Sivu 1/2

HJ:n laturin päivitystä

Lähetetty: Ke Tammi 19, 2005 10:55 am
Kirjoittaja hj60
Tere!

Onko kukaan vaihtanu HJ:n alkuperäistä laturia tehokkaampaan/asentanu rinnalle toista laturia?

Jos, niin ootteko käyttäny "sitä kuuluisaa pösön" alipainepumppua, vai saako tuohon orkkispumppuun sopivaa tehokkaampaa laturia.

HJ61:n laturi tais olla tehokkaampi (oliko 40 A) ku HJ60:n (olikohan 25 A), mutta alipainepumpun boorit on kuulemma erit, ja taasen sitte samat ku Hiacen pumpussa, olenkohan ymmärtäny oikein?

Eli kai tuo 61:n laturiki ois tehokkaampi ku tuo vanha.

Lähetetty: Ke Tammi 19, 2005 11:57 am
Kirjoittaja jjtp
täytyy katsoa minkä tehoinen on 3.0 dynan laturi ja sopiiko kiinikkeisiin mulla noita taitaa pari löytyä ne on ulkopuolisella mekaanisella säätimellä niinkuin hj60.
tossa hj61 laturissa on säädin sisällä laturit ovat just sitä uuttamallia missä hiiltenloputtua palaa aina muutakin ,kiinitys lienee kuitenkin suht sama luulisin.(vai onko?)
hiluxin kohdalla olin vaihtanut vanhan mallin tilalle missä on ollut ulkopuolinen säädin,uudemman mallisen sisäisellä säätimellä olevaan.
otin vain sen vanhan säätimen pois ja laitoin hyppylangan siihen säätimen liittimelle että lataa ja latausvalo toimii ok.
no kaikki toimi ok kunnes jätti auton seisomaan niin se purkas akkua,asia korjautui vaihtamalla 1a tehonkestoltaan olevan diodin sinne 1a/600v tais olla 1n4007 tai joku vastaava piidiodi (maksaa elekroniikka liikeessä 20-50senttii.
tinaa vain ton diodin abikoliittimiin ja tökkää paikalleen ja suojaa täriniöltä ja sähköisesti oikosuluilta siinä kulkee +12-14v jännite.

Lähetetty: Ke Tammi 19, 2005 12:03 pm
Kirjoittaja hj60
Mites tuo säädin, onko sen vaihdolla elektrooniseen tarvikekilkkeeseen mitään apua.

Kyseessä ei siis ole lataamattomuusongelma, vaan se että on tuota sähköhilpettä (webasto, työvaloja yms.) kertyny/kertyy aina vaan.

Lähetetty: Ke Tammi 19, 2005 12:08 pm
Kirjoittaja jjtp
vanha mekaaninen on siitä kiva että pystyy säätämäämään jännitettä,elekronisessa on se samajännite aina yksilöstä riippuen.
pidän mekaanista säädintä luotettavana niin kauan kun se toimii,mikää ei pala jos esim hiilet loppuu.
taitaa olla noi tarvike säätimet nykyään kaikki elekronisia ulkopuolisetkin ei mulla niiden kanssa ole ikinä mitään ongelmia ollut.
niin eihän mekaanisen vaihdosta elekroniseen ole mitään apua se tasaa vain jännitteitä 24 v laturissa ne voi mennä yli 30v ilman säädintä,virta pysyy kuitenkin samana.
vasta tehokkaampi laturi auttaa jos alkaa olemaan virta pulaa

Lähetetty: Ke Tammi 19, 2005 2:51 pm
Kirjoittaja pikkujussi
Malli: Land Cruiser (24V)
Moottori: 4,0 D/TD. (24V HJ61)
Vuosimalli: 08.85-12.90
Merkki: Toyota
Teho: 40A

Malli: Land Cruiser (24V)
Moottori: 4,0 D. (24V HJ60)
Vuosimalli: 08.82-07.87
Merkki: Toyota
Teho: 25A

Malli: Dyna (24V)
Moottori: 3,0 D. (24V BU.)
Vuosimalli: 02.72-08.80
Merkki: Toyota
Teho: 20A

Malli: Dyna (24V)
Moottori: 3,0-3,4 D. (24V BU.)
Vuosimalli: 09.84-08.88
Merkki: Toyota
Teho: 25A

Malli: Dyna (24V)
Moottori: 3,0 D. (24V BU.)
Vuosimalli: 08.88-09.93
Merkki: Toyota
Teho: 30A

Malli: Dyna (24V)
Moottori: 3,0 D. (24V BU.)
Vuosimalli: 08.88-09.93
Merkki: Toyota
Teho: 50A
Viite1: 27060-58030

Siinä nyt joitain vaihtoehtoja laturiksi....
Mä pistäisin 61:n laturin ja lisäksi jonkun perus-boschilaisen 12V laturin kaikille lisä-härpäkkeille kuten laa-puhelimelle, poppivehkeille, pikkukompuralle...

