Kuva Kuva

Kestääkö tuplaristikko jatkuvaa käyttöä?

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Avatar
JF
Viestit: 327
Liittynyt: To Marras 25, 2004 10:37 am
Paikkakunta: Kauniainen

Kestääkö tuplaristikko jatkuvaa käyttöä?

Viesti Kirjoittaja JF »

Ajattelinpa sellaista että kun nyt jossain vaiheessa tulee ajankohtaiseksi tuo kierrejousituksen paikalleensovittelu, ja sen yhteydessä on määrä pidentää BJ-42:n akseliväliä vastaamaan BJ-43:sta, niin jos teen takakardaanin uusiksi käyttämällä hyväksi nurkkiin pyörimään jäänyttä HJ:n etukardaanin tuplaristikkoniveltä, niin kestääkö se ajaa esim. 100 000 km? Kyseisen nivelen kunto on kyllä huippuluokkaa (tosi timmi).

Esim. Unimogeissahan on etuakselin murrokset toteutettu moisilla, ne tietysti pyörivät ainakin puolet hitaammin kuin kardaani portaalien ja perävälitysten johdosta mutta näyttäisi siltä että kestää hyvin.

Olisi vain kovin kätevää käyttää tuplaniveltä tuossa, selviäisi yhdellä ainoalla kardaanityöllä ja todennäköisesti se toimisi paremmin lisääntyneiden joustojen kanssa.

Lähinnä siis kiinnostaa HJ:n omistajien kokemukset, onko nivelen kesto tyyppiä "isältä pojalle"? Äh, taisinpa vastata itselleni, mutta menköön.
Avatar
Mr_Denso
Viestit: 79
Liittynyt: La Tammi 15, 2005 3:39 pm
Paikkakunta: E-P

Viesti Kirjoittaja Mr_Denso »

No ei se ainakaan käytössä olleissa HJ60:ssä ole isältä
pojalle... etenkään enää tässä vaiheessa kun autot alkaa
olla jo miehen iässä ja kilsoja takana enemmän kuin tohtii ajatella.

Eli... jos pitäis luetella kaksi varmaa remonttikohdetta '81 - '85
HJ60:ssä ne olis 1. vuotavat etuakselin stefat 2. etukardaani.
'86 se muuttuu normaaliristikkoiseksi ja jäljelle jää ne vuotavat
stefat. :)

Jouduinhan minäkin sen etukardaanin fiksata... ja hyvä tuli.
Toivottavasti nykyinen omistaja arvostaa sitä !

Kannattaa harkita... ainakin kannattaa varautua sitten pitämää
siitä kunnolla huolta. Hmm... jos se on hyvässä kunnossa niin
sillä vois kyllä tehdä jonkun jurruuttavasta etuvedosta kärsivän
HJ60 omistajan TODELLA onnelliseksi. Ehkä kannattais antaa sen
vielä hetki pyöriä nurkissa.... :wink:
3. '83 HJ60 LG-MW HPV (2016 -> nykyinen)
2. '82 HJ60 LG-KW VLO-Cruiser (2000-2003, ex)
1. '84 BJ45 LV-KCW VNR (1999-2000, ex)
Erno Kilpeläinen
Viestit: 56
Liittynyt: Pe Marras 26, 2004 8:12 pm
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Erno Kilpeläinen »

Omassa hojottimessa ollut tuplaristikko antoi periksi 490tkm paikkeilla. Sopivasti hiekkamujua ja rasvauksen puute on aika tehokas yhdistelmä syömään tuplaristikon (ja miksei muutkin).

Itse olen sovitellut samanmoisen ristikon myös hj61:seen...

Ja meinaan laittaa myös juuri ostamaani BJ:n...
Cruiserit ruostuu...
BJ40, HJ60, 2xHJ61
SLCK #152
jjtp
Viestit: 409
Liittynyt: To Marras 25, 2004 10:07 am
Paikkakunta: hamina puh:0443500971

Viesti Kirjoittaja jjtp »

se tuplaristikon tappi/kuula yhdistelmä on hiluxin etukardaanissa se heikkokohta,kun se löystyy niin kyllä meno on hurjaa nykii ja paukutaa kunnolla tohon verrattuna tavallisesta ristikosta vaikka puuttuis kaikki neulat niin se ei tunnu missään.
en kyllä laittais taakse edes normaalin kokosilla pyörillä oleviin autoihin saatikka offipeleihin.
toinen huonopuoli on myös perien kallistus jos tekee kulmat oikeaksi tuplalle,ne on myöhemmin pielessä normaalille ristikolle.
Avatar
JF
Viestit: 327
Liittynyt: To Marras 25, 2004 10:37 am
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja JF »

Hmm, totta, mutta taka-akselin pinjoninkulman muuttaminen ei ole hirveän vaikeaa lehtijousilla, ja kierrejousilla sen voisi tehdä todella helpoksi, tekisi tukivarsille tukilevyt joissa esim. kahdet reiät. Tosin taitaa kulma olla niin pieni että reiät tulisivat liian lähelle toisiaan.. mutta sellainen metallityön täyteinen viikonlopun homma se korkeintaan on. Kierrejousen tukikin täytynee myös suunnitella vähän sillä silmällä että saa tarvittaessa muutettua.

