Kuva Kuva

BJ40 Neliveto kyssäri

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

AnttiH

BJ40 Neliveto kyssäri

Viesti Kirjoittaja AnttiH »

Kävi tuossa tänään, kun tulin töistä mettäreittejä kotiin, niin jyrkässä alamäessä, melkein umpihagessa jouduin vekslaan edes takas pakilla. Alas tullessa, ei laskenutkaan enää pakkia pois silmästä, eli keppi oli jäykkä. Samoin oli jakoaskin keppi, eli ei päästänyt nelikkoa pois päältä. Hieman rytkäytin pakilla ja sain nelikon pois, jonka jälkeen pakin pois päältä.
Nyt oli vaihdekeppi vapaalla ja tökkäsin nelikon takas päälle, jolloin auto lähti keppi vapaalla ryömimään taaksepäin :o . Kytkin pohjaan ja käytin taas takavedolla ajoin metrin ykkösellä eteen ja vapaalle. Nyt laitoin nelikolle ja ykkösen silmään, niin lähti etenemään ja tällä kertaa oikeaan suuntaan.
Ajelin nelikko päällä ykkösellä kelkkauran pohjaa muutama sata metriä, kokeilin takavetoakin ja takas nelikolle, kun ei takavedolla tehnyt muuta, kun kaivo perää syvemmälle hankeen. Nelikolla taas eteni ihan normisti. Tulin metsäautotielle ja ajelin nelikolla ensin ykkösellä, kakkosella ja kolmosella n. kuutta kymppiä ja kaikki pelas ihan kun pitikin. Pihatiellä kävin vielä pikkupykälätkin läpi ja kaikki loksahteli silmään ihan normaalisesti.
Omituinen vika, joka ikäänkuin korjaantui itsekseen. Ihmetyttämään jäi, mistä voisi johtua....?
#262 & HJ-60
hj60

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Oliko auto ristiriipunnassa tai muuten notkollaan, että oiskohan kepit vähän ottanu koriin kiinni? Muutenhan noilla laatikolla ja jakiksella ei oo juurikaan yhteistä sielunelämää.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
AnttiH

Notkollaan saattoi hieman olla, kun oli jyrkässä mäessä nokka alaspäin, muttei kyllä ristiriipunnassa.
Aikasemmassa Bj:ssä jakoaskin keppi takkuili, kun oli ristiriipunnassa. Kaveri ylitti sillä ojaa takaveto päällä, eikä saanu nelikolle enää, kun sitä olis tarvinnu :lol: Pääsin apuihin ja sain kokemuksella nelivedon temppuiltua päälle ja auton ojan paremmalle puolelle.
Voi olla, että joudun huomenillalla käyttämään laatikon irrallaan, pitää tutkailla samalla. Kytkinvaivoja on ollut hieman rempan jälkeen, voi olla että on tuolla kytkimen takkuamisella tekemistä tuon tämänpäiväsen kanssa.
#262 & HJ-60
hj60

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Oon ollu talvikelillä pari kertaa kiinni, ja ihmetelly että mikä on, niin kun hyppää ulos autosta tai pistää pään ikkunasta, huomaa ettei toista sen kyljen rerngasta näy ku ristikkäiset pyörät on löytäny hangen alta mukavat montut...
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
AnttiH

Tarttee nyt tarkkailla, uusiiko vika. On kolme vapaapäivää aikaa käydä ajeluilla. Kävin iltasella vielä kaupoilla ja keilahallilla ja noilla reisuilla kykä pelas moitteettomasti. Tuon rytäyksen seurauksena hävis kytkinvika :o
#262 & HJ-60
mikjus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikjus »

Mulla oli ongelmana että ei saanu joskus nelikolta pois vaikka miten nytkytti ja sotki keppejä. Toisinaan taas toimi ihan moitteitta. Nyt avasin jakolootan ja siellä olikin käynyt hammaspeikko ja laakereita sököinä. No uudet laakerit toiseen lootaaan, stefat yms. yhteensä noin 300€. Harmi vaan kun meni melkein kaikki rattaat käyttökelvottomiksi ja joutuu laittaan/kunnostamaan vanhemman mallisen jakiksen. Tosin mulla jo piti jonkunlaista ujelustakin toi loota joten ei ihan yllärinä tullut. Nelivedon poiskytkemisen ongelmat johtunee lienee sen siirtoholkin liikkumisesta ja osumisesta booreille. Pienessä liikkeessä meni mulla helpoiten päälle/pois.
AnttiH

Ujelluksia ei kuulu, eikä tuo jakiksen takkuilu mitenkään yllätyksenä tullut, koska vanhassa bertassa joutu yleensä jakiksen kanssa käyttämään lievää väkivaltaa... Lähinnä ihmetytti, kun ei laskenu pakkia pois silmästä, kun oli neliveto päällä, kun sai nelikon pois, niin pääs taas etiäppäinkin.
Eiköhän tuo selvinne, kun pääsee auto käytölle. Ja noista vioistahan ei eroon pääse, kun korjaamalla, jos alkaa oikein temppuilemaan.
#262 & HJ-60
Vastaa Viestiin