallityön täyteinen viikonlopun homma se korkeintaan on. Kierrejousen tukikin täytynee myös suunnitella vähän sillä silmällä että saa tarvittaessa muutettua.
Tuo on kyllä ihan huippuyksilö joka minulla on, tosin jäljellä kardaanista on pelkkä tuplaristikko joten yhtään sen helpommin kuin sen virittelen oman auton alle ei siitä kukaan muukaan saisi kardaania.
Täytyy vähän vielä kiusata asiantuntijoita asialla, mutta kun esim. rasvausta en tule laiminlyömään niin eiköhän se siitä ala rakentua. Nykyäänkin taka-akselin pinjonki osoittaa sen verran ylös että akselin asento tulee säilymään suht' entisellään, ellen jopa vähän laske pinjonia muutoksen yhteydessä.
Eikö muuten traktoripuolella noita tuplaristikoita käytetä missään?
Tuo on kyllä ihan huippuyksilö joka minulla on, tosin jäljellä kardaanista on pelkkä tuplaristikko joten yhtään sen helpommin kuin sen virittelen oman auton alle ei siitä kukaan muukaan saisi kardaania.
Täytyy vähän vielä kiusata asiantuntijoita asialla, mutta kun esim. rasvausta en tule laiminlyömään niin eiköhän se siitä ala rakentua. Nykyäänkin taka-akselin pinjonki osoittaa sen verran ylös että akselin asento tulee säilymään suht' entisellään, ellen jopa vähän laske pinjonia muutoksen yhteydessä.
Eikö muuten traktoripuolella noita tuplaristikoita käytetä missään?
Kaikki kolme nippaa on samankokoisia eli niitä
normaalikokoisia nippoja mitä nipat yleensä on.
Mutta niin he le va tan ahtaassa paikassa... sitä jurdaania
on turha alkaa rasvata jos on pinna kireenä tai muuten
vaan v.atuttaa. Meinaan sen jälkeen saattaa se r.keleen
prässi lentää ja kauas.
Kaverilla oli '89 Hilux 4WD (IFS etupää) ja sen jurdaanin
CV-joint:n nipat oli kyllä kaikki saman kokoisia.
Ja muuten jyrrästi sekin jurdaani.
Saattaa muuten sen tuplaristikon olemassaolon
filosofiaa jollain tapaa valottaa tuo englannin kielinen
nimitys sille. Constant Velocity Joint.
Näin se on Toyotata EPC:ssä nimetty.
normaalikokoisia nippoja mitä nipat yleensä on.
Mutta niin he le va tan ahtaassa paikassa... sitä jurdaania
on turha alkaa rasvata jos on pinna kireenä tai muuten
vaan v.atuttaa. Meinaan sen jälkeen saattaa se r.keleen
prässi lentää ja kauas.
Kaverilla oli '89 Hilux 4WD (IFS etupää) ja sen jurdaanin
CV-joint:n nipat oli kyllä kaikki saman kokoisia.
Ja muuten jyrrästi sekin jurdaani.
Saattaa muuten sen tuplaristikon olemassaolon
filosofiaa jollain tapaa valottaa tuo englannin kielinen
nimitys sille. Constant Velocity Joint.
Näin se on Toyotata EPC:ssä nimetty.
Ostin tuossa kesällä sellaisen tarvikkoristinivelen jossa oli rasvanippana sellainen perhanan pikkunippeli, onneksi varastoista löytyi tavallisella, isommalla päällä oleva nippa jolla oli sama kierre kuin tuolla pienemmällä. Kannattaa muuten tarkistaa tämä ennen kuin antaa nivelten kuivua jumiin, jos vain tavallisen prässin pää sopii koloihin. Nipat eivät traktori/raskaan kaluston/maansiirtopuolen kaupoissa maksa juuri mitään.