Tuo on kyllä ihan huippuyksilö joka minulla on, tosin jäljellä kardaanista on pelkkä tuplaristikko joten yhtään sen helpommin kuin sen virittelen oman auton alle ei siitä kukaan muukaan saisi kardaania.

Täytyy vähän vielä kiusata asiantuntijoita asialla, mutta kun esim. rasvausta en tule laiminlyömään niin eiköhän se siitä ala rakentua. Nykyäänkin taka-akselin pinjonki osoittaa sen verran ylös että akselin asento tulee säilymään suht' entisellään, ellen jopa vähän laske pinjonia muutoksen yhteydessä.

Eikö muuten traktoripuolella noita tuplaristikoita käytetä missään?
jjtp
Viestit: 409
Liittynyt: To Marras 25, 2004 10:07 am
Paikkakunta: hamina puh:0443500971

Viesti Kirjoittaja jjtp »

ok noi ! onkos siinä hj tuplanivelessä ne rasvaus nipat semmoset normaalia nippaa pienemmät,hilun ristikoissa ne on ainakin kerran kun etsin siihen sopivaa päätä mikä käy rasvarässiin niin en löytänyt mistään.
saitkos jf ne levyt ja pyöränpultit hommattua?
mikä oli pulttien kpl hinta?
Avatar
Mr_Denso
Viestit: 79
Liittynyt: La Tammi 15, 2005 3:39 pm
Paikkakunta: E-P

Viesti Kirjoittaja Mr_Denso »

Kaikki kolme nippaa on samankokoisia eli niitä
normaalikokoisia nippoja mitä nipat yleensä on.

Mutta niin he le va tan ahtaassa paikassa... sitä jurdaania
on turha alkaa rasvata jos on pinna kireenä tai muuten
vaan v.atuttaa. Meinaan sen jälkeen saattaa se r.keleen
prässi lentää ja kauas.

Kaverilla oli '89 Hilux 4WD (IFS etupää) ja sen jurdaanin
CV-joint:n nipat oli kyllä kaikki saman kokoisia.
Ja muuten jyrrästi sekin jurdaani.

Saattaa muuten sen tuplaristikon olemassaolon
filosofiaa jollain tapaa valottaa tuo englannin kielinen
nimitys sille. Constant Velocity Joint.
Näin se on Toyotata EPC:ssä nimetty.
jjtp
Viestit: 409
Liittynyt: To Marras 25, 2004 10:07 am
Paikkakunta: hamina puh:0443500971

Viesti Kirjoittaja jjtp »

ok noi hj isotekniikka isot nipat :)
toi pikkutekniikan tupla on vielä kivempi rasvata ,varsinkin kun ei edes löydy pikkupäällä olevaa rässiä .
kyse on 82 jäykkä peräisestä hilusta mä olen siihen uuden kardaanin ostanut mikä makso 5500mk, vähä tekis kyllä päästä rasvaamaankin.
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Eikö Toyotalta löydy Toyotan nippoihin sopivaa rässinpäätä? Hinta tosin voip taas olla kohillaan.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
jjtp
Viestit: 409
Liittynyt: To Marras 25, 2004 10:07 am
Paikkakunta: hamina puh:0443500971

Viesti Kirjoittaja jjtp »

kyllä tuli sieltäkin joskus kysyttyä,mielessä on käynyt että jos modaisi hieman moottorisahan laipalle tarkoitettua rässiä ,jotain on kuitenkin keksittävä.
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Saiskohan sopivaan putkenpätkään työstettyä vaikka O-renkaan tai jotain tiivisteeksi, ja toiseen päähän tavallisen rasvanipan. Se sitte rasvaprässiin ja sen kans auton alle...
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Avatar
Mr_Denso
Viestit: 79
Liittynyt: La Tammi 15, 2005 3:39 pm
Paikkakunta: E-P

Viesti Kirjoittaja Mr_Denso »

jjtp: ok noi hj isotekniikka isot nipat
Aaa... eli ne on H.D. nipat H.D. Cruiserissa.
COOL. 8)
Avatar
JF
Viestit: 327
Liittynyt: To Marras 25, 2004 10:37 am
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja JF »

Ostin tuossa kesällä sellaisen tarvikkoristinivelen jossa oli rasvanippana sellainen perhanan pikkunippeli, onneksi varastoista löytyi tavallisella, isommalla päällä oleva nippa jolla oli sama kierre kuin tuolla pienemmällä. Kannattaa muuten tarkistaa tämä ennen kuin antaa nivelten kuivua jumiin, jos vain tavallisen prässin pää sopii koloihin. Nipat eivät traktori/raskaan kaluston/maansiirtopuolen kaupoissa maksa juuri mitään.
offirauta
Viestit: 9
Liittynyt: Pe Elo 18, 2006 7:42 am
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja offirauta »

Onko kukaan hurja vaihtanut sitä tuplaristikon väli palloa ku ois muuten ehjä etukardaani itellä. Jotenkin näyttää että ei ole vaihdettavaa mallia.
Avatar
jpesala
Viestit: 384
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:11 am
Paikkakunta: lahti

Viesti Kirjoittaja jpesala »

tavallisen rasvarässin päähän laitetaan rasvauspiikki niin johan onnistuu.
se piiki työnnetään siihen kuulaan mikä on joka nipassa oli sitten iso tai pieni nippa.
t.jp
Vastaa Viestiin