Lähetetty: Ke Tammi 19, 2005 7:26 pm
Kirjoittaja Grau
Kas kas, 61:ssä on melkeen 1 kW laturi... En tiennykkää että siinä niin paljo ruutii on.

Lähetetty: Ke Tammi 19, 2005 9:14 pm
Kirjoittaja Gravehill
Ittellä olis kans suunnitteilla toinen laturi HäJyyn ja nimenomaan 12V rokkikoneelle valoille yms. Ja työmaan varastonnurkasta sattu löytymään oikeen hubakone, mikälie generaattori 380V 3kw/ 3000 kierroksella minuutis. olis aika kurko peli moneen hommaan oli vaan sen verran kookas ettei oikeen maharu konehuoneeseen ainakaan iliman kikkailua

Lähetetty: To Tammi 20, 2005 9:23 am
Kirjoittaja jjtp
pikkujussi mistä muuten löysit noi tiedot noista latureista?

Lähetetty: To Tammi 20, 2005 9:26 am
Kirjoittaja hj60
Onkos sulla Jollapaku kakssuuntanen ulosotto (siis eteen ja taakse)? Sinne jakiksen perään runkopalkkien väliin tuommonen niin saa safarilla illalla muiden pystytellessä telttaa kaivaa ite peräloosterista hellaa ja jääkaappia.:D

Ei mutta, jos tuommosen HJ61:n 40 A laturin haluaa niin kannattaako se hakea tojolta tehaskunnostettuna (eikös niitä pitäs saaha 150 €:lla), vaiko löytää jostain käytettynä? Ja siihen pitäs sitte vissiin löytää erilaisilla booreilla oleva AP-pumppu, onko näin?

Lähetetty: To Tammi 20, 2005 9:45 am
Kirjoittaja jjtp
itse jos laittaisin tommosen 61 laturin johonkin niin varaisin valmiiksi hiili/regu paketin siihen,sen vaihtoon ei mene kun 10min.
kun hiilet loppuu niin lataus valo huomauttaa muutaman kerran silloin vielä ei mikään ole tuhoutunut laturista,mutta kun valo syttyy kokonaan usein on peli menetetty regu tai diodisilta nousee savuna ilmaan.

Lähetetty: To Tammi 20, 2005 10:35 pm
Kirjoittaja Gravehill
hj60 kirjoitti:Onkos sulla Jollapaku kakssuuntanen ulosotto (siis eteen ja taakse)? Sinne jakiksen perään runkopalkkien väliin tuommonen niin saa safarilla illalla muiden pystytellessä telttaa kaivaa ite peräloosterista hellaa ja jääkaappia.:D
Joo kakssuuntanen siellä killittää, ittellä kävi kans heti mieles toi mahanaluskiinnitys mutta vois vinssin jortaani lähtiä maatakiertävälle kun asettaa 3000 rundia kelloon. On sellanen kootut teokset toi mun kartaani, jatkettu ulosoton päästä ja lyhennetty vinssin päästä :shock: ja pientä viipotusta on havaittavissa suuremmilla kierroksilla :lol: .

Lähetetty: Ti Tammi 25, 2005 9:30 am
Kirjoittaja pikkujussi
jjtp kirjoitti:pikkujussi mistä muuten löysit noi tiedot noista latureista?
Olen varaosakauppias.... Cd:ltä poimin tiedot. Ei löydy netistä! :twisted:

Lähetetty: Ti Tammi 25, 2005 9:43 am
Kirjoittaja Vieras
hj60 kirjoitti: Ei mutta, jos tuommosen HJ61:n 40 A laturin haluaa niin kannattaako se hakea tojolta tehaskunnostettuna (eikös niitä pitäs saaha 150 €:lla), vaiko löytää jostain käytettynä? Ja siihen pitäs sitte vissiin löytää erilaisilla booreilla oleva AP-pumppu, onko näin?
Itte laitoin moisen pari kesää sitten Bertolliin ja hyvin on pelannut. Täällä korvessa se oli vaihtomallia eli piti olla keräelmä vanhoja laturin osia tarpeeksi öljyisessä pussissa niin sai siihen hintaan. :D :D

Ilman vaihtokonetta olis ollu muutaman kympin kalliimpi.

- komknyybi #110

Lähetetty: Ti Tammi 25, 2005 10:03 pm
Kirjoittaja JF
Ihan nippelitietoa vain, mutta 3B-moottorin korjaamokäsikirjassa mainitaan myös 55A 24V laturi. Ei taida kuin joissain Japanin Dynoissa olla moista.

Lähetetty: Ke Tammi 26, 2005 9:09 am
Kirjoittaja pikkujussi
JF kirjoitti:Ihan nippelitietoa vain, mutta 3B-moottorin korjaamokäsikirjassa mainitaan myös 55A 24V laturi. Ei taida kuin joissain Japanin Dynoissa olla moista.
Saattaa olla just toi 50A malli, noi tiedot vähän heittelee välillä. Se 5A sinne tai tänne kuuluu toleranssiin :D